Razlozi zbog kojih se uvijek nekako vratimo na istu težinu

Ako ste ikada pokušali smršaviti, odnosno smanjiti broj kilograma, onda vam je poznata činjenica da je dostizanje cilja samo početak, a održavanje željenog broja na vagi može biti jednako teško. Postoje stotine studija koje istražuju zašto je tome tako, a neke od njih upućuju na ideju o “zadanoj točki” tjelesne težine. Ukratko, vaša postavljena točka je također  “zadana težina”. Težina uvijek varira i vraća vas unatrag pa se vjeruje da vaše tijelo, zbog brojnih čimbenika, pokušava braniti svoju težinu.

Ukoliko smanjite kalorije i ograničite prehranu, vaš se metabolizam usporava kao odgovor i vjerojatno ćete se manje kretati kako biste sačuvali svoju energiju. Međutim, ako počnete jesti više, vaš metabolizam i razina aktivnosti se povećavaju, tako da ćete se ubrzo vratiti na svoju prvobitnu težinu. Frustrirajuće? Može biti. Nepromjenjivo? Ne, ako znate odlučujuće faktore vaše postavljene težine. Prema studijama, postoje četiri ključna čimbenika koji će utjecati na vašu težinu: genetika, prehrana, kretanje i hormoni. U nastavku pročitajte kako svaki od njih funkcionira.

 

Kretanje/tjelesna aktivnost

Kako kretanje utječe na vašu zadanu težinu? Gubitak težine obično se događa kada je izlaz energije veći od ulaza. Čak je dokazano da vježbanje može isključiti određene genetske markere koji dovode do pretilosti. Ako namjeravate smanjiti zadanu vrijednost tjelesne težine, tjelesna aktivnost će vam zasigurno pomoći u tome.

Daleko najbolji način za postizanje dugotrajnog gubitka težine uz pomoć vježbanja je dodavanje mišićne mase. To je zato što je mišić metabolički aktivno tkivo koje omogućava vašem tijelu da nastavi sagorijevati kalorije, čak i kada ste u mirovanju. Ako će išta spriječiti vaše tijelo da brani postavljenu težinu, to je ovakav oblik tjelesne aktivnosti, stoga se pobrinite da postanete disciplinirani u podizanju utega i vježbe za nadolazeće sesije u teretani. Izvrsna vježba cijelog tijela uključuje pilates, barre i boks. Ako se najbolje osjećate tijekom kardio vježbi, budite sigurni da imate dobar par obuće koji će pružiti podršku gležnjevima.

Hormoni

Hormoni utječu na težinu tijela na dva načina – mijenjaju način na koji vaše tijelo nakuplja masnoće i koliko često osjećate glad. Lepitinski hormoni u vašem tijelu kažu vam da ste siti, dok grelin kaže da ste gladni. Jednom kada se grelin aktivira, vaša glad se povećava. Dobra vijest je da je smirivanje tih hormona mnogo lakše nego što zvuči. Važno je posvetiti se brizi o sebi, što znači dovoljno spavanja, često vježbanje, pronalaženje načina za upravljanje stresom i konzumiranje prehrane bogate vlaknima, niske masnoće.

Prehrana

Kao što znamo, da bi se postigla određena težina, unos energije, odnosno kalorija, trebao bi općenito odgovarati potrošenoj energiji. Očekivanje da će trošenje kalorija, vježbanje u teretani rezultirati dugoročnim gubitkom težine nije uvijek točno.

Što učiniti: preskočite dijete za sudare ako želite izgubiti težinu. “Dijeta na sudaru može pokazati rezultate za kratko vrijeme, ali u većini slučajeva ostavit će vas prejedanja za nekoliko dana”, kaže Tanner. “Dodavanje jedne stvari u isto vrijeme vašoj dnevnoj rutini kako bi se postigli vaši ciljevi, a ne potpuno izrezivanje svega, pomoći će vam da izbjegnete yo-yo dijetu, koja može uništiti vaše razine hormona i otežati održavanje mršavljenja.”

Iznenadna, drastična redukcija kalorija također može značiti da se tjelesna težina mijenja prebrzo, što otežava postizanje zadane vrijednosti tjelesne težine i vraćanje na novu razinu. Kako bi se održala manja težina, zamijenite hranu koju inače konzumirate za hranu s visokim udjelom bjelančevina i niskim udjelom masti. Na primjer, pokušajte prvo izgubiti 5% do 10% ukupne težine i usredotočite se na održavanje toga dva do tri mjeseca prije sljedećeg koraka.

Genetika

Genetika je, u stvari, najmanji čimbenik kada je u pitanju težina. Međutim, istina je da će neki geni utjecati na to kako i gdje pohranjujete masnoće.

Nitko od nas ne može promijeniti temeljne stvari koje nas čine osobama kakve jesmo. Ono što možete učiniti jest izbjeći kriviti gene za višak kilograma jer kada vjerujete da je određena težina vaša sudbina, malo je vjerojatno da ćete biti spremni napraviti promjenu. Umjesto toga, promatrajte preostale faktore s pozitivnim stavom.

Foto: Unsplash, Pexels

0