O modi i Fasadi – jesensko popodne provele smo s Patricijom Sladić u Fasada studiju

U predivnom starozagrebačkom stanu u Masarykovoj ulici na broju 23 krije se studio i showroom modnog brenda Fasada koji pratimo i obožavamo od samih početaka. Iza brenda nalazi se vlasnica Patricia Sladić. Zapravo, ona nije iza brenda, ona je brend. Od samih početaka modnog brenda Fasada, Patricia je one woman band, a danas, uz pomoć malog tima, stvara odjevne komade koji osvajaju na prvu.

Kod Patricije smo svratile na ležerno popodnevno druženje i popričale o baš svemu – o ludim tinejdžerskim kombinacijama, prvim Fasada komadima, slow fashion konceptu, izazovima i radostima njezinog posla i, naravno, o jesenskoj i zimskoj kolekciji. Što na je sve otkrila? Pročitajte u nastavku.

Moda prije Fasade

Prije nego si počela razmišljati o kreiranju odjeće i pokretanju vlastitog modnog brenda, je li moda bila nešto što te oduvijek zanimalo?

Da, može se reći da me moda uvijek zanimala i bila nešto s čim sam se voljela baviti u svoje slobodno vrijeme – prekrajati stvari, šivati, uništavati. Što se tiče mog osobnog pristupa modi i stila odijevanja, mogu čak reći da sam više pozornosti posvećivala modi prije nego što sam počela njome baviti. Više sam odlazila u modne trgovine, kupovala, pratila trendove i trudila se ići u korak s njima.

Koji su bili neki od najvećih utjecaja na tvoj pristup modi – u tinejdžerskim danima kada svi najviše eksperimentiramo s modom i kasnije kada si počela i sama kreirati?

Tinejdžerski dani su bili kaos, teški. Bilo je cirkuskih kombinacija. Ja sam pripadala rave sceni tako da je to pratio i moj osobni stil kroz srednju školu i početak fakulteta. To je bio đir koji smo pratili i način na koji smo se odijevali. Bilo je tu svega, od torbica na medu do platformi, ludih frizura, svega onoga što danas nikad ne bi stavila na sebe. Ali drago mi je da sam imala taj period jer sa sobom nosio i određenu dozu kreativnosti i truda da se odjene nešto što nije mainstream.

Kasnije, ne mogu istaknuti neki određeni stil ili osobu koji su utjecali na ono što se meni sviđa ili na ono što danas radim. Više je to moj osobni put. Kada pogledam na stvari koje sam radila prije četiri, pet godina na početku Fasade, dosta su drugačije od stvari koje danas radim.

Kada su nastale tvoje prve modne kreacije koje još uvijek nisu nosile Fasada potpis?

U srednjoj školi. Imala sam šivaću mašinu koja i dan danas radi. To nije bilo šivanje, jako rijetko bih nešto zaista radila from scratch. Više je to bilo prekrajanje, tako da mogu reći da su to bile neke prve kreacije koje sam napravila i nosila.

Od prve prodane haljine do brenda koji obožavamo

Kada se ljubav prema modi i zaigranost s modom pretvorila u modni brend Fasada Studio?

Prije četiri, pet godina. To ja nekako gledam kao služeni početak jer se tad prodala moja prva haljina osobi koju do tada nisam znala i to nekako smatram početkom. U tom se trenutku priča počela lagano i sramežljivo kotrljati. Mjesečno bih proizvela nekoliko stvari. Prijateljice su počele nositi moje stvari i, kako to već ide, prenio se glas.

Ozbiljnije, možda unatrag tri godine kada sam zajedno sa svojim partnerom i službeno pokrenula brend i kada sam počela živjeti od toga što radim, plaćati prostor u kojem radim i šivačicu koja radi sa mnom.

Zašto Fasada?

Mislim da je poprilično jasno. Fasada je vanjština, nešto što na prvu doživljavaš. Ime je osmislio moj partner. Meni je dugo trebalo da se s njim saživim.

U trenutku kada si pokrenula Fasadu, koje su bile neke od prvih ideja, stvari i načela koje si odmah postavila, a koje su i danas takve?

Prije svega, znala sam da neću kreirati previše komada i da to nikad neće izrasti u veliku produkciju na mjesečnoj, sezonskoj ili godišnjoj razini, već da će uvijek ostati dovoljno malo da mogu sve odraditi sama ili uz mali tim. Druga stvar je predstavljanje kolekcija u kojem sam također htjela zadržati intimniji pristup. To je uvelike povezano i s mojoj introvertiranom prirodom zbog kojeg se klonim velikih događaja koji meni nisu bliski ili me dovode u situacije koje meni nisu prirodne. Iako nije tipičan pristup, klijentice često ističu da je i njima to drago vidjeti.

Je li bilo stvari koje si na početku zamislila na jedan način, ali si kroz rad shvatila da ipak nisu održive?

Bilo je, bilo je sigurno puno puta i u svakom dijelu posla – od vođenja društvenih mreža do nabavljanja materijala i same izrade, procesa, fotografiranja. U svakom segmentu posla susrela sam se barem jednom ili više puta da sam si zacrtala da ću nešto raditi na jedan način i onda to pogazila. Dugo sam vremena bila uvjerena da neću koristiti tkanine koje su od umjetno materijala što je, nažalost, gotovo nemoguće izbjeći.

Slow fashion kao srž Fasada filozofije

Tvoj pristup stvaranju možda najbolje možemo opisati kao slow fashion. Što za tebe znači slow fashion na razini tvog brenda, ali i na razini hrvatske i svjetske modne scene?

Na razini Fasade, većina toga što radim je slow i to je jedini način za koji znam. Od samog početka sve radiš sam – sam biraš materijale, krojiš, šivaš, organiziraš fotografiranje. Sve je sporo, sve je malo – sve je slow. Što se tkanina tiče, kao što smo maloprije pričale, trudim se koliko god mogu birati materijale za koje znam odakle su i kako su tretirane, ali ne uspijem uvijek u tome.

Na razini hrvatske i svjetske mode, definitivno mislim da bi bilo zgodno da ima puno više manjih brendova i proizvođača koji imaju pošteno plaćene radnike, određena mjesta na kojima nabavljaju tkanine koje znaju kako su tretirane, gdje su svi ti neki segmenti pokriveni i zadovoljavaju uvjete onoga što je danas slow fashion. S druge strane, to je uvelike povezano i s našom kupovnom moći koja je poprilično niska i ljudi bez sumnje imaju puno drugih i većih egzistencijalnih problema od porijekla odjeće koju kupuju. Mislim da su mlađe generacije i oni koji si to mogu priuštiti počeli razmišljati o tome što i koliko kupuju.

Slow fashion pristup modi vezan je uz tehničku stranu tvog posla, ali i kreativnu. Kako izgleda tvoj kreativni proces?

Joj, svakako. Svaki dan, svaki mjesec drugačije. Sve kreće od tkanine jer mislim da si većina domaćih modnih dizajnera ne može priuštiti da se tkanine rade za njih, kao što to rade velike modne kuće vani. Nema tu puno biranja jer si na ograničen na ponudu koja već postoji. Ideje zapravo moraš prilagoditi tkaninama koje si odabrao i kupio, a kojima se mogu poklopiti ili ne poklopiti. Često zamislim jednu stvar, krenem ju raditi, ali ne ispadne kao što sam zamislila, pa krenem u drugom smjeru. Jako puno modeliram same krojeve gdje iz jednog kroja nastane više različitih kreacija.

Fasade se ističe i kao modni brend koji nema klasične kolekcije, već je riječ o manjim kolekcijama. Kako Fasada funkcionira na razini stvaranja kolekcija?

Nekad odmah na početku krećem s jasnom idejom stvaranja mini kolekcije od desetak komada, a nekad krenem s jednim komadom oko kojeg onda dalje gradim priču.

Uz kreativnu, pokretanje modnog brenda donosi i onu poslovnu stranu priče. Koliko ti je izazovno snalaziti se između te dvije potpuno različite uloge?

Imam sreću što mi moj partner, i privatni i poslovni, pomaže i pokriva tu administrativnu stranu s računima i papirologijom, dok je moj dio ipak više ovaj kreativni. Ali definitivno je izazovno i može biti jako stresno, osobito kada imamo high season. Nije to high season poput one s kojom se brendovi i web shopovi suočavaju vani, ali nama je ljetna sezona razdoblje kada najviše prodajemo i kada se moramo uskladiti sa svim dućanima koji prodaju našu odjeću, uglavnom na obali.

Neizbježno je da se dotaknemo i aktualne situacije. Pandemija korona virusa svoj je trag ostavila i na modnoj industriji, osobito kada je riječ o manjim brendovima. Kako se nosiš?

U principu, nije toliko loše koliko smo mislili na početku. Kada je sve krenulo u ožujku, ja sam mislila da je ostatak godine otpisan, da posla neće biti, da ljetne sezone neće biti. Međutim, kako smo se mi vratili u studio raditi, moram priznati da su se odmah i klijentice manje-više vratile. Oprezno, ali su se vratile tako da se posao natrag zakotrljao. Ne preostaje nam ništa drugo nego truditi se, raditi i očekivati da će biti bolje.

Usprkos svim izazovima, koji dio posla te najviše veseli – je li to sam proces kreiranja ili onaj moment kada vidiš gotov model s kojim si zadovoljna?

I jedno i drugo, ali najnajnajdraži moment mi je kada napravim neki komad koji bude wow! To se ne desi puno puta. Jednom sam računala, možda tri puta godišnje. Svi su moji komadi meni dragi i sve ih jako volim, ali postoje ti neki komadi koji su posebniji od drugih. Veseli me i sam proces stvaranja, osobito vikendom kada nema moje drage šivačice i kada sam sama u prostoru. Pustiš mislim, upališ glazbu i vidiš gdje će te odvesti.

Što pripremaš za jesen i zimu?

Svašta nešto. Uspjeli smo se probiti do Italije u nabavku novih tkanina, u pripremio smo jakni, kaputa i zimskih kaputa. Planiramo i jedno zanimljivo fotkanje uskoro. Pratite nas na našem Instagramu i sve ćete uskoro saznati.

Hoće li nas nešto iznenaditi?

Možda i hoće, ali nećemo previše otkrivati.

Modni brend Fasada možete pratiti na Instagram profilu @fasada.studio, a posjetiti ih možete u Masarykovoj ulici 23/1 uz prethodnu najavu.

Foto: Sanja Ebip Jagatić

2