Journal Man: Koja vrsta proteina je najbolji izbor za vas?

Ne tako davno, na tržištu proteina bilo je moguće kupiti svega nekoliko vrsta proteina biljnog i životinjskog podrijetla u malom broju okusa, dok je danas tržište zasićeno različitim proizvođači koji nude broje okuse, ali i izvore proteina za koje do sada nije bilo ni zamislivo da bi se mogli koristiti u tu svrhu.

Kako bismo vam olakšali izbor, usporedit ćemo dvije najpopularnije vrste proteina, whey i biljne proteine, te navesti njihove prednosti, ali i nedostatke.

Whey protein

Whey je protein dobiven filtracijom od kravljeg ili kozjeg mlijeka te sadrži svih devet esencijalnih aminokiselina koje naše tijelo ne može samostalno sintetizirati, već i moramo unositi prehranom. Osim esencijalnih aminokiselina, u wheyu se nalazi i velika koncentracija BCAA (razgranatih aminokiselina), zbog čega je odličan izbor za sportaše.

Uz to, whey sadrži i imunoglobuline, molekule koje stimuliraju rad imunološkog sustava, te laktoferin koji ima antimikrobno djelovanje i smanjuje rizik od raka. Međutim, whey proteini nekim ljudima mogu biti teški za probaviti, uzrokujući bol u abdomenu, osjećaj napuhanosti i umor.

Biljni proteini

Za razliku od wheya, biljni proteini mogu biti proizvedeni od jedne, ali i nekoliko različitih biljaka, među kojima su najčešće soja, grašak, smeđa riža i suncokret. Razlog tome je nedostatak nekih esencijalnih aminokiselina kod biljaka pa se njihovom kombinacijom aminokiselinski profil biljnog proteina upotpunjava.

Biljni proteini su lako probavljivi te su, osim sojinog proteina, hipoalergeni što ih čini izvrsnim izborom za ljude koji imaju intoleranciju na laktozu i alergije. Uz to, njihova prednost u odnosu na whey je što su veoma bogati nutrijentima i sadrže velik broj vitamina, minerala, antioksidansa te željeza. Biljni proteini uglavnom imaju manje kalorija od jednake količine whey proteina, ali također imaju i manju količinu proteina.

Koji protein izabrati?

Sve u svemu, broji čimbenici utječu na odluku o tome koja je vrsta proteina najbolji izbor za vas. Različite osobe imaju različite fitness ciljeve, ali i razloge zbog kojih uzimaju dodatne proteine.

Ukoliko nemate intoleranciju na laktozu i probleme s probavljanjem, whey je vjerojatno najbolji izbor proteina za vas. Ako imate prije navedene poteškoće ili jednostavno ne želite uzimati proteine životinjskog podrijetla ili želite svojim postupcima smanjiti ugljični otisak, odaberite biljne proteine. Međutim, ako vaš izbor budu biljni proteini, detaljno proučite deklaraciju da biste se uvjerili da kupujete one sa svim esencijalnim aminokiselinama, ali i povoljnim omjerom proteina po mjerici.

Tekst: Ivan Mihanović

Foto: Pexels,Pixabay

0