S Manuelom Šolom o uspjehu, karijeri i budućnosti

S Manuelom Šolom o uspjehu,
karijeri i budućnosti

Uspješni pojedinci i njihove poslovne priče oduvijek su intrigirale javnost. Motivacija koja se može pronaći u njihovim savjetima ili pogledu u način rada zaista je neiscrpna, upravo zato jer je bazirana na realističnom primjeru i stvarnoj osobi. U vlastitom poslovnom rastu, usmjeravanju i vođenju karijere uvijek se možemo inspirirati pričama uspješnih poduzetnika, a jedna od njih je Manuela Šola. Vlasnica i direktorica Komunikacijskog laboratorija, regionalne agencije za tržišno komuniciranje, odnose s javnošću, upravljanje digitalnom komunikacijom i organizaciju događaja, također je i vlasnica novootvorene dječje multibrand koncept trgovine Ne.Ne.Ne i majka dvogodišnje Tije.

Sve to, kao i futurološka konferencija Future Tense koju sa svojim timom organizira, bio je povod za razgovor s Manuelom, o njenim počecima, karijeri danas, trenutnim projektima i očekivanjima od budućnosti. Pročitajte intervju u nastavku.

1. Vlasnica ste i direktorica agencije Komunikacijski laboratorij, a otvorili ste i multibrand dječju trgovinu Ne.Ne.Ne. Kako se iz jednog izrodilo drugo, što ih povezuje, a po čemu su potpuno različiti?

Ne.Ne.Ne se dogodio iz osobne potrebe. Vjerojatno svaka mama, jednom kad postane majkom, počinje shvaćati da na tržištu neke stvari nedostaju, a to se dogodilo i meni, odnosno nama. Organski pamuk, odjeća koja se ne dijeli isključivo na roza za djevojčice i plavo za dječake, unisex komadi, sve to nije zastupljeno na hrvatskom tržištu. Napravili smo istraživanje i odlučili da želimo krenuti u taj pothvat, u nepoznato. Zaključili smo da želimo otvoriti dućan za roditelje, da je njima unutra ugodno, da svira dobra glazba, da ih dočeka dobar dizajn kako bi željeli unutra ostati i kupovati za svoju djecu. Putem smo zaista mnogo učili, a to je uz već uhodani Komunikacijski laboratorij činilo moju svakodnevicu. Ne.Ne.Ne je potpuno drugačiji biznis, s potpuno drugačijom dinamikom posla.

2. Je li teško koordinirati više potpuno različitih projekata istovremeno, kako napraviti taj switch da se svima posveti jednaka količina pažnje, posvećenosti i da konačan rezultat bude onakav kakav ste zamislili?

Nije toliko zahtjevno koliko bi bilo pokrenuti istovremeno dva različita posla. Komunikacijski laboratorij postoji već 14 godina i ima svoj ritam u kojem se stvari odvijaju prema zadanim parametrima, a Ne.Ne.Ne je predstavljao najveći izazov na samom početku, nekoliko mjeseci prije otvaranja. Za kompjuter smo sjedali kasno navečer kada su svi zadaci toga dana bili već završeni i tek tada počinjali raditi na trgovini, ali sada se sve već posložilo na svoje mjesto i unormalilo.

Moje se vrijeme ne dijeli isključivo na privatno i poslovno, već se to vrijeme isprepliće u toku dana, tjedna, godine. Komunikacijski laboratorij ima prioritet, ali moja to do lista je ispunjena svim zadacima koji se rješavaju prema hitnosti i rokovima. Ne.Ne.Ne će možda više zaći u sferu “slobodnog” vremena, ako ga uopće tako mogu klasificirati. Agencijski posao je takav da otprilike imam dnevni plan svakog dana, ali on se isto tako može u sekundi izmijeniti.

3. Uz to ste i roditelj… Kako se u sve uklapaju trenuci za obitelj?

Kao i svakom roditelju koji se želi fokusirati na obitelj i karijeru – teško. I zahtijeva pomno planiranje. Trudimo se maksimalno koristiti vrijeme na najučinkovitiji način, planirati slobodne trenutke, sve nam je u kalendaru da bi funkcioniralo kako smo zamislili. Ono što nije u kalendaru kao da ne postoji (smijeh). U 99% slučajeva sve funkcionira po planu.

4. U svom ste poslu uspješni već dugi niz godina. Što danas za vas znači uspjeh, a kako je na njega gledala Manuela na početku svoje karijere?

Kad sam otvarala svoju agenciju prije 14 godina, jedan od glavnih motivatora mi je bilo upravljanje vlastitim vremenom. A to je bila apsolutna zabluda. Uopće ne upravljam svojim vremenom na taj način već svoje privatno vrijeme prilagođavam poslu i aktualnim zadacima. Kada sam imala 26 godina imala sam drugačiji pogled na sve, prvenstveno jer sam svoje privatno vrijeme mogla podrediti poslu u potpunosti, ali nisam ušla u to s jedinim ciljem da budem uspješna. Mislim da svi koji ulaze u posao s osnovnom motivacijom uspjeha ili novca svoj biznis osuđuju na neuspjeh. Motivacija mora biti dodana vrijednost, stvaranje, zadovoljstvo poslom, a uspjeh i novac onda mogu uslijediti.

Kako uopće uspjeh definirati i kada netko može tvrditi da je uspješan? Ne smatram da to mogu tvrditi za sebe. Osjećam se zadovoljno, sretna sam s onim što radim, komunikacijski posao me i dalje veseli… Prolaziš kroz svoje misli i nedoumice, razmišljaš o poslu koji je danas potpuno drugačiji nego prije 15 godina, postoje faze koje ti više ili manje odgovaraju, ali ako i dalje osjećaš zadovoljstvo i ispunjenje onim što radiš, da, to smatram parametrom uspjeha.

5. Jeste li mogli ili znali predvidjeti točno gdje će vas vaša karijera dovesti? Kako sve vizije budućnosti uskladiti sa situacijom u sadašnjosti kada se nalazite na samom početku i kada iza sebe imate godine rada?

U nijednom poslu, a pogotovo u ovom kojem radim pa ga poznajem najbolje, ne postoji trenutak gdje možeš reći da je postignut jedan cilj i da se sada staje. Kretanje prema naprijed je stalno prisutno, samo ga treba prepoznati i usmjeriti tamo gdje je najviše u tom trenutku potrebno. Čak i kada je najbolje treba gledati što ćemo uvesti novo i promijeniti jer se ne može uvijek istim zadacima pristupati na isti način.

Moja vizija onoga što bi Komunikacijski laboratorij trebao biti se ostvarila. Iz agencije za organizaciju evenata smo se transformirali u agenciju za odnose s javnošću, uvijek s visokim kriterijima onoga što radimo i kako radimo. Sada mogu reći da smo na poziciji na kojoj bismo trebali biti, ali uvijek s pogledom prema budućnosti i stvarima koje bi mogli unaprijediti, čak i na najbanalnijoj razini.

6. Kakav bi savjet iz svoje perspektive danas dali nekome tko je tek zakoračio u poslovni svijet ili onome tko nije siguran kamo krenuti?

Poduzetnički mindset ili imaš ili nemaš. Jedna vrsta poduzetništva je ono koje kreće iz samozapošljavanja, kad netko ne može pronaći posao pa kreće u vlastiti biznis i to isto tako i jedna vrsta motivacije, a druga vrsta je kada u sebi imaš drive koji te tjera naprijed. Nažalost poduzetništvo nemamo kao predmet u školi koji bi djecu učio da poduzetnički sklop u glavi ne znači imati isključivo vlastitu tvrtku nego mindset koji će koristiti na bilo kojem radnom mjestu ili u životu općenito.

U odnosu na danas, puno mi je lakše bilo pokrenuti posao prije 14 godina baš zato što sam učila putem i što sam imala slobodu pogriješiti, iz te pogreške naučiti. No važno je zapitati se o motivaciji prije tako velikog koraka i bilo tko tko pokreće biznis trebao bi imati odgovor na to pitanje. Ako ulazi u sve iz želje za većim doprinosom svojem životu ili zajednici, onda apsolutno treba krenuti u to, a ako ne – osoba može biti fantastična na radnoj poziciji na kojoj jest bez otvaranja svoje firme i kretanja u poduzetničke vode. Druga stvar je sklonost riziku – ako ju nemate, onda je možda pametnije izabrati pravi smjer za sebe.

7. Tehnološki napredak danas je brži nego ikad prije i nekad se čini da se promjene događaju doslovno pred našim očima. Koliko je važno gledati u budućnost i predviđati razvoj svojih projekata u korak s tehnološkim mijenama? Kako vi svoje projekte vidite u budućnosti?

Gledajući na situaciju van granica Hrvatske, koja je često nekoliko koraka ispred nas, zapravo smo u prednosti da imamo pogled u budućnost i da joj se možemo na vrijeme prilagoditi. Ako imalo pratiš što se događa sa stručne strane, imaš dovoljno vremena pripremiti se, jer tehnološki svijet se mijenja ogromnom brzinom. Važno je gledati u budućnost iako je teško predvidjeti kako će ona točno izgledati te voditi svoje projekte u smjeru u kojem misliš da je ispravno.

Što se tiče Ne.Ne.Ne želimo ići u smjeru organskog jer uviđamo sve veću potrebu za time na svjetskoj razini. Kupci postaju svjesniji onoga što jedu, konzumiraju i oblače, puno više nego prije, a neusporedivo s našim roditeljima. Vjerujemo u kvalitetu, a ne kvantitetu, i da je to pravac u kojem bi se tržište trebalo kretati iako zasigurno neće nikada postati masovno. Što se Komunikacijskog laboratorija tiče, tu se stvari zaista mijenjaju strelovitom brzinom – mijenjaju se na razini klijenata, na razini medija, influencera koji u obliku u kojem postoje danas zasigurno neće postojati još dugo. No znam da neke stvari moraju ostati iste, kvaliteta i inovativnost, istovremeno prateći tehnološki napredak.

8. To su neka od pitanja kojim će se baviti konferencija Future Tense, 2. listopada 2018. u Laubi. Što je potaknulo ideju za organizacijom jedne ovakve konferencije koja se fokusira na pitanja budućnosti, što će nam sve na svojim predavanjima otkriti stručnjaci futurolozi?

Već dugo želimo napraviti svoj autorski projekt. Razne ideje su nam padale na pamet, ali htjeli smo da u konačnici daje dodanu vrijednost i nama kao agenciji i društvu. I tako se kao rezultat razmišljanja i brainstorminga kristalizirala futurologija kao grana te ideja za konferenciju koja će sve to predstaviti javnosti kroz predavanja vrhunskih svjetskih futurologa. Ove godine organiziramo prvu Future Tense konferenciju i dovodimo četiri stručnjaka koji će govoriti o budućnosti poslovanja. Pokrit ćemo široke teme, a one će se mijenjati iz godine u godinu kako bi pokrile šire aspekte društva.

Odabrali smo trenutno vrlo relevantne stručnjake. Morgaine Gaye će pričati o budućnosti hrane i prehrane, što nas zanima i u privatnom aspektu, Gerd Leonhard pričat će o medijima, tehnologiji i njenom utjecaju na čovjeka. Aric Dromi govorit će o pametnim gradovima, a David Birch o budućnosti plaćanja.

Želimo da ljudi slušaju inspirativna predavanja, da dođu na svoja radna mjesta i da ih to motivira na pozitivne promjene.

Konferencija Future Tense autorski je projekt agencije Komunikacijski laboratorij čija je namjera potaknuti hrvatsku poslovnu javnost na promišljanje o mogućnostima primjene futuroloških predviđanja u poslovanju. Morgaine Gaye, Gerd Leonhard, David Birch i Aric Dromi futurolozi su koji će govoriti o generalnim predviđanjima, pametnim gradovima, budućnosti plaćanja i predviđanjima vezanima za industriju hrane. Konferencija će se održati 2. listopada 2018. u Laubi, a više informacija o predavačima nađite na službenoj stranici.

Foto: Sanja Jagatić

Hvala Botaničaru na ustupljenoj lokaciji za snimanje.

Učitati još
Zatvori