Indira Juratek: Kako pronaći novi početak u novom normalnom?

Indira Juratek

Promjena godišnjih doba uvijek u nama budi želju da se i mi u nekom obliku promijenimo. Jesen je posebno čarobna u tom zovu. Šarena, mirisna, rasplesana, šapuće nam vjetrom, obasipa nas zlatom, skriva se u magli, zalijeva nas kišom.

Jesen donosi povratak s godišnjih odmora, početak školske godine, početak raznih seminara, radionica, treninga itd. kojima se veselimo. Ova godina nas je izbacila iz svih sigurnih tračnica i mnogima novi početci ne bude radost. U novom normalnom mnogi se ne osjećaju dovoljno sigurno za osjetiti uzbuđenje novog početka, planiranje ili velike promjene.

No, baš nam je to sada glavni izazov – ne posustati, ne odustati, ne upasti u očaj. Pa što ako nije grandiozno, ako ne možemo kontrolirati, ako traži od nas da na nove načine funkcioniramo? Čovjekova mogućnost kreacije je beskonačna, a izbacivanje iz rutine otvara nove načine, nove ideje, nove vizije. Ova jesen nas uči otpuštanju starog i dotrajalog, prihvaćanju promjenjivosti života i spoznaji da je u nama pupoljak novog života već spreman.

Kako se nositi s nesigurnošću?

Život je prepun nesigurnosti. Trenutno mnogo toga ne možemo kontrolirati, na većinu onoga što se događa ne možemo utjecati, promjene se događaju često, iznenadno i nitko ne zna do kada će ovo trajati. Ali mi nismo bespomoćni. Ono što uvijek možemo mijenjati i na što možemo utjecati je naš stav prema svemu i upravo tu leži naša moć. Na svakome od nas je odgovornost kako ćemo trenutno posložiti vlastiti mindset.

Nitko nam ništa ne može garantirati. Vjerujem da je većina svjesna toga, ali kao ljudska bića ipak težimo osjećaju sigurnosti. Želimo se osjećati sigurno i zaštićeno i imati kontrolu nad svojim životom. Strah i sveprisutna nesigurnost loše utječu na cijelo naše biće, povećavaju stres, slabe organizam, smanjuju imunitet, bude osjećaje anksioznosti i tjeskobe… Ova spirala negativnosti lako nas može emocionalno iscrpiti i dodatno povući prema pesimizmu i depresiji.

Zabrinutost i premetanje raznih scenarija i mogućih ishoda, mogu na prvu donijeti osjećaj kontrole, jer vam se čini da ste se pripremili za sve što se može dogoditi. Ipak, to u stvarnosti nije tako. Život će naći onaj jedini scenarij koji niste odvrtili u glavi i iznenaditi vas, a dok do njega dođe izgubit ćete ljepotu svakog sadašnjeg trenutka koji se dogodio u međuvremenu.

Ako se uhvatite kako previše razmišljate o trenutnoj situaciji zapitajte se ima li itko na ovome svijetu tko apsolutno zna što sutra donosi, tko ima doživotnu garanciju na zdravlje, siguran posao do mirovine? Koliko god se trenutno osjećali bezvoljno i sve vam se čini uzalud uvijek postoje načini i metode kojima si možete pomoći kako biste se lakše nosili s nesigurnošću, smanjili anksioznost i povećali vlastito samopouzdanje. Evo nekoliko mojih prijedloga.

Osmislite svoje rituale

U cijeloj ovoj priči s pandemijom lakše je postati pozitivan na koronavirus nego ostati pozitivnog stava. Ipak, bez obzira što se događa u vanjskom svijetu, svoj unutrašnji svijet uvijek možemo urediti po vlastitim htjenjima. Znati da postoji nešto na što možemo svakodnevno računati može biti umirujući trenutak za svakoga od nas i točka u koju se uvijek možemo vratiti. Osmisliti vlastiti ritual je zabavno, kreativno, na taj način poklanjamo pažnju, ljubav i vrijeme onoj najvažnijoj osobi u našim životima – sebi! Ne treba to biti ništa veliko. Ispijanje čaja je ritualno samo po sebi, a u hladnim danima dođe kao melem za dušu i okrjepa za tijelo. Važno je da to bude nešto što nije jednostavno poremetiti. Kad uhodate ritual, zaskočite ga promjenom. Zašto? Radi vježbanja prilagodljivosti. Prebacite ritual za jutro, promijenite vrstu čaja ili pređite na sasvim novo piće.

Prebacite svoju pozornost

Ne dajte da vas informacije oko pandemije vrte u svom žrvnju. Budite informirani, ali dozirajte količinu informacija koje upijate. Ono što pročitate također filtrirajte, za početak zdravim razumom i intuicijom. Svoju pozornost prebacite na probleme i brige koje možete riješiti. Svaka kvačica u osobnoj agendi dat će vam vjetar u leđa i spoznaju da se stvari pokreću. Upadnete li u negativno razmišljanje, poradite na tome da se vratite u sadašnji trenutak. Vježbe mindfulnessa, meditacije ili disanja mogu vas odmah povući nazad u smirenost i povjerenje da će sve biti dobro.

Vježbajte bivanje u sadašnjem trenutku

Svi učitelji osobnog razvoja govore o važnosti sadašnjeg trenutka. Iako mi vrijeme doživljavamo linearno te ga dijelimo na prošlost, sadašnjost i budućnost, činjenica je da je jedino što postoji SADA. Prošlost i budućnost su samo misaone forme. Kada se prisjećamo prošlosti to činimo sada. Kada razmišljamo o budućnosti to isto činimo sada. Ako puno razmišljate o prošlosti moguće je da ste depresivni. Ako su vam misli previše u budućnosti uzgajate plodno tlo za anksioznost. Usmjeravanje pažnje na sadašnji trenutak nije nijekanje života koji se događa, već prepoznavanje prisustva sebe u tom životu.

Eckhart Tolle, poznati i cijenjeni predavač i duhovni učitelj te autor knjige „Moć sadašnjeg trenutka“ govori “Uvijek recite ‘da’ sadašnjem trenutku. Što može biti uzaludnije, besmislenije od stvaranja unutarnjeg otpora prema onome što već jest? Što može biti luđe nego suprotstaviti se samom životu koji je sada i uvijek sada? Predajte se onome što jest. Recite ‘da’ životu – i pogledajte kako život odjednom počinje raditi za vas, a ne protiv vas. “

Dopustite si tugovanje

Tradicionalna kineska medicina jesen veže uz doba metala, koji je između ostalog povezan i s tugom. Tuga je emocija koja nam govori gotovo najviše o nama samima, a mi ju ne želimo osjećati niti prihvatiti, jer u današnjem društvu nije prihvatljivo biti tužan! Ova kolektivna tuga je ipak toliko snažna da ju ne možemo nijekati. Već sam pisala o osjećajima tuge kao reakciji na žalost koju osjećamo za gubitkom naših normalnih života zbog pandemije COVIDA-19. Ako do sada nismo odtugovali sada je idealan trenutak da si dopustimo suočavanje s tugom, da prođemo kroz nju, da ju isplačemo i otpustimo te transformiramo u nešto novo i radosno.

Otpustite

Priroda nas uči lekciju otpuštanja pa baš kao što i drveće odbacuje lišće tako i mi ove jeseni imamo priliku otpusti ideje, vizije, stvari, ljude, sve ono s čime više ne rezoniramo. Jesen je doba kada se iz vanjskog svijeta okrećemo prema unutrašnjoj tišini. Ovo je vrijeme povratka sebi – svom unutrašnjem domu, tamo gdje imamo priliku naučiti najviše o sebi, a razumijevanja i uvidi koje sada dobijemo, manifestirat će se u našem životu u fazi koja je orijentirana više na vanjski svijet.

Iskoristite ovo vrijeme da napravite čistku u ormarima, glavama i okruženju. Ako ne znate od kuda krenuti pogledajte vježbu koju sam osmislila, a zove se OTPUŠTANJE. Kada razdvojite bitno do nebitnog i napravite mjesta za nove stvari s lakoćom ćete obojati svoj život novim bojama.

Nađite vlastiti savršeni balans

Dobrim dijelom jesen pripada znaku Vage, a znamo da vaga teži tome da bude u balansu. Iskoristite jesenske dane kako biste pronašli vlastitu ravnotežu. Stanje harmonije u našoj svakodnevnici smanjuje stres, anksioznost, budi unutarnji mir, smiruje um i vraća nam osjećaj sigurnosti. Iz harmonije uma, tijela i duha, svjesnije i smirenije koračamo kroz život i lakše ćemo se vratiti u ravnotežu ako nas nešto i poljulja.

Neki od ovih malih koraka zaista mogu pomoći da pronađete vlastiti savršeni balans: odvojite vrijeme u danu za odmor; spavajte koliko je potrebno; bavite se tjelovježbom (joga i tai chi izvrsni su i za postizanje unutrašnjeg mira); naučite nešto novo ili svladajte novu vještinu (internet je prepun raznih online radionica i tečajeva); prisjetite se nekih stvari koje ste prije uspješno riješili i kada ste zbog toga bili ponosni na sebe; prisjetite se i neke situacije koja je djelovala bezizlazno, ali ste ipak pronašli način; posvetite se zdravijoj prehrani; čitajte knjige i slušajte glazbu; meditirajte; provodite više vremena u prirodi.

Sada je važno kretati se. Korak po korak. Ako je to i najmanji i najsporiji korak na svijetu, ne brinite. Važno je ne izgubiti volju, zadržati jasnu i čistu namjeru i svakodnevno zakoračiti prema naprijed kao svjestan čin potvrde života u nama i vjere da možemo biti dobro.

Tekst: Indira JuratekBudi Dobro

Foto: Marina Ćosić, Pexels

0