Od brige za sebe do potencijalno opasnog rituala: Kako je skincare postao opsesija?
Od brige za sebe do potencijalno opasnog rituala: Kako je skincare postao opsesija?

Od brige za sebe do potencijalno opasnog rituala: Kako je skincare postao opsesija?

Vratimo se kratko četiri godine unazad. Godina je 2020., stigli su nam mailovi koji nas obaviještavaju da kreće rad od doma zbog pandemije koronavirusa. Kafići, restorani i klubovi su zatvoreni. Rade tek trgovine pred kojima se stvaraju goleme gužve i poneki coffee to go aparat. Osim toga bili smo osuđeni na svoja četiri zida u kojima smo često sami sebi bili društvo ili smo baš sve sate u danu provodili s obitelji ili partnerom. Da, oni koji su mogli biti s obitelji, bili su sretnici, ali činjenica je da smo nekad i sami sebi previše kada nemamo gdje, a kamoli bilo tko drugi. U tom trenutku, više nego ikad, postala je bitna briga za sebe. Mnogi su upravo tada otkrili skincare.

Među ostalim, ono što nam je pandemija donijela su potrošači koji o skincare proizvodima znaju više nego ikada i znaju što žele. Danas teško da im bilo koji brend može išta “podvaliti”. Ljudi su naprosto više vremena posvećivali sebi, a sve kako ne bi “poludjeli” u karanteni. Nažalost, ono što je krenulo kao briga za sebe i vlastito mentalno zdravlje, pomalo prerasta u opsesiju…

Što se dogodilo?

Kao što smo rekli, iz pandemije se rodila čitava četa ljudi koji su o skincare proizvodima i aktivnim sastojcima naučili više nego ikad. Bila je to jedna od rijetkih zanimacija kojoj smo se mogli posvetiti u vrijeme kada nismo imali gdje izaći. Mnogima, koji su imali te sreće da su u profesijama koje su mogle raditi od kuće, čitanje i educiranje o skincare rutinama bio je bijeg od posla. Naravno, nikome to nije bila jedina aktivnost, ali je bila aktivnost koja se činila korisnom jer su učili, a istovremeno sve te proizvode mogli su naručiti. Dakle, do trgovine nisu morali ići. U tom trenu, sami smo sebi postali projekt i mnogi su čvrsto odlučili imati najbolju kožu svog života.

Skincare industrija doživjela je neviđenu ekspanziju. Popularnost dekorativne kozmetike pala je jer se naprosto nismo imali za što šminkati. Istovremeno skincare proizvodi su postajali popularniji nego ikad. Ono dobro što je proizašlo iz svega je zaista svijest o tome kako se pravilno brinuti i koži i kako je što duže očuvati. Ono loše je što se sve to sada otelo kontroli i počelo shvaćati jako olako. Skincare je postao opsesija, a ono što je krenulo kao briga za sebe pretvorilo se u opsjednutost vanjštinom i vječnu potragu za savršenom kožom.

Kakva je skincare situacija sada?

Vratimo se u sadašnjost. Pandemija je, srećom, iza nas, ali skincare je ostao. I nemojte krivo shvatiti, briga za kožu je bitna. Korištenje SPF-a je bitno kao i hidratacija i vitamin C, a i retinol, ali ne sve odjednom i ne sve u istoj rutini. Kada bismo krenuli nabrajati sve aktivne sastojke koji djeluju, ne bismo stali do sutra, ali to ne znači da ih baš sve trebate imati u rutini. Da bi skincare bio efektivan, on naprosto mora biti jednostavan i ciljan. Čini nam se da je upravo to ono što mnogi danas ne razumiju.

Da, mediji i influenceri će preporučiti mali milijun stvari, ali ne morate probati baš svaku. Svjedoci smo da ljudi danas isprobavaju toliko toga da naprosto uništavaju kožu. I tu skincare postaje opasan. Narušena kožna barijera je problem, tu su i alergijske reakcije na sastojke, a nažalost i opekline. Čini se da su mnogi zaboravili da se ljudi prilično dugo školuju ne bi li postali dermatolozi i postali stručni u njezi i zdravlju kože. Samim time bezuvjetno se pouzdaju u svoje zanje i ono što su pročitali na internetu ili čuli u nekom videu. Važno je, najprije, osvijestiti da to nije dovoljno, a onda i da naša koža nije šmirgl papir da podnosi sve.

Djeca i skincare – potpuno novi problem

Osim odraslih koji na lice stavljaju svu silu proizvoda i aktivnih sastojaka, sada imamo i djecu koja misle da im s 10 godina treba retinol. Sve to, naravno, stiglo je s TikTokom, društvenom mrežom koja je dostupna gotovo svima, uključujući i one puno premlade koji još ne znaju filtrirati sadržaj koji im je prezentiran. Već ste mogli čitati o Sephora kids fenomenu i vjerujemo da vas je zaprepastio kao i nas. I u bilo kojem drugom slučaju rekli bismo da se radi o generacijskom jazu, ali ovdje djeca doslovno uništavaju svoju kožu koja je ionako savršena. Uz to uništavaju i proizvode koji su izloženi. Zato jer mogu i jer im je netko rekao da je to cool.

Djevojčice grozničavo traže viralne skincare proizvode, roditelje uvjeravaju kako su im potrebni, a često ni roditelji sami ne znaju čemu ti proizvodi zapravo služe. Retinol su donedavno koristile zrele žene s iznimkom djevojaka koje su se borile s aknama pa im je tretioin bio prepisan kao terapija. Sada djevojčice, koje još nisu ni ušle u pubertet, traže retinol. Za što točno?

Sve dobro što je proizašlo iz pandemije kao da je sada zaboravljeno. Oni koji su pronašli svoju rutinu, drže je se, ali skincare je davno prešao granice self care pokreta. On je postao opsesija koja iza sebe ostavlja sve više pacijenata za dermatologe. I to vrlo mladih pacijenata koji, da nema sveopće opsjednutosti “staklenim” tenom i viralnim proizvodima, uopće vjerojatno ne bi trebali pomoć stručnjaka. Ljudi naprosto više ne provode toliko vremena kod kuće, a samim time ne educiraju se detaljno kao za vrijeme pandemije. Stvari uče površno ili samo čuju za neki novi hit sastojak ili proizvod i odluče da im treba. I tu nismo puno drugačiji od djece iz Sephore…

Self care pretvorio se u opsjednutost vanjštinom

Self care pokret u suštini je genijalna stvar koja svima nama pomaže da se brinemo o sebi, da prihvatimo svoje “nedostatke” i da normaliziramo stvari poput akni, bora, pjegica… Zapravo, sve zbog čega su nam se nekada rugali u školi. Sada sve to kao da je palo u vodu. Ono što nas je trebalo održati prisebnima tijekom pandemije sada radi upravo suprotno. Ljudi su ponovo postali ospjednuti vanjštinom, samo sada umjesto savršene figure, bezglavo ganjaju savršenu kožu lica. Pritom često ne razmišljaju koliko im se na društvenim mrežama laže. Gotovo sve te skinfluencerice koriste filtere zbog kojih njihova koža izgleda baršunasto. Ona je sjajna, bez ijedne pore, a o borama da ne govorimo.

Društvene mreže prepune su videa u kojem se žene doslovno pacaju skincare proizvodima. Na kraju rutine izgledaju kao su upravo izašle iz vode, ali to nije realistično. Realistično je prije spavanja nanijeti isključivo proizvode koje naša koža treba. I zaista baš nitko prije spavanja ne treba izgledati napacano. Skincare rutina stvarno ne treba imati 15 koraka i jednako toliko proizvoda. Sve to može stvoriti samo kontra efekt, a tek onda ćete biti u problemu.

Kako pobjeći od toga?

Teško je oduprijeti se trendovima i ne željeti nešto što nam se svakodnevno predstavlja kao ideal. Ako ste uz sve to i netko tko se s problematičnom kožom bori od puberteta, potpuno je jasna ta težnja za savršenom kožom. Činjenica je, pak, da baš nitko od nas, čak ni influenceri, nemaju savršenu kožu. Koža ima pore, ima bore, ima prištiće, ima ožiljke i hiperpigmentaciju. Sve to priča svoju priču i našem licu daje karakter. Da, o koži se treba brinuti i treba ju njegovati. To ne znači da na nju trebalo taložiti sve više i više proizvoda u nadi da ćemo izgledati kao da u stvarnom životu nosimo filter.

Najbolja adresa za slaganje skincare rutine je upravo vaš dermatolog. On će najbolje odrediti tip kože, ali i kožna stanja te eventualne probleme koje treba rješavati. Garantiramo da od stručnjaka nećete izaći s popisom od 15 proizvoda koji vam navodno trebaju. Kada je skincare u pitanju – manje je više. Pustite sve te influencerice koje će nakon snimljenog videa ionako tih 15 proizvoda vjerojatno oprati s lica.

Skincare nije bio i nikada ne bi trebao biti samo trend. On bi trebao ostati oblik self care njege i trebao bi poboljšati zdravlje i stanje naše kože. Skincare ne bi trebao biti opsesija zbog koje se loše osjećamo jer nemamo savršenu kožu. O sastojcima i proizvodima se treba educirati, najprije kako bi smo ih znali pravilno koristiti, a onda i kako bismo vlastitoj djeci mogli reći “ne” kada u drogeriji zatraže retinol.

Foto: Instagram (@jessinowo, @bellamichlo)

Učitati još
Zatvori