Kinokultura prikazuje neka od najboljih filmskih ostvarenja u Kinu Tuškanac

Ciklus Kinokultura donosi neka od najboljih filmskih ostvarenja kroz
povijest na veliko platno Kina Tuškanac. Režiseri Ridley Scott, Charles
Laughton, William Friedkin, Joseph Mankiewicz, Robert Aldrich, Michael
Mann, Michael Cimino i Otto Preminger potpisuju filmove posljednjeg
izdanja Kinokulture, a na repertoaru su ostali još filmovi “Heat”
Michaela Manna, “The Deer Hunter” Michaela Cimina i “Anatomy of a
Murder” Otta Premingera.

U petak, 31. siječnja je na rasporedu Vrućina, tj. “Heat”. Bivši zatvorenik Neil McCauley profesionalni je pljačkaš koji se u poslu, kojem je u
potpunosti posvećen, vodi načelom da se ne veže ni za što od čega ne
može pobjeći za 30 sekundi. Prilikom pljačke blindiranog vozila s
novcem, koju izvede sa svojim ljudima među kojima su i ovisnik o kocki
Chris Hiherlis te također bivši zatvorenik ali i obiteljski čovjek
Michael Cheritto, zbivanja izmaknu kontroli te grubi Waingro, pridošlica
u grupi, nepotrebno ubije čuvara iz pratnje vozila, poslije čega budu
ubijena i preostala dvojica. Nakon što Neil i njegovi ljudi uspiju
pobjeći s plijenom od 1,6 milijuna dolara u obveznicama naftne tvrtke
koja novac od droge ´pere´ preko računa u inozemstvu, istragu pljačke
preuzme odlučni poručnik Vincent Hanna, jedan od najboljih ljudi elitnog
odjela za pljačke i ubojstva u Los Angelesu. Dok Hanna sa svojim
ljudima, među kojima je i promišljeni Casals, kreće tragom pljačkaša,
McCauley će najprije odlučiti kazniti Waingroa, a potom se početi
zbližavati s grafičkom dizajnericom Eady. Istodobno, Hanna će se osim sa
zahtjevnom istragom suočiti i s nevjerom svoje treće supruge Justine, do
braka s kojom je Hanni stalo i zbog pokćerke Lauren.

Unatoč znatnim kvalitativnim oscilacijama njegovih filmova, Michael Mann
(Lopov, Lovac na ljude, Posljednji Mohikanac, Probuđena savjest, Poroci
Miamija, Gangsteri) je jedan od najznačajnijih suvremenih holivudskih
filmaša. Kao autor intrigantnih moralki i slojevitih karakternih studija
opipljive tragike, mahom dojmljivo stiliziranih priča većih od života,
Mann je umjetnik koji uvijek stvara precizan, zaokružen, realističan i
vizualno impresivan svijet, nerijetko okrutan i nemilosrdan urbani milje
čije dominantne boje i arhitektonski oblici na određeni način nadopisuju
i dodatno definiraju karaktere protagonista. “Heat” je jedan od
najboljih filmova 90-ih, impresivno atmosferičan, maestralno režiran, s
ugođajem konstantne tragike, izvrsno glumljen u kojem je redatelj
obradio vlastiti TV-film Obračun u L.A.-u iz 1989. godine, u kojem su
likove koje tumače oskarovci Al Pacino i Robert De Niro, u potonjem
slučaju pod drugačijim imenom, odigrali Scott Plank i Alex McArthur.

U ponedjeljak, 10. veljače, na rasporedu je film “The Deer Hunter”.
Godine 1979. od devet nominacija za Oscara nagrađena onima za najbolji
film, redatelja, sporednu mušku ulogu (sjajni Christopher Walken),
montažu i zvuk, dvjema nagradama BAFTA ovjenčana ratna drama za režiju
koje je Michael Cimino, ujedno i suscenarist te koproducent filma,
osvojio i Zlatni globus, jednim je dijelom temeljena na nedovršenom
scenariju naslova The Man Who Came to Play (Čovjek koji se došao igrati)
autora Louisa Garfinklea i Quinna K. Redekera. Dok je njihov predložak
bio tematski fokusiran na kockanje, Las Vegas i ruski rulet, Cimino je
pod paskom producenta Michaela Deeleyja i u suradnji s Dericom
Washburnom ključni dio priče smjestio u Vijetnamski rat, u
antologijskoj, no u vrijeme premijere vrlo kontroverznoj sekvenci
zadržavši motiv ruskog ruleta. Mjestimice odveć pompozno i emotivno
povišeno ostvarenje koje je među prvima tijekom druge polovine 70-ih
godina prošlog stoljeća prekinulo dotadašnju šutnju filmaša o
traumatičnoj temi sudjelovanja u ratu u Vijetnamu, sjajno je režirano, a
osim izuzetno uvjerljivog bavljenja motivom američke postratne moralne
krize odlikuju ga emotivna tenzičnost, dojmljiv epski zamah, vizualna
impresivnost za koju je zaslužan i glasoviti Oscarom ovjenčani snimatelj
Vilmos Zsigmond, iznimno raspoloženi glumački nastupi postave predvođene
odličnim Robertom De Nirom te autentičan i etnografskim detaljima bogat
prikaz života u onodobnoj američkoj industrijskoj provinciji. Upravo je
De Niro Ciminu i Michaelu Deeleyju predložio Meryl Streep za tumačenje
najvažnije ženske uloge, a s njom je stigao i John Cazale, njezin
tadašnji dečko koji je bolovao od raka i umro nedugo nakon završetka
snimanja, te mu je uloga Stana i posljednja u karijeri.

Posljednji film ovog ciklusa prikazuje se u četvrtak, 20. veljače 2020.
– Anatomija jednog umorstva. Godine 1960. nominirana za sedam Oscara,
uključujući one za najbolji film, adaptirani scenarij te glavnu i dvije
sporedne muške uloge, kao i za četiri Zlatna globusa i tri nagrade
BAFTA, izvrsna sudska krimi-drama Anatomija jednog umorstva producenta i
redatelja Otta Premingera izuzetno je uspjela adaptacija istoimenog
romana kojeg je pod pseudonimom Robert Traver napisao sudac John D.
Voelker. Riječ je o većim dijelom komornom, izvrsno režiranom,
intrigantnom, odlično glumljenom i sjajno napisanom ostvarenju čiji je
scenarist ugledni Wendell Mayes (Drvo za vješanje, Express pukovnika
Ryana). U suradnji s njim, tri puta za Oscara nominirani Preminger
(Rijeka bez povratka, Čovjek sa zlatnom rukom) kreirao je jedan od prvih
holivudskih filmova koji se eksplicitno bavi temama seksa i silovanja,
koji sa zamjetnim cinizmom oslikava američki sudski sistem te koji mnogi
drže najboljom sudskom dramom svih vremena. U vrijeme premijere
ostvarenje je smatrano prilično kontroverznim, dijelom zbog pionirskog
bavljenja spomenutim temama seksa i silovanja, dijelom zbog na filmu
dotad nikad izgovorenih riječi poput ´kontracepcije´, a dijelom i zbog
efektnog prikaza manipuliranja pravdom i sudskom procedurom. U glavnoj
ulozi nastupa legendarni oskarovac James Stewart (Divan život,
Vrtoglavica), a u zvjezdanoj postavi njegovi su partneri Lee Remick
(Dani vina i ruža, Pretskazanje), Ben Gazzara (Ubojstvo kineskog
kladioničara, Veliki Lebowski) i također oskarovac George C. Scott (Dr.
Strangelove, Patton). Jednu od najboljih svojih ilustracija na špici je
izradio znameniti Saul Bass (Sjever – sjeverozapad, Psycho, Spartak), a
soundtrack potpisuje veliki Duke Ellington, koji se i pojavljuje u
filmu.

0