![#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/Collage-Maker-30-Sep-2022-03.29-PM.jpg)
![#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/Collage-Maker-30-Sep-2022-03.27-PM.jpg)
#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake
Ovaj mjesec posebnu smo pažnju posvetili obrazovanju. Danas, ako se ne obrazujemo, konstantno unaprjeđujemo i obnavljamo ono što smo naučili, vrlo brzo vrijeme će nas pregaziti. Naime, ubrzanim rastom tehnologije i svakodnevnim kretanjima tržišta, konstantno usavršavanje, dodatna edukacija i istraživanje postali su neizbježni, ako želimo napredovati. U suprotnom stagniramo, što postupno dovodi i do nazadovanja. Koliko smo zapravo spremni ulagati u obrazovanje i koliko je našoj djeci važan aspekt uvođenja građanskog odgoja u škole važna su pitanja. No, jednako tako, važno je i pitanje koje se često nalazi na rubu svih razgovora, “koja je veza između mentalnog zdravlja i edukacije?” Na napoj #allaboutchange platformi trudimo se dati odgovore na ova, ali i brojna slična pitanja.
Kako itekako smatramo važnim da je mentalna higijena iznimno važna i da bi trebalo svijest o njoj usađivati našoj djeci od malih nogu, zapitali smo se je li to uistinu tako. Do odgovora smo pokušali doći razgovarajući s Teom Brezinšćak, mag. psih., kliničkom psihologinjom iz Centra za zdravlje mladih.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2015/09/youssef-naddam-iJ2IG8ckCpA-unsplash-768x1024.jpg)
Centar za zdravlje mladih
Uloga Centra za zdravlje mladih je povećati dostupnost zdravstvenih sadržaja vezanih za zaštitu mentalnog zdravlja, poboljšanje spolno odgovornog ponašanja, zaštitu spolnog i reproduktivnog zdravlja, te promociju zdravih stilova života mladih. Centar je mjesto u kojem se pružaju usluge bez uputnice, besplatno za korisnike, sukladno potrebama djece i mladih, na inicijativu roditelja te na preporuku škole ili liječnika.
Pokrenut je kao projekt je Grada Zagreba, pri Domu zdravlja Zagreb – Istok, kojemu je glavni cilj odgovaranje na prepoznate potrebe ciljane populacije kroz usluge koje omogućavaju odgovor stručnjaka odmah – kroz drop in savjetovališta, koja predstavljaju nadstandard u sustavu zdravstva. Centar nudi razne usluge od savjetovališta za mentalno zdravlje, zaštitu i poticanje zdrave slike o sebi i svom tijelu, razvoj vještina učenja i pamćenja, post covid savjetovalište, promicanje zdravlja i zaštitu spolnog i reproduktivnog zdravlja. Upravo oni pokušali su nam dati odgovor na neka ključna pitanja o kojima se itekako mora pričati.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/tim-mossholder-SR8ByN6xY3k-unsplash-768x512.jpg)
Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje?
Obrazovna okolina mjesto je koje može značajno utjecati na mentalno zdravlje osobe. Prevladavanje prepreka, ispunjavanje osobnih ciljeva, ostvarivanje uspjeha u području koje je važan dio našeg identiteta, kao i odnosi koje gradimo kroz obrazovanje mogu biti izvor brojnih ugodnih emocija, kao i psihološke otpornosti na koji se oslanjamo kada se suočavamo s različitim životnim izazovima. Pritom je važno znati da je uspjeh mnogo više od brojke koja opisuje postignuće pojedine osobe. Možemo ga promatrati i kroz činjenicu da je osoba prevladala naizgled nesavladivu prepreku ili da je uložila izniman trud i odricanja da bi postigla neki osobni cilj. Iskustva u procesu obrazovanja mogu postati utkana u našu sliku o sebi i biti izvorom snage u budućnosti.
S druge strane, doživljaj neuspjeha u postizanju osobnih ciljeva, unutarnja previranja vezana uz tijek obrazovanja ili izbor karijere, ili obrazovna okolina koja ne uspijeva staviti osobu u središte, mogu biti izvorom stresa i dovesti do gubitka životne ravnoteže. Pritom ranjiviji mogu biti oni kojima je obrazovno postignuće posebno važan dio identiteta ili teško održavaju ravnotežu između potrebe za postignućem i brige o sebi, osobe s manje podrške u svojoj okolini ili s ranijim ranjivostima na području mentalnog zdravlja. Ako su okolnosti posebno teške ili iscrpljuju naše mehanizme suočavanja svojom dugotrajnošću, osobi u njihovom prevladavanju može zatrebati podrška stručnjaka mentalnog zdravlja.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/susan-wilkinson-EDJKEXFbzHA-unsplash-768x592.jpg)
Smatrate li da se ljudi malo educiraju o mentalnom zdravlju? Koliko ljudi zapravo brinu o mentalnoj higijeni?
Radeći s mladima uočavamo promjenu u odnosu na ranije generacije u smislu da se o mentalnom zdravlju govori sve više i sve otvorenije, s empatijom, što je temelj stvarne brige o mentalnom zdravlju u društvu. Ipak, čini nam se da je pred nama još dug put. Potrebno je raditi na podizanju javne svijesti o načinima njegovanja psihološke otpornosti i očuvanja mentalnog zdravlja, kao i poticati ljude da kada im je teško budu spremni potražiti pomoć jer pravovremena podrška može zaštititi osobu od mnogo patnje i pomoći joj da ponovno osjeti tlo pod nogama.
Da bismo u tome bili uspješni nužno je pratiti korak s mladima i učiniti dostupnima znanja, ideje i smjernice o mentalnom zdravlju koji se temelje na onome čemu su nas naučile godine znanstvenih istraživanja, ali su istovremeno spremni zaokupiti našu pažnju u moru drugih sadržaja kojima smo izloženi, što je ujedno i jedna od ideja vodilja Centra za zdravlje mladih. Stručna znanja koja djeca, mladi i odrasli u njihovim životima mogu učiniti dijelom njihovih života i tako brinuti o svom mentalnom zdravlju trudimo se učiniti dostupnima kroz besplatne publikacije, sadržaje na našim profilima na društvenim mrežama, kao i kroz psihoedukativne radionice namijenjene jačanju mentalnog zdravlja koje psiholozi zaposleni u Centru provode u njihovim školama.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/dustin-belt-lg4fM9Y2pGg-unsplash-768x512.jpg)
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/micheile-dot-com-8tf3e8LaSX0-unsplash-768x512.jpg)
Ima li stupanj obrazovanja veze s tim kako ćemo se brinuti o našem mentalnom zdravlju?
Stupanj obrazovanja ako je vezan uz ostvarenje u karijeri može osobi učiniti dostupnijima neke izvore podrške u njegovanju mentalnog zdravlja, kao i usluge stručnjaka mentalnog zdravlja, ali sam po sebi ne podrazumijeva da će osoba biti svjesna njihove važnosti i spremna osloniti se na njih.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/hello-i-m-nik-z1d-LP8sjuI-unsplash-1-768x937.jpg)
Koliko je mentalno zdravlje zastupljeno na sveučilištima i u školama?
Obrazovne institucije kroz izgradnju odnosa koji su izvor podrške i mentorstva te stvaranje pozitivnog ozračja, u kojem se njeguje vrijednosti empatije prema sebi i drugima i mentalni sklop usmjeren na rast, imaju ključnu ulogu u ostvarivanju cjelovitih potencijala njihovih polaznika. Cjelovit pogled na rast i razvoj osobe u obzir uzima mnogo više od usvojenih znanja i vještina, jer razumije da su upravo čimbenici poput vjerovanja u sebe, ustrajnost u prevladavanju prepreka, vješto rješavanje problema ili emocionalna pismenost od izrazite važnosti za postignuće osobe.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/marcel-strauss-fzqxoFJytiE-unsplash-768x481.jpg)
Da bi dijete ili odrasla osoba ostvarili svoje potencijale, važno je kroz proces obrazovanja prepoznati njihove osobne snage, osigurati im primjereni poticaj i usmjeravanje, ali i uvažiti osobne borbe ili izazove koji joj otežavaju njihovo postizanje, što uključuje i aktivnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja. Ono što vidimo kroz suradnju Centra za zdravlje mladih sa školama je ulaganje značajnog truda u educiranje nastavnika i stručnih suradnika koji su ključne karike u prevenciji problema mentalnog zdravlja i njihovom pravovremenom prepoznavanju, kao i jačanje kapaciteta studentskih savjetovališta. Međutim, i dalje se čini da izostaje sustavna podrška školama, a neupitno je da je potreban veći broj stručnjaka mentalnog zdravlja na svim razinama sustava i izvan njega da bi svako dijete i mlada osoba kojoj je pomoć potrebna istu dobila pravovremeno i potrebnim intenzitetom.
Tome u okviru programa Centra za zdravlje mladih nastojimo doprinijeti kroz provođenje besplatnih psihoedukativnih radionica namijenjenih djeci i mladima usmjerenih na jačanje psihološke otpornosti, kao i radionica za roditelje, nastavnike i stručnjake čija im je podrška neophodna. Svojom prisutnošću u školama i pristupom nastojimo jačati svijest o mentalnom zdravlju i mogućnostima njegovog njegovanja, kao i smanjiti prepreke prema traženju psihološke pomoći za djecu i mlade kojima je to potrebno. Za neke od njih to je prvi korak prema dolasku u Centar za zdravlje mladih, kroz koji psihološku podršku mogu ostvariti besplatno i bez uputnice, u njima prilagođenom okruženju, što je moguće zahvaljujući financijskoj podršci Grada Zagreba, s čijim uredima surađujemo i u samoj provedbi programa.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/dan-meyers-hluOJZjLVXc-unsplash-768x512.jpg)
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/umit-bulut-qbTC7ZwJB64-unsplash-768x512.jpg)
Spomenula bih i da se posljednjih godina, u jeku izazova s kojima smo bili suočeni, sve više govori i o načinu podučavanja koji se oslanja na znanja o stresu i traumi te ih aktivno primjenjuje kako bi unaprijedila proces učenja. Mi znamo da na proces učenja utječu i naša emocionalna stanja. Naime, snažna emocionalna opterećenost može omesti našu pažnju, procese pamćenja i motivacije te nam tako otežati nam usvajanje sadržaja i vještina za koje nam iskustvo govori da u uobičajenim okolnostima u potpunosti unutar našeg dosega.
Za sva pitanja o radu centra i ovim temama raspitajte se na stranicama centra.
*Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.
![](https://www.journal.hr/wp-content/uploads/2022/09/priscilla-du-preez-aPa843frIzI-unsplash-768x1152.jpg)