Dani hrvatskog filma obilježavaju rođendan Jagode Kaloper

Jagoda Kaloper 1

IZLOŽBA I FILMOVI

Izložbom fotografija i filmskim projekcijama Dani hrvatskog filma i kino Tuškanac pridružuju se memoriranju glumačkoga opusa i iznimne pojave Jagode Kaloper, domaće dive i ikone jugoslavenskog modernističkog filma na njezin nedočekani 70. rođendan – 19. lipnja 2017. U predvorju kina tim će povodom biti izloženi fotografski portreti Jagode Kaloper, a u velikoj dvorani kina Tuškanac prikazat će se dva filma – prvi u kojem je nastupila (epizoda iz omnibusa Ključ) te prvi i posljednji koji je režirala – Iza ogledala.

Jagoda Kaloper prvu je ulogu ostvarila u prvoj epizodi omnibusa Ključ (Duga ulica) iz 1965, urbanoj priči Vanče Kljakovića o stidljivoj noćnoj avanturi dvoje mladih. Nova filmska pojava urbana izgle-da i francuskoga šarma, uz jednako mladog Božidara Bobana, jednostavno je dominirala slikom. Naturščica s diplomom akademske slikarice replike je izgovarala prirodno, s urbanom diskrecijom i melodijom, onako kako je to činila i u svakodnevnom životu.

Jagoda Kaloper Kljuc

FILMSKE ULOGE JAGODE KALOPER

Na drugu ulogu Kaloper nije morala dugo čekati. Najbrži je bio Vatroslav Mimica (Ponedjeljak ili utorak, 1966), a uslijedile su suradnje s Brankom Ivandom (Gravitacija ili fantastična mladost či-novnika Borisa Horvata, 1968), Rajkom Grlićem (Kud puklo da puklo, 1974, Samo jednom se ljubi, 1981), Miroslavom Mikuljanom, Karoljem Vičekom, Borom Draškovićem…, u novije doba G. Ruši-novićem, T. Radićem, S. Petranovićem, Ž. Senečićem… No, najznamenitije uloge i glumačke vrhunce, osim Žižićeve Kuće (1975) koja joj je donijela Zlatnu arenu, priuštili su joj Krsto Papić – ulogom seoske mladenke u legendarnim Lisicama (1969) te malo kasnije Dušan Makavejev u WR: misterije organizma (1971), posve drukčijim imageom – emancipirane pobornice seksualne revolucije.

Odigravši te dvije radikalno različite uloge, Jagoda Kaloper pokazala je da na filmu može utje-lovljavati žene različita habitusa. Ipak, njezina udarna filmska karijera završava vrlo rano, već početkom 1980-ih, da bi se sporadično počela vraćati na film u epizodnim ili cameo-rolama tek kasnih 1990-ih, kada se zvijezde 1960-ih i 1970-ih sjetio mladi Rušinović pripremajući se za deb-itantski film Mondo Bobo (1997).

JAGODA KALOPER & KAMERA

Sve to vrijeme Kaloper je njegovala i svoj likovni dar, razmišljajući na vremenskoj distanci o svojoj prerano ugašenoj glumačkoj karijeri i tipovima žena koje je odigrala. A onda se prvi put u život primila kamere. Pet godina prije smrti nastao je njezin prvi i posljednji autorski film Iza ogledala (2011), autoportretni kolaž i svojevrsni filmski testament. Program je ostvaren uz pomoć HDA/Filmskog arhiva i produkcije Factum.

Jagoda Kaloper

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića. više informacija

Ova stranica koristi kolačiće kako bi osigurala bolje korisničko iskustvo i funkcionalnost. Koristeći našu stranicu slažete se s korištenjem kolačića.

Zatvori