Nives Čavić (@budi_kulturan): Što nam sve donosi kulturna jesen
Nives Čavić (@budi_kulturan): Što nam sve donosi kulturna jesen

Nives Čavić (@budi_kulturan): Što nam
sve donosi kulturna jesen

Ljeto je iza nas, stigla je jesen i hladnije vrijeme, sve više se „prebacujemo“ u zatvorene prostore te nam kazališne, kino i koncertne dvorane, galerije i muzeji postaju sve interesantniji. Stoga mislim kako je pravi trenutak za novu kulturnu kolumnu. Dala sam si vremena i truda te istražila što sve donosi kulturna jesen, a neke predstave i izložbe sam, naravno, i pogledala. Prema starom dobrom običaju, krećemo s kazalištem. 😊

KAZALIŠTE

Premijerna sezona u zagrebačkom HNK-a započela je dugo najavljivanom predstavom „Don Juan“ u režiji makedonskog redatelja Dejana Projkovskog u kojoj glavne uloge igraju Igor Kovač i Dušan Bućan.

Don Juan

Moliereov “Don Juan” nikad nije igrao u zagrebačkom HNK-a, pa je idealna prilika bila da se 400 godina od rođenja velikog francuskog pisca proslavi upravo ovom predstavom.

Čim sam u najavi čula da predstavu režira redatelj Dejan Projkovski dalo se naslutiti u kojem će smjeru izvedba ići. Tako je i bilo, ovo je sve samo ne običan “Don Juan”. To je karnevalizacija “Don Juana”!

Don Juan od 17. stoljeća kad se pojavio u književnosti intrigira dramatičare, filozofe, umjetnike, glumce… Izvedba Moliereovog “Don Juana” kroz povijest je bila zabranjivana ili je igrana u cenzuriranom obliku, a ni danas nije omiljena konzervativnom dijelu društva. Don Juan ne poštuje nametnute autoritete, suprotstavlja im se, snažni je individualac koji poziva na pobunu, promiskuitetan je, ateist koji provocira Boga, iskazuje svoje mišljenje čak ako je i krivo. Njemu to ionako nije važno.

Ulogu Don Juana maestralno je odigrao Igor Kovač, a isto tako uvjerljivo njegovog slugu Sganarellea igra Dušan Bućan. Dvojac je to za pamćenje. Svjesna sam kako će ženska golotinja u predstavi izazvati negodovanje i oprečna mišljenja, ali stajališta sam kako to nije golotinja već nagost koja je umjetnički opravdana. Priznajem, na trenutke sam pomislila kako sam u ZKM-u jer sam u tom kazalištu naučila gledati “tjelesno slobodnije” predstave. Don Juanovo zavodništvo, požuda, seksualna nezasitnost i grupni seks simboliziraju (ne)stanje društva. Društva u kojem je moral gotovo pa i nepostojeći pojam.

Predstava skida maske društva, pokazuje kakvo ono zaista jest i ukazuje na nužnost preispitivanja autoriteta, normi, vrijednosti, morala… Ako to ne radimo propadamo i kao društvo i kao pojedinci.

“L’hypocrisie est un vice à la mode et tous les vices à la mode passent pour vertus.” (Moliere)

Antijunak umire uz zvuke pjesme “The End” od The Doorsa, a sluga plačući viče “A moja plaća?!” Licemjerje je porok po posljednjoj modi, a čestiti i pošteni ispadaju budale. Tu je priči kraj.

Nakon ljetnog Festivala Miroslav Krleža, ravnatelj Festivala, glumac i redatelj Goran Matović uveo nas je u kazališnu jesen predstavom o Tinu Ujeviću. Goran Matović nas već godinama “grli” Ujevićem i Krležom, njihov je čuvar u vremenu. Hvala mu na tome.

San i ludilo

Predstava „San i ludilo“ je kolaž sastavljen od pjesama, eseja i proze Tina Ujevića koji se izvodi još od davne 1976. godine. Prvu postavu činili su Goran Matović i Arsen Dedić. Nova predstava dvostruki je hommage: Tinu Ujevića, pjesniku i boemu te Arsenu Dediću, vrhunskom Tinovom interpretu. Goran Matović kao autor kolaža i Sara Renar glazbe, uz Anicu Tomić kao umjetničku savjetnicu i odličnu “igru” rasvjete Marka Mijatovića uspjeli su u svom naumu. Tin i dalje živi u nama, a njegovi stihovi ne izlaze mi iz glave:

“Kako je teško biti slab, kako je teško biti sam, i biti star, a biti mlad!” („Svakidašnja jadikovka“, Tin Ujević)

Parafrazirajući Tina ni jedne minute, sata, ni dana ne želim biti ista, a humor i vedrina su ono što me pokreće. Vedrina kao prkos i nada.

“A što bih jedino potomcima htio namrijeti u baštinu – bila bi vedrina. Kristalna kocka vedrine.” (Tin Ujević)

Tin Ujević i ja rođeni smo na isti dan, 5. srpnja. Osim meni, većini nebitan podatak, ali neka ostane zabilježen. 😊 Ne propustite predstavu „San i ludilo“, vratit će vas u trenutak!

IZLOŽBE

Nakon 11 godina fotografkinja Mare Milin ponovno izlaže te se u Galeriji Kranjčar predstavila s fenomenalnim ciklusom fotografija (iz) prirode. Sam naziv izložbe “Godišnji odmor” asocira na drugačije stanje duha i tijela,  susrete sa samim sobom, na introspekciju.

Moj paralelni svijet je more i plava boja, predanost moru, opuštenost (i prepuštenost),  plivanje i uživanje u svakom pokretu tijela, sljubljivanje. Marine fotografije nam upravo to i nude. Neke su nastale u trenu, neke nakon dužeg promišljanja. Ali, poruka im je jedinstvena – sloboda u cjelokupnoj životnoj punini. Sloboda sa samim sobom!

“Dolce far niente”, poručuje nam Mare Milin.

I još jedno iznenađenje! U izdvojenoj prostoriji Galerije Kranjčar imate priliku sjesti, poslušati zvukove prirode, osjetiti mirise Mediterana, pogledati fotografije mora. Predahnuti. I udahnuti. Za sve izazove koji nas čekaju.

Ova izložba bila (mi) je baš potrebna. Mare, hvala Ti!

Marine fotografije možete i kupiti, pa će vam godišnji odmor trajati 365 dana u godini. 😊 Više informacija možete dobiti u Galeriji Kranjčar.

Francuski paviljon

Francuski paviljon remek je djelo moderne arhitekture, a izgrađen je 1937. godine kao službeni paviljon Republike Francuske te je zaštićeno kulturno dobro. Prekrasan iznutra i izvana!

Povod ovom odlasku u Francuski paviljon bila je izložba „Objekti konstruktivne dekonstrukcije“ umjetničkog trojca Paulina Jazvić, Alem Korkut i Kristian Kožul. Njihov umjetnički rad pratim već dulje vrijeme i odlučiti će za jednog/jednu od njih bila bi mi je nemoguća misija. Pored ostalog, i zato je izložba pun pogodak. 😊

Sam naslov izložbe potiče na razmišljanje – konstruktivna dekonstrukcija. Na prvu, rekla bih kako je u umjetnosti sve moguće. Mislim da sam u pravu! Destruktivnost u umjetnosti u smislu narušavanja određenih pravila i normi potiče i stvara nove vrijednosti.

Alem Korkut mijenja zadane geometrijske forme te stvara nove, na prvi pogled iskrivljene skulpture. Ali, možda one pod utjecajem različitih faktora (osobnih, društvenih, ekonomskih i sl.) takve moraju i biti. Meni se jako sviđaju, i izdvojene i kao dio cjeline.

Paulina Jazvić je na površinu pokrivenu stolnjakom pravilno poslagala mnoštvo identičnih sjekira s oštricama prema gore. Na prvu izgledaju savršeno, ali ako se zagledamo u svaku pojedinačno asociraju na stres, nemoć, težinu, neizvjesnost. Destruktivnost.

Instalacija Kristiana Kožula može vas istovremeno asocirati na svašta, ali i na ništa određeno i svrsishodno. Samim tim i destruktivno. Ili možda baš suprotno jer daje prostora mašti. Pročitala sam da instalacija izgleda pomalo “kinky”, ali mene više podsjeća na (pokvareni ili nedovršeni) perpetuum mobile.

Nemojte propustiti ovo izložbu i prošetati Francuskim paviljonom. Probajte ići kad je sunce, dojam je skroz drugačiji. I napišite mi svoje asocijacije. 😊

Lauba

Tijekom rujna održana je fenomenalna umjetnička intervencija “Art & Grad” u organizaciji Laube i Turističke zajednice grada Zagreba koja promovira suvremenu umjetnost. Na 510 lokacija u gradu plakatne površine “zauzele” su reprodukcije umjetničkih djela 96 domaćih i 32 strana umjetnika. U praksi to znači da je narušenu estetiku, konzumerizam i oglašivačku buku zamijenila – UMJETNOST. Umjetnost je postala dostupna svima!

U gradu još uvijek možete „naletjeti“ na umjetnička djela, a umanjene verzija plakata po simboličnim cijenama možete kupiti online (https://artigrad.eu/). Ja sam svoje favorite već kupila. Odaberite i kupite i vi svoje jer na taj način podržavate kulturu, umjetnost i umjetnike te stvarate nove vizure grada. Naravno, i prostora u kojem ćete ih izložiti. Ne manje važno, sav prihod od prodaje plakata ide umjetnicima.

“Svaka slika priča priču / Every picture tells a story“

KNJIGE

Čitanje nikad ne propuštam, a ljeto je doba godine u kojem čitam najviše. Pročitala sam „Novi kraj“ Đurđice Čilić, „Više ne znam tko si“ Sare Kopeczky Bajić, „U kasno ljeto“ Magdalene Blažević, „Doba željeza“ J. M. Cotzeea, „Sine, idemo kući“ Ivice Prtenjače, „Posljednje što su vidjele“ Nade Gašić, „Leglo“ Suzane Matić, „Jedna žena“ Annie Ernaux, „Stjenice“ Martine Vidaić, „Ljeta s Marijom“ Olje Savičević Ivančević, „Kirurg“ Petre Dvorakove, „Djevojačke uspomene“ Annie Ernaux te knjigu „Borbe i metamorfoze jedna žene“ Edouarda Louisa koju ću vam pobliže predstaviti u ovoj kolumni. Trenutno čitam „Knjiga domova“ talijanskog pisca Andree Bajanija, a nakon nje jedva čekam pročitati „Događaj“ obožavane francuske spisateljice Annie Ernaux, dobitnice Nobelove nagrade za književnost za 2022. godine.

U zbroju je to više od desetak knjiga, a u vlastitu „obranu“ istaknut ću da brzo čitam. 😊 Primjećujete kako su to većinom knjige domaćih autora što je u skladu s mojom misijom da čitam i promoviram domaće autore. Osvrte o knjigama možete pronaći na mom Instagram profilu Budi KULTURAn, a uskoro ćete i na stranicama Journal.hr moći pročitati novi članak s preporukama domaćih knjiga.

Borbe i metamorfoze jedne žene

“Borbe i metamorfoze jedne žene” četvrta je knjiga Edouarda Louisa koju sam pročitala (“Povijest nasilja”, “Raskrstimo s Eddyjem”, “Tko je ubio mog oca”). U novom romanu Edouard Louis opisuje život svoje majke, put ka njenom oslobođenju, metamorfozi. Kao i u prethodnim romanima, piše iskreno i bez cenzure.

Na svoj 45. rođendan majka je odlučila okrenuti novu stranicu u životu: napustila je drugog muža (Edouardovog oca), odraslu djecu, preselila se u veliki grad (Pariz), počela je putovati, izlaziti, sređivati se. Živjeti.

Put do toga nije bio nimalo lak. Naprotiv. Živjela je u malom mjestu životom majke, supruge i kućanice. Školovanje nije nastavila zbog trudnoće, prvi brak joj se raspao, a ni drugi nije bio ništa bolji. Dani su joj bili ispunjeni kuhanjem, spremanjem (i rađanjem). Pamti samo kratko razdoblje sreće prije prve trudnoće (i brakova). Ali, ništa ne poduzima. Ostaje u braku uvjerena kako je sve niz nesretnih okolnosti, ne shvaća kako upravo ona ima moć nad vlastitim životom. Tada nije spremna na promjene jer djeca su mala, financijski je ovisna o suprugu, boji se osude okoline. Dobro poznate izlike i opravdanja. Ni djeca joj često nisu naklonjena, gruba su, ne obraćaju pažnju na nju, žive svoje živote. Njen život je njena briga.

žena

Autor u romanu opisuje i vlastite traume koje je imao zbog stavova o homoseksualnosti, zbog toga što je bio drugačiji od većine. Slično kao što je majka osjećala potcjenjivanje prema ženskom spolu. Edouard se prvi otisnuo na put oslobođenja i na svom je putu poticao majku da učini isto. Na kraju je i učinila. Edouard je sretan i zbog sebe i zbog majke.

Ovaj roman je poruka svim ženama da imaju pravo na slobodu. I na život punim plućima. Jedna metamorfoza pokreće drugu, proces je to bez kraja. Jer, sve smo mi kao i Edouardova majka zaslužile biti Parižanke. Kraljice Pariza. Samo ne smijemo predugo čekati, da nas život ne “preskoči”.

  • Na početku sam tvoju priču htio ispripovijedati kao priču o jednoj ženi, ali shvatio sam da je to priča bića koje se borilo za pravo da bude žena, protiv nepostojanja koje ti je nametnuo tvoj život i život s mojim ocem.
  • Naše zbližavanje nije samo izmijenilo njezinu budućnost, ono je također preinačilo našu prošlost.

Kulturni kalendar

Naravno, moj kulturni kalendar nikad nije prazan. 😊 Čim prije namjeravam pogledati predstavu „Svjetlo pada“ redatelja Janusza Kice u ZKM-u, a u planu mi je otići i u varaždinski HNK pogledati „Bubu u uhu“. Ubrzo će doći vrijeme i za drugu premijernu predstavu u zagrebačkom HNK, Verdijev „Nabucco“. Uvijek rado pogledam što je na rasporedu u Teatru &TD te sam si označila dvije predstave, „Mala zabava“ i „Drama o Mirjani i ovima oko nje“.

Što se muzeja i galerija tiče, već ovu subotu prošetat ću do Galerije Josip Račić i pogledati izložbu “PRIRODNO / NEPRIRODNO“ fotografa i filmskog snimatelja Stanka Hercega. Jako me interesira  izložba „Svjetlocrno“ umjetnika Danijela Žeželja u MSU, a već nekoliko prijatelja preporučilo mi je retrospektivnu izložbu „Očima kameleona“ akademskog slikara Ive Friščića u NMMU.

Ono što još nisam pogledala, a traje već određeno vrijeme je izložba u HDLU u okviru manifestacije 57. zagrebački salon. Naziv izložbe „Mi smo se pojavili kao strategija vječnosti“ je citat iz osobnog dnevnika Vlade Gotovca, a tematski je vezana uz tridesetu godišnjicu samostalnosti RH i pedesetu obljetnicu Hrvatskog proljeća. U najavi izložbe stoji kako izloženi radovi predviđaju i postavljaju pitanja te oblikuju našu neposrednu budućnost. Umjetnost kao društvena prekretnica, rekla bih.

FILMOVI

U ovo doba godine posebno se veselim „Zagreb Film Festivalu“ koji traje od 23.10. do 30.10. ZFF je prava filmska avantura već 20. godinu za redom. Javit ću vam koji su mi filmovi bili najbolji. 😊

Nadam se da vam se svidio moj jesenski rezime  i da ćete uspjeti odabrati nešto i za sebe. Pišite mi svoje preporuke na Budi KULTURAn. Do sljedeće kolumne, veliki pozdrav, Nives.

Foto: Instagram, Unsplash, Pexels

Učitati još
Zatvori