#allaboutchange: Ankica Ćaleta otkriva nam sve o trendovima u putovanjima – održivo je in
#allaboutchange: Ankica Ćaleta otkriva nam sve o trendovima u putovanjima – održivo je in

#allaboutchange: Ankica Ćaleta otkriva nam sve o trendovima u putovanjima – održivo je in

Krcate plaže, pretrpane uske uličice opskrbljene najnovijim “hrvatskim suvenirima” proizvedenim na dalekom istoku, brza nekvalitetna hrana po visokim cijenama, skup smještaj jeftine kvalitete, neautentični sadržaji i gužva, gužva i gužva gdje god da se okrenete. Zvuči kao odmor iz pakla, a iz snova kakve sanjamo ovih dana kada razmišljamo o godišnjem odmoru. Srećom, ovakvi scenariji masovnog turizma, koji osim utjecaja na našu psihu, itekako imaju veliki impact na okoliš i svijet u kojem živimo, polako odlaze u povijest. Pandemija je promijenila sve, od načina razmišljanja, do načina poslovanja i življenja – ulazimo u neki pomalo drugačiji period stanja svijesti koji za svoje postulate ima malo drugačije vrijednosti. Masovnost će zamijeniti autentičnost. Eklektiku mir i jednostavnost. Bivanje u kaosu bivanje u luksuzu. Taj trend polako je, ali sigurno došao kod nas.

Kakav je trend putovanja i odmora trenutno aktualan i što ns čeka u bliskoj budućnosti u razgovoru nam je otkrila Ankica Ćaleta, vlasnica turističke agencije My Luxoria. My Luxoria spaja one koji vam luksuzni odmor mogu pružiti i sve vas koji upravo taj odmor i tražite. Jedinstveno i kvalitetno, autentično iskustvo za uživanje u svim osjetilima pružit će vam odmor kakav zaslužujete. Ništa manje od toga.

  • Nakon pandemije mnogo se toga promijenilo u načinu putovanja u čitavom svijetu, ali i u Hrvatskoj. Kakve vi konkretno promjene vidite u gostima, ali i njihovom načinu odmora? 

Da, nakon pandemije COVID-19, mnogi turisti su promijenili način na koji odmaraju i putuju. Promjene u načinu putovanja su se dogodile kako u Hrvatskoj, tako i u cijelom svijetu. Putnici su skloniji istraživati manje poznate destinacije i ruralna područja. Odlazak iz gužve gradova i fokusiranje na prirodu, seoski turizam, nacionalne parkove i netaknutu okolinu postaje popularnije. Umjesto kraćih putovanja, sve je više gostiju koji preferiraju produljenje trajanja svog odmora. Odlučuju se za dulje boravke kako bi se opustili, istražili okolinu i izbjegli česte putne promjene.

Putnici sve više traže destinacije i aktivnosti na otvorenom, kao što su planinarenje, biciklizam, ronjenje, jedrenje ili istraživanje prirodnih ljepota. Ovo se događa zbog želje za fizičkom aktivnošću, povezivanjem s prirodom i smanjenjem gužvi. Mnogi putnici više se odlučuju za privatni smještaj, kao što su apartmani, kuće za odmor ili vile, umjesto boravka u velikim hotelskim kompleksima. Privatni smještaj pruža veću kontrolu nad okruženjem, manje kontakte s drugim gostima i veću intimnost. Putnici sve više koriste digitalne alate i platforme za planiranje putovanja, rezervaciju smještaja, kupnju ulaznica i praćenje informacija o putovanju. Online pregledi, preporuke i društvene mreže igraju važnu ulogu u donošenju odluka o putovanjima. Ove promjene ukazuju na povećanu potrebu za sigurnošću, privatnošću, povezivanjem s prirodom i prilagodbom novim načinima planiranja putovanja. Uz to, gosti su postali svjesniji ekološke odgovornosti i traže održive opcije putovanja koje smanjuju negativni utjecaj na okoliš.

  • Možemo reći da je vrijeme masovnog turizma iza nas, što je onda ispred nas? 

Masovni turizam nije nužno prošlost, ali nakon pandemije COVID-19 postoji veća svijest i interes za održivijim oblicima putovanja. Masovni turizam se odnosi na veliki broj turista koji posjećuju popularne destinacije istovremeno, često dovodeći do gužvi, pretjerane potrošnje resursa i negativnih utjecaja na okoliš i lokalnu zajednicu. Međutim, pandemija je potaknula razmišljanje o održivijem turizmu. Mnogi putnici su postali svjesni važnosti zaštite okoliša, očuvanja kulturne baštine i podrške lokalnoj ekonomiji. Stoga se primjećuje povećani interes za alternativnim oblicima putovanja koji promiču održivost.

Održivi turizam, također poznat kao ekoturizam, odgovorni turizam ili lokalno vođeni turizam, promiče ravnotežu između turističkog iskustva, zaštite okoliša i sociokulturne dobrobiti lokalne zajednice. Ova vrsta turizma obično uključuje manje skupine putnika, snažan fokus na očuvanje prirodnih resursa i kulturnog naslijeđa, potporu lokalnim zajednicama, educiranje putnika o važnosti održivosti i minimalni negativni utjecaj na okoliš. Dakle, masovni turizam može i dalje postojati, ali postojeći trendovi ukazuju na to da sve više putnika preferira održive oblike putovanja. Turistička industrija se također prilagođava i pruža održive opcije kako bi odgovorila na ovaj rastući interes.

  • Održivost i život u skladu s prirodom, postali su dobar trend današnjice. Smatrate li da se on odrazio i na putovanja i odmor? 

Osim trenda održivosti, pomak od masovnog turizma ukazuje se prema individualizmu, održivosti autentičnosti i blagostanju. Putnici sve više traže autentična iskustva i žele se povezati s lokalnom kulturom, tradicijom i načinom života. Umjesto pasivnog promatranja, turisti žele sudjelovati u aktivnostima, učiti nove vještine, istraživati i stvarati posebne uspomene. Traže se prilagođeni putnički aranžmani koji odgovaraju individualnim interesima, preferencijama i vremenskom rasporedu putnika.

Napredak tehnologije ima veliki utjecaj na turizam. Digitalne platforme, umjetna inteligencija, virtualna stvarnost i druge tehnološke inovacije mijenjaju način rezervacije putovanja, komunikacije s putnicima, pružanja informacija i doživljaja destinacija. Putnici sve više ulažu u svoje zdravlje i blagostanje tijekom putovanja. Wellness turizam, koji uključuje spa-centre, meditaciju, yoga i druge oblike opuštanja, postaje popularan. Također, destinacije s čistim zrakom, prirodnim ljepotama i mogućnostima za aktivnosti na otvorenom privlače putnike koji žele poboljšati svoje fizičko i mentalno blagostanje. Važno je napomenuti da će turizam uvijek biti raznolik, s različitim preferencijama putnika i različitim vrstama putovanja.

  • Što je to po čemu je hrvatski turizam prepoznatljiv?

Hrvatska je poznata po svojoj prekrasnoj obali Jadranskog mora, s više od 1.000 otoka, otočića i hridi. Plave uvale, kristalno čisto more, slikoviti gradići i brojni očuvani prirodni rezervati čine obalu jedinstvenom. Hrvatska ima bogatu kulturnu baštinu koja se očituje u povijesnim gradovima, utvrdama, palačama, muzejima, crkvama i katedralama diljem zemlje. Gradovi poput Dubrovnika, Splita, Zadra i Rovinja nude fascinantnu kombinaciju povijesti, arhitekture i umjetnosti.Nadalje, Hrvatska je dom brojnih nacionalnih parkova i zaštićenih područja, kao što su Plitvička jezera, Krka, Kornati, Brijuni i Paklenica. Ova područja obiluju netaknutom prirodom, slapovima, jezerima, šumama i planinama, privlačeći ljubitelje prirode i avanturiste. Hrvatska ima impresivan broj povijesnih spomenika i arheoloških nalazišta. Dioklecijanova palača u Splitu, rimski amfiteatar u Puli, povijesna jezgra Dubrovnika i ostaci rimskih gradova kao što su Salona i Narona samo su neki od primjera koji privlače ljubitelje povijesti i kulture. Popularna je destinacija za nautički turizam, s velikim brojem marina i pristaništa. Privlači jedriličare, ronioce, ljubitelje vodenih sportova i sve one koji žele uživati u ljepotama Jadranskog mora.

  • Na čemu bi se još moglo raditi? 

Raditi treba na mnogočemu, jer Hrvatska je tek na početku svog razvojnog puta prema održivoj i luksuznoj destinaciji. Međutim, u ovom trenutku izdvojila bih dva najvažnija faktora na koja se potrebno fokusirati, a to su kvaliteta usluga i poboljšanje infrastrukture. Kontinuirano ulaganje u razvoj turističke radne snage i edukaciju osoblja može podići kvalitetu usluge. Osposobljavanje osoblja za pružanje visokokvalitetne usluge, gostoljubivost i komunikacijske vještine ključni su za stvaranje pozitivnog iskustva za goste. Kontinuirano poboljšanje infrastrukture, uključujući ceste, zračne luke, luke i javni prijevoz, može poboljšati dostupnost turističkih odredišta. To bi olakšalo putovanje gostima i potaknulo daljnji razvoj manje poznatih područja. Posebno ističem važnost povećanja zračnih linija iz emitivnih odredišta prema Hrvatskim zračnim lukama.

  • Gosti sada traže autentičnost, ali i visoku kvalitetu u smještajnim objektima, kako kao ugostitelj na tome raditi? 

Kako bi zadovoljili goste koji traže autentičnost i visoku kvalitetu smještaja, kao ugostitelj moguće je poduzeti niz koraka. Na primjer, autentičan dojam lokalne kulture, tradicije i okoline može se postići kroz dekoraciju interijera koja odražava lokalni karakter, korištenje lokalnih materijala i umjetnosti. Potrebno je komunicirati s gostima prije dolaska kako bi se saznale njihove preferencije i posebni zahtjevi te im pružiti personalizirane preporuke ili usluge tijekom boravka. Omogućiti kvalitetan madrac, posteljinu i ručnike te osigurati dobru klimatizaciju, toplu vodu i dobru Wi-Fi vezu. Pružiti mogućnost degustacije lokalnih vina, maslinovog ulja ili drugih gastronomskih specijaliteta. Biti otvoreni za povratne informacije gostiju i koristiti ih kao priliku za poboljšanje svoje usluge.

  • Iznajmljivanje vila i luksuznih privatnih kuća za odmor možemo smatrati trendom, hoće li se on i zadržati? 

Iznajmljivanje vila i luksuznih privatnih kuća za odmor postalo je sve popularniji trend u turizmu. Postoje određeni faktori koji ukazuju na to da će se ovaj trend zadržati i dalje, a to su: potražnja za ekskluzivnošću, obiteljska putovanja, individualni pristup i usluga, sigurnost i dostupnost platformi za rezervaciju ovog tipa smještaja. Putnici sve više traže jedinstvena iskustva i privatnost tijekom svog odmora. Iznajmljivanje vila i luksuznih privatnih kuća pruža im mogućnost da uživaju u prostranom smještaju s vlastitim bazenom, vrtom, terasom i drugim pogodnostima, što im omogućuje da se osjećaju posebno i ekskluzivno. Obitelji često traže smještaj koji pruža prostor, udobnost i privatnost za zajedničko vrijeme provedeno na odmoru, a iznajmljivanje privatnih vila i kuća pruža im veću fleksibilnost i mogućnost prilagodbe prostora svojim potrebama.

Vlasnici vila i luksuznih kuća često pružaju personaliziranu uslugu gostima, uključujući dobrodošlicu, savjete o lokalnim atrakcijama, organiziranje izleta i drugih usluga po želji gostiju. Ova vrsta individualnog pristupa i pažnje privlači putnike koji cijene visokokvalitetnu uslugu.

  • Što je akademija #superdomaćin? 

Akademija #superdomaćin predstavlja niz edukacija za iznajmljivače koje im daju znanja, vještina i informacije koje su im potrebne kako bi uspješno upravljali svojim smještajnim objektima. Edukacije pokrivaju različite teme, ovisno o specifičnostima  nadolazeće sezone i aktualnim potrebama iznajmljivača. Najčešće teme koje se provlače kroz radionice su vezane uz zakonodavni okvir i regulative, kvalitetu smještaja, marketing i promociju, komunikacijske vještine, gostoljubivost, financijsko upravljanje, održivost i odgovorno poslovanje te ostale slične teme.

Izuzetno je važno da privatni iznajmljivači budu upoznati sa zakonodavnim okvirom i regulativama koje se odnose na iznajmljivanje smještaja. To može uključivati pravila o registraciji, plaćanju poreza, sigurnosti objekta, zaštiti potrošača i druga relevantna zakonska pitanja. Privatni iznajmljivači trebaju razviti dobre komunikacijske vještine kako bi učinkovito komunicirali s gostima. To uključuje odgovaranje na upite, pružanje jasnih informacija o smještaju i lokaciji, komunikaciju o rezervacijama i detaljima dolaska te brzu reakciju na povratne informacije i pritužbe gostiju. Edukacije obuhvaćaju osnove marketinga i promocije kako bi privatni iznajmljivači mogli promovirati svoj smještaj i privući goste. To uključuje upravljanje internetskim profilima, fotografiranje smještaja, pisanje privlačnih opisa, upotrebu društvenih medija i drugih marketinških strategija. Edukacije uključuju osnove financijskog upravljanja kako bi privatni iznajmljivači mogli efikasno upravljati prihodima, troškovima, praćenjem rezervacija i plaćanja te praćenjem financijske učinkovitosti svog poslovanja.

U sklopu akademije, svaku godinu organiziramo minimalno 6 edukacija u nizu, a prijave i informacije dostupne su na www.obiteljskismjestaj.hr

Foto: Promo, Unsplash

Učitati još
Zatvori