Razgovarali smo s Lanom, Emom i Petrom -tri žene koje znaju kako započinje svaka uspješna poslovna priča

Lana Cvijanović, Ema Buković i Petra Samac

Boom rada od doma, freelanceanja i tehnologije donijelo je pregršt zanimanja o kojima prije samo nekoliko godina ne bismo znali puno. Među svim modernim titulama i područjima koje polako otkrivamo, HR jedan je od onih koji postoje godinama, ali toliko je svestran da ga ni danas nije lako definirati.

Gotovo smo sigurni da znate, ali vrijedi ponoviti. Riječ je o odjelu ljudskih resursa, popularno zvan i HR. Osim što su zaslužni za selekciju pravih ljudi, oni su i motivatori, inicijatori i edukatori. A po potrebi, i puno više. Već vam nekoliko mjeseci redovito donosimo malo drugačije priče o uspjehu – one o ženskom leadershipu koji razbija granice u okviru korporacija. Tri RBA kolegice iz HR-a; Ema Buković, Lana Cvijanović i Petra Samac otkrit će nam zašto je upravo odjel HR-a ključni kotačić uspjeha svake korporacije.

  • Za početak, možete li nam pojasniti što ste točno po struci i kako netko uroni u svijet HR-a?

Ema: Iako sam završila povijest i arheologiju, prije 15 godina sam započela karijeru HR-u i smatram ga svojom strukom. Tada je HR na našem tržištu bio relativno nepoznata struka i nije bilo puno kompanija koje su imale išta više od klasične kadrovske. Puno se toga od tada promijenilo, pa se danas HR profilira kao ključan partner businessu.

Petra: Završila sam Studij za socijalni rad i pred kraj fakulteta mi se iskristalizirala želja za radom u HR-u. Uživam u radu s ljudima, volim kreirati nove stvari, važno mi je kontinuirano učiti i rasti, volim eksperimentirati i mijenjati svijet oko sebe na bolje. HR mi se pojavio kao poligon u kojem mogu sve to, pa i više. Ovdje se mogu potpuno izraziti kroz stvaranje kvalitetnijih uvjeta za život i rad ljudima u kompaniji.

Lana: Diplomirani sam psiholog, a kada sam upisivala studij, nije se ni znalo što je HR. Imala sam neke druge ideje što ću raditi, ali trendovi se stalno mijenjaju, pa kada sam završila fakultet, dosta kompanija je počelo zapošljavati psihologe. Tako i Raiffeisen. Smatrala sam da mi velika internacionalna kompanija može pružiti puno prilika za učenje i razvoj, što se pokazalo točnim. Evo me, još sam uvijek tu. 

  • Human resources – pojam za koji zaposlenici bilo koje korporacije čuju svakodnevno, tkogod je barem jednom tražio posao se susreo s HR-om, ali čini nam se da mnogi još uvijek ne znaju čime se zapravo sve HR-ovci bave. Možete li nam laički demistificirati što sve ‘handleate’ i kojim vještinama morate ‘baratati’?

Ema: Točno, HR je za buduće zaposlenike obično prvi doticaj s kompanijom. Kada kažem da radim u HR-u, ljudi to povezuju s intervjuima za posao. Međutim, HR stoji iza dizajna brojnih drugih procesa u kompaniji koji omogućuju da učite i razvijate se.  S obzirom na široku ulogu HR-a i set vještina je šarolik – od onih jako “soft” poput coachinga I upravljanja promjenama, do “tehničkih” znanja i vještina poput analitičarskih. 

“HR prati svakog zaposlenika kroz cijeli njegov vijek u organizaciji. Od zapošljavanja do odlaska iz kompanije”

Petra: Mi u HR-u smo uz zaposlenike tijekom cijelog životnog vijeka u kompaniji. Srećemo se obično i ranije kroz različita predstavljanja na fakultetima, eventima ili portalima. Bolje se upoznajemo kroz selekcijski postupak i zapošljavanje. Zatim ih pratimo kroz uvođenje u rad, različite edukacijske programe i tijekom cijelog razvoja karijere. Mi smo kanal kroz koji dobivaju plaću i nagrade za svoj rad. Kolegama na managerskim pozicijama smo desna ruka za sva pitanja vezana uz vođenje ljudi, ali i podrška u njihovom osobnom razvoju u rukovodnoj ulozi. Naša glavna uloga je kreiranje okruženja u kojem će se svi zaposlenici osjećati ugodno, motivirano i u kojem će moći kvalitetno graditi svoju karijeru. 

Lana: Da, većina ljudi upozna HR kroz zapošljavanje, ali HR „prati“ svakog zaposlenika kroz cijeli njegov vijek u organizaciji. Od zapošljavanja do odlaska iz kompanije. Želja nam je osigurati edukacije i razvojne programe, a posebnu pažnju obraćamo na razvoj talenata i mogućnosti za razvoj karijere. Naš posao je vrlo raznolik i zahtjeva različite vještine, pa je zato i vrlo zanimljiv.

  • Kako biste opisale svoju ulogu u cijeloj organizaciji? Čini nam se da je upravo HR ključan kotačić u okupljanju pravog i uspješnog tima u bilo kojoj firmi. Slažete li se?

Ema: Rekla bi da smo kao neko lijepilo koje sve povezuje skupa. HR je povezan sa cijelom organizacijom kroz razne procese i projekte, tako da dobro čuje puls organizacije i može nuditi razna rješenja. I da, sigurno uz menadžere imamo ključnu ulogu u kreiranju uspješnih timova. Prvo kroz selekciju, a zatim kroz razvoj zaposlenika.

Petra: Kako su najvažniji kotačići svake organizacije ljudi, tako je onda i HR ključan. Sudjelujemo u organizaciji i kreiranju strategije banke, te izgradnji kulture organizacije. Pokretači smo promjena, jer sudjelujemo u svim strateški važnim projektima, primjerice uvođenje agilnog načina rada, digitalizacije poslovnica ili novi, hibridni model rada, odnosno kombinacija rada od kuće i iz ureda, sve je to izašlo iz HR kuhinje. 

Lana: Osnova uspješnog tima su uvijek ljudi, a tu onda u priču ulazi i HR. Mi brinemo da su u organizaciji pravi ljudi na pravom mjestu, da timovi rade usklađeno i za zajedničke ciljeve, da smo educirani i da radimo u pozitivnom i motivirajućem okruženju. Mali timovi ili kompanije mogu dobro funkcionirati „sami“, ali velik sustav s puno zaposlenika mora imati dobar HR da bi bio uspješan.

  • Nalazite li se uvijek ‘negdje u sredini’, između, recimo, Uprave i zaposlenika? Kako uspijevate biti tu za firmu, ali u drugu ruku i za ostatak ljudi koji ondje rade?

Ema: Postoje situacije u kojima različite strane vide različita rješenja, koja su nekad oprečna, ali rekla bih da je to u poslovnom svijetu uobičajena situacija. Tada je naša uloga da nađemo rješenje koje nas vodi zajedničkom cilju, a da objema stranama ponudimo određen benefit. 

Lana: Nekad se to tako čini, ali zapravo  u većini situacija svi mi zapravo želimo isto i za ljude i za kompaniju. Naravno, ima situacija kada su zahtjevi Uprave i želje zaposlenika različite i tu je onda najveća vrijednost HR-a, da nađemo zajedničko rješenje i opciju koja najviše odgovara svima. 

  • U kojem trenutku se zapravo kuca na vrata HR ekipe?

Ema: Stvarno ima raznih tema po kojima nas ljudi kontaktiraju… čak i kada ne znaju kome bi se po nekoj temi obratili, računaju da ćemo im znati pomoći i usmjeriti ih. Tu smo i u situacijama kad “zagusti”, pa smo tako uz pružanje sustavne pomoći bili dostupni  kolegama u početku korone i nakon oba potresa.

“Čak i kada ne znaju kome se obratiti, zaposlenici računaju da ćemo im mi znati pomoći i usmjeriti ih”

Petra: Javljaju nam se sa pitanjima iz širokog spektra tema iz cijelog HR područja. Od  potrebe za zapošljavanjem, podrška u razvoju, različita radno-pravna pitanja, pitanja vezana uz plaće i nagrade i slično. Naša su vrata uvijek otvorena za sve: trudimo se pružiti brz i kvalitetan savjet ili pomoć. Svaki upit zajedno analiziramo i pronalazimo najbolje rješenje, a naš je pristup osoban, jer izazovi i potrebe svakog od nas su različiti.

Lana: Osim očekivanih HR tema i upita, vrlo često smo partner za stolom managerima kada se uvode promjene u određenim poslovnim područjima, recimo uvođenje novih načina rada, reorganizacija i slično. Zadnje smo dvije godine, nažalost, imali dosta kriznih situacija vezanih uz koronu i potrese gdje se tražila pomoć i podrška.

  • Vjerujemo da često morate biti najjača karika u organizaciji. Kako osnažujete svoje kolege i gurate ih dalje?

Ema: Ne bih rekla najjača, ali jako ustrajna. Puno je načina kako osnažujemo ljude i organizaciju – sustavno to činimo kroz brojne razvojne programe i inicijative. Osobno to radim kroz podršku kolegama i zajedničko traženje rješenja za razne problema na koje nailaze. 

Petra: Kontinuirano osluškujemo potrebe naših ljudi kroz različita istraživanja. Naši  zaposlenici su u centru svega što radimo –  nastojimo stati u njihove cipele. Isto tako, pratimo trendove i gledamo što će se događati u budućnosti. Kroz svoje akcije polako pomičemo granice i mijenjamo organizacijsku kulturu. Kažem polako, jer promjena nikad nije jednostavna. Ljudima je ponekad teško izaći iz „zone ugode“ i načina rada na koji su navikli. 

Lana: Razvoj ljudi se događa kroz različite načine: od uključivanja u izazovne zadatke i projekte, učenje od kolega i mentora, do edukacija i razvojnih programa. Sufinanciramo učenje jezika i daljnje školovanje, omogućujemo rotacije djelatnika u druga područja rada ili čak u druge banke naše Grupe. Posebno nas veseli kada zaposlenici koje smo zaposlili napreduju unutar organizacije. Imamo čak i članova Uprave koji su kod nas karijeru započeli kao pripravnici.

  • Već smo posljednjih mjeseci u prošlim pričama utvrdili da RBA zbilja nije klasična banka. Svaki tim ima neku svoju dinamiku i zapravo je potpuna suprotnost stereotipima. Kako vaš tim funkcionira, što zapravo znači da radite na agilan način?

Ema: To znači da smo uklonili sve barijere hijerarhijske organizacije. Nemamo odjele unutar HR-a, imamo ljude koji su stručni za pojedine teme i oni oko sebe okupljaju tim kada se radi na nekoj inicijativi ili zadatku, ovisno o tome na čemu radimo. To je super, jer tako i korisnik može odmah biti uključen u dizajn nekog našeg procesa ili “proizvoda”.  

“Nemamo klasičnu hijerarhiju. Svaki član tima ima dovoljno znanja o svim HR temama da pruži potpunu podršku kolegama”

Petra: Tako je, nemamo klasičnu hijerarhiju niti podjelu po HR područjima, već svaki član tima ima dovoljno znanja i vještina o svim HR temama da pruži potpunu podršku kolegama. Na taj smo način znatno ubrzali isporuku i odgovaranje na potrebe zaposlenika, a istodobno imamo nevjerojatnu širinu, slobodu i fleksibilnost. Također, uvijek koristimo interdisciplinaran pristup. Uključujemo ljude iz različitih dijelova banke koji nam kroz svoju perspektivu, ideje i povratne informacije pomažu u stvaranju rješenja.    

Lana: Mislim da smo prvi HR u Hrvatskoj koji smo organizirani po agilnim principima. U praksi to izgleda tako da nemamo „klasičnu“ hijerarhiju već smo Topic owneri za određene teme ili projekte koje onda u potpunosti samostalno vodimo. Meni osobno ovakav način rada jako odgovara, jer mi pruža priliku da sudjelujem u vrlo različitim temama. To mi daje ogroman empoverment, jer radim kako mi odgovara, sama odabirem tim koji mi treba, a stvari se događaju puno brže. 

  • Sve tri se bavite velikim zasebnim područjima i projektima koji su nam zapeli za oko. Možete li nam malo približiti što vam je sve trenutno ‘na meniju’?

Ema: U posljednje 2 godine se uglavnom bavim inicijativama usmjerenim na razvoj zaposlenika. Uz redovne edukacijske programe, glavni fokus mi je razvoj programa za leadership, te razvoj agilnih vještina. Veliki izazov u području edukacije predstavlja pandemija, pa smo bili usmjereni na prebacivanje edukacijskog sadržaja i treninga online. Tada smo pokrenuli program A Different View Tuesdays u suradnji s prof. Goranom Vlašićem iz Instituta za inovacije koji je usmjeren na poticanje razmišljanja izvan okvira. Taj je program, iako u online formatu, pokazao da može biti i dinamičan i zabavan, a i dalje biti odlična prilika za upoznavanje kolega.

Petra: Projekt kojim se bavim zove se RBAlity, a pokrenuli smo ga kao odgovor na lockdown kada smo se doslovno preko noći preselili u kućne urede od doma. Okupili smo tim ljudi iz raznih dijelova banke – HR, IT, Komunikacije, Security, Retail i krenuli s ciljem da zaposlenicima omogućimo što jednostavniji i bezbolniji rad od doma.

Lana: Obzirom da sam Topic Owner za Organizacijski dizajn, trenutno sam najviše uključena u projekte reorganizacija. Kada se cijeli svijet ubrzano mijenja, tako i organizacije moraju pratiti promjene ako žele biti uspješne. Upravo završavamo veliku transformaciju u kojoj dio poslovnica prebacujemo na novi, moderniji način bankarstva. U tim „poslovnicama budućnosti“ neće biti gotovine, jer će naglasak biti na savjetovanju i pružanju vrhunske bankarske usluge. 

Foto: Tatjana Bukvić

0