

Sortilège Olfactive Arts je jedna od prvih hrvatskih niche parfemskih kuća. Razgovarali smo s osnivačima
U današnje vrijeme parfemi sve češće gube osobnost pod teretom masovne proizvodnje, Sortilège Olfactive Arts iz Vinkovaca donosi pravo osvježenje. Mirisnu priču utkanu u osobni doživljaj, ručnu izradu i rijetke sastojke prikupljene s raznih strana svijeta. Iza brenda stoje Barbara i Tomislav Kordić, bračni par zaljubljen u mirise, putovanja i fantastične svjetove, koji je svoju strast pretočio u neovisnu niche parfemsku kuću s dušom. U razgovoru za Journal, otkrivaju kako je sve počelo, što znači stvarati parfeme izvan metropole, i zašto miris može biti puno više od ukrasnog dodatka – može biti priča, terapija i intimno putovanje u jednom.

Sortilège Olfactive Arts ste opisali kao “produžetak i izraz naše ljubavi prema putovanjima i istraživanju života“. Možete li nam prepričati kad i gdje ste osjetili tu prvu lampicu koja vas je potaknula na stvaranje brenda?
Silina egzotičnih mirisa, okusa boja i tekstura jugoistočne Azije s kraja 2000ih, sigurno je bila bitan katalizator, koji je inicirao potrebu da se mirisno oslikaju situacije i pustolovine koje smo prolazili, a beskrajna znatiželja i potreba za stvaranjem koja je prisutna od najranije mladosti, samo je dolila ulje na vatru.
No, lampica koja nas je potakla na stvaranje branda se upalila puno godina nakon te inicijalne lampice koja je inicirala želju za samim stvaranjem, kao takvim. Između toga je bilo dosta godina učenja, igranja, bez da smo apriori imali želju stvoriti brand.
Kako ste se odlučili na izradu potpuno nezavisne, indie artisan parfemske kuće upravo iz Vinkovaca?
Vinkovci su jedna specifična sredina. Na prvi pogled, ne bi trebala biti ništa drugačija od bilo kojeg drugog uspavanog grada u ravnici. Ali na drugi pogled, ta sredina u svakom desetljeću iznjedri nekoliko vrlo živopisnih karaktera koji ostave trag u javnosti. Nitko nema objašnjenje, iako svi sumnjamo da je tajna u podzemnim vodama i rijeci Bosut koja jedina na svijetu može dnevno mijenati smjer.
Što vam je bio najveći izazov kao malom obrtu izvan metropole?
Najveći izazov je sličan onom, kao kod osobe koja prvo mora razgrnuti snijeg koji je napadao preko noći, da bi stvorio put. Bez da zna gdje put treba biti, gdje pitati za alat, koga pitati za pomoć, postoji li uopće signal na telefonu i usput se baviti ovima koji imaju volju podmetati obje noge, nadajući se padu. Ipak, prava publika je vremenom prepoznala da mi to radimo na iskren način s puno entuzijazma, a da finalna priča ničim ne zaostaje za puno razvikanijim projektima i izvan naših granica.
Otkrili ste i da je vaša suradnja dovela i do braka. Kako se vaša osobna veza pretače u poslovni odnos? Gdje vidite prednosti, a gdje potencijalne konflikte?
Od samog početka to je uvezana cjelina, s obzirom na to da svatko ima svoj dio za koji je profiliran, zna se tko dominira u kojem segmentu i toga se drži. To i jesu najveće prednosti, a potencijalne konflikti… Za sad smo premali brand, da bi došlo do nekih ozbiljnih razilaženja, jer koncept smo definirali unaprijed, pa ga samo pratimo kroz izdanja. Možda oko toga tko će oprati menzure, pipete i posude nakon rada.

Kreirate parfeme ručno i u malim serijama, koristeći rijetke i visokokvalitetne materijale iz cijelog svijeta – možete li otkriti koji su vam omiljeni sastojci i zašto? Kako ih birate?
Tu nam se ukusi bitno razlikuju, Barbara voli egzotične florale kao frangipani, arapski Jasmin, osmanthus, dok ja kao kreator volim primjerice Liatris, oud, Green hojari tamjan, ciparski labdanum, razne afričke smole…
Biramo ih na način da, kroz nekad i stotine iteracija, definiramo onaj koji se najbolje uklapa u kompoziciju. Zna se dogoditi da otkrijemo da nas oduševe primjerice balzamična jela s Novog Zelanda, nakon što smo definirali formulu s onom iz Kanade i onda odlučimo da ćemo presložiti kompletnu formulu prema novom otkriću.
Za sada imate jednu kolekciju, Moriko, s parfemima Melodies of June, Sielulintu i Tinukai’i. Otkud inspiracija za zanimljive nazive i što znače?
Moriko je konceptualna fantasy saga u 6 dijelova u kojoj glavni lik kreće na putovanje kako bi pronašao izgubljeni unutarnji mir i djetinju bezbrižnost. Svaki parfem prate stihovi i ilustracije koje je napisao i kreirao Tomi, a svaki nosi ime i kompoziciju koja odgovara jednom poglavlju tog putovanja.
Melodies of June evocira ljetnu noć na livadi uz rub šume, koja glavnom liku vraća sjećanja na bezbrižnost djetinjstva, uz grm crnog ribiza, crnogoričnu šumu, sijeno, lavandu, list rajčice, vaniliju i cedar. Dok je drugi Sielulintu inspiriran pticom duše iz finske mitologije koja čuva ljude kad su najranjiviji. Kada dolaze na svijet, i kada odlaze s njega, kao i u snu. Iskričava toplina naranče, pčelinjeg voska, mošusa, irisa i cedra. Najnoviji, Tinukai’i, dolazi iz djela fantasy pisca Tada Williamsa – Sjećanje, Trg i Tuga, te mirisno oslikava dolazak u drevni vilinski grad u srcu Stare Šume… Mirisne smole, listovi duhana, propolis, šumski pod, drvene škrinje i magija.
Koliko ste se zabavili kreiranjem parfema Fussnota? Kako je tekao proces?
Kreiranje Fussnote za ekipu iz Senora je bilo jedno izazovno, ali izrazito zabavno iskustvo u svakom segmentu. Senor je razvio simpatičan, originalan i pomaknut koncept koji smo objeručke prihvatili i razvili im 3 različite kreacije od kojih je svaka korespondirala s temom. Bilo nam je drago čuti da im nije bilo lako odabrati samo jednu, no odabir trenutne je potpuno opravdan i Fussnota je uistinu odlično i koncipiran i odrađen projekt.
Jeste li se tijekom razvijanja parfema susreli s tehničkim sitnicama koje su vas iznenadile (npr. gram–mililitarna konverzija ili ambalaža)? Što ste naučili na tim malim, ali ključnim detaljima?
Taj dio nam nije bio nepoznanica obzirom na prijašnje poslovno iskustvo, no iznenađenja je znalo biti kada je tiskara ili dobavljač izvan EU. Obično jer rade s tisućama i desecima tisuća, a onda kod nas malih, nekad previde nijansu ili broj. Naučili smo da u takvim suradnjama preventivno triple checkamo i sve bude ok.
Kako vidite pozicioniranje brenda – planirate li širenje na strano tržište putem platformi poput Etsy-a (gdje već imate shop) , ili ćete prvo istražiti domaći teren?
Nama je u startu bila ideja pokazati da i u Hrvatskoj postoji brend koji radi na ovakav način , s tim da smo otpočetka svjesni da je orijentiranost na isključivo domaće tržište nedovoljna da bi brend opstao na duže vrijeme. Zbog toga mi otpočetka stvaramo paralelno i neku prisutnost izvan granica Hrvatske. Etsy je nastao jer smo dosta rano bili primjećeni u SAD-u, gdje je preko 65% prometa te platforme, no nažalost zbog propisa vezanih za zračni prijevoz, to tržište nam je trenutno nedostupno.
Moramo doduše naglasiti, i da se stvari u Hrvatskoj drastično mijenjaju u zadnje vrijeme, prvenstveno zbog novih niche parfumerija i concept storea koji omogućuju da ljudi lakše dođu u priliku probati takve stvari.
Što biste voljeli da ljudi znaju o parfemu, a da možda ne shvate samo iz bočice i kompozicije?
Da Sortilège nije nastao isključivo vođen profitom i željom za financijskim uspjehom, nego i iz želje da se ispriča priča koja će putem pronaći svoje sljedbenike. Primjerice, nedavno smo dobili poruku jedne osobe iz Njemačke kojoj je naš parfem pomogao prebroditi neku lošu životnu fazu, drugoj osobi to postane signature parfem… Takve stvari nam znače više nego da postanemo roba široke potrošnje.
Što je vaš osobni “mirisni san”? Kreiranje parfema koji evocira…
Mirisnih snova, odnosno ideja ima više od jedne i najčešće se smjenjuju u prioritetnosti ovisno o fazi i inspiraciji. Zato uvijek postoji hrpa započetih radnih skica koje čekaju svoj smjer i vrijeme. Mogu vam ispričati anegdotu o tome kako sam godinama radio na parfemu koji evocira miris stoljetnih drvenih klupa u crkvi, netom ugašene svijeće i sunca kroz vitraž.
I u jednom trenutku sam shvatio da sam uspio u tom naumu i da je to jedini put da sam izostavio zapisati svaki sastojak. I što god pokušao da ponovim tu verziju, nije mi pošlo za rukom. Putem je nastalo više krasnih verzija, ali ni jedna se nije približila onom što je nastalo taj dan…

Foto: Privatna arhiva, Instagram (@sortilegeolfactivearts)