Znate li da je Ethan Hawke uspješan pisac? Ilina Cenov donosi nam recenziju njegove posljednje knjige

Ilina Cenov s nama često podijeli zanimljiva književna djela koja vrijedi pročitati, a mi s nestrpljenjem iščekujemo njezine nove prijedloge. Do sad je s nama podijelila dojmove o nekoliko romana, a mi zdvajamo RaskrižjaZuzanin dah, Jedna ženaHotel Wartburg i Leksikon svjetla i tameOvaj put predložila nam je jedan roman poznatog američkog glumca.

Ethan Hawke: A Bright Ray of Darkness

Ljetos sam, u okviru (doista sjajne) srpske book bloger scene naišla na post u kojem se hvali najnoviji roman američkog glumca i redatelja Ethana Hawkea, u izvorniku A Bright Ray of Darkness. Pojma nisam imala da Hawke, čije filmove volim (posebno divnu trilogiju Before – Before Sunrise, Before Sunset i Before Midnight), uopće piše, ali kako me sveznajuća Wikipedija obavijestila, ovo mu je čak peti roman, izdan nakon gotovo dvadesetogodišnje literarne pauze, ovjenčan pohvalama kritike, ponajprije kao „najbolje što je ikada napisao“.

Priča je to o filmskom glumcu, holivudskom superstaru, tridesetdvogodišnjem Williamu Hardingu, ulovljenom u preljubu, koji se pretvorio u tabloidizirani THE događaj, o kojem svaka šuša ima koju pametnu za reći. On je u braku s pop zvijezdom Mary, s kojom ima dvoje djece od tri i pet godina. Kako saznajemo odmah na početku, brak dvoje zvijezda se ljulja već neko vrijeme, ali je tek javni preljub doveo do neminovnog, i kako se čini, konačnog kraha.

Vrtlog života

Harding useljava u Mercury Hotel u New Yorku, dok se „ne snađe“, te istovremeno s kaosom privatnog života započinje još jedan kaos, onaj umjetnički – naime, dobiva rolu Hotspura u Shakespearovoj drami Henrik IV na Broadwayu, uz briljantnog i osebujnog redatelja i vrhunske kazališne glumce.

I tu kreće Williamov vrtlog, kroz šest mjeseci pripremanja i igranja predstave, u kojem pokušava pohvatati konce svih svojih uloga: suprug, otac, sin, glumac, celebrity – uloge, kojima je trenutno jedino zajedničko njegova potpuna i posvemašnja pogubljenost…

On je u nedoumici voli li još uvijek Mary, je li ju uopće volio, ili je zapravo volio percepciju supruge kao jednostavno „prikladne“ u svijetu u kojem on živi i jest – pomalo ispraznom, prilično površnom univerzumu „bogatih i slavnih“. Pita se treba li taj brak spašavati, ili je zapravo ovako bolje.

Ethana Hawke

Izražena ljubav prema djeci

Projekt na Broadwayu ga u potpunosti zaokuplja, shvaća ga iznimno ozbiljno i odgovorno, ali je prepun nedoumica, pitanja i u vječitom, paralizirajućem strahu hoće li ga kritika, kao holivudsku uzdanicu, sasjeći, kao što to kritika počesto zna.

Još uvijek ne može sravniti izuzetno problematičan i turbulentan odnos sa svojim roditeljima, koji je na njega ostavio neizbrisive posljedice, ali ujedno i čvrstu volju i želju da sam bude drugačiji, prisutniji i predaniji otac. I upravo je to jedino polje u kojem je trenutno uspješan – on obožava svoju djecu, i maksimalno se trudi.

Inspirativno promišljanje

Kroz interesantnu strukturu, u kojoj se u Ich formi isprepliće Williamov sadašnji život, i flashbackovi njegove prošlosti, odnosa s roditeljima, suprugom, djecom Hawke iskreno, otvoreno i nemilosrdno secira svog protagonista, ne opravdavajući ga, ali, nudeći mu tračak nade. Ovo je inspirativno promišljanje o ljubavi, razvodu, međuljudskim odnosima općenito, o životu s teretom slave, koji se izvana čini idealnim, ali iz vizure nekoga tko iz tog svijeta ne može izaći, baš i ne.

Ali, najviše, ovo je čudesan hommage životu ispunjenom umjetnošću. Pisac, nesumnjivo iz vlastitog iskustva, otkriva ezoterične tajne glumačkog (ponajprije kazališnog) poziva, svu njegovu strahotu i ljepotu, kako izgleda i što znači kad dišeš, grizeš, živiš umjetnost. Kroz Shakespeareove citate i iznimno zanimljive i zahtjevne probe predstave, odnose s redateljem i glumcima, William otkriva svoj životni smisao, sama predstava na njega ima katarzičan, iscjeljujući učinak.

I tu leži i misterij naslova – ovaj svijetli tračak tame ipak je – svijetli, a uz puno truda bi se čak mogao pretvoriti i u tračak svjetla.

Ethana Hawke

Divan tekst zaokružene cjeline

Kako je Hawke rekao u jednom intervjuu: „Jedan od problema s kojim se susreće poznati glumac koji pokušava pisati jest da ne može ostaviti prvi dojam“. I to, u određenom smislu, i jest istina, jer o Ethanu kao glumcu već sve znamo. Ali, o Ethanu kao piscu ne znamo puno, i kad uronimo u sjajni A Bright Ray of Darkness bez predrasuda ili očekivanja, primijetit ćemo koliko je ovo divan tekst, zaokružene cjeline, zanimljiv, gorkohumoran, topao, i nadasve, beskrajno uvjerljiv.

Dakle, ako želite zaviriti u tajanstven umjetnički svijet jednog prilično zbrkanog lika, koji uslijed piščeve vještine postaje gotovo pa živ i opipljiv, ovo je idealan izbor. I bilo bi zaista lijepo kad bi se netko od domaćih izdavača odlučio na prijevod i izdavanje ovog romana, jer, kako čujem „iz bliskih izvora“, kod naših susjeda je prijevod fantastično prošao.

Tekst: Ilina Cenov