Sljedeći tjedan vas čeka jako dobra doza umjetnosti, kazališta i filma

Sljedeći tjedan vas čeka jako dobra doza
umjetnosti, kazališta i filma

Filmovi, kazalište i performans obilježiti će tjedan pred vama. Donosimo izbor događanja, projekcija i izvedbi koje nikako ne biste smjeli propustiti u dani koji dolaze.

Device_art

Device_art festival, međunarodni festival umjetnosti, robotike i novih tehnologija u svom završnom siječanjskom izdanju donosi dva programa za sve ljubitelje filmske i zvučne umjetnosti. Zagrebački Muzej suvremene umjetnosti ovog će vikenda, 26. i 27. siječnja postati centar Device_art Binarnog kina i zvučnih performansa petoro europskih umjetnika.

Pet filmova prema izboru Hrvoja Pukšeca

Film je kao medij savršeno polje i alat promišljanja androidne budućnosti. Binarno kino u svom programu donosi dva takva filma: vijetnamski kratkometražni igrani The Last Fisherman Shala Ngoa i dugometražni dokumentarni More Human Than Human Tommya Pallotte i Femke Wolting. Riječ je o dokumentarcu koji pokazuje stanje stvari sada i ovdje – u kojoj su mjeri naše inteligentne kreacije već pronašle svoje otoke u oceanu ljudskosti. Igrani The Last Fisherman smješten je u distopijska desetljeća koja dolaze i tematizira odnos čovjeka i androida nakon svega dobrog i lošeg što im se uopće moglo dogoditi.

Razumijevanje umjetne inteligencije srž je filma PUK* Bill umjetnika Florisa Schönfelda, dok je emancipacija stroja i njegovo buđenje osnovna nit hrvatskog kratkometražnog eksperimentalnog filma A.D.A.M. Vladislava Kneževića. Rudarski dron umjesto na asteroidu završi na Zemlji i onda sve što hardverski ima na raspolaganju počinje koristiti u samospoznajnom procesu potrage za smislom. Njegovi su kognitivni putovi i rukavci posve drukčiji od ljudskih, no konačni zaključci postaju neodoljivo karbonski, a ne binarni. Majstorsko zamagljivanje prostora koji spaja ljude i robote napravio je Ion De Sosa filmom Androids Dream.

More Human Than Human

Pet jedinstvenih zvučnih performansa prvi put u Zagrebu

Mathias Loose (NO), Valentin Durif (FR), Jiska Huizing (NL/NO), Lucas Paris (FR) i Elio Libaude (FR) u svojim se umjetničkim radovima fokusiraju na zvuk u intermedijskim i hibridnim praksama, njegovu vezu s prirodom i okolišem – od monumentalnih krajolika do mikro flore i faune, ali i na osjetilne imerzije i eksperimentiranje s medijima, glazbenim instrumentima, formatima i komunikacijskim kanalima.

Zvučni dnevnik je hiper-realističan rad umjetnika Mathiasa Loosea, putovanje u kojem slušatelj prati pripovjedača koji izvodi aktivnosti u različitim situacijama. Loose je oduvijek bio očaran stvaranjem glazbe i snimanjem zvuka na terenu, a s vremenom je to izraslo u arhiv sačinjen od uspomena, razmišljanja i mjesta. Cilj rada je prikazati atmosferično putovanje kroz svakodnevne situacije. Kad više od deset godina svaki dan radite s glazbom, podsvjesno vam se prikradaju čudne male glazbene teme i ritmovi, istaknuo je Loose. Radosni građani povjerovat će stroju umjetnika Valentina Durifa je eksperimentalni, ambijentalni, noise improvizacijski glazbeni set koji se temelji na dijalogu između nekoliko autonomnih kinetičkih do it yourself skulptura, harfe koju aktivira zvučnik i analognog sintesajzera. Rad Iskidani zapisi umjetnice Jiske Huzing je u stalnoj mijeni. Temelji se na rastućoj kolekciji audio materijala bez jedinstvene konačne forme. Oni se istovremeno pojavljuju u različitim oblicima, bilo da se radi o studijskim snimkama, zvuku snimljenom uživo ili na terenu, a s vremenom postoji i mogućnost njihova ponovnog snimanja, zamjene ili uklanjanja. AntiVolume umjetnika Lucasa Parisa istražuje kretanje i dinamiku između unutarnjeg i vanjskog. U ovoj seriji performansa, publika je u prisustvu nestabilne i energične skulpture sačinjene od zvuka i svjetlosti. Rad je rezultat algoritamskih istraživanja i nastaje umjetnikovom improvizacijom u stvarnom vremenu. Elio Libaude u 40-minutnoj izvedbi gledatelje će transportirati u drugu stvarnost. Audiovizualni performans Kokoliti prilika je za promišljanje i za eksperimentiranje s različitim kutovima gledišta i različitim aspektima tog procesa, bilo sitnima ili golemima – od kratkotrajnog i raspršenog oblika života ili kretanja vode do mase mulja koja se transformira i statičnog uzdizanja stijena.

Lucas Paris (FR)

Program performansa kustoski su selektirali Fabien Fabre (Second Nature, Francuska), Anne Marthe Dyvi (BEK, Norveška) i Ena Hodžić (KONTEJNER, Hrvatska), a održava se u sklopu šestog po redu međunarodnog festivala umjetnosti, robotike i novih tehnologija Device_art te kao dio europskog projekta Future DiverCities.

Device_art festivalsko zagrijavanje započelo je 7. prosinca 2018. u Splitu, dok je zagrebački program krenuo 18. prosinca sa centralnom izložbom Strojevi nisu sami u Muzeju suvremene umjetnosti, a koja je otvorena do 3. veljače 2019. godine. Izložba predstavlja 25 međunarodnih umjetnika i 21 rad koji mapira suvremeno djelovanje strojeva i ljudsku kohabitaciju s njima.

Device_art je međunarodni festival koji se od 2004. godine bavi tehnološkim napravama, strojevima i robotikom u suvremenoj umjetnosti, a organizira ga udruga KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse.

Elio Libaude (FR)

A.D.A.M.

KURLANI

Kako u 21. stoljeću na scenu postaviti Kurlane, antologijsku trilogiju našega pisca Mirka Božića o životu u Dalmatinskoj Zagori, prvi put objavljenu 1952. godine, bez posebne povijesne reference u domaćem kazalištu? Surova stvarnost Dalmatinske Zagore s kraja četrdesetih godina prošloga stoljeća ali i položaj žena u patrijarhalnom društvu kojima je Božić dao glas i kontekst nakon više od šest desetljeća otvaraju cijeli niz starih, ali i novih pitanja na koje kroz svoju interpretaciju i autorski projekt odgovore propituje redateljica Senka Bulić u predstavi prema motivima Trilogije o Kurlanima.

Autorski projekt prema motivima Trilogije o Kurlanima Mirka Božića

Žena koja ruši tabue svoje sredine u današnjem bi svijetu bila heroina i povod za djelovanje, a u onome nekadašnjem tek jedan od brojnih tragičnih likova naše književnosti. Priče o ženama u našoj književnosti često u fokusu imaju tragične posljedice i kraj, dok nam se iz današnje perspektive rakurs mijenja i okreće prema uzrocima i mogućnosti novih početaka. Perka, tragična figura ali i subverzivna heroina kao metafora položaja žena u društvu u ovoj interpretaciji kroz religiozno preobraćenje i zavjetovanje doživljava najveću tragediju svog života – njezina priča je mrtva utrka života i smrti. Tu priču na prvi mah možda gledamo kao priču prošlosti, ali ćemo je na kraju ipak detektirati kao priču o našoj sadašnjosti.

Kao što u hrvatskom književno-umjetničkom prostoru postoje Glembajevi, tako postoje i Kurlani. Dvije velike obiteljske sage, dva potpuno različita društvena miljea. „Jedina“ razlika je u tome što su Glembajevi s agramerskog asfalta nestali, a kurlanski gen i nerv svoj život živi i dalje. Priča je to u kojoj prepoznajemo pejzaž kojim koračaju likovi u ritmu darvinističke borbe za opstanak.Trilogija Mirka Božića ,Kurlani i danas nam objašnjava što nam se to događa.

Priča o Kurlanima je priča u kojoj prepoznajemo sredinu u kojoj živimo. Pejzaž sablasne društvenosti u kojem se neprekinuto kreću likovi s refleksom da ih netko ne zaustavi, refleksom pater familiasa. Pod okriljem religije ili demokracije. Imaginarno zajedništvo postaje sudbina i smrtna presuda za one koji se ne uklapaju.

Predstavu možete pogledati u zagrebačkoj Tvornici kulture 27. i 28. siječnja, sve informacije o ulaznicama dostupne su ovdje.

adaptacija i režija: Senka Bulić
dramatizacija: Vesna Đikanović
scenografija i glazba: Tomislav Ćurković
kostimografija: Oliver Jularić
igraju: Helena Minić Matanić, Frano Mašković, Lucija Šerbedžija, Jure Radnić, Anđela Ramljak i Paško Vukasović

Večer s WHW Akademijom – Performans Oscara Murilla

U utorak, 29. siječnja, u 19 sati, u Studiju Maljković, Kralja Držislava 8, u Zagreb umjetnik Oscar Murillo održat će performans.

U dijalogu s prvim proleterskim, latinoameričkim romanom “Industrijski park” (1933.) Patricije Galvao, umjetnik Oscar Murillo razvija performativnu akciju koja propituje odnos prema radu, nasilju i položaju žene u društvu u kolonijalnim i modernim vremenima. Patricia Galvao, aktivistica i članica Antropofagnog pokreta u Brazilu, u romanu “Industrijski park” piše o sudbini radnica u vrijeme industrijalizacije Sao Paola, a tijelo protagonistice postaje teritorij na kojem se nasilno manifestiraju povijesne tenzije kolonizacije u patrijarhalnom, židovsko-kršćanskom društvu.

Umjetnička praksa Oscara Murilla obuhvaća slikarstvo, grafiku, kolaž, video, kiparstvo, performans, participativne instalacije i intervencije, a odlikuje se eksperimentalnošću, procesualnošću i otvorenošću forme koja nadilazi ograničenja medija i jasno određenih umjetničkih kategorija. Tematski, njegova praksa obuhvaća niz pitanja poput migracija, globalizacije, putovanja, rada, proizvodnje, uloge umjetnika te njihovih manifestacija na mikro i makro razini. Stavljajući ovaj široki raspon tema u vezu s umjetnikovom osobnom biografijom, Murillovi radovi naglašavaju tenzije koje nastaju kao posljedica pregovaranja različitih lokacija, zajednica, kultura, klasnih pripadnosti i društvenih konteksta.

Filmovi Xaviera Dolana u kinu Tuškanac

Od srijede, 30. siječnja do subote, 02. veljače kino Tuškanac prikazuje retrospektivu mladog, darovitog i veoma plodnog kanadskog redatelja Xaviera Dolana. U sklopu programa pod nazivom Portreti: Filmski ‘wunderkind’ Xavier Dolan bit će prikazano ukupno 6 redateljevih filmova. Program započinje u srijedu, 30. siječnja u 19 sati projekcijom izvrsne psihološke egzistencijalne drame Mama (2014), petim dugometražnim redateljevim projektom, po sudu mnogih i njegovim najuspjelijim filmom, koji je na festivalu u Cannesu zasluženu ovjenčan Nagradom žirija.

U četvrtak je na rasporedu drugi redateljev film, Izmišljene ljubavi (2010), osjetno smirenija i zrelija romantična drama u odnosu na redateljev prvijenac, a iste večeri slijedi obiteljska psihološka drama Samo je kraj svijeta (2016), ovjenčana Velikom nagradom žirija i nagradom ekumenskog žirija u Cannesu. Petak donosi nagrađivanu egzistencijalnu dramu i redateljev prvijenac Ubio sam majku (2009), kojeg je Dolan režirao u dobi od svega 19 godina, kao i egzistencijalnu psihološku dramu s elementima trilera Tom na farmi (2013), koja je na festivalu u Veneciji ovjenčana nagradom FIPRESCI.

Program završava u subotu nagrađivanom, provokativnom, stiliziranom i sugestivnom romantičnom dramom U svakom slučaju, Laurence (2012), kojom se Dolan potvrdio kao promišljen i iznenađujuće zreo filmaš formiranog umjetničkog senzibiliteta koji se u kreativnom smislu razvija iz filma u film. Cijena ulaznice je 20 kuna, za članove 10 kuna.

Raspored projekcija:

Srijeda, 30.01.
19:00 Uvod: Dora Slakoper, romanistica
Mama / Mommy (2014), 139′

Četvrtak, 31.01.
19:00 Izmišljene ljubavi / Les amours imaginaires (2010), 101′
21:00 Samo je kraj svijeta / Juste le fin du monde (2016), 97′

Petak, 01.02.
19:00 Ubio sam majku / J’ai tué ma mère (2009), 96′
21:00 Tom na farmi / Tom à la ferme (2013), 102′

Subota, 02.02.
19:00 U svakom slučaju, Laurence / Laurence Anyways (2012), 168′

3. Salon pjenušavih vina Zagreb

Tjedan nabijen kulturom treba i prigodno gastronomski začiniti… Prvi ovogodišnji salon iz mreže Salon of Sparkling Wines je 3. Salon pjenušavih vina Zagreb koji će u petak, 1. veljače 2019. otvoriti novu zagrebačku vinsku sezonu. Salon će se održati u srcu Zagreba – u Hotelu Dubrovnik, gdje će se na uniformiranim mjestima predstaviti preko trideset ponajboljih hrvatskih i slovenskih te nekoliko stranih proizvođača vrhunskih pjenušavih vina. Poruka i cilj Salona jest širenje svijesti, da se pjenušava vina ne piju samo za praznike i svečanosti, nego i svaki dan i podizanje razine kulture pijenja pjenušavih vina kroz izobrazbu te će stoga biti organizirane – besplatne vođene radionice za posjetitelje. Dio salona bit će namijenjen ponudi kulinarskih delicija koje se sljubljuju s pjenušavim vinima.

3. Salon pjenušavih vina Zagreb bit će otvoren od 15h – 21h. Cijena ulaznice za posjetitelje iznosi u pretprodaji 120kn, a na dan priredbe 150kn. Ulaznice su dostupne putem sustava Eventim te na svim prodajnim mjestima Eventima. 

Zoran Predin – Glavom kroz zid

U iščekivanju događanja u tjednu iza, s velikim zadovoljstvom ističemo da će Zoran Predin predstavit će svoju zbirku priča Glavom kroz zid 4. veljače, i to u intimnom ambijentu Zagrebačkog kazališta mladih, gdje će u razgovoru s Andrijom Škarom, osim onih o knjizi i pisanju, otkriti i mnoge dosad nepoznate detalje iz vlastitog života, razjasniti zašto ga bije glas nepopravljivog romantika i koliko je teško zadržati takvu reputaciju, rasvijetliti vlastite kreativne procese i prišapnuti nam tajne koje stoje iza njegovih najboljih i najpoznatijih pjesama.

Na predstavljanju će sudjelovati i nekoliko gostiju iznenađenja koji su ovog velikog kantautora, pjesnika i pjevača pratili kroz različite faze njegove karijere i kroz čija će se svjedočanstva pred vama otkriti Zoran Predin kakvog još niste upoznali. Ovaj jedinstveni društveni događaj izvanredna je prilika da izbliza, intimno upoznate čovjeka kojega ste dosad mogli samo slušati!

Ulaznica za promociju stoji 40 kuna i vrijedi kao vaučer za kupnju knjige na promociji (od pune cijene knjige s vaučerom se odbija 40 kuna). Ulaznice je moguće kupiti u Frakturinoj web-knjižari i u knjižarama Znanje (Gajeva 1), Menart (Avenue Mall) i Hoću knjigu (City Centar one West) ili naručiti na prodaja@fraktura.hr.

Foto: Unsplash, promo

Učitati još
Zatvori