U tandemu: Upoznajte duo iza Drive in kulture za čije se evente traži ulaznica više

U tandemu: Upoznajte duo iza Drive in kulture za čije se evente traži ulaznica više

Marin Leo Janković i Sabrina Herak Smoković

Prije točno godinu dana počeli smo postepeno izlaziti iz lockdowna koji nam je kao glavnu zanimaciju servirao isključivo onu virtualne vrste – online predstave, koncerti, streamanje filmova i serija. Spoznali smo, bez sumnje, blagodati online svakodnevice u kojoj živimo, ali i činjenicu da filmovi nisu stvoreni samo za 15-inčne ekrane ili koncerti za prijenos na YouTubeu. Vijesti o prvom eventu tog proljeća dočekali smo s oduševljenjem, a iako je mali dio javnosti znao tko stoji iza prve Drive in kulture, svi smo znali da – idemo.

Tek smo na samom događanju na kojem smo gledali odlične filmove i uživali u glazbenim izvedbama upoznali Sabrinu Herak Smoković i Marina Lea Jankovića – potpuno otkačeni tandem, produkcijski duo Sabmarine ispred kojeg je i ovog proljeća niz zanimljivih projekata. Druga Drive in kultura sve je bliže, ovog će se puta održati i u drugim gradovima, a Sabmarine radi i na novom ruhu ovogodišnjeg Tabor Film Festivala!

Razgovarali smo sa Sabrinom i Marinom uz čiju smo priču tako otvorili i Journalovu novu rubriku U tandemu. Predstavljamo vam genijalne i inspirativne priče iza prijateljskih suradnji koje su nam donijele nešto sasvim novo i nepredvidljivo na kulturnoj sceni.

  • Iza vas je već nekoliko jako zanimljivih projekata, ali zapravo vas još uvijek možemo smatrati novim osvježenjem u kulturnoj priči Hrvatske. Kako bi sebe uopće predstavili? Tko odnosno što je Sabmarine?

SABMARINE su Sabrina + Marin koji su nemaštovito spojili svoja imena i sad imaju problem sa svima koji im krivo pišu naziv.

Šalu na stranu, mi smo zapravo dvoje dvadesetpetogodišnjaka koji su se još na prvoj godini faksa odlučili za samostalnu karijeru, a prije godinu dana smo se napokon usudili napraviti prvi pravi korak u tom smjeru. Jedna od važnih karakteristika koja od samih početaka obilježava naš rad je raširenost djelovanja. Nikako se ne želimo opredijeliti za samo jednu specifičnu djelatnost pa produciramo svašta, zato je slogan SABMARINA: „Produkcija za sve.“ 

Do sada smo pokrivali audiovizualnu industriju i kazališni svijet, evente i reklamnu produkciju, a posebno nas vesele multimedijalni, cross-over projekti. Ukratko, volimo inovaciju i preklapanje. U posljednje vrijeme SABMARINE se počinje pozicionirati i kao kreativna agencija kako bi u potpunosti zaokružili djelovanje u kulturnim i kreativnim industrijama. 

  • Kako je Sabmarine nastao, kome se i kako upalila lampica i kako su izgledali prvi zajednički projekti?

SABMARINE postoji već pet godina. Na faksu smo od prvog dana bili nerazdvojni pa nam je prijatelj dao taj nadimak. 

Od zajedničkog DJ-anja po tulumima do zajedničke karijere

Prvi projekti SABMARINA su zapravo bili partiji na kojima smo mi bili DJ-i. Odaziv je uvijek bio velik, a tulumi nezaboravni, ali smo ipak svoju glazbenu karijeru odlučili ostaviti sa strane i prepustiti pult profesionalcima.  Mi smo se povukli u produkcijsku sferu i odlučili pokriti samu organizaciju doživljaja. Neprestano nam je nedostajalo dobre zabave, bili smo nezasitni i ludi pa smo odlučili pokrenuti svoj brend. U tom kroničnom nedostatku drugačijih iskustava i projekata počeli smo izmišljati svoje evente koji bi bili spoj svega i svačega; glazbe i filma, plesne predstave i partijanja, online izvedbi i performansa… Ono što nam je bilo bitno je da publika ostane bez teksta jer s nama ima priliku iskusiti nešto što do tad nije.

  • Djelujete uvijek na nekoj granici pozitivnog mainstreama i skroz otkačenog. Drive in kultura je, recimo, nešto za svačiji ukus i u čemu široka publika može uživati, ali radite i druge, malo avangardnije stvari. Kako birate svoje projekte, što vam je u njima važno?

Važno nam je da kulturnoj sceni privučemo novu publiku. Imamo osjećaj da se po kulturnim krugovima uvijek vrte isti ljudi; dođeš u kazalište i imaš osjećaj da znaš sve. Ne želimo da nam svaki projekt uvijek posjećuje ista publika i zato pokušavamo razvijati projekte koji će drugačije komunicirati kulturu. To je teško, ali ne i nemoguće. 

Posebno se volimo orijentirati na mlade, njih možda neće privući plesna predstava, ali će ih privući plesna predstava koja je ujedno i party. Pratimo strane kulturnjake i događaje, obožavamo velike projekte i megalomaniju koju rade stranci, ali uvijek nastojimo polaziti od sebe, raditi projekte koje bismo i mi sami voljeli iskusiti.

  • Tandem ste koji nam je još od prve Drive in kulture zapeo za oko. Čini se da ste neprestano zajedno. Kako funkcionirate, kad povlačite granicu poslovno / privatno? I koliko se zabavljate radeći svoj posao u tandemu?

Što je najbolje od svega, mi zapravo živimo zajedno. Uselili smo se u zajednički stan nakon potresa jer smo shvatili da na taj način možemo imati ured koji radi 0-24. U jednom smo si dijelu stana napravili prostor za rad u koji svakodnevno uđemo u 8h i ne napuštamo ga do 19h. Večeri smo rezervirali za dvoranu i ples kojim se bavimo već dugo godina, a vikendom smo na opuštenim druženjima s prijateljima. 

Poslovno-prijateljski koncept života 24/7

Više nas ne gledaju kao zasebne jedinke, već kao neki duet. Ljudi znaju da kad nazovu jednog, pričaju s oboje. Možda danas, kada na svakom Instagram postu influenceri ističu važnost odvajanja privatnog i poslovnog, ovaj naš poslovno-prijateljski koncept života koji vodimo 24/7 zvuči suludo, ali mi u tome uživamo.

  • Tko je u vašem slučaju onaj koji pazi na deadlinove i ciljeve, a tko onaj koji je uvijek all over the place i frca kreativom?

Iako smatramo da smo mindsetom identični, jer drugačije ovaj specifičan način života koji vodimo ne bi funkcionirao, postoje neke dijametralne suprotnosti između nas. Marin je spor, ali pedantan, a Sabrina je brzopleta, ali snalažljiva. Što se kreative tiče, ona nam je na istoj razini, pa kad jedan od nas počne promišljati drugi ga vrlo često savršeno nadopuni. 

A na deadlinove pazi Google kalendar!

  • Drive in kultura oduševila nas je prošlog svibnja, tik nakon karantene. Otkud vam ideja i koliko je izazovno bilo organizirati čitavu stvar u periodu kad je pandemija, pa i strah od iste, bila još uvijek ipak ‘svježija’ ?

Nama je zapravo bilo toliko dosadno već drugi dan karantene da smo samo smišljali način kako da napravimo bilo što što će nas izvući iz stana. Nismo mi za po doma. Mi smo radnici, i to veliki, možda najveći radoholičari na svijetu. Kad takvim ljudima zaustaviš biznis oni: ili polude, spoznaju svoj mir i nastavno na to odustanu od života kakav su vodili, ili probiju sve barijere i naprave nešto potpuno neočekivano. 

Drive in kultura je vjerojatno najluđi projekt koji smo radili, ne zbog koncepta (drive-in kina su već viđena stvar), nego zbog toga što smo u trenutku kad je većina odmarala i ponašala se kao da je na godišnjem, mi u dva tjedna dignuli cijeli Zagreb na noge. I to doslovno. Zvali ustanove, financijere, partnere, suradnike… Nakon što smo objavili event, u roku od 24h skupilo se 3.000 zainteresiranih.  Bio je to opći kaos jer smo imali osjećaj da smo vrlo naglo uspjeli prodrmati uspavani grad.

  • Što nam pripremate za ovogodišnja izdanja Drive in kulture? Idete li korak dalje? Kako će event izgledati?

Razlika prošlogodišnjeg i ovogodišnjeg izdanja je što smo prošlogodišnji organizirali u dva tjedna, a ovogodišnju Drive in kulturu pripremamo već nekoliko mjeseci. Koncept ostaje isti: svaki dan uz voditeljice programa koje ujedno i zabavljaju publiku imamo po jedan kratkometražni film,  glazbeni program pa zatim dugometražni film. Cilj nam je poticati distribuciju domaćeg kulturnog proizvoda i zato prikazujemo najbolje iz recentne hrvatske kinematografije. Od glazbenog programa orijentirali smo se na sve što vole mladi, tu nam je uvijek posebna i obožavana Ida Prester koja otvara Drive in kulturu, a iduća dva dana zagrijat će nas Pepi Jogarde i Jan Kinčl. Uz njih pripremamo i vizualni spektakl. 

Drugo izdanje Drive in kulture i novo ruho Tabor Film Festivala

Novitet je i to što će se Drive in kultura ove godine uparkirati i u još dva grada – Pulu i Osijek. Kao što smo već rekli, cilj nam je kulturnoj sceni dovesti novu publiku, a i osjećamo da nije fer da Zagreb drži monopol nad eventima. Sve informacije o programu možete pronaći na www.driveinkultura.com ili na eventu ovdje.

  • Tabor Film Festival već smo si zabilježili na kalendaru s obzirom da genijalnu lokaciju i stav da će u pitanju biti festival po ‘starom normalnom’ odnosno filmove ćemo gledati uživo i guštati. Što nam sve pripremate, kako će izgledati tih nekoliko dana?

Preuzeli smo vodstvo Tabor Film Festival i osjećamo se kao veliki prijestolonasljednici jer Tabor zaista jest važan faktor na domaćoj filmskoj i festivalskoj sceni. Mnogi ne znaju, no Tabor Film Festival je najdugovječniji festival kratkometražnog filma u Hrvatskoj zahvaljujući udruzi Gokul koja ga je njegovala 18 godina. 

Sada Tabor prelazi u nove ruke. Planiramo ga osvježiti, dovući novu ekipu i nove oblike umjetnosti. Ovaj je dvorac sada naše novo mjesto spajanja nespojivog. Bez obzira na bogat program koji spremamo, glavna misija Tabor Film Festivala mora ostati ista – selekcija najboljih domaćih i međunarodnih kratkometražnih filmskih ostvarenja. 

  • Kako će se u budućnosti pričati o Sabmarineu? Kakve sve planove, ideje, ciljeve i želje imate za Sabmarine?

To što nam je u glavi je neopisivo. Ne znamo pere li nas još tinejdžerska ludost i neobuzdanost, ili nam je megalomanija zaista upisana u krvi, ali misija SABMARINA ostat će i dalje ista, uvijek će se kretati u sinergiji kulture i komercijale. Voljeli bi postati centar kulture koji će djelovati na regionalnoj razini. Mjesto koje će okupljati najbolje hrvatske kreativce i umjetnike. Posebno bi se voljeli usmjeriti i na zapošljavanje mladih, onih koji su tek završili akademije i srodne fakultete, te im biti polazišna točka za prve projekte.

Želimo postati poligon za nove kreativne snage. Ne volimo stagniranje, a u Hrvatskoj se upravo to događa na kulturnoj sceni, rijetko kad izađe neko novo ime. Teško je probiti se kad si mlad. Većina nema hrabrosti gurat se i nuditi svoje projekte, a i svjesni smo da je naporno. Zato smo tu mi. Bez dlake na jeziku, uvijek otvoreni za suradnju i savjete. Volimo pričati s ljudima, otkrivati nove svjetove i čuti druge načine razmišljanja. SABMARINE će vjerojatno uvijek ostati „Produkcija za sve“ i djelovati po principu njezinog „krivo ispisanog“ naziva – mijenjati ćemo ustaljene norme i stvarati neke nove jezike.  

Foto: Domagoj Kunić, Luka Smuk, Sabmarine

Učitati još
Zatvori