Kako najlakše prepoznati nedostatak vitamina kod djece?

Jedan od razloga zašto nutricionisti i liječnici potiču planiranje nutritivno uravnoteženih obroka je kako bismo osigurali unos svih vitamina i minerala potrebnih za očuvanje zdravlja. Neraznolika prehrana predstavlja rizik od nedovoljnog unosa  vitamina, što može imati dugoročne i ozbiljne zdravstvene posljedice. Djetetu koje raste neophodno je osigurati uravnoteženu i raznovrsnu prehranu koja će mu pomoći da lakše premosti ili ublaži sve potencijalne zdravstvene rizike. Mnoga djeca nisu osobito oduševljena kada je u pitanju ‘’zdrava’’ hrana, a u većini slučajeva najdraže jelo djece su pohano meso i krumpirići. Stoga je u rukama roditelja ispraviti djetetove obrasce prehrane i potaknuti ga na zdravije odluke. 

Iako se izbirljivost po pitanju hrane smatra uobičajenom pojavom kod djece, ona može imati svoje posljedice. Nedostaci u hrani bilo koje vrste od najranije dobi mogu dovesti do raznih zdravstvenih problema kao što su poremećaji kože, problemi s probavom, neispravan rast kostiju, pa čak i utjecati na mentalni i kognitivni rast. Manjak vitamina kod djece se događa češće nego što mislite, a simptomi mogu biti toliko suptilni da ih je ponekad teško uočiti. Zato je važno biti svjestan najčešćih nedostataka vitamina i minerala, jer kada znate što točno vašem djetetu nedostaje, možete poduzeti korake koji će podržati zdravlje djeteta.

Evo glavnih znakova koji će vas upozoriti na nedostatak nutritivnih vrijednosti kod djeteta:

Manjak željeza uzrokuje letargiju i anemiju kod djeteta

Zdrava djeca imaju neograničenu količinu energije. Ako primijetite da vaše dijete više voli provoditi vrijeme na kauču uz ekran, jer se osjeća preumorno da bi se igralo u parku, to bi moglo ukazivati na manjak željeza. Zbog nedostatka željeza dijete će osjećati više umora nego što je to normalno, a uz to može izgledati blijedo, imati lomljive nokte i slabu kosu. Željezo ima važnu ulogu u organizmu jer sudjeluje u prijenosu kisika, sintezi DNK i metabolizmu mišića, a kao posljedica manjka željeza može se javiti anemija. 

Vitamin D važan je za snažne kosti, zube i imunitet

Nedostatak vitamina D je česta pojava, a riziku su posebno izložena dojenčad i djeca, pogotovo tijekom zimskih mjeseci kada nema dovoljno sunca koje će potaknuti stvaranje ovog vitamina u organizmu. Dovoljna količina vitamina D važna je za imunološki sustav, ali i za pravilnu apsorpciju kalcija. Suprotno tome, manjak vitamina D može doprinijeti sporijem rastu i bolesti kostiju kao što je rahitis. Simptomi koji ukazuju na nedostatak vitamina D su nervoza, grčevi u mišićima, poteškoće s disanjem i sporiji rast zuba, a osim izlaganjem sunčevoj svjetlosti ovaj vitamin nadomješta se i jedenjem dovoljne količine mliječnih proizvoda ili uzimanjem adekvatnih dodataka prehrani za djecu.

Nedostatak cinka povezan je s oslabljenim imunitetom

Tijekom školske godine i vrtića, djeca znaju pokupiti razne infekcije. Ako vaše dijete obolijeva od gripe, prehlade i drugih respiratornih infekcija češće nego što je to normalno, moguće je da njegovom organizmu nedostaje cinka. Upravo je nedostatak cinka povezan s oslabljenim imunitetom.

Krvarenje desni zbog nedostatka vitamina C

Vitamin C  bitan je za očuvanje tjelesnih tkiva poput krvnih žila, kosti i desni te za podršku normalnom radu imunološkog sustava. Najbolji izvori vitamina C su rajčica, brokula, agrumi te šumsko voće. Hrana je također danas sve siromašnija vitaminima i mineralima, pa je potreba za nadomjestkom pojedinih vitamina sve češća pojava. Simptomi nedostatka vitamina C kod mališana mogu biti krvarenja desni i povećana sklonost infekcijama. Ovaj vitamin igra važnu ulogu u zacjeljivanju rana i podršci imunitetu, a uz to sprječava oštećenja stanica zbog svog antioksidativnog djelovanja. Naše tijelo ne proizvodi vitamin C samostalno, tako da je jedini način za održavanje odgovarajuće razine kroz prehranu ili dodatke prehrani. Nedostatci vitamina C rijetki su kod ljudi koji konzumiraju dovoljno svježeg voća i povrća. Međutim djeca, pogotovo ako su izbirljiva, rijetko pojedu baš dovoljno voća i povrća svaki dan. 

Iako manjak vitamina kod djece može dovesti do ozbiljnijih zdravstvenih komplikacija, moguće ga je uspješno spriječiti. Za prevenciju je potrebno pratiti ponašanje djeteta i osigurati mu dovoljan unos vitamina i minerala sukladno njegovoj dobi i potrebama.

Foto: Promo

0