Zamislite ovo: U samom srcu Pariza, u robnoj kući Le BHV Marais, ugledate Shein poslovnicu. To će biti slučaj već sutra, 5. studenog. Naime, otvara se fizička poslovnica kineskog diva brze mode Shein. Naizgled, riječ je o još jednom strateškom poslovnom potezu – brend koji je odavno osvojio online svijet sada želi ojačati fizičku prisutnost. No, u trenutku kada Francuska pokušava ograničiti ili čak zabraniti utjecaj brze mode, ovo otvorenje zvuči gotovo kao provokacija. U zemlji koja brani ideju mode kao umjetnosti, otvaranje Shein trgovine nije samo čista strategija i zarada – ono je kulturna i politička izjava. Povodom otvorenja se oglasio i Frédéric Merlin, vlasnik robne kuće.
Shein u Parizu
Prva Shein poslovnica otvorena je u Tokiju 2022. godine. Svega tri godine nakon, otvaraju poslovnicu u Parizu. Koliko god pokušavamo biti održivi i ekološki osviješteni, svi smo u jednom trenutku kupovali sa Sheina (ili Temua). Ne možete ostati imuni na niske cijene, pogotovo ako je riječ o nekim “sitnicama” koje ne moraju nužno biti kvalitetne ili dugotrajne. Vjerojatno nećete kupiti čizme na toj platformi, ali sigurno hoćete masku za mobitel ili privjeske za ključeve. U današnjem svijetu, većina ljudi gleda kako uštediti, a ne kako “spasiti planet”. Žao nam je, ali tako razmišlja većina. Nema te Grete Thunberg zbog koje će potrošači reći: Hm, neću kupiti ovu zdjelu za voće sa Sheina koja košta 5 eura, već ću kupiti onu od brenda koji pazi na održivost i čija zdjela košta 150 eura. Naravno, postoje iznimke. A sada će to biti još izraženije s obzirom da parižani neće morati čekati po dva, tri tjedna na dostavu artikala, već će ih imati odmah.
Izgleda da ih ni najnoviji skandal neće spriječiti
Francuska je sredinom lipnja najavila zakon koji bi mogao u potpunosti promijeniti pravila igre za brendove poput Sheina i Temua. Radi se o mjerama koje predviđaju poreze na neodrživu proizvodnju i ograničenja oglašavanja. Porez bi mogao iznositi do pet eura po komadu, a do 2030. narasti na deset, uz limit od 50 posto maloprodajne cijene. Cilj je jasan: Usporiti industriju koja proizvodi goleme količine odjeće po minimalnim cijenama, a koja pritom generira neodržive količine otpada.
Uz to, par dana prije otvorenja Shein poslovnice, kineskog giganta je dočekao novi skandal. Francuske vlasti upozorile su da bi mogle zabraniti pristup Sheina francuskom tržištu nakon što je otkriveno da su na internetskoj stranici bile ponuđene seksualne lutke s karakteristikama djeteta. Shein je reagirao priopćenjem u kojem navodi kako je uveo potpunu zabranu prodaje seksualnih lutaka kroz svoju platformu i privremeno obustavio kategoriju „proizvoda za odrasle”. Ipak, izgleda da ni to nije urodilo plodom jer najava povodom otvorenja poslovnice i dalje stoji.
Made in France vs. Made in China
Sve u svemu, otvaranje Shein poslovnice u Parizu zvuči kao paradoks. “Brend” koji utjelovljuje sve ono što Francuska želi zabraniti – masovnu proizvodnju i minimalnu transparentnost, sada želi otvoriti poslovnicu u modnoj metropoli. Poslovnica će se nalaziti na šestom katu BHV-a. Strateški – prostor će namjerno biti zavučen. U medijima se već pojavljuju pozivi na bojkot, a pojedini brendovi koji izlažu u istom prostoru razmatraju povlačenje.
Shein se s druge strane pokušava pozicionirati kao globalni, suvremeni i pristupačan brend. Žele učvrstiti imidž, ponuditi iskustvo offline kupovine, a možda i ublažiti percepciju o bezdušnom online gigantu. A što je bolje od stvaranje veze s kupcem od fizičke trgovine? Made in France ovime dobiva opaku konkurenciju, Made in China. Vrijeme će pokazati tko će pobijediti – bogata povijest i nasljeđe ili brza moda.
Što o svemu kaže čovjek koji je odgovoran za dolazak Sheina u Pariz?
Ako porezi i kazne učine Shein odjeću skupljom, a oglašavanje ograniče, brend bi mogao izgubiti ključnu prednost: Cijenu. U tom slučaju, fizička trgovina u Parizu ne bi bila održiv poslovni model. Ako Shein uspije uvjeriti francuske potrošače da se može promijeniti, postati transparentniji i održiviji, mogao bi redefinirati način na koji se promatra brza moda. Čisto sumnjamo da će se to dogoditi. Kao što smo spomenuli na početku, oglasio se i čovjek odgovoran za dolazak Sheina, Frédéric Merlin.
U postu objavljenom na Instagramu, napisao je da robna kuća radi po pravilima struke, etički i transparentno. Dodao je da se dolazak Sheina u BHV odvija u kontroliranim uvjetima, uz strogu provjeru porijekla proizvoda. Odgovorio je i brendovima koji su se odlučili povući iz robne kuće: Brendovi koji su odlučili otići čine 0,2 % našeg prometa. U BHV-u više cijenimo posao koji se događa na terenu, a ne u medijima. Jedna njegova rečenica, napisana u istoj Instagram objavi, je potvrdila da se ipak sve vrti oko zarade. Odbijam popustiti pred moralnom nadmoći onih koji misle da posjeduju istinu. Trgovina je stvarni život. Dakle, da se naslutiti da se ovdje radi o suradnji koja će biti profitabilna za obje strane.
Ovo je tek početak
Ova situacija otvara mnogo dublje pitanje – riječ je o prekretnici za globalnu modnu industriju i njezin odnos prema etici, transparentnosti i odgovornosti. Gnjev građana, ali i njihova zabrinutost je opravdana. Otvaranje prve Shein poslovnice u Parizu postavlja pitanje: Hoće li stati samo na jednoj? Kako sa online pokrivenošću, tako i s offline – vjerojatno neće. I to brine građane – ovo je tek početak. Isto kako je bilo s poslovnicama Zare, H&M-a i ostalih high street giganta… Pariz je Sheinu test za ulazak na europsko tržište. I potencijalnu prevlast. Tko zna, možda se za deset godina otvori i jedna Shein poslovnica u Hrvatskoj. Shopping, anyone?
Foto: Profimedia, Instagram
