Marketing i strategija su itekako bitni u modi, a jedan trik radi uvijek. Riječ je o nečemu što svi osjećamo
Marketing i strategija su itekako bitni u modi, a jedan trik radi uvijek. Riječ je o nečemu što svi osjećamo

Marketing i strategija su itekako bitni u modi, a jedan trik radi uvijek. Riječ je o nečemu što svi osjećamo

Kada nijedan marketinški trik više ne radi, a prodaja stagnira, na emocije uvijek možete računati. Modna industrija to vrlo dobro zna i sve češće koristi osjećaj kao sigurnu kartu – nudi reinterpretaciju poznatog i kultnog. Publika na to reagira emotivno, prepoznaje komad i već u startu ima pozitivnu asocijaciju. Posljednji primjer nostalgije kao strategije je imala Kylie Jenner s povratkom King Kylie ere. Sigurno je – nostalgija dobro radi u svim industrijama.

Brendovi tako oblikuju narative koji podsjećaju na neka “bolja vremena” koja se dobro prodaju jer bude emociju. Nostalgija je tako postala univerzalni jezik povezanosti, a za brendove način kako osigurati veći prihod. A danas, kada je Y2K estetika u svom zanosu, a tenisice se vraćaju modelima iz 90-ih, nostalgija u modi itekako dobro prolazi. Koliko god volimo povratak i re-dizajn nekih kultnih silueta, taj throwback komad moramo sagledati i s druge strane: Koliko je od toga inicijativa publike i ono što ljudi zaista traže, a koliko brendova koriste nostalgiju radi veće zarade?

Kylie Jenner
Kylie Jenner s kćerkom Stormi na otvorenju King Kylie pop-up cornera

Brend vs. Publika: Tko vuče konce?

Nostalgija se u modi i marketingu često koristi jer predstavlja siguran teren. Brendovi dobro znaju da njihovi prošli uspjesi nose emocionalnu težinu – sjećanja, slike i osjećaje koji se lako mogu reaktivirati i pretočiti u kampanju koja izaziva instantnu povezanost. Ljudi pamte estetiku, imidž i duh određenog razdoblja. Kada brend ponovno lansira popularan model torbe ili cipela iz bogate arhive, rizik je znatno manji nego kod potpuno novog dizajna koji može, ali i ne mora proći kod publike. Nostalgija tako ublažava neizvjesnost i povećava šanse za uspjeh. Osim toga, povratak u arhivu služi i kao signal autentičnosti. Poruka je jasna: Mi smo ovdje već dugo, imamo nasljeđe, imamo priču. Evociranjem prošlih razdoblja brendovi jačaju vlastiti kredibilitet i ističu se u očima potrošača koji u moru novih imena i trendova traže upravo trajnost i identitet.

Nostalgija u modi ne bi imala ovakav zamah da publika nije pokazala spremnost i želju da se vrati stvarima koje poznaje. U vremenu prebrzih promjena, moda iz 90-ih ili 2000-ih nudi osjećaj stabilnosti i identiteta. U tom smislu, nostalgija je postala filter kroz koji publika promatra modu: Ono što je poznato, automatski djeluje autentično, a autentičnost je danas najtraženija valuta. Iako se čini da nostalgiju kontroliraju brendovi, istina je da ona danas pripada zajednici. Brendovi imaju moć da otvore arhive, ali publika ima moć da odluči hoće li se u njih uopće zagledati.

Dua Lipa
Dua Lipa s Chanel Reissue 2.55 torbom
Naomi Campbell i Gianni Versace
Naomi Campbell i Gianni Versace, 1997. godina
John Galliano i Gisele Bundchen
John Galliano i Gisele Bundchen

Nostalgija jako dobro radi na jednom dodatku

A to su naravno torbe. U posljednje vrijeme, second hand kupovina samo raste, a potrošači religiozno prate svaku novu objavu ili ponudu za neku kultnu torbu. Prije par godina je tako pravo boom doživjela Pradina Nylon torba. Torba je originalno lansirana 1984. godine, a brend ju je 2019. godine ponovno predstavio u novom ruhu, ali s istim prepoznatljivim značajkama. Dior Saddle torba, jedan od najboljih uradaka Johna Galliana, ponovno je lansirana 2018. godine, a brend je povodom lansiranja jasno rekao da su je vratili kako bi ponovno aktivirali interes za ovaj model. Ukratko, ta torba im je bila sigurna zarada.

Chanel je 2015. godine ponovno lansirao svoju legendarnu Reissue 2.55 torbu, koja je prvi put predstavljena 1955. godine. Ovo izdanje uključivalo je originalne detalje
poput metalnog lanca i kvadratnog okvira, vraćajući torbu u fokus luksuzne mode. Uz omiljeni model, uzmite Duu Lipu kao zaštitno lice torbe i uspjeh vam je zagarantiran. Jimmy Choo je dobar primjer u kategoriji cipela. Brend je izbacio arhivsku liniju cipela iz 90-ih godina kada su bili na svom vrhuncu zbog serije Seks i grad. Logično, modeli su odmah bili rasprodani. Ok, tu je bitan detalj i njihov bezvremenski dizajn.

Kendall Jenner
Kendall Jenner sa svojom Prada Nylon torbom
Coachella Rihanna
Rihanna s Dior Saddle torbom
Jimmy Choo
Jimmy Choo, “72138” model, 1998.

Nostalgija kao prva lekcija u marketingu

Prema istraživanju iz 2025. godine, oko 75 % potrošača je skloniji kupnji kada oglas ili kampanja evocira nostalgiju. Također, sadržaj donosi oko 30 % veću angažiranost na društvenim mrežama kada se referira na teme iz 1990-ih. Tako da je potpuno jasno zašto se sve više brendova okreće upravo nostalgiji. Sigurno ste i sami primjetili, ali recimo i kampanje najvećih brendova se sve više okreću analognom feelu, nešto što izgleda kao da ste otvorili obiteljski foto album – oblik čuvanja fotografija koji danas više ne postoji, već je sve na našim mobitelima.

Kada želite povećati prihod ili privući kupce, samo izvadite neki dobar komad iz arhive, udahnite mu novi život i pustite ga u prodaju. Nostalgija će učiniti sve ostalo.

Cindy Crawford, Karl Lagerfeld i Claudia Schiffer
Cindy Crawford, Karl Lagerfeld i Claudia Schiffer

Foto: Profimedia, Instagram

Učitati još
Zatvori