O Projektu Ilica s Ivanom Nikolić-Popović

O Projektu Ilica s Ivanom Nikolić-Popović

untitled-1

Na pola puta smo trajanja jednog od zanimljivijih festivala u gradu Zagrebu – Projekt Ilica: Readymade. Radi se o specifičnom projektu čiji je cilj osmisliti nove modele upotrebne uloge trenutno zapuštenih i nekorištenih prostora u Ilici, kao i iznova osmisliti ulogu glavne gradske ulice, očuvati njezine proizvodne obrte te sačuvati, ali i otvoriti nove kulturne sadržaje. A kako Ilicu i proces ostvarivanja zadataka koji su pred festivalom vidi jedna od članica organizacije Projekta Ilica, Ivana Nikolić-Popović, saznali smo u razgovoru s njom.

1. Projekt Ilica, iako je vezan uz samo jednu zagrebačku ulicu, povezuje veliki broj građana, stanovnika, ljubitelja dizajna, umjetnosti i interdisciplinarnih kreativnih praksi te bi se usudili reći da ‘nadmašuje’ samo jednu zagrebačku ulicu… Kakvu reakciju posjetitelja i stanovnika očekujete? Dolaze li već sada do Vas reakcije posjetitelja i možda bitnije, stanovnika Ilice?

Projekt Ilica zamišljen je kao petogodišnji razvojni projekt promišljanja jedne mikro-lokacije urbane sredine, pokrenuli su ga sudionici sektora umjetnosti i kulture te kulturnih i kreativnih industrija kako bi kroz participativne modele promišljanja društvenih urbanih kretanja osmislili odgovorne projekte regeneracije gradskih sredina zajedno s lokalnim zajednicama. Samim time očekujemo i provociramo reakcije stanovnika Ilice. I to ne samo stanovnika koji žive i spavaju u Ilici već svih povremenih, privremenih i usputnih stanovnika ili možda čak onih koji vide Ilicu kao mjesto svog mogućeg djelovanja. Za sada je to jedan sramežljivi odziv no s obzirom na to da projekt predviđa pet godina djelovanja kroz različite alate i sinergije sa svim zainteresiranima, vjerujem kako će se dogoditi upravo ono što očekujemo, a to je novi život Ilice.

untitled-4

Naglasila bih kako gradovi koji žele aktivno raditi na svojem razvoju, morat će naći načina kako oživjeti društvene zajedničke prostore za življenu kulturu i umjetnost te njihove kreativne potencijale tretirati kao vrijedne edukativne resurse. Istodobno je nužno ulagati u mehanizme neophodne za integraciju novih dosega u tim domenama, kao i u njihovu proizvodnju, jer upravo kroz šire pojmljenu kulturu i umjetničke prakse oblikujemo važne i odlučujuće narative, brusimo svoje kritičke oštrice i pozicije u društvu u kojem živimo.

untitled-3

2. Očekujete li ‘buđenje’ Ilice nakon projekta i na koji način?

Readymade je svojevrsna kampanja cijelog projekta kroz koju želimo postići vidljivost, ali i označiti početak projekta. Ilica je jako dugo ignorirana i njena devastacija traje već dugi niz godina. Ona na svojevrstan način i djeluje kao indikator stanja i društveno-kulturološkog tijeka cijelog Zagreba, pa se tako uvijek najviše na Ilici vidjelo što su pojedini politički sustavi ostavili u nasljeđe u dobrom, ali i lošem smislu. Nakon toliko godina „iživljavanja“ na Ilici možda je došlo vrijeme da netko nešto i dade Ilici. Već sada se vidi koliko su građani gladni nečega što bi im doprinijelo kvaliteti života i vjerujem kako će građani i stanovnici Ilice to i nagraditi. Njihova znatiželja, zabrinutost, angažiranost, njihovi prijedlozi i zaigranost u svemu tome pokazuje kako sramežljivo, ali vrlo jasno ukazuju na svoj interes za projekt.

untitled-6

3. Prema Vašem dosadašnjem iskustvu, bi li se ovakav model mogao jednako uspješno ‘preslikati’ na neke druge dijelove grada… ako da, koje?

Osnovna ideja i je osmisliti model koji bi se jednostavno mogao preslikati na druge dijelove grada i na druge gradove. U projektu ćemo surađivati i s više iskusnim zemljama, ali i s onima koji dijele naše probleme, pa će vrlo vjerojatno ovaj model na kojem radimo biti koristan i van Hrvatske. Kad je Zagreb u pitanju možemo krenuti od bilo kojeg dijela grada na primjer Maksimirska, Zvonimirova, Tratinska, nije niti Gornji Grad u boljem stanju koji je neopisiv kulturno-turistički potencijal i tako možemo po redu proći cijeli Zagreb.

untitled-5

4. U projektu sudjeluje mnogo kreativaca, umjetnika i dizajnera. Sadržaj radionica, predavanja, šetnji i izložaba pokazuje da projekt donosi toliko kreativnosti i kreativnih pojedinaca da je ne nedostaje u jednom ovako manjem mjestu u gradu. Neki od njih se sada prvi put široj javnosti i prezentiraju – što mislite zašto je to tako?

Za početak kreativne i kulturne industrije kao sektor u Hrvatskoj ne postoje. Nadalje kultura i umjetnost po našim recentnim trendovima spada u državne neprijatelje broj jedan. Kada tematiziram kulturu i umjetnost na društvenim mrežama doživljavam različite uvrede tipa „Što ti umjetnici hoće! Otiđite samo pogledati Muzej suvremene umjetnosti, pa ćete vidjeti koliko je to sve grozno i bez veze“ . Hrvatska osim nogometaša, mora, ljepotica i proizvođača oružja (to je nešto po čemu nas prepoznaju) ima vrhunske umjetnike koji su uvršteni između 150-300 najeminentnijih umjetnika 20. Stoljeća. U stvari je puno čudnije zašto naša politička javnost toga nije svjesna jer naši umjetnici i kreativci jesu prisutni u hrvatskoj i široj svjetskoj javnosti.

untitled-2

5. Prazni, napušteni prostori koji se Projektom Ilica sada i pokazuju javnosti postala su naša svakodnevica, sve ih je više, na žalost… Projekt Ilica skreće pozornost na njih i njihovu trenutnu neupotrebljivost. Hoće li nakon završetka Projekta Ilica oni opet utonuti u zaborav javnosti ili imate planove za njih?

Ideje i planove ćemo generirati tijekom pet godina i očekujemo realizaciju barem pet kvalitetnih dugoročno održivih koncepata. Svakako predviđamo da ćemo doći do konstruktivnih i primjenjivih rješenja ili barem do ključnih odgovora na pitanja koja muče sve sudionike uključene u ovaj pulsirajući proces. Čeka nas intenzivni rad u narednim godinama ali se veselim proljeću 2021. godine kada ćemo moći rezimirati postignuto.

untitled-9

Foto: Sanja Jagatić

Učitati još
Zatvori