Simbol Zagreba odlazi u povijest? Prodaje se legendarna NAMA
Simbol Zagreba odlazi u povijest? Prodaje se legendarna NAMA

Simbol Zagreba odlazi u povijest?
Prodaje se legendarna NAMA

Od igle do Lokomotive, tako bismo mogli opisati asortiman Narodnog Magazina, NAME, i bili bismo apsolutno u pravu. Iako već godinama ona nema isti trgovinski značaj kakav je imala od svojih osnutaka, a oni sežu još u doba Austro-Ugarske, urezana je u genetski kod Zagrepčana. Ovaj simbol grada Zagreba, nakon 23 godine stečaja odlazi u prodaju, a kupac će odrediti budućnost ovog kulturnog dobra. Stare instalacije, dugovi, potreba za renovacijom sve se to veže uz postojanje ove robne kuće, no u očima Zagrepčana ona je više od zgrade, ona je simbol odrastanja, djetinjstva, prvih šopinga…

Povijest NAME

NAMA u Ilici otvorena je 1903 godine pod nazivom Kastner i Öhler (bečki trgovci) pod kojim je postojala na nekim drugim lokacijama u gradu. 1928. širi se na cijelu zgradu i počinje poprimati oblike trgovačkog centra kakve znamo danas. Koncept trgovine u koju možete ući i samo razgledavati, u kojoj niste primorani ništa kupiti i gdje za cijenu ne morate pitati jer je ona izložena, bio je potpuno novi koncept u to doba. Samoposluga, ali i ljubazno osoblje koje vam je uvijek na raspolaganju, velik izbor raznih predmeta po dostupnim cijenama, te predivno, gotovo kraljevski uređen interijer NAMU su učinili omiljenim mjestom za kupovinu. Odjel za prodaju robe poštom je 4 puta godišnje izdavao katalog ponuđene robe, što je također bila novina u to vrijeme.

nama-retroteka-journal1
NAMA Trnsko

Nakon II Svjetskog rata dobiva današnji naziv NAMA (Narodni Magazin), prodavaonica u Ilici se preuređuje, a ubrzo dobiva i 17 novih filijala uključujući i one u Rijeci, Osijeku i Karlovcu.

  • 1960. otvorena je “NAMA” na Trešnjevačkom trgu
  • 1962. u Kumrovcu i Kustošiji.
  • 1965. otvorena je “NAMA” u Volovčici i Dubravi
  • 1966. “NAMA” u Trnskom
  • 1968. otvaraju se dvije “NAME” na Kvaternikovom trgu i u Sisku
  • 1969. “NAMA” Bjelovaru
  • 1970. “NAMA” u Klanjcu i 1971. “NAMA” na Remizi.
  • 1976. “NAMA” je otvorila kuće na Vrbanima, Žitnjaku, Vinkovcima, Vukovaru, Plovaniji (uz sadašnji granični prijelaz sa Slovenijom), Varaždinu i Prijedoru.[3]
  • NAMA je imala robne kuće u Sloveniji i to redom u: Kočevju, Ljubljani, Ravne na Koroškem, Slovenj Gradecu, Škofjoj Loci, Velenju i Žalcu.
nama-retroteka-journal2
NAMA Kvatrić

Značaj NAME kroz godine

Nama je doživjela svoj vrhunac do početka osamdesetih godina prošlog stoljeća. Postala je simbol kupovine, a upravo su mnogi od nas svoje prve šoping korake učini u NAMI. Od odjeće, obuće, kućanskih potrepština i aparata redom poznatih i kvalitetnih proizvođača iz tadašnje Jugoslavije, do slatkiša iz lokalnih tvornica (Kraš slastice na rinfuzu). Nažalost, devedesetih je doživjela sudbinu sumnjive privatizacije brojnih (ako ne i većine) hrvatskih tvornica i od tada je njezina sudbina na klimavim nogama. Brojne filijale pretvarale su se u šoping centre u kojima egzistira nekoliko ili pak po jedna trgovina, a najsličnija nekadašnjem konceptu ostala je ona prva i najveća, Nama na trgu. Impozantno zdanje gradnje i unutarnjeg uređenja, u samom srcu metropole pravi je vremeplov u prošlost.

nama-retroteka-journal4
NAMA Trešnjevka
nama-retroteka-journal3
NAMA Dubrava

NAMA u suvremenom dobu

I dan danas, barem ta NAMA na trgu ostala je simbol “ovdje možeš kupiti doslovno sve” trgovine, a nalazi se u samom centru Zagreba. Iako su cijene skuplje nego što bi to bile u nekim drugim trgovinama sa sličnim proizvodima (proizvodima široke potrošnje proizvedenim na istoku svijeta) ljudima je nekako ostalo u navici prošetati kroz nju. Ondje ste i dalje mogli ući i pronaći primjerice poklon za svakog člana obitelji ili prijatelja, ali i opremiti dom, pronaći odjeću i obuću, igračke i tehniku. Razgovor s djelatnicima, pa i sama vožnja pokretnim stepenicama u tom velebnom zdanju art-décoa stila, hrana je za dušu svim romantičarima.

Budućnost NAME kao kulturnog dobra

No, što će biti s NAMOM u budućnosti? Ideja je mnogo. Mogla bi postati hotel ili muzej, biti stavljena na korištenje kao kulturno dobro po uzoru na robnu kuću Lafayette u Parizu, ali i brojne druge ugledne robne kuće koje su postale svojevrstan simbol tih gradova. S dugom poviješću NAMA za to definitivno ima predispozicije. Neki od prijedloga su da se prenamjeni u muzej, naime na zgradi u Ilici nekad su postojale digitalne svjetlosne instalacije umjetnika Vladimira Bonačića, stoga ona itekako nosi taj umjetnički touch. Njezini izlozi lako bi mogli postati galerija, a njezin krov luksuzna terasa nekog dobrog hotela. Jedna od ideja je i da zadrži svoju funkciju “velike prodavaonice” no tu svakako postoji rizik od toga da se ne pretvori u još jedan šoping centar po uzoru na današnje. Kako god bilo ostaje nam vidjeti, ono što se predviđa da bi se upravo u ovoj godini koja je na početku, ti scenariji mogli raspetljati.

nama-journal2
NAMA Ilica
nama-journal1
NAMA Ilica

Foto: Retroteka, NAMA, Unsplash

Učitati još
Zatvori