Melinda Šefčić: Uključiti djecu u umjetnost je izuzetno važno

Melinda Šefčić: Uključiti djecu u
umjetnost je izuzetno važno

Dječji osmijeh je neprocjenjiv i svako dijete zaslužuje imati bezbrižno djetinjstvo, no nažalost to nije uvijek tako. Udruga Mali zmaj zapravo je velika jer je njihov glavni cilj poboljšanje kvalitete života siromašne i nezbrinute djece. Čine to kroz razne vježbe, edukacije i radionice, a jedna od onih koja je najzanimljivija klincima je svakako ona umjetnička. U suradnji s Wiener osiguranjem pokrenut je projekt Wiener Zmjastori u kojem su udruzi na korištenje dali prostor koji im koristi za individualni rad s djecom, organizirana je humanitarna aukcija, a u suradnji s umjetnicom Melindom Šefčić oslikan je njihov ured i organizirane su radionice terapijskog slikanja za djecu, što je pretpostavljate mališanima bilo najzabavnije. Razgovarali smo s Melindom koja nam je rekla nešto više o svom umjetničkom putu i o tome koliko njoj znače ovakvi hvale vrijedni društveno odgovorni projekti.

Umjetnički put

Melindin umjetnički rad često se vrti oko društveno korisnih aktivnosti pogotovo kada je riječ o djeci i skupinama koje su na margini društva. Ova umjetnica smatra kako smo svi u životu predodređeni za nešto, u nekom aspektu rada u i za društvo i samim time svatko od nas ima neku svoju ulogu. Njena je počela još od malih nogu, a onda se profilirala i naposljetku formirala u umjetničkom izričaju i radu u formi murala koji doprinosi neizravnoj terapiji ljudi.

“Još za vrijeme studija imala sam želju profilirati se i educirati u smjeru Art terapije, već mi je tada bilo jasno kako ću nakon studija upisati doktorat na ALU. Tako sam 2013. godine upisala doktorski studij i započela obrazovanje u smjeru prevencije i preventivnog grupnog rada s djecom te sam počela iščitavati i stručno upoznavati smjer Art Terapije. Rad s djecom osnovnoškolske dobi bio je moj prvi susret i konkretno iskustvo rada, kroz provođenje likovnih radionica s ciljem prevencije i preventivnog učinka crteža na psihofizičko stanje djeteta. Nakon što sam se upoznala s Art terapijom dodatno sam se usmjerila i tako definirala moj daljnji, danas svima poznati rad, a on se odnosi na estetizaciju i umjetničku rehumanizaciju bolničkoga prostora, s naglaskom na pedijatrijske odjele. Ovo usmjerenje je vid neizravne terapije umjetnošću s pozitivnim ishodom na promatrača. Nakon bolnica usmjerila sam se i na oslikavanje zatvorskog sustava te sam tijekom godine realizirala brojne umjetničke projekte koji su uključili rad mnogih umjetnika i istraživača, a sve s ciljem ostvarenja što većeg broja intervencija u javnom prostoru poput bolnica, vrtića, škola itd,” kaže Melinda.

Umjetnost je jedinstvena za sve

Za umjetnost se kaže da nam može pomoći da se lakše nosimo sa stresnim situacijama, Melindina iskustva su za sada pozitivna.

“Umjetnost je jedinstvena za sve, ali definitivno doprinosi terapiji i terapijskom učinku. Umjetnost se intenzivno primjenjuje u radu s ljudima, ona ima transformativnu moć. Upravo njenom primjenom tijekom godina realizirala sam brojne radionice i projekte u sklopu kojih se provodi i istraživački rad, a rezultati dosadašnjih istraživanja pokazuju da ona nakon svoje realizacije doprinosi pozitivnom osjećaju pojedinca općenito. Umjetnost doprinosi skretanju pozornosti s akutnih problema, obradi trauma, doprinosi bržem oporavku, razvoju komunikacije, socijalizaciji te socijalnoj reintegraciji pojedinca. Samim kreativnim činom doprinosi se manifestaciji emocija, osvješćivanju i obradi trauma, problema s kojima se ljudi susreću, dok se kroz njihovu individualnu deskripciju i analizu može doprinijeti lakšem razumijevanju i nošenju sa svakodnevnim stresorima.”

Na inicijativnu Wiener osiguranja, ove je godine realizirala suradnju s Udrugom Mali zmaj. Wiener osiguranje pokrenulo je novi projekt „Wiener Zmajstori“, koji je uključio realizaciju dvije likovne intervencije i niz likovnih radionica s djecom korisnicima Udruge Mali zmaj.
“Kada me je Wiener kontaktirao s idejom za ovaj projekt, primarni je fokus bio je na oslikavanju novog prostora koji je udruga Mali zmaj dobila na korištenje od Wiener osiguranja u Ulici grada Mainza. Sama tema rada bila je prepuštena meni na volju, iz Wiener osiguranja su me kontaktirali sukladno tomu što su vidjeli čime se bavim u svom radu, kao i da je najveći fokus na estetizaciji dječjih prostora (bolničkih, zatvorskih te privatnih). Nakon toga sam smislila prijedlog koncepta, isti predstavila Wieneru te smo se svi složili kako je šarena tematika prikaza ptica i malog zmaja najbolja forma za realizaciju ovog projekta.”

Šareni murali

“Prvi se veliki mural realizirao u prostoriji za igru, a kada sam ga naslikala i kada je udruga Mali zmaj ispunila prostor svojim rekvizitima, shvatili smo kako je nastao rad koji se savršeno uklapa u prostor. Drugi rad, koji se nalazi na središnjem ulaznom zidu prikaz je simbola udruge Mali zmaj u šarenom okruženju te je nastao u suradnji s djecom korisnicima udruge. Bio je to naš prvi susret i upoznavanje, iz kojeg je proizašla daljnja suradnja. Nakon te radionice, uslijedila je realizacija nekolicine radionica s istom djecom koja su prisustvovala izvođenju murala s prikazom zmaja. Do sada je na radionicama sudjelovalo oko 20 djece, a neka su dolazila kontinuirano od početka. Naime, radovi se nekada rade i po dva susreta, pa je interesantno iznova vidjeti ista lica. Na zadnjoj smo radionici imali 7 novih polaznika, što mi je bilo jako drago za vidjeti. Jedna radionica s pripremama traje oko 2 h, a na svakoj bude prisutno oko 12 djece.”

Uključenje djece u umjetnost

Melinda smatra kako je uključenje djece u različite radionice izuzetno važno, jer doprinosi suradnji, novim poznanstvima, druženju i kreativnom provođenju vremena, te bi na tome trebao biti velik fokus u našoj zajednici. “Smatram da je važnije da djeca svakodnevno crtaju umjesto da su toliko fokusirana na mobitele i televiziju. Umjetnost doprinosi njihovom razvoju, njihovoj integraciji i socijalizaciji, a sve kroz čin stvaralaštva. Kada se radi o provođenju umjetničkih radionica s djecom, važan je pristup djeci, kako im se predstavite i kako predstavite temu rada. Ako ju predstavite na jedan kreativan i pozitivan, zaigrani način, bez puno ograničenja, djeca će nesputano krenuti u realizaciju rada. Samim time, kreativno izražavanje ima svojstvo terapije. Kroz igru, boju, ritam i ton djeca manifestiraju neko svoje akutno raspoloženje, koje samo uz njegovu interpretaciju i sami kao terapeut možete reinterpretirati i iščitati kakvog je dijete raspoloženja, što ga veseli ili pak muči. Pa upravo tako možemo reći kako umjetnost ima transformativnu moć, ona doprinosi mentalnom zdravlju pojedinaca, a tako i djece.”

Oslikavanje interijera i eksterijera ovoj umjetnici uvijek je najprivlačnije, to joj je i primarni vid rada, nakon čega slijede crtež i slika. “Moji su motivi fokusirani na prikaz flore i faune u punom kolorističkom izričaju. Radove volim ispuniti s puno sitnih detalja, tako da rad pri svakome susretu promatrača iznova iznenadi i zaintrigira. Veseli me svaki novi angažman, jer znam da će on izmamiti osmjeh na lica brojnih promatrača te će potaknuti na igru, interakciju ili pak skretanje misli s nekog akutnog problema. Sam rad može pomoći i u pokretanju komunikacije s djecom, stvaranju priče i ispunjavanju vremena. Kada je moje stvaralaštvo u pitanju, to mi je neprocjenjivo.”

Prostori u kojima Melinda radi svakako se razlikuju te nije isto što se oslikava i tko je ciljana skupina koja se radom obuhvaća. Naravno da nije isto oslikavati neki dječji prostor i recimo prostor kaznionice za odrasle, kaže Melinda te dodaje, “moja je težnja s radom ista, a to je unijeti pozitivnu distrakciju koja će rezultirati pozitivnim mislima i konačnim pozitivnim ishodom. Svakako sam svjesna da moj rad ne razveseli svakoga podjednako i to je sastavni dio posla. No, reakcije su većinom pozitivne i služe mi kao potvrda da to što radim vrijedi i ima smisla, puno više nego što to možemo opisati i zamisliti. Samim time, svaki mi je prostor novi izazov, a svaki rad iskustvo koje vodi ka novim idejama i ciljevima kako ljude razveseliti te prostor uz primjenu umjetnosti oplemeniti na najbolji mogući način.”

Melindine radionice su super kreativne

Melindine radionice su prije svega kreativne, duhovite i inspirativne, ne samo za djecu, već i za nju samu, kao i za cure iz Malog zmaja, kaže Melinda. “Skupne radove smo radili na velikom papiru, a upravo je taj moment druženja i socijalne integracije sveprisutan u radionicama koje provodim. Prvotno se volim predstaviti djeci i upoznati se s njima, zatim im ispričam priču o temi rada – ona tako može biti prikaz mora ili neke džungle, nakon čega ih pitam koje sve životinje žive u tom prostoru. Na kraju, kada ih nabrojimo ‘sve’, pitam ih koja bi životinja bili kada bi mogli birati. Kada zamisle neku životinju, prvo ju svi individualno crtaju na tom velikom papiru, a kada svi završe sa svojim radom zasebno, kreće se u ispunjavanje zajedničke pozadine. Tako se stvara jedan, zajednički rad, koji potiče zajedničko razmišljanje i razgovor, čime se stvara jedan pozitivni utjecaj koji djeca prenose jedni na druge. Zajedničkom izgradnjom svijeta djeca uče o kolektivnoj svijesti, zajedništvu, doprinosima i ujedinjenju, kao i društvenoj odgovornosti.”

Crtanje murala

“Najčešće, ako u radu s djecom izrađujemo murale, koristim boje za zid, a rijetko na samom kraju radionice, uz kontrolirane uvijete i na otvorenom prostoru, djeci dozvolim i da se koriste sprejevima. Kada se radi o likovnim radionicama koje provodimo s Malim zmajem, najviše se primjenjuju veliki papiri u roli, te se tako u prosjeku oslikava 3 do 4 metra dugačak papir, širine 1,5 metar. Koriste se tempere, akrilne boje, kistovi te crtaći pribor. Na zadnjoj smo radionici tako radili pripremu za veliki rad, te su se crtali crteži manjih dimenzija u tehnici flomastera i drvenih bojica, dok će se sljedeći put primjenjivati kistovi i tempere za izvođenje velikog, zajedničkog rada.

Teme rada su različite: kada bi mogao birati bio/bila bi morska životinja, ili ptica, ili životinja u džungli, itd. Djeca prvo razmišljaju o tome što bi ona željela biti, a potom to i crtaju, uz aktivaciju mašte ili ponekad primjenu mobitela. Nerijetko im dajem i teme npr. što vole u školi, što vole kod sebe, mame i tate, no ovog puta nisam željela obrađivati specifične teme kao što je obitelj, već sam težila zadržati se na veselim i šarenim temama i potencijalnim radovima vedrih boja, a mislim da smo u tome i uspjeli.
Djeca najčešće imaju oko sat do sat i pol koncentracije, te ih kroz radionicu pokušavam pustiti da crtaju, pričaju i igraju se, a ako malo zastanu s radom pokušavam ih motivirati i potaknuti da završe započeti rad, no isto tako važno je znati i kada treba stati.

Zašto je kreativnost važna?

“Smatram da je kreativnost važna zato što ispunjava pojedinca. Potiče na rad, kreativno ispunjenje vremena, priziva dobro raspoloženje i misli te doprinosi osjećaju pripadnostii, vrijednosti i kvalitete. Umjetnost je jedinstvena za sve, te je podjednako dobra i ima podjednako pozitivni učinak neovisno je li vam to primarni posao ili ste samo amater koji se u slobodno vrijeme bavi nekim vidom likovnog izričaja, iako su razlike između bavljenja umjetnošću kao osnovnim zanimanjem ili hobijem svakako prisutne.”

“Ako ste kreativni svaki dan, bit ćete ispunjeni,osjećat ćete se vrijednima, korisnima za sebe, doprinijet ćete osjećaju ispunjenosti i ugode. Zašto ne bi ste, umjesto gledanja u mobitel i TV, svaki dan stvarali nešto kreativno? Definitivno mislim da su umjetnost i kreativnost iznad svega i da vješto doprinose pozitivnom raspoloženju, sreći i radosti, stvarima koje ljudima danas uvelike manjkaju, jer općenito mislim da mnogo ljudi svoje živote živi isprazno, a pandemija je to samo dodatno naglasila”, zaključuje Melinda. O cijelom radu Udruge Mali Zmaj čitajte ovdje, a o akciji Wiener Zmajstori informirajte se ovdje.

Foto: Wiener osiguranje

Preporuka

Zatvori