Modna industrija je već odavno prepoznala važnost marketinga kao i brendiranja proizvoda. Društvene mreže, moderni načini komuniciranja i plasiranje na tržištu samo su neki od čimbenika koji utječu na kreiranje kvalitetnog proizvoda. Razgovarali smo sa Sanjom Rocco, voditeljicom katedre marketinga na Visokoj poslovnoj školi Zagreb, koja nam je otkrila nekoliko zanimljivosti o ovoj temi.
U modnoj industriji vrijednost brenda važnija je od bilo koje druge stavke. Zahvaljujući snazi brenda, modne kuće imaju priliku diktirati trendove. Što je sve važno za njegovu izgradnju?
Ima više čimbenika koji utječu na izgradnju brenda, no najvažnije je uspostavljanje prisne, dakle možemo reći emotivne veze s potrošačima. Drugim riječima, možemo neku marku i proizvod savršeno osmisliti i dizajnirati, no nećemo postići uspjeh ukoliko komunikacijom ne dođemo do svojih potrošača, ako nas oni ne prihvate. Stoga svaki brend ima svoju priču – ona nam na svojstven način objašnjava kako je brend nastao, kome se obraća, zbog čega je poseban.
Koje modne brendove (Hrvatske i inozemne) biste izdvojili kao pozitivne primjere i zašto?
Kada govorimo o modnim brendovima, potrebno je razlikovati ekskluzivnu, takozvanu visoku modu (franc. haute coûture), koja na neki način nameće sezonske trendove na modnim revijama, i nosivu urbanu modu (prêt-à-porter). Volim trend fuzije raznih etno elemenata u kombinaciji sa klasičnim odjevnim komadima koji je već dulje vrijeme prisutan kod poznatih modnih brendova (Kenzo, Missoni, Vivienne Westwood, ili kod nas prisutni Desigual i Monsoon) kao i minimalističku modu poput Donne Karan i Armanija.
U Hrvatskoj nam je urbana moda postala dostupna pojavom brendova poput Zare, Manga i H&M-a. Hrvatski modni brendovi doživljavaju snažan razvoj, ima interesantnih mladih dizajnera s mini dizajnerskim kolekcijama, koji uspješno grade svoje brendove na tradiciji starije generacije, no ne bih mogla izdvojiti brend koji je postigao fuziju hrvatskog naslijeđa i klasičnog urbanog stila. Izdvojila bih primjer mlade modne dizajnerice Stelle Jean, koja kombinira talijansku tradiciju s elementima haićanskog kulturnog nasljeđa. Inače, osobno preferiram modni stil koji kreativno izražava individualnost, a to znači da nije važno jeste li odjenuli poznate brendove ili znate kombinirati odjeću i modne detalje na jedinstven način.
Koliko je marketing važan u modnoj industriji?
Marketing, kada ga shvaćamo u pozitivnom smislu, kao način razmišljanja o potrebama raznih kategorija potrošača kojima se obraćamo, potreban je u svakoj djelatnosti, pa tako naravno i u modnoj industriji. U Hrvatskoj imamo malo tržište, no ulaskom u EU mnogim industrijama, pa tako i modnoj, su se otvorila vrata većeg tržišta. To međutim treba znati iskoristiti, doprijeti do potencijalnih pa i udaljenih potrošača na način da im se obraćamo pravim porukama i upotrebom najučinkovitijih kanala komunikacije… neki hrvatski brendovi su to uspjeli. Na našem upravo pokrenutom diplomskom studiju marketinga i komunikacija držim kolegij Upravljanje markama – brending, tamo ćemo analizirati razne uspješne primjere brendiranja proizvoda i usluga, kako bismo dobili uvid u najbolje prakse.
Koji kanali i način komuniciranja su trenutno najpopularniji u modnoj industriji?
U modnoj industriji potrebno je izgraditi imidž marke, te osvojiti određeni dio potrošača kako bismo stvorili brend. Danas je naravno Internet kanal u najvećem usponu, on otvara velike mogućnosti izravnog komuniciranja, pa tako možemo otvoreno komunicirati sa svojim potrošačima, informirati ih o svojim novim brendovima i njihovim posebnim svojstvima, osluškivati njihove reakcije i saznati njihove želje. No, komunikacija mora biti iskrena. Tada smo na najboljem putu da stvorimo tu magičnu emotivnu vezu s potrošačima. Internet pruža velike mogućnosti kreativnog komuniciranja, upotrebom slike, animacije, videa, boja, glazbe. A sve to pomaže pri kreiranju priče o brendu.
Koji savjet biste dali budućim i sadašnji marketinškim stručnjacima u modnom svijetu Hrvata?
Ne volim dijeliti savjete, jer ne vjerujem u „recepte“ za uspjeh. Mislim da je svaki poduzetnički poduhvat, svaki projekt kreiranja brenda, priča za sebe. No, svakako smatram kako je za većinu modnih menadžera i marketinških stručnjaka poželjno najprije svladati teoriju, pa zatim proučiti primjere dobre prakse, jer su rijetki oni koji se mogu jednostavno osloniti na svoju intuiciju. I mi na Visokoj poslovnoj školi Zagreb imamo značajan broj izvanrednih studenata, koji su baveći se marketinškim poslovima u praksi shvatili da im nedostaju određena znanja za nadogradnju i napredovanje.
Foto: Andrija Zelmanović/Kenzo/Zara/Mango