Još 3 dana do izložbe za sve zaljubljenike u modu i ‘lude šezdesete’

Ples u Hrvatskom glazbenom zavodu. oko 1960.

Za nekoliko dana, točnije 26. veljače u 19 sati, u Muzeju grada Zgareba održat će se svečano otvorenje izložbe Moda i odijevanje u Zagrebu 1960-ih. Autorica koncepcije je Maja Arčabić i izložba je realizirana u suradnji s Odsjekm za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta, Zagreb te Centrom za istraživanje mode i odijevanja, Zagreb. Na izložbi su radili još stručni suradnici Goran Arčabić, Ivana Čuljak, Petra Husain, Andrea Klobučar, Josip Mihaljević, Tihana Petrović Leš, Nenad Polimac, Tonči Vladislavić, dok oblikovanje izložbe potpisuje Bilic Muller Studio.

Moda i odijevanje u Zagrebu 1960-ih

Izložba Moda i odijevanje u Zagrebu 1960-ih rezultat je planiranog prikupljanja građe za Zbirku mode, modnog pribora i tekstila Muzeja grada Zagreba, usmjerenog na drugu polovinu 20. stoljeća. Modni i odjevni predmeti u fundusu ne zadovoljavaju isključivo estetske kriterije, već ilustriraju povijest i svakodnevni život naše metropole.

Nastavljajući se na izložbe u zagrebačkim muzejima koje su tematizirale modu i odijevanje – Drugarica à la mode (Muzej suvremene umjetnosti), Žuži Jelinek: Ambasador mode (Muzej grada Zagreba) i Šezdesete u Hrvatskoj: Mit i stvarnost (Muzej za umjetnost i obrt) – ovom su izložbom modni stručnjaci željeli istražiti i prezentirati modne fenomene najuzbudljivijeg desetljeća 20. stoljeća na lokalnoj razini.

Modeli Tvornice trikotaže Nada Dimić – manekenke Irena Uhl i Nuša Marović. 1970.

Moda je posljedica i produkt vremena, odraz društvenih, političkih, gospodarskih i kulturnih kretanja pa odjevni predmet nije moguće promatrati izvan tog konteksta. Izložbenim cjelinama nastojali su razotkriti i posjetiteljima približiti modne utjecaje 1960-ih, proces kreacije i proizvodnje odjevnog predmeta, načine plasmana na tržištu te načine i okolnosti uporabe odjevnih predmeta od trenutka njihova dolaska do konzumenta.

Odjevni predmeti u svijesti naših sugrađana rijetko se promatraju kao potencijalni muzejski predmeti te je njihov put do muzejskih institucija dugotrajan i neizvjestan. Naime, iskustvo prikupljanja svjedoči da se najčešće čuv odjeća koja za vlasnika ima sentimentalnu vrijednost. Također, češće se čuva svečana odjeća, a svakodnevna rijetko. I upravo je to bio jedan od izazova u pripremama izložbe jer nije bilo moguće predmetima potkrijepiti sve promjene i obilježja stilova 1960-ih godina.

Kako bi nadomjestili praznine ključne u pojedinim dionicama, posjetitelji će moći doživjeti modu putem audio-vizualnih dokumenata, tiskom i arhivskim gradivom. Dnevni i tjedni tisak te modni časopisi pokazali su se kao vrijedan izvor informacija.

Šezdesete su godine velikih promjena…

… u stilu odijevanja, uvjetovanih tehnološkim napretkom, prosperitetom, razvojem potrošačke kulture i države blagostanja te utjecajima pop-kulture i novim svjetonazorom poratne generacije. Jugoslavija – zemlja između Istoka i Zapada – postigla je 1960-ih zavidnu međunarodnu reputaciju izgradnjom samoupravnog socijalizma i trasiranjem puta Pokretu nesvrstanih. Iznutra, socijalistička Jugoslavija država je složenih nacionalnih i ekonomskih problema, u kojoj autokracija i društvena kontrola susreću modernost, konzumerizam i žudnju za nalikovanjem Zapadu. Zagreb, glavni grad Socijalističke Republike Hrvatske i drugi grad po veličini u jugoslavenskoj federaciji, bio je vodeći industrijski centar. U 1960-ima intenzivira se i diversificira proizvodnja u odjevnoj industriji, a istodobno se oporavlja obrtnička produkcija. Premda je industrija odjeće odgovarala na elementarne potrebe tržišta, modni utjecaji sa Zapada nezaustavljivo su nalazili put do domaćih potrošača – osobito pripadnika mlađe populacije – koje standardizirani modeli nisu zadovoljavali.

Modeli Standard konfekcije. 1970.

Istraživanje provedeno tijekom priprema izložbe navodi stručnjake koji potpisuju izložbu na zaključak da su 1960-te razdoblje prosperiteta, reafirmacije građanske kulture u odijevanju te vrijeme brzih promjena u produkciji odjeće, širenja modnih informacija i utjecaja te njihove implementacije u potrošačkom društvu. Kako će to doživjeti publika i posjetitelji saznat ćemo nakon 26. veljače.

Ovo je izložba koja mora biti u vašem rasporedu događanja od idućeg tjedna – sve informacije o ulaznicama i radnom vremenu muzeja možete saznati na mgz.hr.

Učenici Škole učenika u privredi tekstilne struke. oko 1960.

Foto: mgz.hr

0