Brza moda godišnje vam iz novčanika izbije puno više novca nego vintage luxury komadi. Kako je to moguće?
Brza moda godišnje vam iz novčanika izbije puno više novca nego vintage luxury komadi. Kako je to moguće?

Brza moda godišnje vam iz novčanika izbije puno više novca nego vintage luxury komadi. Kako je to moguće?

Nekoć je modna industrija bila sačinjena samo od ključnih luxury modnih kuća koje su dizajnirale predivne i kvalitetne timeless kreacije za svoju bogatu klijentelu. No, s razvojem modne industrije i brojnim svjetskim promjenama te ekonomskim krizama u svijetu, ljudi su težili pristupačnijim odjevnim komadima, te se rodio high street koncept. Iako još tada high street brendovi nisu bili direktno povezani s brzom modom, s vremenom su najveće modne kompanije prihvatile fast fashion strategiju i ubacile ga u svoji business plan.

Tako su se početkom 60-ih rodili omiljeni brendovi današnjice poput Topshopa, H&M-a, Zare… Iako je ovaj “popularan” koncept omogućio ljudima prosječne kupovne moći da često shoppingiraju i kupuju trendi i pristupačne komade svakog tjedna, ispostavilo se da je fast fashion odjeća ustvari “skuplja” tj. manje isplativa od kupnje vintage luxury odjevnih komada. Kako je to moguće? Sve otkrijte u nastavku.

Spora i brza moda

Aktualna modna industrija sastavljena je od 2 business koncepta – spore i brze mode. Dok je spora moda blisko povezana s vintage prodajom i luxury modnim kućama, vrhunskom kvalitetom i visokim cijenama, koncept brze mode je onaj čemu većina ljudi teži. Njega karakteriziraju pristupačne cijene, česta lansiranja kolekcija te trendi i popularni dizajni. Zbog dinamičnog stila života, mindseta kupaca i konstantne želje za novim i poželjnim materijalnim stvarima, većina modnih fanova teži fast fashion komadima. Iako u današnje vrijeme, s rastom popularnosti vintage i thrift shoppinga, luxury komade možete kupovati i po pristupačnim cijenama, većina će i dalje smatrati kupnju fast fashion komada isplativijom i jeftinijom opcijom.

Specifična business strategija fast fashion brendova

Otkad je Zara lansirana, brend se bazirao na specifičnoj fast fashion business strategiji. Inspirirani odjevnim komadima vodećih modnih kuća, Zarini dizajneri su detaljno promatrali što ljudi najviše nose te kreirali gotovo identične komade i to u puno kraćem vremenu od luksuznih brendova. Tako su stvorili strategiju kojoj nitko ne može odoljeti. Zašto bismo kupovali skupo, ako isto to možemo dobiti za mane novca? Iako i dan danas mnogi ljudi smatraju kako je kupnja fast fashion komada najjeftinija i najisplatljivija, Vestiaire Collective nam je dokazao drugačije.

Poznata online second-hand luxury platforma, Vestiaire Collective, je fokusirana na prodaju kvalitetnih high end odjevnih komada i dodataka, s ciljem promicanja održive mode te spašavanja planeta od svih ekoloških učinaka koje modna industrija uzrokuje. Već smo pričali o njihovom inovativnom pokretu gdje su bojkotirali (ukinuli) fast fashion brendove te kompletno zabranili njihovu prodaju na vlastitoj platformi. Na taj način su pokazali koliko im je stalo do pravih promjena unutar modne industrije.

Isto tako su proveli i prvo veliko istraživanje kako bi dobili detaljne informacije o kupnjama i usporedili potrošačko ponašanje ljudi koji biraju fast fashion i onih koji teže vintage luxury komadima. A rezultati su bili šokantni i neočekivani.

Vestiaire Collective istraživanje

Ako uspoređujemo vintage luxury i fast fashion komade, naravno da su vintage komadi novčano skuplji, ali kako bi dobili kvalitetnije i dublje zaključke i istinski prezentirali koliko se određena odjeća isplati, Vestiaire Collective se u svojem istraživanju fokusirao na cost-per-wear varijabli. Cost-per-wear označava cijenu odjevnog komada minus njegovu preprodajnu vrijednost, te sve to zajedno podijeljeno s brojem nošenja određenog komada. To znači da se proučavalo koliko se komadi ustvari nose i koriste, nakon koliko vremena ih bacimo te koliku vrijednost imaju pri preprodaji. Zbog svoje kvalitete, vrijednosti i mindseta ljudi, luxury komadi su se ispostavili 33% isplativiji od fast fashion komada. Jedna fast fashion haljina se u prosjeku nosi samo 9 puta, dok se vintage luxury haljina u prosjeku nosi 71 put, tj 8 puta više od fast fashion komada.

Fast fashion komadi imaju kratki životni tok, rijetko se nose te imaju nisku vrijednost pri preprodaji čime je njihova isplativost daleko niža od vintage odjevnih komada. Jeste li znali da 60% fast fashion komada nakon manje od godinu dana završi na smetlištu?

When we value something more, we take better care of it and hold on to it for longer.

Cijelu analizu možete pročitati na linku, a u nastavku donosimo zanimljivi graf s bitnim informacijama o broju nošenja fast fashion i vintage luxury komada.

vestiaire collective analiza marketa i kupaca

Foto: Profimedia, Instagram (@vestiaireco )

Učitati još
Zatvori