Koliko puta dnevno naiđete na novi internetski trend i pomislite “pa otkud sada još i ovo?”. Vjerojatno kao i mi – često. No, u vremenu kada sve oko nas ubrzava, a viralni trendovi dolaze i odlaze u gotovo dnevnoj smjeni, teško je razabrati što je stvarni trend, a što trenutačni ushit.
Zajedničko svemu je ta količina internetskog establišmenta koja se svaki taj trend trudi rekreirati, a taman kada se on ustali, zamijeni ga neki novi. Definicija trenda i je da je vremenski ograničen, no svakako primjetan i izražen. No, u vremenima u kojima se amplituda vremena povećava, njegova bitnost i značajnost pada u drugi plan. Jednostavno ne stignemo upratiti sve i nema previše vremena da netko na tronu bude predugo.
Trendovi na koje smo brzo zaboravili
Sjećate li se whipped coffee fenomena iz 2020.? Možda ste i sami, negdje između zoom sastanka i kućne tjelovježbe, deset minuta neumorno miješali instant kavu i šećer dok niste dobili onu savršenu, pjenastu teksturu. Tada se činilo da svi rade upravo to, da je nemoguće otvoriti Instagram ili TikTok, a da vas ne zapljusne video nekog tko uživa u čaši dvobojne kave. Bio je to mali ritual koji nam je, barem nakratko, davao osjećaj zajedništva usred globalnog kaosa.
Danas, jedva pet godina kasnije, “whipped coffee” je gotovo zaboravljena fusnota internetske povijesti, a upravo u toj brzini zaborava skriva se fascinantna priča. Kako trendovi koji nastaju u digitalnom prostoru žive i umiru brzinom koja se nekada činila nezamislivom.
Sjećate se birria tacosa?
Samo godinu nakon kave, 2021. svijet je poludio za birria tacos receptima. Restorani u Los Angelesu i New Yorku imali su redove pred vratima, a YouTube i TikTok nudili su beskonačne tutorijale o tome kako meso sporo kuhati dok ne postane savršeno sočno. Zatim tišina.
Pink kao Barbie
U 2023., pažnju je ukrao potpuno drugačiji spektakl: Barbie ružičasta. Filmski blockbuster donio je eksploziju boje na društvene mreže i u garderobe. Pretrage za “Barbie pink gingham dress” skočile su za nevjerojatnih +2,650%, a za “Barbie pink jumpsuit” čak +350%. Na trenutak, činilo se da svi žele živjeti u rozoj fantaziji. Čim je Barbie premijera završila i trend je utihnuo.
Te iste godine imali smo i bizaran modni eksperiment – red boot trend. Gigantske crvene čizme, nalik na crtane rekvizite, postale su hit u ožujku. Ljudi su se smijali, kupovali ih, snimali parodije. Do travnja, rijetko tko ih se još sjećao.
Moda u nikad bržem mijenjanju trendova
Možda najbrže nastaju i nestaju modne estetike. Njihova privlačnost leži u instantnom identitetu koji nude. Dovoljan je jedan hashtag i nekoliko viralnih videa da milijuni ljudi požele biti “dio priče”.
Mob wife aesthetic doživjela je vrhunac u siječnju 2024. Krzneni kaputi, tamne sunčane naočale, karmin i glamurozni kaos. Do ljeta, feedovi su već bili zaokupljeni nečim novim.
Paralelno, coquette aesthetic donijela je romantične haljinice, vrpce i mašnice. U siječnju iste godine pretrage za “coquette soft style” skočile su +550 %, dok je “bow coquette” porastao za +350 %, ali i ta estetika bila je kratkog daha.
Što je zajedničko svemu? Brzina kojom estetike eksplodiraju jednaka je brzini njihova pada. One su poput sezonskih trendova nekad samo što u digitalnoj eri sezona traje tek nekoliko tjedana, ako ne i kraće.
Zašto živimo u kulturi “instant zaborava”?
Više je razloga zašto trendovi nestaju brže nego što stignemo promijeniti ormare. Neki od njih su i algoritmi koji konstantno traže nešto novo. Platforme poput TikToka nagrađuju novost, a ne trajnost. Ono što se pojavi danas, sutra već gubi na relevantnosti jer algoritam traži sljedeću “eksploziju”.
Globalno zasićenje
Nekada su trendovi putovali sporije, prelazeći iz grada u grad. Danas sve postaje globalno u roku od nekoliko sati. Kad milijuni ljudi simultano krenu pratiti istu ideju, ona se brzo istroši. Kultura stalne promjene među generacijama koje odrastaju s internetom. Dosada je neprijatelj, a novi sadržaj nužnost. Trend se iscrpi čim prestane donositi iznenađenje.
Što nam ostaje kad trend prođe?
Ako ste uložili vrijeme u pravljenje kave ili novih recepata, ostaje vam nova vještina. Ako ste popunili ormar komadima koje više nitko ne nosi, ostaje vam frustracija i podsjetnik na prolaznost digitalne kulture i možda nada da će se trend vratiti – barem je to u modi moguće.
No, ne nestaje sve tako brzo. Paralelno s instant trendovima razvijaju se i tzv. slow trendovi. Sporiji, dugotrajniji obrasci koji odolijevaju algoritamskoj hiperprodukciji. Održivost u modi, povratak vintage komadima, rituali mindfulnessa i jednostavnost svakodnevice primjeri su onoga što ostaje i nakon što val viralnog prođe.
Možda se baš tome trebamo okretati jer tu leži, ako ništa drugo mir i spoznaja da ne moramo slijediti baš svaki trend na koji naletimo.
Foto: Instagram, dupephotos.com
