Borba protiv fast fashion brendova traje godinama. U početku se termin fast fashion koristio za high street gigante među kojima je najpoznatiji Inditex. No, u zadnje vrijeme eksplodirale su stranice kineskih masovnih proizvođača, poput Sheina i Temua. Njihovo “poslovanje” nadilazi termin fast fashion i ulazi u sferu the fastest fashion. Protiv njih se Francuska bori posljednjih godinu dana i iako rijetko u tekstilnoj industriji, ali ova priča ima sretan završetak. Napokon je donesen novi zakon o regulaciji poslovanja ovih najbržih giganta.
Što sve podrazumijeva novi zakon za fast fashion brendove?
Najpoznatiji takva kineska proizvođača su Shein i Temu. Sigurno trećina ljudi koji trenutno čitaju ovaj članak, su u jednom trenutku kupili nešto s tih stranica ili znaju nekoga tko je bio (ili je) njihov kupac. Potpuno razumijemo zašto – jeftini su, imaju alternative za neke high end komade, ponuda je ogromna i na takvim stranicama možete naći i kuhinjske gadgete i cipele. U trenutku pronalaska nekog komada na takvim stranicama, na činjenice da radnici u njihovim tvornicama rade u nehumanim uvjetima ili ekološko pitanje, samo zažmirite. Pa, izgleda da Francuska (kao centar mode i modnih kuća s bogatom i značajnom baštinom) to više neće “trpiti”.
Novi zakon uveo bi ekološke poreze, zabrane oglašavanja i ograničenja za influencere koji surađuju s spomenutim brendovima. Brendovi s najnižim ocjenama mogli bi biti oporezovani do 5 eura po artiklu, a povećat će se na 10 eura do 2030. Međutim, porez ne smije prelaziti 50% maloprodajne cijene artikla. Brza moda je rastuće tržište u Francuskoj, a između 2010. i 2023. vrijednost oglašenih proizvoda u sektoru porasla je s 2,3 milijarde eura na 3,2 milijarde eura.
Što će biti s Zarom, H&M-om i ostalim high street brendovima?
Novi zakon ne targetira francuske brendove i high street gigante, što se mnogima ne sviđa iz jednog razloga. Finalni cilj ove regulacije je ekološke prirode. “Stopiranjem” Sheina i Temua se problem ekološke zagađenosti, a znamo da je tekstilna industrija prva u tome, neće u potpunosti riješiti. Zbog toga mnogi smatraju da je novi zakon na neki način propuštena prilika. Regulacija industrije brze mode uspjet će samo ako se uključe svi, a ne da se cilja samo na neke proizvođače. Dobra strana priče je to što su ti “neki proizvođači” najgrublji proizvođači brze mode, a uz to i – najveći zagađivači. Tako da je ovo izvrstan početak, samo se nadamo da neće stati samo na tome.
Foto: Tik Tok (@lisarosii_), Profimedia