Iza kulisa: Bili smo na probi baleta Peer Gynt uoči premijere u zagrebačkom HNK
Iza kulisa: Bili smo na probi baleta Peer Gynt uoči premijere u zagrebačkom HNK

Iza kulisa: Bili smo na probi baleta Peer Gynt uoči premijere u zagrebačkom HNK

Ovoga petka u zagrebačkom HNK gledat ćemo premijeru baleta Peer Gynt norveškog dramatičara Henrika Ibsena u koreografiji Edwarda Cluga. Ovaj sjajan koreograf već sedam godina obilazi svijet s ovim baletom, a sada će ga premijerno moći pogledati i zagrebačka publika. 

Kako je raditi na jednom ovakvom dijelu, koji predstavlja itekako velik izazov za postavljanje na baletne daske, koliko je tema suvremena i itekako primjenljiva u današnjici, te još mnogo toga otkrio nam je sam koreograf Edward Clug. Kako teku pripreme i je li sve spremno za izvedbe saznali smo posjetivši cijeli autorski tim na probi u kazalištu. Dobrodošli iza kulisa u zagrebački HNK na probu baleta Peer Gynt. 

Ibsenov anti-junak

U drugoj polovici 19. stoljeća veliki norveški dramatičar Henrik Ibsen stvorio je lik nemirna anti-junaka Peera Gynta, avanturista, lažljivca i nepopravljiva romantika koji tražeći pravoga sebe u svojim snovima i napola mističnoj stvarnosti ne brine o nedaćama u kojima ostavlja svoje bližnje. Edwardu Clugu ovo je prvi narative balet, a postavio ga je prije 7 godina u SNG Maribor.

“Razlog zašto sam se uopće odlučio za ovu priču je upravo taj da ova tema nije naročito popularna za balet i ples općenito. Srećom u ovih sedam godina postao je jako popularan u Europi, ali i cijelom svijetu. I razumijem sve više i više zašto ga ljudi vole, nije to samo zbog priče nego i zbog samo karakteristika likova, pogotovo glavnog lika Peer Gynta, koji se poklapaju s nekim mojim karakteristikama i željama. Npr. jedna od glavnih karakteristika Peer Gynta je znatiželja koja ga vodi na njegovo epično putovanja, jednako tako moja znatiželja kao umjetnika gurala me da vidim kako se moj koreografski i kazališni jezik može uklopiti u jednu ovakvu književnu priču.” – kaže Edward.

Koreograf mariborskoga Slovenskoga narodnog gledališča Edward Clug postavio je u svojemu matičnom kazalištu 2015. godine ovo slavno djelo, sagledavši ga iz posve drugačijega rakursa, iz pozicije naše epohe.

“Drago mi je da se Mogu vratiti u HNK s ovim, sada veoma uspješnim, djelom. Balet je doista proputovao svijet i stacioniran je u brojnim svjetskim baletima kao što je balet u Zurichu, Vienna, Riga, Latvia, Russia. Svugdje je dobro primljen jer je priča univerzalna. Ljudi uvijek poku švaju pronaći asocijacije i poveznice na današnji svijet. 

Poput Peera, čovjek danas živi na spoju različitih mentalnih epoha, a mnogi vjeruju kako su rođeni za velike stvari, samo trebaju shvatiti otkuda krenuti. I danas je mnogima jednako važno izabrati između krilatice budi svoj i uvjerenja trolova budi zadovoljan sobom. Kulturalni kodovi se mijenjaju, veze pucaju, niti postaju tanje, ali… ljubav i dalje spašava te je vjernost kakvu je ponudila Solveig danas potrebnija nego ikada.” – kaže nam Edward i dodaje.

“Ako uzmemo Peera kao lika, znamo da je on cijeli život bježao od samoga sebe, tražio se na krivim mjestima i na kraju postao žrtva vlastite pohlepe. U današnjem svijetu imamo mnogo takvih primjera, od svjetskih vođa koji žele pokoriti svijet i vladati njime. Takva je bila i ambicija Peera Gynta. Unatoč tome možemo pratiti njegovo putovanje i kao umjetnika i pobunjenika i vjerujem da ga je Ibsen takvim htio i prikazati. On je želio nešto više od svog života i ustaljenih pravila u svom selu, on je uvijek tražio nešto više, nažalost to je tražio na krivim mjestima.

Ibsen je ovom pričom stvorio jedno nevjerojatno putovanje, sve je kompleksno, ne samo na razini priče već i žanra. Sve starta u jednom realističnom okruženju, naturalističkom selu i zatim uskače u fantasy i bajkovit nadrealan svijet trolova, vila i mitskih bića. Zatim priča postaje filozofska, metafizička i gotovo spiritualna rekao bih. Tako da se ovdje očituje cijela paleta stila.” – kaže Edward.

To je za mene bio izazov kako postaviti priču, kako ju objasniti s naravno kazališnim rješenjima. Kako predstaviti Ibsena bez Ibsenovih riječi. Kazališni jezik je meni jako blizak, ja sam odrastao u Mariborskom kazalištu uz Tomaža Pandura i brojne druge umjetnike i godinama razvijao svoj umjetnički pristup.

Edvard Grieg je slušajući Ibsenovu poeziju, napisao najmelodičniju i najslavniju glazbenu uvertiru, pa je do danas Solveigina pjesma mnogo poznatija od one koja ju je nadahnula. I danas, sto pedeset godina kasnije, priča Peera Gynta, ukorijenjena i u folklor i u nesvjesno, inspirira mnoge najrazličitije umjetnike.

“Jedan od najvažnijih elemenata u procesu je naravno bila glazba. Znali smo da postoji glazba koju je skladao Edvard Grieg za premijeru Ibsenove drame. Nije to muzika za balet nego više soundtrack za izvedbu. Grieg je bio preromantičan za Ibsena pa su se nakon premijere razdvojili. Grieg u to vrijeme nije bio nešto popularan pa je rekao Ibsenu, ok ne želiš moju glazbu? Onda ću ja izvući iz nje najbolje dijelove – i to je anegdota kako su nastale dvije popularne Peer Gynt suite. I ja sam istraživao tu glazbu i imao sam sličan problem kao i Ibsen, smatrao sam ju previše romantičnom, ali sam pokušao napraviti nekakav most između njih plesom jer sam mislio kako bi to moglo uspjeti. I uspjelo je u potpunosti. Morao sam izmisliti neke likove i dijelove priče kako bi uklopio narativ u ples – primjer bijelog jelena, koji je prisutan u knjizi, ali zašto ga ne bih izgradio kao lika alter ega ili anđela čuvara Peer Gynta?” – kaže Edward i dodaje.

“Ovo je za mene bilo vrlo kompleksno i neobično putovanje. Mislim da smo uspjeli stvoriti ne samo atmosferu, nego su naša iznenađujuća rješenja na kraju postala jako dobra teatralna i plesna rješenja. I mnogi moji kolege me pitaju kako sam došao do tih rješenja jer vrlo lako mogu funkcionirati u kazališnim i plesnim djelima. To je ono što radim, volim raditi tu poveznicu kazališta i plesnog svijeta. Pronalaziti nove načine kako zaokupirati publiku, učiniti ih znatiželjnima, da promišljaju, a ne da samo budu zabavljeni pričom. I nakon Peer Gynta nastavio sam s takvim projektima. Možemo reći da sam upao u kompleksne, da ne kažem pretenciozne naslov, kao što je primjerice Goetheov Faust, za Zurich ballet, na njemačkom jeziku, Master and Margarita u Boljšoj teatru. Dakle velike provokacije i izazovi, ali za sada su stvarno svugdje dobro prihvaćeni i nastavljam s njima. Ovo mi je prvo dijete nazovimo to i jako sam sretan što ćemo ga podijeliti s hrvatskom publikom.”

Velika baletna ansambl predstava Peer Gynt u koreografiji i režiji Edwarda Cluga premijerno će biti izvedena 31. ožujka u 19.30 sati na pozornici Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu. Detalje o ulaznicama potražite ovdje.

Učitati još
Zatvori