

Vježbanje suosjećanja nova je predstava Nikoline Komljenović koja postavlja važna pitanja
Živimo u vremenu kada nas svijet svakodnevno podsjeća na krhkost granica. Onih stvarnih i onih nevidljivih, unutarnjih. Tu umjetnost može biti prostor u kojem se ponovno povezujemo. Upravo takav prostor otvara predstava Vježbanje suosjećanja, novi projekt Nikoline Komljenović, koji premijerno donosi moćnu kombinaciju suvremenog performansa, zračne akrobatike i vizualne instalacije.

Ovaj izvedbeni rad nije samo predstava, to je poziv na dijalog. Inspiriran desetom obljetnicom migracijske krize iz 2015. godine, projekt nas vraća u srž pitanja koja i danas odzvanjaju: Što znači biti izbjeglica, tko je Drugi i gdje prestaje, a gdje počinje naša odgovornost?

Prostor između pogleda i stvarnosti
U središtu izvedbe nalazi se zastor od flaksa, tankog, gotovo nevidljivog materijala koji razdvaja prostor, ali ga istovremeno i povezuje. On postaje metafora granice, fizičke i emocionalne, koja titra pod težinom svjetla, zvuka i tijela. Kroz njega, publika ne ostaje promatrač, već aktivni sudionik, uključena u iskustvo koje se odvija na razmeđu vidljivog i skrivenog. U formi koja briše hijerarhije i stvara zajednički ritam, Vježbanje suosjećanja postavlja pitanje: Kako izgleda susret s Drugim u vremenu sveopćeg razdvajanja? Odgovor ne pronalazimo riječima, već tijelom – kroz tišinu, dodir i prisutnost.

Tanka linija kao čin suosjećanja
Nikolina Komljenović i u ovom radu ostaje vjerna svojoj inovativnoj autorskoj poetici u kojoj cirkuski alati prestaju biti samo sredstva akrobatike, postaju jezik. Umjesto tradicionalnih rekvizita, koristi ribarski najlon, materijal iz svakodnevice koji u kontekstu izvedbe poprima iznimnu poetsku snagu. Tanka linija na kojoj akrobatkinje lete, zadržavaju se i balansiraju, postaje čin sam po sebi – čin suosjećanja koje nije spektakl, već intimno prepoznavanje.

Fragmenti intervjua iz projekta Fencing borders, stvarna svjedočanstva ljudi koji svakodnevno žive uz migrantske rute, upisuju dodatnu slojevitost u prostor izvedbe. Zvuk i svjetlo, koje oblikuju Jasmin Dasović te Sanja Gergorić i Sara Salamon, nisu pozadina – oni su puls, živo tkivo predstave koje odzvanja iščezlim domovima, tišinom gubitaka i neizvjesnošću budućnosti.

Između umjetnosti i zajednice
Ovaj projekt ne pokušava nadvladati stvarnost – on ju ne zaobilazi, ne uljepšava, već s njom ulazi u otvoren, ranjiv odnos. Kroz kolektivno iskustvo izvedbe stvara se mikrozajednica – prostor u kojem se brišu granice između publike i izvođača, u kojem se suosjećanje vježba ne kao emocija, već kao konkretna, tjelesna praksa.
Autorski tim čine Nikolina Komljenović (ideja, koreografija, izvedba), Ivana Pedljo i Jadranka Žinić Mijatović (ko-koreografija i izvedba), dramaturginja Tena Bošnjaković, te dizajnerski i produkcijski tim koji zajednički oblikuje ovo kompleksno i dirljivo djelo.

Predstava je drugi dio projekta Tanka linija, a realizirana je u produkciji Ekscene, uz koprodukciju S.vile i udruge Domino u sklopu europskog projekta Otočke veze. Su-financirana je sredstvima Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija RH, te Zaklade Kultura nova, uz rezidencijalnu podršku Centra za kulturu Sesvete.
Foto: Nina Đurđević