Vijest o smrti legendarne glumice Diane Keaton, koja je preminula u 80. godini života, rastužila je filmski svijet i brojne obožavatelje diljem svijeta. Diane Keaton je osim filmske zvijezde, bila jedna od najznačajnijih holivudskih modnih ikona, poznata po svom stilu nadahnutom muškom odjećom. Od 1970-ih, Keaton je dosljedno nosila različite varijante prepoznatljivih krojeva, dokazujući da žene mogu s lakoćom nositi i ono što je tradicionalno smatrano “muškim”.
Diane Keaton rođena je 5. siječnja 1946. godine kao Diane Hall. Američka je filmska glumica, redateljica i producentica. Keaton je karijeru započela u kazalištu, a filmski debi ostvarila 1970. Njezina prva veća uloga bila je ona Kay Adams u Kumu 1972. godine, ali filmovi koji su joj oblikovali karijeru su oni koje je snimila s redateljem Woodyjem Allenom, a njezin četvrti film s Allenom, Annie Hall iz 1977. godine, donio joj je Oscar za najbolju glavnu glumicu. Rođena je kao Diane Hall u Los Angelesu, Kaliforniji, kao najstarije od četvero djece.
Njezin otac Jack Hall bio je inženjer, a njezina majka Dorothy Keaton bila je domaćica i fotografkinja amaterka. Njezin otac došao je iz irsko-američke katoličke obitelji, a majka iz metodističke. Keaton je pod majčinim utjecajem odgojena kao metodist. Želja za glumačkom karijerom javila se kad je vidjela majku kako osvaja dramsku nagradu “Gđa. Los Angeles” za domaćice. Keaton je tvrdila da ju je teatralnost događaja inspirirala da postane kazališna glumica. Kao jednu od inspiracija, navela je i Katharine Hepburn, kojoj se divi zbog uloga snažnih i neovisnih žena. 1964. je maturirala u Santa Monica High School u Santa Ani, Kalifornija.
Počeci karijere
Nakon mature pohađala je Santa Ana College, a kasnije Orange Coast College kao studentica glume, ali je odustala nakon godinu dana kako bi se bavila zabavnom karijerom na Manhattanu. Nakon pridruženja organizaciji Actor’s Equity, uzela je prezime Keaton, majčino djevojačko prezime, jer je tamo već bila registrirana jedna Diane Hall. Keaton je glumu počela studirati u Neighborhood Playhouseu u New Yorku. Prvo je počela studirati po Meisner tehnici, grupnoj glumačkoj metodi koju je u dvadesetima popularizirao Sanford Meisner. 1968. je postala zamjena u produkciji originalnog broadwayjskog mjuzikla Hair. Stekla je loše ime jer se nije htjela svući u dijelovima mjuzikla kad je cijela glumačka postava nastupala gola, iako je to ostavljeno na volju glumaca (oni koji su nastupali goli dobili su dodatnih 50 dolara).
Kay Adamas i The Godfather
Nakon devetomjesečne produkcije Hair, prijavila se za ulogu u produkciji Play It Again, Sam Woodyja Allena. Nakon što umalo nije odbijena jer je bila previsoka (1,73 cm, pet više od Allena), dobila je ulogu. Diane Keaton je slavu stekla ulogom Kay Adams, djevojke Michaela Corleonea (kojeg je glumio Al Pacino) u filmu The Godfather Francisa Forda Coppole iz 1972. godine. Coppola je naglasio da je Keaton prvi put vidio u filmu Lovers and Other Strangers te da ju je angažirao zbog njezine ekscentrične reputacije koju je htio da unese u ulogu. Keatonini drugi filmovi sedamdesetih uključivali su mnoge suradnje s Woodyjem Allenom.
Diane Keaton i Woody Allen
Iako je u vrijeme kad su snimali filmove njihova veza bila gotova, glumila je mnoge ekscentrične likove u nekoliko njegovih humorističnih i dramskih filmova, uključujući Sleeper, Love and Death, Interiors, Manhattan i filmsku verziju Play It Again, Sam, koju je režirao Herbert Ross. Allen je u svojoj ranoj karijeri Keaton nazivao svojom muzom. 1977. Keaton je nastupila s Allenom u romantičnoj komediji Annie Hall, u kojoj je igrala jednu od svojih najslavnijih uloga. Annie Hall je napisao i režirao Allen, njezin ljubavnik u to vrijeme, a za film se vjeruje da je autobiografska verzija njihove veze. Allen je djelomično lik Annie Hall temeljio na Keaton (“Annie” je njezin nadimak, a “Hall” njezino originalno prezime).
Modna ikona
Allen je u ulogu ubacio mnoge od Keatoninih manira i njezin smisao za humor na vlastiti račun. Keaton je rekla kako je Allen od lika stvorio njezinu “idealiziranu verziju”. Film je postigao veliki komercijalni i kritički uspjeh te osvojio Oscar za najbolji film. Keatonina izvedba donijela joj je Oscar za najbolju glavnu glumicu. Keatonina ekscentrična odjeća u Annie Hall, koja je sastojala većinom od starinske muške odjeće, uključujući kravatu, vestu, vrećaste hlače i šešire s obodom, učinila ju je modnom ikonom kasnih sedamdesetih. Većina odjeće koja se može vidjeti u filmu bila je Keatonina, koja je bila poznata po svojem nestašnom načinu odijevanja i prije Annie Hall, iako su na kostimima u filmu radili Ruth Morley i Ralph Lauren. Ubrzo nakon objavljivanja filma, među ženama su postala popularna ženska odijela.
Keaton je reprizirala svoju pojavu iz filma Annie Hall na dodjeli Oscara 2003. kad je došla u muškom smokingu i polucilindru. Keaton je više uspjeha postigla s fotografijom. Kao i lik u Annie Hall, Keaton je fotografiranje bilo dugogodišnji hobi, zanimanje koje je pokupila kao tinejdžerica od majke. Dok je krajem sedamdesetih putovala počela je svoju razbibrigu uzimati ozbiljnije. Reservations, njezina kolekcija fotografija hotelskih interijera, objavljena je 1980. u obliku knjige.
1987. režirala i montirala svoj prvi film
Nakon Manhattan (1979.), Keaton i Woody Allen su okončali svoj dugi radni odnos te će to biti njihova zadnja velika suradnja sve do 1993. Keaton se 1978. upustila u vezu s Warrenom Beattyjem, a dvije godine poslije on ju je angažirao za ulogu u filmu Reds. Keaton je 1987. režirala i montirala svoj prvi film, dokumentarac Heaven, koji je podijelio kritičare. Sljedeće četiri godine Keaton je režirala glazbene spotove za pjevače kao što je Belinda Carlisle, dva televizijska filma s Patriciom Arquette i epizode serija China Beach i Twin Peaks. U devedesetima se počela pojavljivati u zrelijim ulogama, često igrajući žensku glavu obitelji iz srednje klase. Desetljeće je započela s The Lemon Sisters, slabo ocijenjenom humornom dramom u kojoj je nastupila i koju je producirala, a koja je godinu dana nakon završetka bila odgođena. 1991. je nastupila sa Steveom Martinom u obiteljskoj komediji Father of the Bride.
Usporedbe s Katharine Hepburn
Umalo nije ni dobila ulogu jer je komercijalni podbačaj filma The Good Mother doveo do zategnutih odnosa između nje i studija Walt Disney Pictures, koji je financirao oba filma. Father of the Bride bio je njezin prvi veliki hit nakon četiri godine komercijalnih razočaranja. Keaton je tu ulogu reprizirala u nastavku Father of the Bride Part II, kao žena koja ostaje trudna u srednjim godinama u isto vrijeme kad i njezina kćer. U recenziji San Francisco Examinera usporedili su je s Katharine Hepburn. Keaton je 1990. u The Godfather Part III reprizirala ulogu Kay Adams, sada otuđene bivše žene Michaela Corleonea. Kritike filma ponovno su bile usmjerene na njezinu nevažnost u priči.
Keatonin najuspješniji film devedesetih bio je The First Wives Club. Nastupila je s Goldie Hawn i Bette Midler kao trio “prvih supruga”: srednjovječne žene koje su se razvele od svojih muževa jer su oni tražili mlađe žene. Keaton je izjavila da joj je snimanje ovog filma “spasilo život”. Film je postigao veliki uspjeh, zaradivši 105 milijuna dolara u sjevernoameričkim kinima te postao kultan među srednjovječnim ženama. 1996. se u filmu Marvin’s Room pojavila kao žena oboljela od leukemije, dok je Meryl Streep glumila njezinu otuđenu sestru. Keaton je za film zaradila svoju treću nominaciju za Oscara. Iako hvaljen od kritike, film nije objavljen u velikom broju kina, što je Keaton koštalo Oscara.
Keatonin prvi film 2000. bio je Hanging Up s Meg Ryan i Lisom Kudrow, drama o tri sestre koje se nose sa senilnošću i iznenadnom smrti njihova oca.
Četiri nominacije za Oscara
Keatonin prvi veći hit nakon 1996. došao je s filmom Nancy Meyers iz 2003., Something’s Gotta Give, s Jackom Nicholsonom. Nicholson (66) i Keaton (57) činili su se kao hrabar izbor za glavne uloge u romantičnoj komediji. 20th Century Fox, studio koji je trebao distribuirati film, navodno ga je odbio producirati bojeći se da su glavni glumci prestari da bi bili isplativi. No, film je ostvario veliki komercijalni uspjeh, zaradivši 125 milijuna dolara samo u Sjevernoj Americi. Sljedeće godine Keaton je za ulogu četvrti put nominirana za Oscara.
Na filmskom planu, jedan od njezinih posljednjih projekata bila je komedija Summer Camp iz 2024., u kojoj je glumila uz poznata imena kao što su Kathy Bates i Alfre Woodard. Taj film se smatra njezinim posljednjim velikim filmskim angažmanom prije smrti.
Potpuno svoja
U posljednjih nekoliko godina Diane Keaton osvojila je i sasvim novu publiku na društvenim mrežama, ponajviše na Instagramu, gdje je postala svojevrsna influencerica stila i humora. Njezin profil bio je odraz njezine osebujne osobnosti – prepun duhovitih, autoironičnih objava, snimki svakodnevice i modnih kombinacija koje su uvijek nosile njezin prepoznatljivi pečat.
Dok su mnoge zvijezde pratile trendove, Keaton je i na internetu ostala dosljedna sebi, nekonvencionalna, britka i autentična. Njezine fotografije u prevelikim kaputima, šeširima i statement naočalama, često popraćene ironičnim komentarima, izdvajale su se iz mora ispoliranih Instagram profila. Upravo zato, njezine su objave redovito postajale viralne, a fanovi su je obožavali zbog toga što je bila, i ostala – potpuno svoja.
Foto: Profimedia,
