#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake
#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake

#allaboutchange: Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje? Pitali smo stručnjake

Ovaj mjesec posebnu smo pažnju posvetili obrazovanju. Danas, ako se ne obrazujemo, konstantno unaprjeđujemo i obnavljamo ono što smo naučili, vrlo brzo vrijeme će nas pregaziti. Naime, ubrzanim rastom tehnologije i svakodnevnim kretanjima tržišta, konstantno usavršavanje, dodatna edukacija i istraživanje postali su neizbježni, ako želimo napredovati. U suprotnom stagniramo, što postupno dovodi i do nazadovanja. Koliko smo zapravo spremni ulagati u obrazovanje i koliko je našoj djeci važan aspekt uvođenja građanskog odgoja u škole važna su pitanja. No, jednako tako, važno je i pitanje koje se često nalazi na rubu svih razgovora, “koja je veza između mentalnog zdravlja i edukacije?” Na napoj #allaboutchange platformi trudimo se dati odgovore na ova, ali i brojna slična pitanja.

Kako itekako smatramo važnim da je mentalna higijena iznimno važna i da bi trebalo svijest o njoj usađivati našoj djeci od malih nogu, zapitali smo se je li to uistinu tako. Do odgovora smo pokušali doći razgovarajući s Teom Brezinšćak, mag. psih., kliničkom psihologinjom iz Centra za zdravlje mladih.

Centar za zdravlje mladih

Uloga Centra za zdravlje mladih je povećati dostupnost zdravstvenih sadržaja vezanih za zaštitu mentalnog zdravlja, poboljšanje spolno odgovornog ponašanja, zaštitu spolnog i reproduktivnog zdravlja, te promociju zdravih stilova života mladih. Centar je mjesto u kojem se pružaju usluge bez uputnice, besplatno za korisnike, sukladno potrebama djece i mladih, na inicijativu roditelja te na preporuku škole ili liječnika.

Pokrenut je kao projekt je Grada Zagreba, pri Domu zdravlja Zagreb – Istok, kojemu je glavni cilj odgovaranje na prepoznate potrebe ciljane populacije kroz usluge koje omogućavaju odgovor stručnjaka odmah – kroz drop in savjetovališta, koja predstavljaju nadstandard u sustavu zdravstva. Centar nudi razne usluge od savjetovališta za mentalno zdravlje, zaštitu i poticanje zdrave slike o sebi i svom tijelu, razvoj vještina učenja i pamćenja, post covid savjetovalište, promicanje zdravlja i zaštitu spolnog i reproduktivnog zdravlja. Upravo oni pokušali su nam dati odgovor na neka ključna pitanja o kojima se itekako mora pričati.

Utječe li obrazovanje na naše mentalno zdravlje?

Obrazovna okolina mjesto je koje može značajno utjecati na mentalno zdravlje osobe. Prevladavanje prepreka, ispunjavanje osobnih ciljeva, ostvarivanje uspjeha u području koje je važan dio našeg identiteta, kao i odnosi koje gradimo kroz obrazovanje mogu biti izvor brojnih ugodnih emocija, kao i psihološke otpornosti na koji se oslanjamo kada se suočavamo s različitim životnim izazovima. Pritom je važno znati da je uspjeh mnogo više od brojke koja opisuje postignuće pojedine osobe. Možemo ga promatrati i kroz činjenicu da je osoba prevladala naizgled nesavladivu prepreku ili da je uložila izniman trud i odricanja da bi postigla neki osobni cilj. Iskustva u procesu obrazovanja mogu postati utkana u našu sliku o sebi i biti izvorom snage u budućnosti.

S druge strane, doživljaj neuspjeha u postizanju osobnih ciljeva, unutarnja previranja vezana uz tijek obrazovanja ili izbor karijere, ili obrazovna okolina koja ne uspijeva staviti osobu u središte, mogu biti izvorom stresa i dovesti do gubitka životne ravnoteže. Pritom ranjiviji mogu biti oni kojima je obrazovno postignuće posebno važan dio identiteta ili teško održavaju ravnotežu između potrebe za postignućem i brige o sebi, osobe s manje podrške u svojoj okolini ili s ranijim ranjivostima na području mentalnog zdravlja. Ako su okolnosti posebno teške ili iscrpljuju naše mehanizme suočavanja svojom dugotrajnošću, osobi u njihovom prevladavanju može zatrebati podrška stručnjaka mentalnog zdravlja.

Smatrate li da se ljudi malo educiraju o mentalnom zdravlju? Koliko ljudi zapravo brinu o mentalnoj higijeni?

Radeći s mladima uočavamo promjenu u odnosu na ranije generacije u smislu da se o mentalnom zdravlju govori sve više i sve otvorenije, s empatijom, što je temelj stvarne brige o mentalnom zdravlju u društvu. Ipak, čini nam se da je pred nama još dug put. Potrebno je raditi na podizanju javne svijesti o načinima njegovanja psihološke otpornosti i očuvanja mentalnog zdravlja, kao i poticati ljude da kada im je teško budu spremni potražiti pomoć jer pravovremena podrška može zaštititi osobu od mnogo patnje i pomoći joj da ponovno osjeti tlo pod nogama.

Da bismo u tome bili uspješni nužno je pratiti korak s mladima i učiniti dostupnima znanja, ideje i smjernice o mentalnom zdravlju koji se temelje na onome čemu su nas naučile godine znanstvenih istraživanja, ali su istovremeno spremni zaokupiti našu pažnju u moru drugih sadržaja kojima smo izloženi, što je ujedno i jedna od ideja vodilja Centra za zdravlje mladih. Stručna znanja koja djeca, mladi i odrasli u njihovim životima mogu učiniti dijelom njihovih života i tako brinuti o svom mentalnom zdravlju trudimo se učiniti dostupnima kroz besplatne publikacije, sadržaje na našim profilima na društvenim mrežama, kao i kroz psihoedukativne radionice namijenjene jačanju mentalnog zdravlja koje psiholozi zaposleni u Centru provode u njihovim školama.

Ima li stupanj obrazovanja veze s tim kako ćemo se brinuti o našem mentalnom zdravlju?

Stupanj obrazovanja ako je vezan uz ostvarenje u karijeri može osobi učiniti dostupnijima neke izvore podrške u njegovanju mentalnog zdravlja, kao i usluge stručnjaka mentalnog zdravlja, ali sam po sebi ne podrazumijeva da će osoba biti svjesna njihove važnosti i spremna osloniti se na njih.

Koliko je mentalno zdravlje zastupljeno na sveučilištima i u školama?

Obrazovne institucije kroz izgradnju odnosa koji su izvor podrške i mentorstva te stvaranje pozitivnog ozračja, u kojem se njeguje vrijednosti empatije prema sebi i drugima i mentalni sklop usmjeren na rast, imaju ključnu ulogu u ostvarivanju cjelovitih potencijala njihovih polaznika. Cjelovit pogled na rast i razvoj osobe u obzir uzima mnogo više od usvojenih znanja i vještina, jer razumije da su upravo čimbenici poput vjerovanja u sebe, ustrajnost u prevladavanju prepreka, vješto rješavanje problema ili emocionalna pismenost od izrazite važnosti za postignuće osobe.

Da bi dijete ili odrasla osoba ostvarili svoje potencijale, važno je kroz proces obrazovanja prepoznati njihove osobne snage, osigurati im primjereni poticaj i usmjeravanje, ali i uvažiti osobne borbe ili izazove koji joj otežavaju njihovo postizanje, što uključuje i aktivnu ulogu u očuvanju mentalnog zdravlja. Ono što vidimo kroz suradnju Centra za zdravlje mladih sa školama je ulaganje značajnog truda u educiranje nastavnika i stručnih suradnika koji su ključne karike u prevenciji problema mentalnog zdravlja i njihovom pravovremenom prepoznavanju, kao i jačanje kapaciteta studentskih savjetovališta. Međutim, i dalje se čini da izostaje sustavna podrška školama, a neupitno je da je potreban veći broj stručnjaka mentalnog zdravlja na svim razinama sustava i izvan njega da bi svako dijete i mlada osoba kojoj je pomoć potrebna istu dobila pravovremeno i potrebnim intenzitetom.

Tome u okviru programa Centra za zdravlje mladih nastojimo doprinijeti kroz provođenje besplatnih psihoedukativnih radionica namijenjenih djeci i mladima usmjerenih na jačanje psihološke otpornosti, kao i radionica za roditelje, nastavnike i stručnjake čija im je podrška neophodna. Svojom prisutnošću u školama i pristupom nastojimo jačati svijest o mentalnom zdravlju i mogućnostima njegovog njegovanja, kao i smanjiti prepreke prema traženju psihološke pomoći za djecu i mlade kojima je to potrebno. Za neke od njih to je prvi korak prema dolasku u Centar za zdravlje mladih, kroz koji psihološku podršku mogu ostvariti besplatno i bez uputnice, u njima prilagođenom okruženju, što je moguće zahvaljujući financijskoj podršci Grada Zagreba, s čijim uredima surađujemo i u samoj provedbi programa.

Spomenula bih i da se posljednjih godina, u jeku izazova s kojima smo bili suočeni, sve više govori i o načinu podučavanja koji se oslanja na znanja o stresu i traumi te ih aktivno primjenjuje kako bi unaprijedila proces učenja. Mi znamo da na proces učenja utječu i naša emocionalna stanja. Naime, snažna emocionalna opterećenost može omesti našu pažnju, procese pamćenja i motivacije te nam tako otežati nam usvajanje sadržaja i vještina za koje nam iskustvo govori da u uobičajenim okolnostima u potpunosti unutar našeg dosega.

Za sva pitanja o radu centra i ovim temama raspitajte se na stranicama centra.

 

*Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Učitati još
Zatvori