Renata Debeljak: Novozelanđanin s dubrovačkom adresom u galeriji War Photo Limited

Renata Debeljak: Novozelanđanin s dubrovačkom adresom u galeriji War Photo Limited

Galerija War Photo Limited

Galerije ratnih fotografija nisu baš na uobičajenim listama turističkih posjeta, no u dubrovačku galeriju War Photo Limited ipak dolazi dosta turista, uglavnom stranaca. I to onih koje zanima stvarni, istinski Dubrovnik, sa svom svojom novijom i daljnom prošlošću. Jer, osim ratnih fotografija vrhunskih stranih fotografa sa raznih strana svijeta i uvijek novih izložbi, ova galerija u Antuninskoj ulici 6 ima i stalni postav fotografija o raspadu Jugoslavije i ratu u regiji, pa i u Dubrovniku. Autori tih ratnih fotografija neki su od najpoznatijih ratnih fotografa današnjice, poput Alexandre Boulat, Chrisa Morrisa, Clausa Bjorn Larsena, Darka Bandića, Ron Haviva, Yannisa Behrakisa…

Galerija je otvorena u Antuninskoj ulici u dubrovačkoj povijesnoj jezgri još prije 14 godina i zaista je svjetskog ranga. Dok ju strani posjetitelji Dubrovnika posjećuju u velikom broju, od strane lokalnih stanovnika, nažalost, još uvijek je nedovoljno prepoznata. Voditelj galerije, koja je i svojevrsni centar ratne fotografije i edukativnog je karaktera, nekadašnji je ratni fotoreporter, Novozelanđanin Wade Goddard. Wade je snimao kao freelance fotograf za Newsweek i New York Times, a kasnije se priključio agenciji Reuters. Od 2003. godine vodi galeriju War Photo Limited koja je posvećena izlaganju ratne fotografije sa svih svjetskih ratišta.

Wade Goddard i pas Flin

Izložba ratnih fotografija Wadea Goddarda

A odnedavno u galeriji je otvorena i Wadeova autorska izložba ratnih fotografija pod nazivom The Kosovo War koja će biti otvorena sve do kraja listopada i bilo bi ju zaista šteta propustiti ako se zateknete ovog ljeta i jeseni u Dubrovniku.

Kosovo

Wade Goddard (48) još je od djetinjstva na Novom Zelandu bio fasciniran ratnom fotografijom i oduvijek je imao fotoaparat i volio snimati. Kao 20-godišnjak otišao je u Veliku Britaniju radeći u Londonu razne poslove, a onda je 1991. u jednoj trgovini ugledao fotografski časopis koji je objavio veliku priču jednog britanskog fotografa o ratu u Hrvatskoj, za koju Wade prije toga nikada nije čuo, ali je čuo za Jugoslaviju. Na kraju tog priloga bio je i broj telefona od fotografa. Wade ga je nazvao, upoznali su se i postali prijatelji, te nakon nekoliko mjeseci poznanstva došli na ideju da pođu zajedno snimati rat u Bosni koji je tada tek počinjao.

Gaza, Alessio Romenzi

Wade je za 400 funti kupio fotografsku opremu. Stigli su najprije u Zagreb, a onda se uputili na ratište u Mostar, nakon čega se Wade dalje uputio sam i sa drugim fotografima u avanturu fotoreportera u Bosni i na Kosovu. Baza mu je bila u Zagrebu. Taj posao je radio kao freelancer sve do 2001., a onda je zajedno sa prijateljem došao na ideju da u Dubrovniku, gradu koji je također bio pogođen ratom, otvori galeriju War Photo Limited posvećenu izlaganju ratne fotografije sa raznih svjetskih područja.

Jemen, Maria Turchenova

“Mislim da je rat u bivšoj Jugoslaviji bio posljednji rat koji su fotografi mogli potpuno i nezavisno snimati. Danas ne možeš otići na bojište ako nisi pridružen nekojoj vojnoj jedinici. Cijeli taj sistem embeddinga koji su Amerikanci smislili u ratovima u Afganistanu i Iraku ima za svrhu da fotografima ograniče što smiju i što ne smiju vidjeti. Nema slobode kakvu smo mi imali u Bosni da dođemo i snimamo na samoj liniji bojišta, gotovo bez ograničenja. Ja sam u Bosnu došao u travnju 1992, najprije u Mostar koji je bio potpuno opkoljen. Rat u Hrvatskoj nisam snimao. Do tada nisam imao nikakvog iskustva u snimanju takvih situacija, pojma nisam imao gdje sam došao. Imao sam samo 22 godine”, kaže Wade.

Iako već dugo ne radi kao fotoreporter, i dalje ga fascinira fotožurnalizam, prvenstveno rad onih fotografa koji ne rade za agencije i dnevne novine, već kao freelanceri i čiji rad na jednoj priči traje i po nekoliko mjeseci kako bi proniknuli u srž. “To je vrsta fotožurnalizma koju smatram važnom. Fotografije koje se nađu na naslovnicama prikazuju samo površni sloj”.

Nina Rusković Goddard, kćerkica Rea i pas Flin

U radu galerije, Wadeu pomaže i supruga Nina Rusković Goddard, koja je zahvaljujući Wadeu postala veliki zaljubljenik u dobru fotografiju. Osim što im je poslovna baza, Dubrovnik im je uz Zagreb postao dom, a njihovu malu obitelj čine i kćerkica Rea te pas Flin. 

Why Am I A Marine?

Neposredno prije Wadeove izložbe ratnih fotografija sa Kosova, u galeriji je bila postavljena nekoliko mjeseci izložba Why Am I A Marine? fotografa Stephena Duponta, koja prikazuje američke marince u Afganistanu. Autor je napravio seriju portreta marinaca u talibanskom okruženju kako bi od njih dobio odgovore zašto su postali marinci i postali dijelom ratnog sukoba za koji se čini da nikada neće završiti.

Američki marinci u Afganistanu, Stephen Dupont

Više informacija o izložbama u ovoj galeriji i svim autorima koji izlažu može se saznati putem stranice.  (http://www.warphotoltd.com/). Također se mogu i kupiti razne publikacije, od knjiga s autorskim fotografijama, posterima do originalnih fotografija u većem formatu.

Fotografije: War Photo Limited

Preporuka

Zatvori