#allaboutchange: Koliko je edukacija iz građanskog odgoja potrebna našem društvu?
#allaboutchange: Koliko je edukacija iz građanskog odgoja potrebna našem društvu?

#allaboutchange: Koliko je edukacija iz građanskog odgoja potrebna našem društvu?

O uvođenju građanskog odgoja u hrvatske škole već se godinama priča, a od ove školske godine oko 800 učenika u polovici srednjih škola u Zagrebu počelo je slušati predmet “Škola i zajednica”. Ovakvi pomaci itekako su važni za razvoj kritičkog i realnog civilnog društva, jer kako sve kreće od odgoja, škola tu itekako ima veliku ulogu. Razvijajući svjesnost o važnosti pojedinca u zajednici te pravilnog funkcioniranja zajednice, zajedno možemo graditi neko osvještenije društvo. Pojam obrazovanja u Hrvatskoj općenito nailazi na probleme, stoga smo na našoj platformi #allaboutchange mjesec rujan posvetili upravo njemu.

Koliko smo kao nacija obrazovani, jesmo li spremni nastaviti ulagati u naše obrazovanje cijeli život? Sve su to pitanja kojima se trudimo dati odgovor. Osim nas, koji stalno propitkujemo u želji za osnivanjem boljeg društva, i sustav to polako prepoznaje. Ovom odlukom uvođenja građanskog odgoja u škole, bitno će se utjecati na onu tako željenu promjenu u društvu koja dolazi od samosvjesnih i obrazovanih ljudi kakvima želimo da postanu naša djeca.

Treba li nam građanski odgoj u školama?

Živimo u izazovnim povijesnim vremenima, pandemije, krize, ratovi, inflacije, nestabilne gospodarske situacije. Borimo se s nejednakošću, klimatskim promjenama i pratimo veliki uzlet tehnologije. Sve nam je dostupno i sve nam je tu, no ipak, kao ljudi i dalje se susrećemo s izazovima na koje možemo reći nismo pripremljeni. S obzirom na složenost i globalne razmjere ovih problema, moramo pripremiti naše mlade da se suoče s tim izazovima kao informirani i samosvjesni građani. Izgradnja informiranog biračkog tijela, društva koji će prepoznati što nedostaje zajednici nije lak pothvat.

Upravo zato se trebamo kao društvo fokusirati na to kako poučiti načelima građanstva sljedeću generaciju kako bi razumjeli globalne probleme i bili motivirani za pronalaženje rješenja. Škole igraju ključnu ulogu u obrazovanju učenika, ne samo o formalnom nastavnom planu i programu, već i o životu.

Jedna od temeljnih uloga škole u našem društvu je poučavanje i socijalizacija mladih kako da budu informirani i angažirani građani uz fokus na tradicionalno akademsko obrazovanje i razvoj radne snage. Jedino tako njihov utjecaj na razvoj društva u pozitivnom smjeru može biti potpun.

Što za Hrvatsku znači uvođenje građanskog odgoja?

Od ove školske godine, uvođenjem predmeta “Škola i zajednica” situacija u Hrvatskoj počinje se mijenjati. Ovaj predmet koji se uveo u polovicu zagrebačkih srednjih škola, pa ga tako sluša nešto više od 800 učenika bavit će se temama zaštite okoliša, ljudskih prava, ekonomije, demokracije, migracije i slično. Predmet će se poučavati 70 sati tijekom školske godine (2 sata tjedno), a edukaciju za njegovo izvođenje prošao je 91 nastavnik. Ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu Boris Jokić, istaknuo je na predstavljanju da je ŠiZ-a inovativan predmet i važna prekretnica u Hrvatskom obrazovanju.

“Ovaj predmet je inovativan u školama po tome što u njemu nema fiksnih ispita, nema usmenog i pismenog ispitivanja, učenici se prate koliko su aktivni, odgovorni, samostalni, koliko dobro surađuju i komuniciraju, na osnovi toga njihovi nastavnici ih prate i daju im određene ocjene.”

Kako će nam građanski odgoj pomoći u našoj svakodnevici?

Građansko obrazovanje stavlja institucionalnu funkciju obrazovanja informiranog biračkog tijela u prvi plan na interdisciplinaran i holistički način. Nastoji obuhvatiti sva predmetna područja, integrirajući mnoge vještine i kompetencije koje će koristiti učenicima tijekom života kao pojedincima, članovima zajednice, građanima i profesionalcima. Građansko obrazovanje može transformirati društvo; promišljeniji i angažiraniji građani vode ka jačem i pravednijem društvu. Vode ka promjeni.

Sljedeće generacije možemo naučiti kako da budu samosvjesni, organizirani i proaktivni članovi zajednice. Sposobnost napredovanja u našem svijetu zahtijeva suosjećajne i motivirane građane, a budućnost cijelo svijeta ovisi o njima. Kada učenici propuste priliku da izrastu u učinkovite članove društva, naše društvo trpi, ali kada mladi ljudi dobiju znanje, način razmišljanja i vještine koje omogućuju učinkovito građanstvo, oni mogu promijeniti svijet na bolje.

 

*Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Foto: Unsplash

Učitati još
Zatvori