Ljepota slow fashiona: I-gle

Ljepota slow fashiona: I-gle

Modni dvojac I-gle slavi svoj jubilarni 20. rođendan koji su dizajnerice Martina Vrdoljak Ranilović i Nataša Mihaljčišin obilježile uistinu posebnom revijom nedavno održanom u Muzeju arhitekture u Zagrebu. I-gle su na sceni od 1997. godine i unatoč svim promjenama i vremenu koje je prošlo, odjevni komad s njihovim potpisom i dan danas je lako prepoznati. Tina i Nataša nikad nisu radile kompromis u smislu dizajna i uvijek su inzistirale na kvaliteti i originalnosti zahvaljujući čemu su izgradile čvrst, jasan i divan brend s brojnim klijenticama među kojima su žene čiji je stav prema modi ipak nešto drugačiji od većine. I-gle su pravi primjer brenda koji pripada slow fashionu (sporoj modi), konceptu koji sve više dolazi u fokus kao suprotnost masovnoj kupovini odjeće i pomahnitalosti za trendovima.

i-gle 20 (3)

Danas konzumiramo previše svega u svakom smislu i u svakom segmentu svoje svakodnevice. Moda je ovdje najveći primjer toga i već godinama se piše o slow fashionu (sporoj modi) nasuprot fast fashiona (brze mode). Nikada nije bilo lakše svoj predmet žudnje u samo nekoliko dana dostaviti do ormara, no čak ako ste i najveći obožavatelj trendova, poprilično je sigurno da se brzinski zasitite tih kratkoročnih odjevnih predmeta. Kako sezone prolaze, sve smo više u potrazi za basic komadima koji će nam besprijekorno pristajati – haljinama koje ćemo moći nositi u nebrojeno prilika ili recimo majicama koje možemo kombinirati sa svime. Primjećujemo kako ustvari počinjemo kupovati jednu te istu odjeću, što samo govori koliko nam uopće ne treba mnogo.

i-gle 20 (11)

Osnivači jednog od trenutno popularnijih pokreta u svijetu, Joshua Fields Millburn i Ryan Nicodemus, koji su predstavili i odličan dokumentarac ‘Minimalism A Documentary About Important Things’ te drže panele diljem svijeta, svakodnevno na društvenim mrežama govore upravo o tome – o ljepoti minimaliziranja stvari i pronalaženju sreće u izostanku te pretjerane potrebe. Konzumiramo puno više odjeće više nego prije, brza moda stravično utječe na okoliš, vidljiv je utjecaj koji ima na radna mjesta u tekstilnom sektoru, kako na Zapadu, tako i u Hrvatskoj. Ustvari mi kao kupci samo zatvaramo oči jer je tako jednostavnije. Ogroman dio naše garderobe nam je dosadio, zauzima mjesto u ormaru i tako podržavamo cijeli sustav samo zbog kratkotrajnog ushita nad novim komadom. A zapravo takvim tipom kupovine ostajemo samo siromašniji i zaduženiji.

i-gle 20 (10)

No, postoje žene koje razmišljaju i drugačije, postoje i oni koji iz godine u godinu sve više shvaćaju kako im treba puno manje odjevnih komada po sezoni. Kako minimaliziranjem u drugim segmentima života – odmicanjem od toksičnih ljudi, stavljanjem svojih potreba na prvo mjesto, brige za sebe, tako i u slučaju mode počinjemo više poznavati sebe i ulagati u odjeću koja nam u potpunosti pristaje i sa sobom nosi kvalitetu. Tako ste sigurno primijetili i sve veću popularnost capsule garderobe, načina organiziranja ormara zahvaljujući kojem ćete svaki dan biti zadovoljni svojim kombinacijama, slat ćete jasnu poruku o sebi i smanjit ćete nepotrebno odstupanje od osobnog stila. Isto tako, mnoge žene po sezoni osmišljavaju svoje uniforme, sigurne kombinacije u koje uvijek mogu uskočiti kada ne znaju što odjenuti. To svakako umanjuje one ‘last minute’ shoppinge za stvarima koje bi inače vjerojatno odjenule samo jednom.

i-gle 20 (7)

”Prepoznati sebe i svoje potrebe je najvećim dijelom stvar zrelosti koja se manifestira na svim životnim segmentima, no anticipirati što će mi se sviđati za mjesec dana nije baš tako jednostavan zadatak” komentirala nam je Nataša.  ”Živimo u okolnostima koje su saturirane informacijama, izazovima, trendovima, povoljnim ponudama, subliminalnim porukama, stvaranjem gladi, generiranjem potreba koje su nepostojeće tako da je odbijanje u participiranju tako sveprisutnog lifestylea vrlo hrabar i samosvjestan iskorak iz općeprihvaćenog sustava vrijednosti. Odbiti automatsko sudjelovanje u šizoidnom konzumerizmu i zadržati trajnije vrijednosti na kreativan način nije jednostavan zadatak, no upravo modni kontekst pruža vrlo poticajnu platformu za takvu pobunu.”

i-gle 20 (4)

”Čini se da je odjeća jedan vrlo snažan izraz i osobnog i kolektivnog odnosa prema društvenim pojavama, kretanjima, vrijednostima te eventualnim idealima. Sasvim je logično kako će prezasićenost svim i svačim protresti ljudski um i postaviti ga u jednom trenutku na prekretnicu koja upozorava na neizvjesnost zdravog opstanka u bilo kom aspektu uključujući i one psihološke prirode: Imati ili ne imati!? Koliko toga imati? Kako imati? Kako nemati? Što me čini sretnim? Što mi se zapravo sviđa i zašto? I na kraju – što mi je zaista potrebno? Različiti smo i naši pristupi ovim temama su različiti. Ukalupljivanje rijetko kad oslobodi kreativni potencijal – bez obzira kakvom manipulacijom se taj proces potiče. Traje neko vrijeme pa se razotkrije i potroši.” dodaje jedna od dizajnerica brenda I-gle.

i-gle 20 (2)

”Ponekad se s nostalgijom sjetim vremena kada je moja mama planirala kupovinu odjeće… Nekako kao da su stvari imale veću vrijednost. Osobno, gubim motiv za stvaranje kada se nešto čemu posvetim sate i dane da bi izgledalo najbolje moguće i pri tom zadovoljilo sve aspekte kvalitete, uporabne vrijednosti, na koncu konzumira kao potrošno, samo jedno u nizu.. I s te strane, bila sam beskrajno ponosna kada smo za našu retrospektivnu izložbu u MUO prikupile užasno puno arhivskih komada koje naši klijenti godinama čuvaju.” komentirala nam je i Tina.

Domaćim dizajnerskim imenima ovdje treba dati prednost. Hrvatski dizajneri od kojih neki imaju i manje od 10 ljudi u vlastitom pogonu i lansiraju određen broj modela po kolekciji, davajući svakom od njih sate i sate osmišljavanja te pažnje, stvaraju odjevne komade koje možemo nositi sezonama. Ako napravimo računicu koliko nas košta jedan posjet shopping centru ili kupovanje po sniženjima, možda nam se na prvu čini povoljnije, ali koliko je ustvari istinita ta priča. I zašto smo toliko opsjednuti da svaki dan izgledamo drugačije? Europa se sve više okreće održivoj modi, ljudi kupuju rjeđe i kvalitetnije, podržavaju održive i autentične modne priče (ako su k tome i lokalne, tim bolje) – drugim riječima, toliko je ljepše kupovati odjeću koja je ‘made to keep’.

i-gle 20 (5)

Provjereno je kako izbacivanjem nepotrebne odjeće iz ormara iz sezone u sezonu postajemo zadovoljniji i kada na našim kućnim ‘štenderima’ ostaju osnovni odjevni komadi u stilu koji preferiramo svakodnevno. Pročišćavanje garderobe, kao i svog osobnog stila te dajući mu jasan smjer, svakako nije nešto što se dešava brzo, ali dobre stvari uvijek zahtijevaju više vremena. Zato ovog proljeća napokon to učinite, uklonite sve u čemu se više ne vidite ili ne možete zamisliti, napravite plan za stvari u koje želite uložiti i bit ćete ispunjeniji. Zagarantirano.

Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Učitati još
Zatvori