Ljepota nikada nije jednoznačan pojam. Ona se uvijek oblikuje kroz kulturni kontekst, kroz znakove i simbole vremena. Jedna od takvih priča o ljepoti je crveni ruž. Na usnama žene ruž nije samo estetski dodatak, nego znak, poruka, a ponekad i društveni manifest. Crveni ruž simbolizira strast, moć, zavodljivost i emancipaciju. Glamurozni je simbol samopouzdanja kojeg najviše volimo i koji snažno reflektira karakter neke osobe i naglašava ono što je iznutra. Čak je i samo nanošenje crvenog ruža ritualni čin osnaživanja bez obzira na to je li savršeno nanesen u pravoj nijansi. U redu je biti nesavršen, a poanta je da se igrate ružem kako biste probudili emocije i svoju maštu. Kao što je to oduvijek bilo na slikama slavnih umjetnika, na usnama filmskih diva, na koncertima najvećih pop zvijezda, u besmrtnim modnim kampanjama.
Crveni ruž kao ogledalo epohe
Iako su crvene usne oduvijek prisutne u umjetnosti, njihova društvena važnost počinje u dvadesetima i tridesetima godina 20. stoljeća. Slikarica Tamara de Lempicka je u svojim prikazima glamuroznih žena gotovo uvijek isticala crvene usne. Njezine junakinje su moderne, emancipirane, dotjerane, žene automobila, večernjih haljina, muštikla. Ona crvenim ružem naglašava novu društvenu poziciju žene koja izlazi iz kućnih okvira i ulazi u javni prostor. Na legendarnim portretima Marilyn Monroe Andyja Warhola, gotovo uvijek nose crvene usne. Kod Warhola crveni ruž više nije simbol individualne emancipacije, nego globalni znak potrošačke kulture i medijske slike u kojem Marilyn predstavlja lice cijele epohe. Ljepota je ovdje masovna, industrijska, umnožena do beskonačnosti. Ona je lice modernog potrošačkog društva s tisućama varijacija crvenog ruža u kojemu se ljepota proizvodi i reproducira poput robe s polica.
Crveni ruž na filmskom platnu
Film je najplodnije tlo za ikonografiju crvenog ruža. Od Vivien Leigh u Prohujalo s vihorom preko Audrey Hepburn u Doručku kod Tiffanyja do Margot Robbie u Barbie, crvene usne filmskih diva usijecaju se u kolektivnu imaginaciju. Ruž je u filmu daleko više od šminke. On postaje kod za filmski karakter. Femme fatale u noir filmovima uvijek ima crvene usne, jer njezina ljepota nije pasivna, nego aktivna, opasna, dok junakinje melodrama često nose crveni ruž kako bi naglasile strast ili unutarnju dramu. U modernijim filmovima, crveni ruž više djeluje kao most između nostalgije i suvremenosti. U kultnoj sceni plesa Ume Thurman u filmu Pulp Fiction, usne u dubokoj crvenoj nijansi naglašavaju atmosferu zavodljivosti i dobrog provoda. Nicole Kidman u Moulin Rouge! koristi crveni ruž za naglašavanje dvosmislenost svoje junakinje, Cate Blanchett u Nightmare Alley s crvenim usnama gradi lik žene čija je ljepota hladna i proračunata, dok ga Margot Robbie u Barbie koristi kao vizualni akcent koji označava moć i samopouzdanje žene, ali istovremeno i podcrtava kontrast između sveprisutne ideje savršene ljepote i stvarnosti u kojoj stvari i ljudi često nisu takvima kakvima se čine.
Od Madonne do Taylor Swift – crveni ruž kao pop manifest
U pop glazbi crveni ruž se čini kao gotovo sveprisutan. Madonna je u osamdesetima učinila crveni ruž dijelom svoje provokativne estetike, kombinirajući ga s križevima, korzetima i plesnim koreografijama. Za nju je crveni ruž bio sredstvo istodobnog zavođenja i uznemiravanja. Taylor Swift učinila je crveni ruž sastavnim dijelom svog imidža jer on za nju predstavlja kontinuitet s prošlim generacijama žena koje su ga nosile, od starog Hollywooda do suvremenih pop-ikona. Sve najveće glazbene zvijezde današnjice – Rihanna, Dua Lipa, Billie Eilish, Lisa, Ariana Grade dok nose crveni ruž jasno naglašavaju svoju glamuroznost, pokazuju moć i pružaju otpor konvencionalnom poimanju ženstvenosti kako bi snažnije oblikovale svoj javni identitet.
Izraz ženske slobode i stila
Još od tridesetih godina prošlog stoljeća, modne kampanje oblikuju način na koji društvo vidi žensku ljepotu. Coco Chanel promovirala je ideju da ruž nije samo kozmetički proizvod, već obavezni znak elegancije i izraz ženske slobode i stila. Christian Dior je nakon Drugog svjetskog rata, u sklopu svoje New Look estetike, učinio crvene usne simbolom povratka glamuru i ženstvenosti nakon ratnih trauma, a Yves Saint Laurent govorio da nijedna žena nije potpuno odjevena bez ruža. Danas su ljepota i važnost crvenog ruža usmjerena na maksimalnu inkluzivnost, što odlično vidimo u kampanjama Fenty Beauty koji zagovaraju ljepotu za sve, nudeći crvene ruževe za svaki ton i tip kože. Njihov primjer sada slijede mnogi jer crveni ruž uvijek i svuda može funkcionirati kao simbol i elegancije i snage, čak i u svijetu koji stalno traži nove definicije ljepote.
Dok gledamo prolaznice na ulici, filmske dive, pjevačice i modele s modnih kampanja s crvenim ružem, uvijek gledamo puno više od samih usana obojenih u crveno. Gledamo povijest ljepote koja se pretače u sadašnjost, gledamo moćnu priču koji se osnažuje svakim novim potezom crvenog ruža, tog malog predmeta iz kozmetičke torbice kojeg ama baš svatko poznaje i koji zauvijek ostaje jedna od najmoćnijih ikona ljepote.
Foto: Instagram (@chanel.beauty), CHANEL