Žene ispred svog vremena: Amelia Earhart

Žene ispred svog vremena: Amelia Earhart

Amelia je prva žena koja je kao putnica tromotornim avionom preletjela sjeverni Atlantik između 17. i 18. lipnja 1928. s pilotom Wilmerom Stultzom. Prvi put je poletjela godine 1919. a samo godinu dana nakon leta Charlesa Lindbergha bila je prva žena koja je preletjela Atlantik i to sasvim sama, između 20. i 21. svibnja 1932. godine. U lipnju 1935. godine letjela je sama od Havaja do Kalifornije i let je trajao 18 sati i 16 minuta pri čemu je preletjela 3860 kilometara. Ovi letalački podvizi smjestili su je među najznačajnije pionire avijacije.

Amelia Earhart

Amelia Earhart rođena je 24. srpnja 1897. godine u Atchinsons, Kansas, SAD-u. U američkoj i svjetskoj povijesti upisana je kao odvažna avijatičarka, sinonim ženske emancipacije i ikona stila i ona dan-danas ne prestaje intrigirati brojne povjesničare avijacije, novinare, ali i različite poklonike teorija zavjera.

Amelia je 1920. godine ostavila studij medicine na Sveučilištu Columbia u New Yorku kako bi se pridružila roditeljima koji su se preselili u Kaliforniju. No, tada se dogodio preokret u njezinu životu. Dok je s ocem bila na aeromitingu u Long Beachu, Ameliji je jedan pilot ponudio da desetak minuta leti s njim.

Letenje kao jedina strast i poziv

Uzbuđenje koje je osjetila tijekom kratkog leta toliko ju je nadahnulo da je odlučila uštedjeti za tečaj letenja pa je tako radila kao fotografkinja, stenografkinja i čak kao vozačica kamiona! Početkom 1921. godine Amelia Earhart počela je uzimati satove letenja kod Nete Snock, jedne od prvih žena pilota. Brzo je napredovala te je krajem godine dobila letačku dozvolu. Nije joj dugo trebalo da se pokaže i dokaže u avijaciji. U listopadu 1922. godine na zrakoplovnom mitingu u Long Beachu Amelia Earhart postavila je neslužbeni ženski svjetski rekord jer je letjela na visini od 4200 metara!

Amelia je zatim ošišala dugu kosu i počela nositi kratku, gotovo dječačku frizuru koja će kasnije postati njezin zaštitni znak, ali i inspiracija za mnoge mlade žene. Presila se u Kaliforniju te je u roditeljskom domu upoznala Sama Chapmana s kojim se kasnije zaručila. No, nije se htjela udati jer je imala vrlo nekonvencionalne stavove o braku i nije željela čvrstu vezu. Ni njezina veza s aviomehaničarem Lloydom Royerom, kojega je upoznala dok je pohađala tečaj letenja, nije imala romantičan naboj. Njih dvoje povezivao je zajednički interes za zrakoplovstvo i zauvijek su ostali u prijateljskom odnosu.

Prva žena koja je preletjela Atlantik

Sredinom dvadesetih godina dvadesetog stoljeća preselila se u Boston gdje je počela raditi kao socijalna radnica, dok se pilotiranjem bavila u slobodno vrijeme. Prekretnica se dogodila kada je u lipnju 1928. godine postala prva žena koja je preletjela Atlantik. Zapravo ta ideja došla od Amy Guest, američke socijalistkinje koja je bila udana za jednog britanskog časnika. Amy je namjeravala preletjeti Atlantik kao pratnja muškoj posadi, ali je zbog obiteljskih obaveza odustala. Na njezino mjesto je uskočila Amelia Earhart.

Let preko Atlantika, makar kao pratnja muškom društvu, donio je Ameliji veliku slavu pa je po povratku u Ameriku dobila i nekoliko odlikovanja. Nakon toga odvažila se na samostalan let diljem SAD-a te je napisala i svoju prvu knjigu. U proljeće 1928. godine, dok se pripremala za let preko Atlantika, Amelia je upoznala izdavača Georgea Palmera Putnama, jednoga od sponzora leta.

Putnamu se svidjela slobodoumna i odvažna Amelia pa je uskoro postao njezin mecena i zaštitnik, a na kraju su postali i ljubavnici. Putnam se u nju smrtno zaljubio, razveo se od svoje supruge Dorothy te nakon pet prosidbi napokon nagovorio Ameliju da se uda za njega, što su i učinili 1931. godine. Amelia je brak shvaćala kao otvorenu i slobodnu ljubavnu zajednicu, što je Putnamu odmah dala do znanja. Tijekom braka Amelia je imala dvije strastvene ljubavne afere, s Paulom Mantzom, pilotom iz Hollywooda, te Eugene Vidalom, ocem književnika Gore Vidala. No, njezine afere nisu umanjile snagu odnosa između Amelije i Putnama.

Let oko svijeta

Malo prije svog četrdesetog rođendana krenula je u avanturu u koju se tada nitko nije usudio krenuti. Odlučila je preletjeti oko svijeta. Željela je preletjeti Zemlju po dužini ekvatora. prvi pokušaj je bio s avionom koji joj je tada bio na raspolaganju Lockheed Modell 10 Electra. Avion je financirao njen suprug George Palmer Putnam. Prvi pokušaj u ožujku 1937. godine prekinut je na Havajima zbog nesreće prilikom uzlijetanja u kojem na sreću nitko nije bio povrijeđen. Sa svojim navigatorom Fredom Nolanom krenula je ponovo na put 21. svibnja 1937. i to iz Miamija.

Nakon nekoliko međuslijetanja u Brazilu, Zapadnoj Africi, Calcutti i Rangunu, a nakon što je preletjela 3/4 planiranog puta, krenula je s novom etapom puta 2. srpnja iz Lae u Novoj Gvineji. Tada je trebala preletjeti posljednji dio puta – Tihi ocean. Letjela je prema otoku Howland gdje je još jednom htjela napraviti etapno slijetanje zbog uzimanja zalihe goriva i kako bi se odmorila prije završne faze leta. No, tu nikada nije sletjela i nakon nekoliko radio kontakata sa Zemljom, avionu se gubi svaki trag.

Najveća akcija potrage u dotadašnjoj historiji, pokrenuta je nakon njenog zadnjeg javljanja preko radija 2. srpnja u 8:45 sati sve do 19. srpnja kada je američka vlada odustala od dalje potrage. 64 aviona i 8 ratnih brodova američke vojske su sudjelovali u potrazi, više od 402.000 km2 Tihog oceana je pretraženo, a sve to je koštalo približno 4 milijuna američkih dolara. U tadašnje vrijeme je to vrijedilo kao danas oko 100 milijuna dolara. Amelia Earhart je proglašena “nestala, vjerojatno mrtva”. Postoje razne teorije o tome gdje su mogli nestati i skončati, no niti jedna nije sa sigurnošću potvrđena. U njenu čast je 1938. godine na otoku Howland izgrađen svjetionik.

Foto: Profimedia

Učitati još
Zatvori