Matea Naranča donosi putopis s nezaboravnog putovanja u New York

Matea Naranča donosi putopis s
nezaboravnog putovanja u New York

New York je stvoren za duge šetnje i upijanje njegove veličine. Predivni parkovi i filmska atmosfera razlozi su zbog kojih često maštamo o putovanju u ovaj američki grad. Matea Naranča odlučila se uputiti u ovaj velebni grad i svojim nam putopisom donijela dašak atmosfere. Matea je prethodno s nama dijelila svoja putovanja, od kojih bismo posebno izdvojili London, Arktik, Berlin, Capri, a ovog je puta posjetila New York.

Putopis

New York nije bio moja želja, već san. On nije grad, New York je svijet za sebe. U taj svijet, koji sam sanjala godinama, no neko vrijeme se ništa nije poklapalo onako kako sam zamišljala, sam se uputila u listopadu iz Zagreba preko Beča. Ono što je nužno znati jest da je za ulazak u SAD potrebno biti potpuno cijepljen dvjema dozama, no nije bitno kada su primljene. Kada smo sletjele smjestile smo se prve četiri večeri u MSocial hotelu na Times Squareu.

MSocial hotel

Times Square

Moj prvi kontakt s gradom dogodio se odmah na mjestu koje uvijek zapravo i zamislimo kad nam se spomene New York. Stojim na Times Squareu koji živi svaki dan, cijeli dan, milijun boja, blještavilo, ljudi, automobili, sve se neprestano kreće, sve je živo – energija kola oko mene i obuhvaća me. Moje putovanje iz snova je počelo i to baš onako kako sam zamišljala. Energija grada te nosi, sve što poželiš – imaš, tu je. NYC sve pruža, ali će sve i naplatiti. Moram biti iskrena, za New York ne bih rekla da je budget destinacija.

Manhattan

Manhattan se dijeli na tri dijela: Upper, Midtown i Lower Manhattan. Arhitektura Upper i Midtown Manhattana je impresivna, potpuno drukčija od europske. Zaboravite na kuće, vrtove, zgrade na nekoliko katova. Pogled mi je većinu vremena bio usmjeren prema nebu jer ovdje postoje samo neboderi. Upper Manhattan je poznat kao dio u kojem su najskuplji stanovi, posebno oko Central Parka.  Ono što me posebno oduševilo jest način na koji je grad organiziran, kako sve funkcionira bez kompliciranja – ljudi, javni prijevoz, sve je fluidno.

Ulice nazivaju brojevima, a ne kao kod nas po nekim poznatim osobama ili događajima. Na prvu mi je bilo čudno, ali vrlo brzo sam se navikla i shvatila koliko je to praktično. New York je grad u kojem je sve XXL, od krafni do zgrada. Sve izgleda megalomanski, ogromno, sve sjaji, bliješti, no kad ‘upadnete’ u njega shvatite koliko je vrlo jednostavan i organiziran grad.

LOWER MANHATTAN

Central park

Najpoznatiji dio Upper Manhattana svakako je Central park. To je mjesto potpuno suprotno užurbanim ulicama New Yorka. Tu Njujorčani mogu pronaći mir, uživati u cvrkutu ptica, voziti bicikl, trčati, odmarati. Central park je po svojoj površini od 314 ha tek peti park u gradu, ali je najposjećenija zelena površina u cijelom SAD-u. S obzirom na to da se bavim trčanjem, u rano jutro bih otišla trčati u Central park i bila sam iznenađena koliko se ljudi tamo rekreira prije početka radnog dana. Mnogi trče u grupama, što je super za motivaciju, ali i individualno. Neki šetaju ili voze bicikl. Mi smo, također, jedno popodne iznajmile bicikle ispred parka te ga obišle pedalirajući.

Nakon trčanja svratila bih u poznatu njujoršku pekaru Magnolia bakery. Odmah pored Central parka, na Petoj aveniji, nalazi se i glavna zgrada jednog od najvećih muzeja na svijetu – Muzej Metropolitan pa smo iskoristile priliku da ga posjetimo. Tu su izložena djela egipatske, asirske, antičke, bizantske, europske, osmanske, iranske, arapske, pretkolumbovske, američke i brojnih drugih kultura. Zapadno od Central parka nalazi se Upper West Side gdje je uočljiva moderna arhitektura kojom dominiraju staklo i čelik, s dodirom kamena. Zbunjujući odsjaj s mnogih prozora čini da se obrisi zgrada teško razlikuju. S druge strane nalazi se Upper East Side gdje se možete provozati s Roosevelt Tramom preko East Rivera koji povezuje Manhattan s Roosevelt Island.

CENTRAL PARK
METROPOLITAN

Midtown Manhattan

U Midtown Manhattanu se nalazi muzej suvremene umjetnosti MoMA u kojem se mogu vidjeti neka od najvažnijih umjetničkih djela kao što su: „Postojanost pamćenja“ Salvadora Dalija, autoportret Fride Kahlo, „Vodeni ljiljani“ Claudea Moneta, djela Pabla Picassa. Tijekom našeg posjeta bila je izložba Barbare Krugar koja je prepoznatljiva po svojoj kombinaciji fotografija, izvučenih iz masovnih medija s provokativnim rečenicama, i arhitekture. Na taj način posjetitelj zapravo uranja u okruženje koje ga potiče na razmišljanje, nudeći višestruke ulazne točke i perspektive. U blizini muzeja se nalazi i Katedrala sv. Patrika iz 19. stoljeća koja je prepoznatljiva po svojim velebnim tornjevima.

KATEDRALA
MIDTOWN MANHATTAN
MOMA
DALI, MOMA
ANDY WARHOL, MOMA
BARBARA KRUGAR, MOMA
PICASSO, MOMA

Rockefeller

Nasuprot se nalazi poznati centar Rockefeller. Sastoji od 19 trgovačkih građevina, unutar kojih se nalaze mnoge skulpture, ilustracije, a i kazalište. U Rockefeller centaru možete se popeti na vrh „Top of theRock“ s kojeg ‘puca’ pogled na cijeli Manhattan. Osim Rockefeller centra, svakako se treba posjetiti i Empire State Building koja je tijekom 20. stoljeća određeno vrijeme bila i najveća zgrada na svijetu te je uvrštena u sedam modernih svjetskih čuda. Popnite se i na 230 fifth rooftop bar koji se nalazi nasuprot Empire State Buildinga te uživajte u pogledu dok ispijate koktel ili uživate u fingerfoodu. Još jedna poznata građevina se nalazi u Midtown Manhattanu, a to je Filatron Building. Specifičnog je trokutastog tlocrta s čeličnim okvirom, a izgrađena je 1902. godine te je primjer kako dobro iskoristiti prostor.

Empire State Building
Filatron Building
230 fifth rooftop bar

NBA utakmica

Ono što mi se najviše dojmilo dok sam bila u ovom dijelu New Yorka jest svakako NBA utakmica Knicksa. Ako ikad odete u NYC, obavezno otiđite na NBA utakmicu bez obzira jeste li ili niste fan košarke. O košarci znam osnovno, ali zabava je fantastična. Uvjerila sam se zašto su Amerikanci na glasu kao oni koji rade najbolji show. Atmosfera u Madison Square Gardenu je bila odlična, dvorana puna mladih, starih, obitelji, parova, pojedinaca.

Između svake četvrtine bio je neki show, karaoke, kisscam (kamera hvata parove među publikom, prikaže ih na velikom ekranu iznad parketa i oni se moraju poljubiti), navijačice koje velikim topovima gađaju publiku s dresovima igrača ili je organizirana igra košarkaša u invalidskim kolicima. Osim NBA, oduševio me mjuzikl „Aladin“ na Broadwayu, svojom koreografijom, scenografijom, pjevačima i glumcima te su stvarno vrijedni svake minute i dolara koje ćete morati izdvojiti za njih.

Broadway

Restorani

U New Yorku sam dočekala i proslavila svoj rođendan. Za večeru sam odabrala talijanski restoran Lavo gdje sam pojela jednu od najboljih tjestenina s jastogom u životu. Ispod restorana nalazi se noćni klub Lavo u kojem smo se zabavljale do jutra. Prije toga smo otišle na koktel u rooftop bar PHD koji se nalazi u Dream Hotel Midtown. Ono što me oduševilo jest činjenica da u New Yorku nismo popile loš koktel. Osim rooftopova, koji su ovdje glavna mjesta zabave, u New Yorku su vrlo popularni i brunchevi. Bile smo u francuskom restoranu Boucherie La grande gdje će vas, osim super hrane, osvojiti i topli interijer kojim dominira veliki šank s različitim bocama pića. Također, posjetile smo Brasserie The Smith koji je kultno mjesto u NYC te ga svakako preporučujem.

Boucherie La grande

Bryant park

Dok sam šetala gradom oduševilo me što postoje mjesta kao što su mali trgovi i parkovi među velebnim zgradama, koji su puni raštrkanih stolica na kojima možete slobodno sjediti, čitati knjigu ili upijati energiju grada dok svi oko vas žure ili su zapeli u gužvi na cesti. Mjesto koje osvaja svojim ‘chill vibeom’ je svakako Bryant park koji se nalazi uz Petu aveniju iz kojeg ponovo možete gledati na Empire State Building. To je bivša željeznička postaja koja je danas park, a 2009. g uz pomoć arhitekata, umjetnika i lokalnog stanovništva preuređen u pariškom stilu. Posebno su mi zanimljive stolice s osobnim posvetama Njujorčana. Može se pročitati posveta radnika šefu koji odlazi u mirovinu, bivšim ljubavima, kućnim ljubimcima, budućim supružnicima i slično. Bez obzira na to što je New York simbol kapitalizma i materijalizma, pun je lijepih detalja, sitnica, a prije svega otvorenih i jednostavnih ljudi koji mu daju poseban šarm i duh.

BRYANT PARK

Summit One Vanderbilt – vidikovac

Zapamtite ovo: Summit One Vanderbilt. Jedan od najimpresivnijih vidikovaca u New Yorku na kojem je postavljena umjetnička instalacija AIR. To je spoj elementa umjetnosti, tehnologije, arhitekture i uzbuđenja kako bi se koncept vidikovca podigao na potpuno novu razinu. Na vrh se penje u mraku liftom uz zvukove grmljavine. Kada izađete iz lifta nalazite se u prostoriji punoj ogledala iz koje se pruža pogled od 360 stupnjeva na Manhattan. Nalazite se u središtu umjetničkog doživljaja koji je kreirao Kenzo Digital. Kako se posjetitelji kreću kroz iskustvo, njihov odnos prema gradu, nebu, vremenu, ljudima i njima samima potpuno se mijenja. Air predstavlja transcendentnu, euforičnu evoluciju onoga što je moguće u pripovijedanju o fizičkom prostoru. Odmah do Summita nalazi se glavna željeznička postaja Grand Central Terminal. Njegova prepoznatljiva unutrašnjost i dizajn Beaux-Arts donijeli su mu status nacionalne povijesne znamenitosti.

Summit One Vanderbilt
Grand Central Terminal

Dream Downtown Hotel

Nakon četiri noći u MSocial Hotelu premjestile smo se u Dream Downtown Hotel koji se nalazi u dijelu Chelsea koji je poznat po zabavama. Dočekat će vas DJ-evi na recepciji, zaposlenici plešu u ritmu, interijer je pun moderne grafike, plakata od koncerata, a na vrhu se nalazi PHD bar gdje se organiziraju glavni partyji. Odmah do hotela nalazi se i TAO azijski restoran i klub. Tu smo išle odmah prvu večer čim smo se premjestile. TAO je spoj restorana i kluba, interijerom dominira velika skulptura Guanyin, kineske božice. Velikim drvenim stubama se spušta u restoran gdje se jede do ponoći uz glazbu koju pušta DJ, a poslije postaje klub.

U Chelseau se nalazi jedan od najvećih Starbucksa na svijetu u sklopu kojeg je i pržiona kave. Cijeli proces stvaranja kave se odvija ispred gostiju. Nasuprot Starbucksa nalazi se i Google dućan, ispred kojeg u krugu od 25 metara ne smijete zapaliti cigaretu. Među zgradama nalaze se manja košarkaška igrališta i na jednom od njih smo i zaigrale košarku s lokalcima. U New Yorku, koliko god bio velik, i činilo se da svi žive svoje živote i samo žure negdje, ipak se vrlo lako stvara kontakt s ljudima na cesti, započinju razgovori. Ljudi su puno otvoreniji i opušteniji nego kod nas. Chelsea je urbana četvrt s vrlo raznolikom ponudom različitog cjenovnog ranga.

Chelsea
TAO
Google

Lower Manhattan

Lower Manhattan je po mnogočemu drukčiji nego Upper, a prvo gdje se to primijeti je arhitektura. Ovdje dominiraju zgrade od nekoliko katova, uglavnom izgrađene od opeke u kombinaciji sa staklom i s vanjskim željeznim konstrukcijama. Stambene četvrti puno više liče na europske, imaju stambene kuće, igrališta, sve je vrlo cozy. Ovaj dio je vrlo popularan među bogatim hipsterima. Mnoge industrijske zgrade u Sohu svjedoče o užurbanoj tekstilnoj industriji koja je ovdje napredovala u 19. stoljeću. Nije čudno da se danas ovdje nalaze sjedišta mnogih modnih tvrtki, kao i trgovine ekskluzivnim namještajem, galerije i restorani. Ovo se slavno susjedstvo često koristi za snimanje filmova.

LOWER MANHATTAN
SOHO

Carriene stube iz serije Sex i grad

U Lower Manhattanu se nalaze Carriene stube iz serije Sex i grad, Dante, najbolji bar u Americi proglašen 2019. i 2020., Employees only za koji se čeka red. Iako nije ni po čemu posebniji od mnogih drugih barova, osim po vibeu koji se mora doživjeti da bi se razumio. Jedna od najpopularnijih četvrti, Little Italy, također je u ovom djelu NYC. Ako mogu za nešto reći da me ipak nije oduševilo onda je to ova četvrt – jednostavno mi je previše kičasto. Ako želite doživjeti spektakularni pogled na cijeli Manhattan dok naslonjeni na šank ispijate piće, otiđite u rooftop bar Standard. To je bar čiji šank ima najljepši background na svijetu.

Employees only
ROOFTOP STANDARD

Najpoznatije znamenitosti

Na donjem dijelu Lower Manhattana nalazi se i najveća svjetska burza, New York Stock Exchange na Wall Streetu. Nekoć su ovdje bili i poznati blizanci World Trade koji su srušeni u terorističkom napadu. Na njihovom mjestu izgrađen je memorijalni centar u spomen na sve žrtve. Spomenik 9/11 napravljen je vrlo jednostavno – veliki vodopad okružen crnim mramorom na kojem su ispisana imena žrtava. To je mjesto mira i kontemplacije. U blizini se nalazi i stanica za brod koji vodi do Kipa slobode, koji je vjerojatno najpoznatiji simbol New Yorka, a nalazi se na ušću rijeke Hudson. Kip je izgrađen u Parizu te je poklon Republike Francuske za stogodišnju obljetnicu neovisnosti SAD-a.

WALL STREET
memorijalni centar

Let iznad New Yorka

New York osim što možete doživjeti hodajući ulicom ili vožnjom metroom i brodom, možete i preletjeti helikopterom. Ja sam odabrala vožnju od 20 minuta, a ukrcaj je bio na dnu Lower Manhattana te je doživljaj bio nezaboravan. Pogled iz ptičje perspektive na Manhattan, Brooklyn Bridge, Empire State Building, Kip slobode, stadion Yankee je uistinu fascinantan i poseban doživljaj. Prvi put sam u životu bila kopilot. Meni se svidjelo što sjedim do pilota, iako ne znam jesam li više bila sretna ili preplašena, no svakako je iskustvo koje ću pamtiti.

Baseball

Napustile smo Manhattan prvi put kad smo otišle na baseball utakmicu. Baseball i dalje ne razumijem ništa, iako sam proučila sva pravila. Međutim, mi smo se super zabavile. Kupile smo navijačke rekvizite, majicu, kapu, kokice, pivo, vodu i gledale kako oni udaraju lopticu i trče. Baseball igralište ima oblik lepeze, okruženje megasvjetlećim reklamama najvećih svjetskih kompanija, s razglasom iz kojeg su svirali AC/DC, G’n’R i mnogi drugi, ne bi se posramile ni najpoznatije glazbene produkcije. Shvatila sam da je  život sličan baseballu – često ga ne shvaćam, ali se zabavljam.

Unsplash

Brooklyn

Manhattan možete voljeti ili ne, no sigurno će vas impresionirati. Ipak, Brooklyn vas neće impresionirati, ali ćete ga sigurno zavoljeti. Brooklyn je mješavina modernih umjetničkih aleja, malih kafića, coffee shopova, stanova u starim zgradama od crvene cigle ili prozračnih modernih dizajna ispunjenih staklom. Do Brooklyna smo došle metrom, zatim smo se ukrcale na brod i provozale se oko Brooklyn Bridgea. On prelazi preko East Rivera, spaja Brooklyn s Manhattanom te simbolizira prijelaz u bolji život. Zbog nepredviđenih i smiješnih situacija, a ponekad i zbog vlastite neodgovornosti, događale su se situacije zbog kojih smo morale mijenjati dnevne planove. Tako smo Brooklyn Bridge prošle još taksijem i pješice. Ne trebate ga proći na sva tri načina da biste bili impresionirani, ali budite spremni na rijeku ljudi koji ga pokušavaju doživjeti onako kao što je prikazan u mnogim filmovima.

Brooklyn Bridge

Odmah do je food market Timeout. Najbolje ga je posjetiti u sumrak, uživajući na terasi u zalazu sunca uz ukusnu hranu iz svih dijelova svijeta s pogledom na most. Dumbo je dio Brooklyna, odakle je poznata slika visećeg mosta Manhattan Bridgea, koji izgleda kao uokviren među kućama koja se pojavljuje u filmu Once upon time in America. Ovaj dio grada je nekoć bio poznat po problematičnim kvartovskim bandama, koje su uglavnom činili mladi iz siromašnih obitelji sanjajući bolji život na Manhattanu. O tome svjedoče i brojni grafiti po zgradama. Sada je ovaj dio NYC vrlo siguran i ugodan za život. U ovom dijelu se nalazi i poznata pizzeria Lucali koju posjećuju Jay Z, Beckhamovi i drugi poznati. Pripremite se na dugi red čekanja. Svakako otiđite na brunch ili ručak u Cafe Colette –  to je možda najšarmantniji lokal u kojem sam bila u NYC.

CAFE COLETTE BROOKLYN
LUCALI

Grad autentičnosti

O New Yorku bih mogla napisati još ovoliko, a on ima za ponuditi još stostruko. U gradu u kojem živi skoro 9 milijuna ljudi niti u jednom trenu nisam se osjećala nesigurno, čak ni u metrou. Vidjela sam tužne scene siromaštva odmah uz sav sjaj bogatstva, ružne posljedice droge i alkohola, najotvorenije ljude, užurbane ceste pune života i mir kao spomen na onih kojih više nema. New York nudi sve. Način na koji to čini je jedinstven i neopisiv, samo njemu svojstven, uvuče se pod kožu i kad pomislite da ste otkrili sve, on te iznenadi. Štogod mislili o New Yorku, autentičnost mu se ne može osporiti. Ili ćete ga obožavati ili ćete mu se zahvaljivati jer vam je otkrio novi svijet, koji ćete poštivati iako mu ne pripadate.