Iako generacija Z odrasta u online svijetu, mnogi se osjećaju nespremno nositi se s izazovima koji idu uz njega i sve češće postaju žrtve digitalnih dvojnika, a većina toga nije ni svjesna. Njihovi se podaci mogu potajno klonirati i prodavati, čime se oblikuju njihovi identiteti i svijet oko njih. I sve to bez njihova pristanka.
Digitalni dvojnik, odnosno replika stvarne osobe koju je izradio algoritam temeljem njegovih prikupljenih podataka online, sve je prisutnija prijetnja. Novo istraživanje Deutsche Telekoma (Savanta, 2025.) otkriva hitnu potrebu za boljom edukacijom mladih o zaštiti privatnosti u digitalnom svijetu. Istraživanje je provedeno na 1.795 ispitanika u dobi od 16 do 26 godina na sedam europskih tržišta (UK, Austrija, Slovačka, Češka, Hrvatska, Poljska, Njemačka), a rezultati pokazuju da je više od 90 posto europskih pripadnika generacije Z zabrinuto zbog privatnosti na internetu, a manje od 7 posto ih smatra da su potpuno sigurni u upravljanju osobnim podacima. Istraživanje također pokazuje da više od 70 posto pripadnika generacije Z želi više informacija o samozaštiti u digitalnom prostoru.
Tvoji podaci, tvoja pravila
Usprkos rastućoj zabrinutosti, mladi još uvijek nemaju dovoljno znanja da bi se zaštitili. Hrvatski Telekom zato pokreće kampanju „Tvoji podaci, tvoja pravila“ u okviru koje je lansirana nova platforma posvećena educiranju mladih i vraćanju kontrole nad njihovim digitalnim identitetima.
Kampanjom „Tvoji podaci, tvoja pravila“, Hrvatski Telekom skreće pozornost na skrivene digitalne prijetnje, prikazujući kako se osobni podaci mogu duplicirati, zloupotrijebiti i iskoristiti, često na nevidljive načine. Kroz priču prilagođenu društvenim mrežama, kampanja podiže svijest, potiče razgovore i osnažuje mlade da preuzmu veću kontrolu nad svojim digitalnim životom.
„U Hrvatskom Telekomu pridajemo posebnu važnost kako bismo mladima pružili potrebno znanje i alate u digitalnom svijetu. Ovu temu smatramo iznimno važnom, jer mladi trebaju znati kako upravljati vlastitim identitetom na internetu i zato nam je drago što im ovom inicijativom pružamo znanje i samopouzdanje potrebno kako bi uključili privacy mode u svojim digitalnim životima“. – izjavila je Branka Bajt, direktorica Sektora za brend u Hrvatskom Telekomu.
Moderan pristup
Glazbenim videom u režiji kreativnog dua Shadrinsky, kroz estetiku brainrot, odnosno kaotičnog i prezasićenog sadržaja sveprisutnog na društvenim mrežama, problematizira se i vizualizira osjećaj gubitka kontrole nad vlastitim digitalnim identitetom.
U videu digitalni dvojnici preuzimaju život poljske techno producentice i DJ-ice Martyne Maje (VTSS), prikazujući ono što mnogi pripadnici generacije Z osjećaju, ali ne znaju imenovati. Kako njezini digitalni dvojnici postaju sve prisutniji, VTSS pokazuje što se događa kada digitalna verzija vas samih počne živjeti vlastiti život – i više je nije moguće ignorirati.
„Mnogi od nas osjećaju podsvjesnu tjeskobu zbog toga koliko nas živi online i koliko malo kontrole nad tim imamo. Ovaj projekt kreativno prenosi to iskustvo, jasno pokazuje stvarnost i, nadam se, pomaže ljudima osjećati se viđenima”. izjavila je Martyna Maja (VTSS).
Šest kratkih digitalnih predavanja
Kampanja uključuje serijal od šest kratkih digitalnih predavanja koje su osmislili influenceri kako bi mladima pomogli preuzeti kontrolu nad njihovim digitalnim životima. Predavanja koja vodi VTSS bave se temama individualnosti i digitalnog identiteta. Sadržaji su besplatni, stalno dostupni i podijeljeni po tjednim temama, a kroz zabavan i edukativan format kompleksne teme poput praćenja podataka i algoritama prikazuju se jasno, jednostavno i u formi prilagođenoj društvenim mrežama.
Kampanju u Hrvatskoj podržavaju influenceri poput Nine Skočak, Luciana Plazibata, Hiljsona Mandele, Janka Janića i Pave Eleza, a glavni događaj kampanje bit će festival Beat na moru od 21. do 23. kolovoza na otoku Krku.
Edukativni materijali kampanje su dostupni na novopokrenutoj platformi ownyourworld.online, društvenim mrežama Hrvatskog Telekoma i spomenutih influencera.
Foto: Promo, dupephotos.com