Razgovor o ljepoti: Maja Božović

S beauty stručnjakinjom Majom Božović željela sam sjesti i popričati o svemu vezanom uz ljepotu već jako dugo. Sudbina je htjela da svoje kalendare napokon uskladimo upravo u pandemijskoj godini, koja je u posljednjih nekoliko mjeseci uvela brojne promjene i u njen i u moj svijet. Svijet ljepote, svijet medija… Sve se mijenja velikom brzinom, a na nama je da se u što kraćem roku prilagodimo tome i nastavimo djelovati u svojim područjima djelovanja što spretnije i što bolje možemo. Tražeći inspiraciju u tome kako drugi oko mene hendlaju krizu i cijelu tu situaciju koja predstavlja apsolutni presedan u našim životima, mjesecima pratim Maju i načine na koje ona svoj posao prilagođava ovoj novoj, digitalno orijentiranoj eri.

Maja je inače već dulji niz godina u Orbico Beautyju i danas kompletno brine za svima nam omiljene beauty brendove s polica domaćih parfumerija, kao što su Estée Lauder, Bobbi Brown i Jo Malone London. Kako izgledaju njeni radni dani, je li njen posao doista tako glamurozan kao što ga mnogi doživljavaju, kako vodi svoje brendove kroz 2020. i o kojim novim trendovima u industriji ljepote možemo govoriti u pandemijskim vremenima, Maja Božović ispričala je za Journal.hr, usput nam otkrivši par detalja iz vlastite beauty rutine!

  • Edukatorica si i menadžerica za Adriatic regiju i mnoge luksuzne beauty brendove; Estée Lauder, Tom Ford, Bobbi Brown, La Mer i Jo Malone London. Ljudi često tvoj posao smatraju vrlo glamuroznim, ako ne i lagodnim. No, nerijetko znamo među sobom pričati da baš i nije tako i da radni dani zapravo znaju izgledati dijametralno suprotno od tog zamišljenog glamura – odmah na početku, demistificiraj nam tu famu koja vlada oko tvoje karijere!

Drago mi je da ćemo ovaj razgovor započeti baš ovako jer velika većina ljudi ima potpuno krivu sliku stoga krenimo redom. Prva je predrasuda da se svi mi koji radimo u beauty industriji šminkamo po cijeli dan na poslu jer eto beauty je trivijalan i površan. Mi smo u biznisu prodaje i distribucije, iza svakog brenda postoje jasno zadani planovi i targeti koje treba ostvariti.

Velika većina mojih kolegica uopće nema dodir s beauty proizvodima. Za njih su to samo šifre u excel tablici. Nimalo glamurozno, jel΄da?

Ne živimo nestvarno glamurozne živote i ne dobivamo besplatno kozmetiku. Postoji kriva percepcija da ako prodaješ luksuznu robu, da je sve oko tebe isto luksuz. Kao svaki posao i ovaj moj ima svoje dobre i loše strane. Putovanja, redovite edukacije u Parizu, lijepi hoteli, izdašan goodie bag je ono što zvuči super. I jest super, nećemo si lagati. No to je ono što je površno i vidljivo. I čini najmanji dio mojeg posla. S druge strane česta putovanja, letovi, stalno na cesti po svim vremenskim uvjetima, dolazak u konferencijsku salu prije svih i odlazak nakon svih, održavanje edukacija i predavanja, javni nastupi, organizacija i sva logistička priprema. Zapravo puno nevidljivog posla iza scene. Ja sam predavač, edukator, organizator, talent recruiter, logističar, booker smještaja, domaćica, vozač, PR. Samu sebe često smatram one man bandom.

  • Beauty industrija vrlo je kompetitivan, ali i inovativan biznis – stalno se događaju neke inovacije, stalno svjedočimo predstavljanju novih proizvoda – budući da mnogi od njih prođu kroz tvoje ruke i tvoj test i prije nego se nađu na policama parfumerija, kakav je osjećaj biti na izvoru inovacija i novih beauty trendova, isprobavati ih prije svih drugih?

Moj posao uključuje forcaste odnosno narudžbu beauty noviteta čak do dvije godine prije nego što stignu na tržište.

To zvuči nevjerojatno jer nitko ne može sa sigurnošću prognozirati što će biti trend u proljeće 2022. Pogledaj samo što nam se dogodilo u ovoj godini. Dosadašnjih devet godina rada u beautyju mi ipak daje znanje i iskustvo kada trebam odabrati, recimo, nove nijanse rumenila koje ćemo tek lansirati. Treba dobro poznavati svako tržište, razgovarati s parfumerijskim osobljem, biti otvoren za učenje i sugestije, poznavati tko je kupac tvojeg brenda. Treba odvojiti ono što se meni osobno sviđa i staviti se u cipele svojeg kupca i imati business stranu uvijek na umu. Možeš lansirati izvrstan proizvod, ali ako ne poznaješ lokalne specifičnosti osuđen je na propast. Recimo žene u Albaniji i Makedoniji vole pudere s potpunim prekrivanjem, dok isti taj proizvod ne prolazi u Sloveniji. Stoga idući put kada budete komentirali kako brend nema dovoljno nude nijansi ruževa u ponudi ili da su sve nijanse pudera žutog podtona, vjerojatno snosim dio krivice.

  • Još prošle godine mnogo si putovala zbog posla, obilazila tržišta regije i držala edukacije. Kakav je bio osjećaj kada je sve stalo? I kako si se prilagodila situaciji, jesu li ti online kanali pomogli u nastavku obavljanja svog posla?

Kao Education Manager za Adriatic regiju koju čini osam država, do ove sam godine živjela prema svojem poslovnom kalendaru što je nerijetko značilo posjetiti i tri države u jednom tjednu. Za takav tempo potrebno je puno energije. Prizemljena sam od siječnja i u početku mi je taj odmor dobro došao. Sada sam u fazi da mi nedostaje sve to, ali cijela globalna edukacija se vrlo uspješno prebacila na on-line. Estée Lauder grupacija osmišljava vrlo inovativnu i modernu edukaciju za sve svoje brendove. Ova pandemija je pokazala agilnost edukacija koja se mora mijenjati i modernizirati u svakoj industriji. Ide se u smjeru educaimenta, kombinacije educationa i entertainmenta. Kompanije će morati ulagati u nove tehnologije, kombinirat će se online i offline učenje. Spomenuti brendovi koje radim već godinama imaju svoje e-learning platforme i aplikacije koje omogućuju učenje dok čekate, recimo, bus na stanici. Edukacija bilo koje vrste više nije isključivo vezana za učionicu. Ona se sada događa kada i gdje vi želite. Voljela bih da i retaileri na našem tržištu shvate važnost ulaganja u nove tehnologije jer je to u konačnici važno za njihovo buduće poslovanje.

  • Kako beauty industrija podnosi globalnu pandemiju? Kako se hrvatsko tržište snašlo u ovoj krizi?

Ova je pandemija utjecala na sve nas. Globalno gledano Travel Retail ima najveći pad, a ljudi koji su prije putovali i kupovali na duty freeju sada kupuju na domaćem tržištu. Web prodaja raste i imat će sve veću važnost u budućnosti.

To ne znači da će klasične parfumerije nestati. Mi smo ipak taktilna industrija i naši će kupci uvijek željeti isprobati teksturu, miris i osjećaj na koži nekog proizvoda prije kupovine.

Čak i u ovoj situaciji kada je smanjeni ulazak kupaca u parfumerije, žene i dalje žele isprobavati proizvode. Mislim da će u post pandemijskom razdoblju luksuzni brandovi svoje usluge podići na još viši nivo. Danas već imamo besplatnu mogućnost dostave kupljenih proizvoda na kućnu adresu, personaliziranu on-line konzultaciju, virtualne Masterclassove za high value kupce, vrlo individualan pristup lojalnim kupcima. Nadam se da će posljedica toga biti sve veća važnost customer servicea i iskustva kupovine. A to će trebati osigurati edukacija.

  • Možeš li mi navesti konkretne primjere edukacije u beauty svijetu?

Kada dođete u Jo Malone dućan i dobijete savršeno zamotan proizvod prema standardima branda to je posao edukacije. Ili kada u parfumeriji budete zadovoljni s uslugom jer ste pronašli savršenu nijansu pudera. Ili kada organizirate press event na kojem ćete predstaviti svoj brend. Ili kada upravi parfumerijskog lanca predstavljate filozofiju brenda koji će upotpuniti njihov portfolio. Sve je to posao edukacije. Obratite pozornost na uslugu sljedeći puta kada budete nešto kupovali.

  • Možemo li uopće govoriti o beauty novitetima i trendovima u doba pandemije? Za kojim proizvodima trenutno traje potražnja i na koje je sve načine pandemija promijenila našu beauty svakodnevicu?

Početkom ožujka kada je krenula cijela ova pandemija kozmetički brendovi su vrlo brzo prilagodili svoje marketing kalendare, prebacili većinu lansiranja za neka bolja vremena, a mnoge najavljene proizvode otkazali.

Mislim da se ova kriza čak na neki čudan način trebala dogoditi. Došli smo do hiperprodukcije svega, poplave beauty proizvoda, njega koža počela je uključivati dvoznamenkasti broj proizvoda. I moralo je negdje puknuti.

Sada se beauty brendovi okreću svojim hero proizvodima i bestsellerima koji trebaju biti generatori prodaje. U vremenima krize i neizvjesnosti kupci će kupovati provjerene brendove i proizvode koji imaju tradiciju. Nudit će im se bestseller u mini pakiranju po pristupačnijoj cijeni.

Zanimljivo je vidjeti da je ova kriza dovela do pada kategorije make upa, pogotova proizvoda za usne, dok kategorija oči raste (maskare, sjenila, olovke za oči). Kad već zbog maski ne mogu naglasiti usne, žene će naglasak staviti na oči.

S druge strane raste kategorija skincarea. Žene se manje šminkaju, tko može radi od kuće, nema toliko izlazaka, ali njeguju kožu. Pojednostavile su svoje beauty režime. Naglasak je na osnovnim proizvodima i njihovoj nadopuni. Traži se jednostavnost i multifunkcionalni proizvodi. Potrošnja je savjesna jer će kupac dobro promisliti prije nego što se odluči na kupovinu. Nema više toliko impulzivne kupovine. No i u ovim izazovnim vremenima ima pozitivnih priča. Jako sam sretna kada vidim svoje kolegice kako iz temelja uspješno grade svoje beauty biznise, Ket Crnolatac koja radi najbolji brow lift u Hrvatskoj, Sugared by Jantar prvi walk in salon za depilaciju šećernom pastom ili Ladini Bela Glow proizvodi. To budi optimizam da kvalitetan proizvod i usluga uvijek nađu svoj put do kupca, čak i u vremenima krize.

  • Kako izgleda tvoja beauty rutina? Jesi li skincare junkie ili voliš minimalističku rutinu s proizvodima kojima već godinama vjeruješ?

Za nekoga tko radi u beauty industriji poprilično sam minimalist. Ne volim isprobavati novi proizvod ako nisam potrošila stari. Uvijek se čudim onim divnim ormarima punima beauty proizvoda koje viđamo na Instagramu. Meni bi takva količina istovremeno otvorenih proizvoda stvarala nervozu da se ne pokvare. Iako svi koji putuju sa mnom znaju da putujem s nekoliko nesesera i da oni ništa ne trebaju ponijeti. Držim se filozofije da treba pronaći proizvode koji ti u potpunosti odgovaraju i koristiti ih svakodnevno.

Smatram da je formula njegovanog izgleda u onome što radite svakodnevno čitav život, a ne povremeno.

Proizvode koje ne mijenjam su Estée Lauder Advanced Night Repair serum za regeneraciju kože i La Mer krema za lice. Ova kriza je pozitivno utjecala na moj ten jer mi koža izgleda super.

  • Kakav make up preferiraš? Jesi li sama svoj majstor ili voliš pokloniti povjerenje profesionalnim vizažistima, pogotovo kada su službene prigode u pitanju?

Po pitanju make upa pobornik sam prirodnog nude izgleda. Bobbi Brown ima estetiku svježeg, zdravog i blistavog izgleda koji mi se jako sviđa. Sada se definitivno manje šminkam. Razlog je prvenstveno rad od kuće i žao mi je vidjeti kako moji ruževi za usne skupljaju prašinu.

Najljepši look mi je kad malo pocrnim, bez pudera, samo dobra crna maskara i crveno narančasti ruž za usne.

Tom Ford i Estée Lauder imaju odličan izbor. Make up osnove sam savladala, najviše na globalnim edukacijama gdje smo imali priliku učiti od make up artista koji su radili velike kampanje s Kendall Jenner i Joan Smalls. Od domaćih viazažista poslovno surađujem sa svima, a privatno sam imala priliku raditi sa Sonjom Kvesić i Sašom Jokovićem. Čekam prvi sljedeći Journal party da me mogu srediti.

  • Kažemo da dobrog make upa zapravo i nema bez dobre njege – ti bi se vjerojatno složila s tom konstatacijom?

Apsolutno. Volim vidjeti lijepu kožu na ženi ili muškarcu koja nema veze s godinama. Gospđa Lauder je rekla: „You only have one face, take care of it.“

  • Beauty tretmani – imaš li vremena za njih i voliš li se počastiti profesionalnom njegom?

Beauty tretmani se kod mene svode na osnovno, depilaciju, anticelulitne masaže i redovito čišćenje lica. Planiram isprobati skulpturalni lifting s bukalnom masažom lica.

  • Kakav je tvoj stav o estetskim tretmanima i zahvatima?

Nemam ništa protiv. Za sebe još uvijek preferiram neinvazivne metode i vjerujem da postoji čitav niz tretmana koje možemo učiniti prije filera i botoxa. Probala sam PRP tretman pomlađivanja matičnim stanicama i jako mi se svidio. Nije toliko bolan, potpuno je prirodan i potiče prirodnu regeneraciju kože. Mislim da estetski zahvati mogu biti samo nadopuna na kvalitetnu i redovitu njegu i zdrav način života. Sviđa mi se kako stare J.Lo i Halle Berry. Izgledaju sjajno u svojim 50-tima. Što god rade, dobro rade.

  • Najbolji beauty savjet koji si dobila od mame, sestre ili prijateljice?

Da je SPF obavezan. Vrlo rano shvatila sam koliko je bitan i koliko sunce može biti štetno. Volim preplanuli izgled, ali me za vrijeme najjačeg sunca nećete vidjeti da se izlažem. Također mamin savjet da mršavo ne stoji starijim ženama (haha, možda se tako tiješim).

  • Kada si se započela interesirati za kozmetiku i kako si zapravo završila u beauty vodama?

Od kada znam za sebe interesira me beauty. Već od srednje škole pratim magazine, novitete, izrezujem slike. Završila sam Fakultet političkih znanosti i da mogu opet bih ga upisala. Nakon diplome radila sam u turizmu, a danas sam ovdje. Mislim da formalno obrazovanje nije presudno za posao koji radiš. Naš glavni Bobbi Brown edukator bio je čitav život bankar, a danas u svojim 50-tima radi posao koji je oduvijek želio. Takve priče me uvijek inspiriraju. Na razgovor za ovaj posao putovala sam u Pariz gdje me čekala moja tadašnja mentorica. To je bilo 5 najstrašnijih i najljepših dana moje karijere. Najstrašnijih jer nisam znala apsolutno ništa, ali sam upijala kao spužva i najljepših jer mi je mentorica dala znanje i sigurnost koju sam trebala na početku svoje karijere.

Voljela bih u poslovnom svijetu vidjeti više podrške od žena koje su hijerarhijski na višim pozicijama prema svojim kolegicama.

  • Da danas nisi u beauty biznisu, gdje bi se drugdje mogla zamisliti?

Da nisam u beauty biznisu sigurno bih radila na akviziciji i edukaciji talenata u nekom odjelu ljudskih potencijala ili korporativne kulture. Mislim da dobro prepoznajem talente. U selekcijskom procesu kod kandidata najviše volim vidjeti strast, neki žar koji ih pokreće. Uvijek ću tome dati prednost prije nego formalnom obrazovanju ili iskustvu. Volim edukaciju i posao edukatora. Mislim da će u budućnosti cjeloživotna edukacija biti još bitnija jer će morati voditi kroz promjene kojima svjedočimo da se događaju, bez obzira o kojoj industriji se radi.

Foto: Sanja Jagatić

Zahvaljujemo Maloj kavani na ustupanju prostora za snimanje.

4