Tjedan visoke mode u Parizu krenuo je 7. srpnja i traje do 10. srpnja. Ovaj spektakl najfinije mode, kvalitetne izrade i veličanstvenog dizajna otvorila je modna kuća Schiaparelli. Osim Schiaparellija, svoje kolekcije visoke mode predstavit će, između ostalih, Iris Van Herpen, Chanel, Maison Margiela, i Balenciaga. A mi donosimo modni presjek najljepšeg tjedna mode.
Prva Margielina kolekcija visoke mode pod vodstvom Glenna Martensa
Ime Glenn Martens bi većina povezala s Dieselom, talijanskim brendom kojeg je ovaj dizajner doslovno oživio i vratio na modnu mapu. No, nakon ovog Tjedna visoke mode – prva asocijacija će biti Maison Margiela. Ovo je debitantska kolekcija Martensa, a zadatak nije bio lak. Osim što je u pitanju visoka moda, Martens je nasljedio Johna Galliana. Prisjetimo se, o Gallianovoj distopijskoj kolekciji Artisanal iz 2024. godine se pričalo mjesecima nakon. Ta revija sada ima kultni status u svijetu mode.
Martens je zadržao potpis dizajnera i osnivača kuće Margiela, a to su maske za lice – nijedan model nije imao otkriveno lice. Kao što i priliči ovoj belgijskoj kući, ali i belgijskim dizajnerima (Antwerp 6, anybody?), eksperimentiranje i istraživanje novih i inovativnih materijala je njihova srž. Maske i cijele haljine su tako bile dizajnirane od celofana, metala, neke su bile ukrašene kristalima, neke su izgledale kao deformacije… I sve to u mračnoj rastrošnoj tvornici u kojoj je Martin Margiela održao svoju zadnju reviju 2009. godine, da bi Martens (skoro pa imenjak) 16 godina nakon održao svoju prvu.
Ime za koje možda niste čuli, a trebali biste – Robert Wun
Robert Wun je kineski dizajner koji oblači svjetske zvijezde, dok su njegove kolekcije visoke mode prava remek djela. U svojem arsenalu ima Beyonce i Lady Gagu koje za svoje nastupe nerijetko biraju upravo njegove kombinacije. A s novom kolekcijom nas je potpuno razoružao. Pod nazivom Becoming (Postajanje), ova kolekcija istražuje nostalgično ritual odijevanja i uloge koju moda igra u najvažnijim životnim trenucima. Siluete, ali i cijena scenografija je bila nadrealna i filmska, a za neke motive koje je dizajner uvrstio u kolekciju nismo mislili da mogu izgledati – spektakularno. Revija je otvorena modelom krvavih ustiju s krvavim otiscima po haljinu/šlepu. Zatim je na pistu izašao model u haljini koja ima motive plijesni u rozoj boji, nešto tako odbojno je odjednom postalo nešto predivno. Robert Wun nas je uveo i vodio kroz ovu kazališnu predstavu. Na kraju, naravno vjenčanicom, pružio nam je ruku i vratio u realnost.
Armani je ostao vjeran crnoj boji i baršunu
Armani Privé proslavio je svoju 20. obljetnicu u Parizu! Nažalost, bez osnivača i kreativnog direktora Giorgija Armanija koji je zbog zdravstvenih razloga bio odsutan. Inače, dizajner uskoro slavi 91 rođendan. Armani Privé je kolekcija visoke mode unutar modne kuće Armani koja postoji mnogo više od 20 godina, točnije – 50. Kolekcija je ostala vjerna viziji velikog dizajnera: Crni baršunasti kostimi, svjetlucave haljine, skulpturalni korzeti i predimenzionirane mašne stvorili su atmosferu bezvremenskog glamura. Kolekcija je bila zavodljiva, elegantna i profinjena – sve što očekujemo od jednog brenda poput Armanija. Iako kolekcija nije bila puna iznenađenja, neki komadi su ipak izašli van zone Armanijevog komfora. Tako su recimo crni kaput s šarenim perjem koje “izlazi” iz kaputa i crna baršunasta haljina sa ušivenim rozim kristalnim laticama i mašnom naši apsolutni favoriti.
It’s over: Balenciaga više neće izgledati kako je izgledala danas
Demnina zadnja kolekcija za Balenciagu i to ona najskuplja – kolekcija visoke mode. Nakon njega nastupa Pierpaolo Piccioli koji je sjedio u prvim redovima ove dugo iščekivane revije. Nakon Demne, koji je uspio modu toliko izbanalizirati da nam je pred kraj već postao dosadan – slijedi nova era koja bi mogla (opet) transformirati ovu modnu kuću. Demni se mora priznati da je dizajner koji ima mišljenje, stav i oko za kontroverze. Redefinirao je pojam luksuza, tako da i ova kolekcija visoke mode, za osobe koje ne prate rad Balenciage, možda i neće biti jasan – odijela, baloneri, aktovke? Klasičan Demna. Ipak, uvijek konceptualan s izvrsnim dizajnerskim rješenjima. Neki komadi izgledaju gotovo kao skulpture, a predimenzionirana ramena i sunčane naočale su njegov potpis koji nije nedostajao ni u ovoj kolekciji.
Kao ljubitelj celebrity kulture, reviju su nosile Kim Kardashian i Naomi Campbell, a Demna je prvi puta u povijesti izašao nakon defilea revije i naklonio se, spremio kovčege i vjerojatno krenuo za Italiju.
Chanel: Nenametljiva i profinjena kolekcija
Kolekcija visoke mode za Jesen/zimu 2025./26. slavi prirodu i prostrane otvorene krajolike. Dočaravajući salon visoke mode na adresi 31 Rue Cambon, gdje je Gabrielle Chanel osobno započela svoju karijeru, scenografiju revije u Salon d’Honneur u Grand Palaisu osmislio je Willo Perron. Dašak svježeg zraka koji je Mademoiselle uklopila u modu bio je djelomično nadahnut engleskim selom i škotskim močvarama. Kreirana u Chanelovu ateljeu, ova kolekcija reinterpretira velike zimske klasike i donosi kostime u prirodnim nijansama slonovače, smeđe, zelene i crne.
Ovog puta, tvid u kolekciji poprima izgled pletiva. Bouclé tvid ostavlja dojam ovčje kože u ravno krojenoj haljini-kaputu u crno bijeloj kombinaciji, kostimu sa suknjom i dugom prsluku, kao i u paru kratkih hlača u boji slonovače. U kombinaciji s perjem, tvid također stvara iluziju lažnog krzna. Krajolik ne bi bio potpun bez prisutnosti pšenice, simbola obilja koji je bio posebno drag Gabrielle Chanel. Pšenica se pojavljuje kao perje utkano u volane od šifona na crno bijeloj haljini s tankim naramenicama. Na kraju, kolekcija se okreće suncu, veličajući njegove odsjaje zlatnim ukrasnim gumbima, vezom, zlatnom i srebrnom oplemenjenom čipkom te haljinom s volanima u narančastim tonovima lamé tkanine.
Iris Van Herpen: Kako moda i tehnologija žive u simbiozi?
Ova nizozemska dizajnerica je poznata po svojim kreacijama koje objedinjuju modu, umjetnost i tehnologiju. Ona tako ruši granice mode, a s haljinom koju je predstavila na Tjednu visoke mode je nadmašila samu sebe. Naime, riječ je o haljini koja je izrađena od 125 milijuna bioluminiscentnih algi, što ju prema tome čini živim organizmom. No, zanimljivosti haljine ne prestaju tu. Alge zahtijevaju osam sati odmora, osam sati svjetla, mirno, hladno okruženje kako bi napredovale i – reagiraju na pokrete. Ako se za alge dobro brinete, u ovom slučaju za haljinu od algi – ona će na to i reagirati.
Na pitanje je li ova haljina održiva, dizajnerica je rekla da ni sama ne zna i da je sve ovo jedan veliki pionirski zadatak. Za sada tvrdi da je održiva jedino kao muzejski primjerak jer zahtijeva svakodnevnu brigu. Osim zvijezde showa, haljine koja je živi organizam, Iris je predstavila i ostalih 17 predivnih haljina koje svaka djeluju kao ekosistem za sebe.
Schiaparelli: Srce visoke mode
Daniel Roseberry, kreativni direktor kuće, više nije skroman američki dizajner koji se drži kulisa. Iz sezone u sezonu, Schiaparellijeve kolekcije visoke mode su najiščekivanije, pa tako i ova. Za jednu kreaciju, predivnu crvenu haljinu, na leđa je, u funkciji ogrlice, stavio srce od crveno crnih kristala. No, to srce je imalo “puls” čime je Roseberry još jednom dokazao da zaista je srce i duša visoke mode. Iako su i njegove ready to wear kolekcije hvaljene, ovom kolekcijom na Tjednu visoke mode u Parizu je nadmašio sam sebe. Što se tiče njegovih kreacija za Schiaparelli – teško da u cijeloj kolekciji može izmisliti nešto novo što još nije viđeno. Sa svakom kolekcijom on to ipak nekako uspije – u ovom slučaju to je pulsirajuće srce.
Za svaku kolekciju, bila ona kolekcija visoke mode ili ready to wear, Roseberry se drži jedne stvari – kako nadmašiti samog sebe? Po našem mišljenju, prošla kolekcija je imala veći wow efekt, dok se u ovoj Roseberry odmaknuo od zlata te se okrenuo sivim i crnim tonovima. Ali opet – everything that shine ain’t always gonna be gold, zar ne?
Tjedan visoke mode u Parizu je već okupio brojne poznate. Još kada ovaj modni tjedan otvara modna kuća poput Schiaparellija, jasno je da će se okupiti A lista. Dua Lipa, Cardi B (koja je došla s živim gavranom u ruci) i Chiara Ferragni su bile samo neke od uzvanika.
Foto: Profimedia, Instagram (@balenciaga), Launchmetrics, Chanel