Filmski redatelj i umjetnik Filip Filković Philatz o čijim radovima često pišemo, sjajno spaja umjetnost i AI alate. Tako nastaju radovi koji su zanimljivi za gledanje, ali i propitkivanje koliko toga možemo iskoristiti kako bi primjerice povijest ili umjetnost mogli približiti današnjim generacijama.
Među njima je i novi serijal o važnim i utjecajnim ljudima, koji su kroz povijest mijenjali i gradili današnji svijet. Filmske razglednice Filipa Filkovića Philatza pokzauju nam neki novi kut gledanja na važne povijesne činjenice i osobe.
Most između povijesti i sadašnjosti
U ovom serijalu, likovi nisu samo digitalne rekonstrukcije prošlosti, nego i emocionalni most između povijesti i sadašnjosti. Kroz kratke formate, često nastale na razmeđu filma i vizualne poezije, on stvara prostor u kojem se susreću duh vremena i suvremeni pogled. Iako koristi AI kao alat, ključni sloj ostaje ljudski – pogled koji razumije priču, važnost kadra i tišinu između činjenica. Upravo u tom spoju tehnologije i senzibiliteta leži ono što njegove projekte čini posebnima: Osjećaj da prošlost progovara današnjim jezikom. U kratkom razgovoru otkrio nam je ponešto o inspiraciji i umjetničkim planovima.
-
Kako to da si se odlučio neke povijesne ličnosti prikazati kroz ovaj zanimljiv format?
Zato što sam htio vratiti dušu činjenicama. Naši povijesni likovi često postoje samo kao natuknice, suhi, ukočeni, bez pogleda, bez duše. Tu i tamo se pojavi neki članak ali ljudi onda na to zaborave.
Ovim formatom pokušavam ih vratiti u svijet boja, zvukova i pokreta. To su male filmske vinjete, gotovo kao stare razglednice iz prošlosti. Svi ti ljudi, na kraju, imaju nešto zajedničko: nisu čekali dozvolu. I možda je to cijela poruka.
-
Kako biraš likove?
Tražim one koji su nepravedno tiši od svog značaja. Ljude koji su nešto promijenili, ali nisu tražili ili dobili spotlight. Pionire, izumitelje, žene koje su prkosile pravilima, učitelje života. Sve te biografije čitam kao scenarije, ako u njima osjetim kadar tj. najbitnije teksturu i miris, onda znam da je to dobar lik za napraviti reel. Možda je sve to samo pokušaj da obične ljude vratimo u “kadar”.
-
Planiraš li nešto više s ovom serijom ili je ovo samo neko trenutačno izražavanje?
Zasad su to kratki filmovi prerušeni u reelove. Ali u samoj ideji vidim ih kao jednu veću priču i cjelinu, a što je to… na tome trenutačno radim, tako da sve ovo pretočim u još nešto novo, zaokruženije Svakako idem u smjeru serijala – ali jako me motivira ta ideja digitalnog muzeja emocija.
Svaka od tih priča, bez obzira na trajanje, pokušava isto: Podsjetiti da povijest nije niz datuma, nego kolekcija neobičnih, lijepih i tvrdoglavih života. Ne zanima me prošlost zbog nostalgije, nego zbog konteksta.
Foto: Filip Filković Philatz
