Razgovarali smo s Ghadom Wali, dizajnericom i autoricom platforme za učenje arapskog uz Lego
Razgovarali smo s Ghadom Wali, dizajnericom i autoricom platforme za učenje arapskog uz Lego

Razgovarali smo s Ghadom Wali, dizajnericom i autoricom platforme za učenje arapskog uz Lego

Ghada Wali grafička je dizajnerica, osnivačica i kreativna direktorica tvrtke Wali’s Studio u Egiptu, koja je osmislila platformu za učenje arapskog jezika uz pomoć – LEGO kockica. Prva je Arapkinja koja je govorila u sjedištu UNESCO-a u Parizu na proslavi Svjetskog dana arapskog jezika, a 2017. je dospjela i na Forbesovu europsku listu (Forbes 30 Under 30 List) te tako postala prva Egipćanka koja se pojavila u kategoriji Umjetnost i imigranti. Zahvaljujući svojim postignućima i naporima prema promicanju arapskog jezika, Ghada Wali je 2018. proglašena jednom od 50 najutjecajnijih žena u Egiptu. Upravo ona dolazi na ovogodišnji Weekend Media Festival u sklopu Golden Drum festivala – međunarodnog natjecanja kreativaca marketinške i oglašivačke industrije. Festival se održava od 22.-25.9. u Rovinju, a tim povodom razgovarala je s nama i otkrila nam mnogo toga o svojoj karijeri, svojem viđenju grafičkog dizajna, ali i položaju žena na pozicijama.

Ghada Wali

U svom se životu i profesionalnoj karijeri prečesto suočavala s predrasudama prema Egipćanima, ali i cijelom arapskom svijetu.Wali je tome odlučila doskočiti na sebi svojstven, kreativan i jedinstven način osmislivši platformu za učenje arapskog jezika uz pomoć – LEGO kockica. Svako je slovo arapskog u njenom projektu „Let’s play“ predstavljeno drugom bojom LEGO kockice, zvukom i ekvivalentim objašnjenjem na latinici. Ova joj je kreativna platforma osigurala mjesto u 100 najboljih radova grafičkog dizajna na svijetu prema Society of Typographic u Chicagu.

Iza Vas su značajni uspjesi. Kakav je bio put do ovoga gdje ste danas?

Odrasla sam u Kairu i Dubaiju gdje sam razvila duboku ljubav prema toj regiji. Arhitektura je u Egiptu  nevjerojatno višeslojna – možete vidjeti suvremenu zgradu, a potom i povijesnu građevinu u istoj ulici. Svaki sloj ima svoju priču. Volim povijest, kulturu, hranu, ljude, pa čak i kaos. Vidim ljepotu u kaosu. Naime, bila sam dio prve generacije koja je završila školu dizajna u Kairu, a do tada nije bilo pravih “dizajnerskih butika” ili studija u zemlji. Magistrirala sam na Istituto Europeo di Design u Italiji, a svoje putovanje grafičkim dizajnom započela sam još na fakultetu kroz nekoliko freelance poslova. Surađivala sam s agencijama Mi7 Cairo, Fortune Promoseven i J. Walterom Thompsonom. Također sam predavala grafički dizajn na njemačkom i američkom sveučilištu u Kairu. Primijetila sam da nije bilo odgovarajućeg ulaganja u grafički dizajn, kompanije su uglavnom ulagale u TV kampanje i tradicionalno oglašavanje. Dizajn je uglavnom rađen unutar (in house) svih istaknutih reklamnih agencija u Egiptu. Stoga sam odlučila pokrenuti vlastiti studio jer mi je oduvijek bio san otvoriti vlastiti dizajnerski studio na svim kontinentima!

Koliko je odricanja potrebno za postizanje poslovnih rezultata i uspjeha koje ste postigli?

To je beskrajna žrtva! Godinama sam se morala odricati mnogih stvari u osobnom životu, ali nije bilo važno jer sam radila na onome što sam voljela. Također sam naučila da je bitno imati kvalitetno, a ne „kvantitetno“ slobodno vrijeme, koje vam omogućuje pravi poticaj da nastavite dalje.

U svojim dvadesetima izabrani ste među najbolje grafičke dizajnere svijeta 2017. Odakle ljubav prema grafičkom dizajnu i kako je sve počelo?

Moja rana opsjednutost oblikom, bojama, oblicima i uzorcima rezultirala je time da grafički dizajn postane moj prirodni odabir i put. Počela sam kao slikarica, zapravo sam uvijek sam težila slikati portrete, ljude, lica i oči. Emocije su bile moja glavna inspiracija. Međutim, bila je to samo umjetnost bez opipljive funkcije, a ja sam htjela više utjecaja. Shvatila sam da još uvijek mogu biti umjetnica i pokušati promijeniti svijet i poboljšati živote ljudi kroz dizajn i vizualnu komunikaciju. Moja strast je postala činjenica da mogu dirnuti ljudska srca, osvijetliti ideju ili stvoriti pokret, tako da nisam puno razmišljala prije nego sam uronila u svijet grafičkog dizajna.

Bili ste gost predavač na TED Global 2017 o tome kako koristiti LEGO kocke za podučavanje arapskog. Možete li malo bolje objasniti tehniku i kako ste došli na ideju da krente u tom smjeru?

Nakon posjeta europskoj knjižnici u potrazi za arapskim i bliskoistočnim tekstovima koji su otkrili samo naslove o strahu, terorizmu i razaranju, odlučila sam predstaviti arapsku kulturu na zabavan i pristupačan način. Rezultat je živopisan, zanimljiv projekt koji koristi LEGO kockice za podučavanje arapskog pisma, iskorištavajući moć grafičkog dizajna za stvaranje veza i pozitivne promjene. Uvjerena sam kako su učinkovita komunikacija i edukacija put do tolerantnijih zajednica. Arapski je nekada bio jezik svijeta, bio je to jezik kojim su se služili znanstvenici, matematičari, filozofi i pjesnici poput Rumija. Još uvijek je liturgijski jezik za više od 1,8 milijardi muslimana, službeni jezik Ujedinjenih naroda i lingua franca više od 300 milijuna ljudi koji uglavnom žive u sjevernoj Africi i na Bliskom istoku. Arapski se također naširoko koristi u umjetnosti kroz kaligrafiju i spojen je s metodama kontrakulture grafita kako bi se proizvela prekrasna umjetnička djela “kaligrafiti”

Ipak, tijekom posljednjih nekoliko desetljeća, arapski jezik polako nestaje iz javnih i privatnih prostora. Taj se jezik uglavnom povezivao s terorističkim skupinama poput Islamske države i Al-Qaide, dok su putnike izbacivali iz aviona jer ga govore. Njegovo mjesto u modernim školama i kozmopolitskim društvima također je dovedeno u pitanje, a njegova primjena u kampusima često pogrešno shvaćena – čak i od strane obrazovanih. Željela sam sve to promijeniti i tako je rođen projekt Let’s Play.

Danas možemo reći da ste pionirka grafičkog dizajna u Egiptu, koji su Vam najdraži projekti na kojima ste radili/na kojima radite?

Prvi projekt koji bih istaknula je Let’s play. Bliski istok suočava se sa strašnim stereotipima. Naime, puno sam putovala sa svojom obitelji kao dijete, a provela sam i godinu dana u Europi tijekom magisterija. Jednog dana sam posjetila knjižnicu u Italiji jer mi je nedostajao arapski jezik, a sve što sam tamo pronašla bile su knjige o terorizmu, ISIS-u, razaranju i strahu. Zbog ovakve percepcije, Bliski istok se često zanemaruje ili odbacuje unatoč nevjerojatnoj umjetnosti, glazbi i povijesti. Stoga sam kreirala projekt Let’s Play kako bih povezala arapski identitet s nevinošću, razigranošću i komunikacijom.

Ecoegypt je još jedan projekt na koji sam izrazito ponosna. Nakon gotovo dvije godine napornog rada u @walisstudio, moj san se ostvario. Oduševljena sam što konačno lasniramo www.ecoegypt.org; online i tiskanu dvojezičnu enciklopediju koja dokumentira i educira ljude o skrivenim draguljima Egipta s lokalnim stanovništvom, uzorcima, mjestima i proizvodima s preko 30 odredišta/zaštićenih područja u Egiptu, uključujući: Wadi El Gemal / Abu Galum / Nabq / Ras Muhammad / Saint Katherine / Siwa / Bijela pustinja / Nubija / El Wahat El Bahariyya / Jezero Qarun / Wadi Degla / Wadi El Rayan i Taba. Sve na jednom mjestu! Ovu nacionalnu kampanju vodi @egy.environment Egipatsko Ministarstvo okoliša (MoE) dr. Yasmine Fouad, provodi Egipatska agencija za pitanja okoliša (EEAA) i @undp.egypt Razvojni program Ujedinjenih naroda (UNDP), a financira je Globalni fond za okoliš (GEF).

Jedan od mojih projekata s liste želja je i re-brendiranje stanica egipatske podzemne željeznice! Wali’s Studio je vrlo ponosan što radi sa svjetskim francuskim @ratp Régie Autonome des Transports Parisiens koji upravlja novom metro linijom 3, s Ministarstvom prometa kao i Nacionalnim tijelom za tunele na brendiranju stanice Heliopolis kao prve stanice u ovom nacionalnom projektu. Više od godinu dana @walisstudio radi s @mobilitycairo na oživljavanju stanica metroa u Kairu i njegovih značajnih četvrti kroz različite vremenske ere: drevni egipat| islamski| koptski |period kraljevstva i republike Egipat.

Prva ste arapska dizajnerica koja je održala govor u sjedištu UNESCO-a u Parizu, na obilježavanju Svjetskog dana arapskog jezika. Što to znači za Vas, ali i za Vašu zemlju i arapsku kulturu općenito?

Sigurna sam da na svaku prepoznatu priču dolazi milijun drugih priča koje nisu dospjele u javnost. Suočena sa svim tim teškoćama, Arapkinje vidim kao najotpornije i najzagonetnije žene na planetu. Želja mi je biti uzor arapskim djevojkama koje žele slijediti svoje snove. Ako uspijem kroz svoj rad istinski inspirirati jednu osobu, to je bolje od svega što itko može doživjeti!

Kao uspješna žena koja dolazi iz arapskog svijeta, susrećete li se često s predrasudama i ako da – s kojim?

Kairo je vrlo muški orijentiran grad. Kao voditeljica kreativnog tima imala sam poteškoća u upravljanju i davanju zadataka mlađim muškim članovima tima jer oni nisu mogli prihvatiti ženu kao voditeljicu. Ako ste Arap, automatski ste stavljeni u zonu ‘terorista/opasnog’. Biti Arapkinja još je gore! Arapkinja je odgojena s milijun bitaka koje mora riješiti prije nego što uopće počne vjerovati u sebe. Postoje prašnjavi slojevi rodne nejednakosti, pritiska vršnjaka, vjerskih i rasnih dilema. Ako žena uspije uzdrmati ono što je godinama usađeno u svijest ljudi, tek tada se može osloboditi i krenuti u borbu sa sljedećim preprekama.

Negdje smo pročitali da vjerujete da grafički dizajn može promijeniti svijet, objasnite nam kako?

Osjetilo vida moramo priznati kao prvu dodirnu točku između ljudi i svijeta. Od trenutka kada se probudimo pa sve dok ne legnemo u krevet, stalno smo bombardirani informacijama, a način na koji su informacije predstavljene oblik je grafičkog dizajna. U svakom pojedinom sektoru, bilo da se radi o obrazovanju, turizmu, gospodarstvu, baštini, književnosti, kinematografiji, kulturnom identitetu – grafički dizajn ima neizbježnu ulogu u kreiranju priča koje stvaraju emocije potrošača koje pokreću značajan učinak.

Osnivačica ste i kreativna direktorica Wali’s Studia. Kako usmjeravate svoje poslovanje, što Vam je važno u poslu i koji su Vam planovi za bližu budućnost?

Stvaranje značajnog utjecaja. Uloga dizajna u njegovanju kultura i pronalaženju inovativnih načina za očuvanje povijesti je ključna. Moj cilj je pružiti svjež pogled na povijesno blago sa suvremenim pristupom uz slavljenje povijesti zemlje. Želim stvoriti vizualnu revoluciju u Egiptu i na Bliskom istoku, želim širiti obrazovanje o grafičkom dizajnu i povećati svijest o njegovoj nužnosti u našim svakodnevnim životima. Nadam se da ću jednog dana moći biti odgovorna za implementaciju grafičkog dizajna u obrazovanju, zdravstvu, politici i svim poljima gdje može pridonijeti promicanju i oživljavanju moje zemlje i cijele regije. Tko nema povijest, nema budućnost! Stvaram posao koji je relevantan za ono tko sam ja i odakle dolazim. Globalno priznanje stekla sam na radovima koji posebno slave moj identitet. Moj cilj je obuhvatiti arapski i egipatski „okus“ prikazujući svoj rad na karti globalnih trendova. Znajući da više od 70 % studenata umjetnosti i dizajna u Egiptu su žene i da još uvijek većinu kreativnih agencija osnivaju muškarci, Wali’s studio je gotovo prvi dizajnerski i kreativni studio u Egiptu koji su osnovale dvije žene u području oglašavanja u Egiptu. Cijeli naš tim također čine žene koje promiču osnaživanje žena i uključivanje spolova.

Foto: Promo

Učitati još
Zatvori