

Volimo dobar dizajn. Volimo komade namještaja koji ne podižu samo prostoriju, već i obrve, od divljenja. Komade koji pričaju priču, koji su više od funkcije, više od forme. Komade koji traju. A malo što u svijetu dizajna ima toliko statement snage kao komad koji stoji u prostoru već cijelo stoljeće i još uvijek izgleda trendi. Takva je B 9, kolekcija stolića koju je osmislio Marcel Breuer prije točno 100 godina, a koja i danas, desetljećima nakon prvog skiciranja u Bauhausu, prkosi vremenu.
Ove godine, Bauhaus Dessau Foundation slavi veliki jubilej, 100 godina od nastanka Thonetove prve kolekcije od čeličnih cijevi, B 9 stolova, kroz umjetnički program izložbi i konferencija. I nije to samo slavlje jednog komada namještaja, to je slavlje jedne ideje. Ideje da se dizajn može osloboditi ornamentike, povijesnih stilova i teškog drva. Da može biti lagan, funkcionalan, prozračan i svejedno nevjerojatno elegantan.
Rođenje moderne elegancije
Početak 20. stoljeća bilo je vrijeme velikih preokreta u umjetnosti, arhitekturi i načinu života. Bauhaus, škola koju je 1919. osnovao Walter Gropius, bila je više od edukativne institucije. Bila je laboratorij za eksperiment. Godine 1925., kada se škola preselila iz Weimara u Dessau, sve se poklopilo: nova zgrada, nova energija, nova vizija.
U tom trenutku na scenu stupaju dizajneri poput Marcela Breuera i Mart Stama, koji su započeli eksperimentiranje s tada potpuno netipičnim materijalom za kućni namještaj, čeličnim cijevima. Materijal koji se do tada koristio isključivo u bolnicama i industriji transporta, odjednom se našao u dnevnim sobama, kantinama i radnim prostorima.
I tada dolazi gotovo filmski trenutak inspiracije. Breuer, kako kaže legenda, inspiriran volanom bicikla kreira B 9 H – prvi model čeličnog stolića. Prvotno namijenjen za kantinu Bauhausa, B 9 H brzo evoluira u čitavu seriju B 9 stolića – famozne „nesting tables“ koji se elegantno umeću jedan u drugi i time štede prostor.
Revolucija u estetici prostora
Ono što B 9 čini toliko posebnim nije samo njegov minimalistički oblik. To je ideja prostora. Vizualna prozračnost koju omogućavaju čelične cijevi; neprekinute linije koje se suptilno uklapaju u prostoriju. Funkcija i estetika stopljene u jedno. I što je najvažnije – univerzalnost. Ovi stolići lako su uklopljivi u gotovo sve prostorije.
U periodu kad je Europa tražila novu formu stanovanja, Bauhaus i srodni pokreti odgovorili su jednostavnim arhitektonskim linijama, koje su tražile jednako jednostavan namještaj. B 9 je bio savršen odgovor – lagan, modularan, modernistički.
Thonet i industrijalizacija dizajna
Thonet je prepoznao potencijal odmah. Već 1928. potpisuju ugovor s Breuerom i preuzimaju njegovu tvrtku Standard Möbel. Godinu dana kasnije osnivaju vlastiti odjel za čelični namještaj gdje se i danas proizvode kultni komadi poput B 9 stolića i stolaca S 32/S 64 te tako p(o)staju standard modernog interijera.
Tridesetih godina Thonet proširuje svoj portfelj licenciranjem radova Marta Stama i Miesa van der Rohea te dizajnira vlastite modele poput B 97 i B 285. Do sredine desetljeća, Thonet je već bio najveći svjetski proizvođač tubularnog namještaja. Danas, 100 godina kasnije, te iste linije i dalje osvajaju.
Nova lica klasika
Ipak, klasici se ne čuvaju u vitrini, oni se reinterpretiraju. Naime, prije nekoliko mjeseci njemačka modna dizajnerica Jil Sander napravila je iznenađujući, ali sofisticiran iskorak iz svijeta mode u svijet namještaja. U suradnji s renomiranim brendom Thonet, predstavila je reinterpretaciju kultnog dizajna stolice Marcela Breuera. Kolekcija se sastoji od dvije linije – Serious i Nordic, a više o tome možete pročitati ovdje.
Naposljetku preostaje nam samo zaključiti kako dobar dizajn nije stvar ukusa. On je stvar karaktera. A kultni komadi Marcela Breuera ga imaju i više nego dovoljno.


Foto: Thonet, Instagram (@thonet_official)