Journal.hr
seletti-journal-naslovna

Kako je obiteljski brend iz Italije promijenio svijet dizajna i unio u njega razmišljanje van okvira

U Italiji u malom mjestu koje je, gotovo neprimjetno, postalo središte svjetskog dizajna, dom je brenda Seletti. Cicognara, gradić između Mantove i Parme, okružen mirnom prirodom Lombardije, dom je ovog brenda koji je svijet naučio da dizajn može itekako gledati van okvira.

Od šezdesetih godina prošlog stoljeća do danas, Seletti je prošao put od obiteljske trgovine do ikone globalne kulture. Ono što ga čini jedinstvenim nije samo estetika, nego filozofija i uvjerenje da je svaki predmet koji koristimo, ako mu damo dušu, i sam mali komad umjetnosti.

The Superfurniture collection, Hello Again colaboration

Priča o brendu

Priča o brendu počinje 1964. godine, kada Romano Seletti, znatiželjni i poduzetni Talijan, odlučuje uvoziti predmete svakodnevne upotrebe iz Azije. Bio je to trenutak kad je Italija proživljavala svoje “ekonomsko čudo”, zemlja se modernizirala, a tržište tražilo nove, pristupačne proizvode.

Romano nije bio dizajner u klasičnom smislu, ali imao je instinkt. Vidio je ljepotu u praktičnom i znao da “obično” ne mora biti dosadno. Njegov radni stol u Cicognari bio je mjesto gdje se miješala ekonomija i poezija, jednostavnost i san o nečem većem. Drugačijem.

U to je vrijeme njegov sin Stefano bio dijete koje je odrastalo okruženo mirisom kartona, tkanina i porculana. Nije slutio da će upravo on, nekoliko desetljeća kasnije, preoblikovati očevo naslijeđe i dati mu potpuno novo značenje. Brend je danas sinonim za malo otkačeni, drugačiji dizajn koji pomiče granice, a gotovo svaki proizvod koji “izbace” ne prolazi nezapaženo.

Stefano Seletti

Laboratorij ideja

Kada je Stefano Seletti preuzeo vodstvo tvrtke, dizajn je već bio globalna industrija, a Italija sinonim za eleganciju i rafiniranost. No, umjesto da slijedi tu putanju luksuza, Stefano je odlučio nasmijati svijet.

Pod njegovim vodstvom, Seletti se transformirao iz distributera u laboratorij ideja. Brend je počeo surađivati s umjetnicima, dizajnerima i vizionarima koji su dijelili uvjerenje da ljepota ne mora biti ozbiljna, a ironija nije suprotnost stilu.

The Superfurniture collection, Hello Again colaboration

“Ne želim proizvod koji samo stoji. Želim da izaziva reakciju, da nekoga nasmije, iznenadi, možda i šokira,” rekao je jednom Stefano. “Ako predmet izaziva emociju, onda je dizajn postigao svoj cilj.”

Seletti je ubrzo postao prepoznatljiv po kolekcijama koje su pomicale granice između umjetnosti, dizajna i pop kulture. Tako su nastale neke od najikoničnijih serija suvremenog dizajna.

Monkey Lamp je svjetiljka u obliku majmuna koji drži žarulju, rad umjetnika Marcantonija Raimondija Malerbe. Objekt koji je istodobno duhovit, poetičan i filozofski.

The Monkey Lamp, Marcantonio

Hybrid kolekcija je porculansko posuđe koje spaja istok i zapad, renesansu i suvremenost, u jednom tanjuru. Svaka polovica ima svoju kulturu, svoje uzorke i boje, a zajedno čine simbol globalnog identiteta.

Hybrid Colection

Toiletpaper Home je suradnja s umjetnicima Mauriziom Cattelanom i Pierpaolom Ferrarijem, koja je donijela eksploziju vizualnog humora: Jastuci s rukama koje hvataju ruže, tanjuri s ustima i ružem, stolci s motivima sarkazma i snova. Svaki od tih projekata ima vlastitu naraciju, ali svi dijele istu ideju, a ta je da predmeti mogu pričati priče.

The Superfurniture collection, Hello Again colaboration

Dizajn koji živi u domovima običnih ljudi

Za razliku od brendova koji teže ekskluzivnosti, Seletti nikada nije želio biti simbol luksuza. On je simbol emocionalne dostupnosti. Seletti dizajn nije rezerviran za kolekcionare, on živi u domovima običnih ljudi, u kuhinjama, dnevnim sobama, dječjim prostorima i upravo tu postaje snažan jer svojom prisutnošću unosi duh, humor i toplinu. U njegovom svijetu, “visoka” i “niskobudžetna” estetika nisu u sukobu. One koegzistiraju poput dva dijela tanjura iz Hybrid kolekcije.

Hybrid Tablemats Walatah, Ctrl-Zak Colaboration

Suradnje kao okosnica

Suradnja je srce Selettijeve filozofije. Svaki partner unosi novu energiju, novu priču, novi svjetonazor. S Diesel Livingom, brend je istražio industrijski, punk i underground duh dizajna. Sa Studio Jobom teatralnost i apsurd. S Marcantonijem poetičnost prirode, ali i ironiju mitologije. Ono što sve te suradnje povezuje jest sloboda. Nema ograničenja, nema cenzure. U spoju tehnologije i dizajna za Philip Morris International, i njihov uređaj za grijanje duhana, Seletti je pokazao da i predmeti iz svakodnevnog života mogu postati estetski manifest. To su samo neke od brojnih dosadašnjih suradnji, a sigurni smo da nas u bliskoj budućnosti čekaju iznenađenja, kao i do sada.

Seletti x TOILETPAPER home, Maurizio Cattelan and Pierpaolo Ferrari colaboration

Seletti u prostoru

Danas, Seletti nije samo brend već cjeloviti svijet. Njihove trgovine, pop-up instalacije i izložbeni prostori nalikuju umjetničkim performansima. U Milanu, Londonu, Parizu ili Tokiju, Seletti ne “izlaže” proizvode, on režira prizore. Stolice vise sa stropa, lampe se skrivaju u lišću, porculan se slaže u neobične geometrije. Prostor Seletti nije prostor prodaje, nego doživljaja i svojevrsni poziv na igru i otkrivanje.

SELETTI @ PRINTEMPS IN PARIS

Svijest o trajanju

Iako se brend nikada nije agresivno pozicionirao kao “zeleni”, njegova filozofija sadrži duboku svijest o trajanju. Seletti predmeti nisu prolazni trendovi, nego emocionalni objekti koji žive dugo, upravo zato što imaju priču.

Stefano Seletti često kaže da “trajnost nije u materijalu, nego u osjećaju koji predmet izaziva”. U svijetu masovne potrošnje, ta ideja zvuči gotovo revolucionarno.

AMOR VOLAT vase, Marcantonio Colaboration

Talijanski duh 21. stoljeća

U kontekstu talijanskog dizajna, Seletti zauzima posebno mjesto. On nije nastavak klasične elegancije brendova poput Cassine ili Flosa, niti je dio luksuznog modnog sustava. On je anarhist dizajna, ali zabavan.
Njegov rad podsjeća na talijanski filmove iz šezdesetih duhovite, tople, malo melankolične, ali uvijek prepune života. Kao da Fellini susreće Bauhaus, a Warhol sjedi za stolom s Da Vincijem.

Seletti x TOILETPAPER jewelry, Maurizio Cattelan and Pierpaolo Ferrari colaboration

Duh budućnosti

Što donosi budućnost brendu koji je već srušio sve granice između umjetnosti i svakodnevice? Stefano Seletti vjeruje da će iduće poglavlje biti još hrabrije, spoj tehnologije, svjetla i poezije. No, jedno se neće promijeniti: Dizajn će i dalje biti osobna emocija. Ovaj brend nas uči da se ne bojimo boje, ironije, ni kontradikcije. Da dizajn može biti i ozbiljan i smiješan, i filozofski i zabavan. Ovaj brend nam pokazuje da naš dom nije izlog, već kazalište. Naime, ljepota je često upravo u nepravilnostima, apsurdu, bojama i naoko kaosu, no baš se u tome ponekad skriva red.

The Superfurniture collection, Hello Again colaboration