Razgovor s najuspješnijom hrvatskom producenticom Anitom Jukom: Kako će 2021. izgledati u svijetu filma ?

Razgovor s najuspješnijom hrvatskom producenticom Anitom Jukom: Kako će 2021. izgledati u svijetu filma ?

Približavamo se kraju ove, po apsolutno svemu, atipične godine koja nam je redefinirala svakodnevicu po pitanju druženja, hobija, posla i mnogih drugih sfera. U jeku lockdowna, mjera i preporuka mala doza eskapizma bili su nam filmovi i serije odnosno kultura koja je još jednom dokazala svoj presudni značaj u društvu. Kako se 2021. nazire, mnogi se od nas nadaju da će biti lakša, ali možemo li se takvim prognozama veseliti u svijetu filma?

Razgovarali smo s Anitom Jukom, jednom od naših najuspješnijih producentica koja, između ostalih, potpisuje i film ‘Ti mene nosiš’, dostupan na Netflixu! Popričali smo o tome što možemo očekivati od filmske industrije u nadolazećoj godini, kako će izgledati dodjela Oscara, ali i kako su se ona i njezina kreativna filmska ekipa iz produkcijske kuće 4film nosili s utjecajem pandemije na film.

  • Na kojim trenutno projektima odnosno filmovima ili serijama radite? Kako ste se snašli u ovoj situaciji uzrokovanoj COVID-19 pandemijom?

Unatoč pandemiji, bili smo iznimno aktivni. Trenutno radimo na ko-produkciji dugometražnog igranog filma Balkaya redatelja Emina Apera, jednog od najuspješnijih europskih redatelja današnjice čiji su filmovi bili u službenoj konkurenciji najznačajnijih festivala poput Venecije i Berlina.

Balkaya je izuzetno zanimljiva ko-produkcija zato što otvara suradnju s najvećim zapadnim kinematografijama. Hrvatska je dosad uglavnom ko-producirala s regijom. Francuski fond CNC je na zadnjoj sjednici financijski podržao ovaj projekt, što je ogroman uspjeh s obzirom da je francuski fond jedan od najkonkurentnijih filmskih fondova na svijetu, a njemački World Sales Match Factory izdvojio je velik iznos za produkciju ovog filma. Uvjereni smo da će HAVC prepoznati europski i svjetski potencijal ovog filma te da će ga financijski podržati.

Od drugih projekata, zajedno sa talijanskim partnerima produciramo dugometražni dokumentarni film ‘Obalno šetalište’ redatelja Silvia Mirošničenka, hrvatsko-češko-ukrajinski film ‘Spas’ redatelja Makysma Nakonechnyia i pri kraju smo post-produkcije dugometražnog igranog filma ‘M’ redatelja Vardana Tozije.

  • Prva ste Hrvatica u izvršnom odboru Europske filmske Akademije koja dodjeljuje, popularno zvane, europske Oscare. Kako ste u tome uspjeli i možete li nam malo približiti svoj rad u Odboru akademije?

Velika je čast biti u izvršnom odboru Europske filmske akademije jer je to najstarije i najprestižnije europsko filmsko udruženje koje stoji uz bok prestižnoj američkoj Akademiji filmskih umjetnosti i znanosti (AMPAS). Slavni švedski redatelj Ingmar Bergman osnovao je Akademiju 1989. koja otada svake godine nagrađuje vrhunska filmska ostvarenja na svečanoj dodjeli u prosincu – Europski Oscar.

Članove izvršnog odbora biraju svi članovi akademije, koja broji više od 3 600 filmskih profesionalaca. Neki od mojih kolega u izvršnom odboru su Jim Sheridan, producent filma ‘My Left Foot’ za kojeg je Daniel Day Lewis dobio Oscara i Ewa Puszczyńska, producentica Oscarom nagrađenog filma ‘Ida’ – svi vrhunski profesionalci i prekrasni ljudi s kojima je zaista užitak surađivati.

“Cilj mi je promovirati hrvatski film, ali i ravnopravnost žena u industriji”

Aktivno radimo na popularizaciji europskog filma i van granica Europe, a moj cilj je maksimalno promovirati i doprinos hrvatskih filmskih profesionalaca i poticati ravnopravnost žena u filmskoj industriji. Morate znati da je u ovom sastavu odbora od ukupno 16 članova, čak deset žena – što pokazuje pozitivan trend. Međutim, svjesni smo da je još dug put do potpune ravnopravnosti. Samo je jedna žena u povijesti Europske filmske akademije osvojila europskog Oscara za najbolji film, i to Maren Ade za film Toni Erdmann. Rad na visokobudžetnim projektima još je uvijek rezerviran za muške redatelje i producente.

  • Film ‘Ti mene nosiš’  vaše produkcije trenutno je moguće streamati i na Netflixu. Kako je do toga uopće došlo i je li se to odrazilo na rad vaše produkcijske kuće? 

‘Ti mene nosiš’ redateljice Ivone Juke jedini je film iz Hrvatske i cijele regije koji je Netflix otkupio za cijeli svijet i trenutno je distribuiran u preko 190 zemalja i dostupan za više od 195 milijuna gledatelja. Film je preveden na sve svjetske jezike, što je ogroman uspjeh, pogotovo za malu zemlju poput Hrvatske.

Uvijek se govori o našim sportašima koji svojim uspjesima promoviraju Hrvatsku, no u javnosti se potpuno zanemaruje uloga kulture, posebno filmova i TV-serija – u promociji Hrvatske. ‘Ti mene nosiš’ omogućio je da gledatelji u Australiji, Americi ili Japanu imaju priliku možda prvi put vidjeti hrvatske glumce, lokacije, čuti naš jezik, slušati našu glazbu.

Ovo je velika promocija ne samo za našu tvrtku, već i za cijelu hrvatsku kinematografiju. Vjerujem da svaki uspjeh otvara mogućnosti i drugim kolegama, tako je dvije godine nakon akvizicije našeg filma, Netflix kupio TV-seriju ‘Novine.’ Suradnja s Netflixom se izuzetno odrazila na rad naše produkcijske kuće jer sklapamo sve više koprodukcija sa zapadnim zemljama, radimo na visokobudžetnim filmovima, razgovaramo s vodećim decision-makerima, lakše dolazimo do investitora i međunarodnih talenata za buduće projekte. Eurimages (Fond Vijeća Europe za europske produkcije) podržao je naše projekte čak tri puta, a i dobitnici smo Media programa Kreativne Europe za razvoj jednog dugometražnog igranog filma, jedne TV dramske serije i dva dokumentarna filma.

Nakon takvog uspjeha i promocije Hrvatske, očekivali smo da ćemo nastaviti suradnju s HRT-om i da će potencijal naših projekata biti prepoznat i u Hrvatskoj, ali na zadnja dva natječaja HRT-a odbijeni su nam svi projekti. 

  • Znamo da je pandemija ostavila i tek će ostaviti teške posljedice na kreativnu pa tako i filmsku industriju. Kako se vaša produkcija nosila s tim izazovom? Kako je domaća kinematografija općenito odgovorila na COVID, a kako svjetska?

HAVC (Hrvatski audiovizualni centar) i Ministarstvo kulture i medija uložili su izuzetan napor u očuvanju audiovizualne djelatnosti. Otvorene su brojne mjere za krizu uzrokovanu COVID-19 pandemijom – od dodjele dodatnih sredstava za snimanje do potpora za očuvanje radnih mjesta. Chris Marcich, ravnatelj HAVC-a, je u dogovoru s ministricom Ninom Obuljen Koržinek i državnim tajnikom Krešimirom Partlom pomogao tekućim produkcijama da i u ovim nemogućim uvjetima nastavimo s našim poslovanjem. 

“Snimanje filma ogroman je izazov u ovim uvjetima”

Na snimanju dugometražnog igranog filma ‘Spas’, kojeg snimamo u Ukrajini s ukrajinskim i češkim partnerima, već drugi dan snimanja redatelj je bio COVID pozitivan što je uzrokovalo prekid snimanja, testiranje cijele ekipe koja broji oko 80 ljudi i samoizolaciju. To su nevjerojatni troškovi jer u prosjeku jedan dan snimanja iznosi oko 200 000 kuna. Kada smo započeli drugi blok snimanja, direktorica fotografije je bila COVID pozitivna što je dodatno produžilo broj snimajućih dana i povećalo troškove cijele produkcije. Izazov je uopće završiti snimanje dugometražnog igranog filma jer dodatni troškovi se pojavljuju svakog dana produkcije. 

  • Željno iščekujemo 2021., ali realnost je drugačija i vjerojatnije je da ćemo tek osjetiti rezove koronavirusa. Što mislite kako će 2021. izgledati u svijetu filma?

Visokobudžetne produkcije nastavljaju sa snimanjem pod strogim epidemiološkim mjerama. Primjerice, Mission Impossible 7 u produkciji Toma Cruisea unajmio  je cijelo selo u Velikoj Britaniji te je tijekom snimanja cijeloj filmskoj ekipi, a i stanovnicima sela zabranjen ulaz i izlaz. To je naravno primjer visokobudžetne produkcije o kojoj europski filmovi mogu samo sanjati. 

Što se tiče distribucije filmova, kinodvorane diljem svijeta su zatvorene ili imaju izuzetno velik pad posjećenosti što se odražava na zaradu cijele filmske industrije. Svjedoci smo pomicanja datuma velikih filmskih premijera poput novog nastavka Jamesa Bonda. 

Za razliku od kina, veliki streaming servisi poput Netflixa imaju nevjerojatan rast pretplatnika. Na prethodnom filmskom festivalu u Cannesu sudjelovala sam na okruglom stolu o distribuciji filmova. Postoji određena bojazan, osobito francuskih distributera i kinoprikazivača, da će veliki rast streaming servisa prouzročiti trajni gubitak publike u kinima.

2021. bit će nam itekako izazovna jer i sami planiramo produkciju novog dugometražnog igranog filma redateljice Ivone Juke.

  • Što očekujete od nadolazeće dodjele Oscara, ali generalno cijele sezone dodjela nagrada? U kakvom bi se obliku mogle održati I tko su uopće izgledni kandidati, budući da su brojne premijere odgođene?

Nažalost, ove godine i dodjela nagrada Europske filmske akademije koja se trebala održati u prosincu u Reykjaviku, održat će se virtualno. Emmy-ji su, također, održani virtualnim putem pa je i za očekivati da će ovogodišnja dodjela Oskara biti održana u dvorani bez publike uz televizijski i online prijenos. 

  • Koji biste film istaknuli kao najjače filmsko ostvarenje iz hrvatske ili regionalne produkcije? Znamo, recimo, da je Goran Bogdan upravo nominiran za europskog Oscara za izvedbu u filmu ‘Otac.’

Istaknula bih film Mater redatelja Jure Pavlovića koji se svojim prvijencem dokazao kao jedan od predvodnika mlađe hrvatske redateljske scene. Izuzetno mi je drago što je Goran nominiran za europskog Oscara. Surađivali smo na dugometražnom igranom filmu ‘Neke druge priče’ redateljice Ivone Juke i kratkometražnom igranom filmu ‘Romcom’ redatelja Zvonimira Rumboldta. Goran je nevjerojatno talentiran, profesionalan i sjajan suradnik te svakako zaslužuje ovu nominaciju.

Foto: 4FILm, IMDb, Profimedia.hr

Učitati još
Zatvori