U suvremenom dobu sve više projekata teži harmoničnom odnosu s okolišem i lokalnom tradicijom, stvarajući prostore koji nisu samo funkcionalni već i emocionalno i kulturno značajni.
Dobri primjeri arhitekture ne nameću se prostoru, već ga nadopunjuju, interpretirajući lokalne vrijednosti kroz suvremene materijale i tehnologije. Dizajn tada postaje most koji povezuje identitet mjesta s globalnim jezikom arhitekture, omogućujući posjetiteljima ne samo da promatraju prostor već i da ga dožive, osjete i razumiju.
Jedan od takvih primjera je i Tianfu Habitat paviljon u kineskom Chengduu – projekt koji je projektirao renomirani kineski studio China Southwest Architecture Design and Research Institute (CSWADI). Primjer je arhitekture koja spaja tradiciju regije Sichuan s inovativnim arhitektonskim pristupom, čineći ga istaknutim simbolom Međunarodne hortikulturne izložbe 2024.
Smješten na nježnom nagibu, paviljon se ne uzdiže iznad krajolika, već se u njega utapa, gotovo ga grli, poštujući njegovo prirodno oblikovanje i ritam.
Krug kao središnji motiv i simbol zajedništva
Središnji motiv paviljona je krug, kao simbol zajedništva, ravnoteže i kontinuiteta u kineskoj kulturi. Krug se u arhitektonskom jeziku paviljona koristi ne samo kao oblikovni element, već i kao sredstvo organizacije prostora i posjetiteljskog iskustva. Kroz tri međusobno povezana prstena, paviljon obuhvaća tri tematske cjeline: dvorište, lotosov ribnjak i bambusove brežuljke.
Ovaj kružni koncept nije slučajan, on se temelji na duboko ukorijenjenim simbolima svakodnevnog života u Sichuanu. CSWADI je te motive pretvorio u suvremenu arhitekturu koja odražava toplinu, otvorenost i opuštenost tipičnu za Chengdu.
Dvorište kao mjesto okupljanja
Dvorište u Tianfu Habitat Paviljonu evocira klasične kuće zapadnog Sichuana, gdje su obiteljski i društveni rituali imali centralnu ulogu. Posjetitelji kroz ovo dvorište prolaze kroz niz iskustava koja povezuju kulturu i arhitekturu u jedinstveni doživljaj.
Lepezasta izložbena dvorana, izrađena od čelične konstrukcije, nudi fleksibilnost za različite postave. Uz dvoranu se nalazi dvosmjerna pozornica za operu, čije izvedbe dopiru do otvorenog dvorišta. Posjetitelji mogu uživati u predstavi iz udobnosti zatvorenog prostora ili sjedeći na otvorenom, dok čajna soba pruža autentičan ambijent za opuštanje i promatranje.
Voda kao poveznica zajednice
Druga tematska zona, lotosov ribnjak, odražava važnost vode u životu i kulturi Chengdua. Tanki most prelazi preko ribnjaka, nudeći pogled na plutajuće platforme u obliku stiliziranih lotosovih listova. Na tim platformama posjetitelji mogu sudjelovati u zajedničkim obrocima čime se dodatno ističe motiv zajedništva.
Voda ovdje nije samo estetski element, već simbol plodnosti, života i društvenih običaja vezanih uz prehranu i druženje.
Bambusovi brežuljci
Treći dio paviljona vodi posjetitelje kroz šumovite brežuljke s gustim bambusovim gajevima i malenim gostinjskim kućicama. Ovaj dio zamišljen je prostor, koji će i nakon završetka izložbe ostati aktivan u funkciji kulturnog i ekološkog turizma.
Svaka gostinjska soba otvara se prema zelenim padinama, nudeći predivan pogled i osjećaj potpunog uranjanja u prirodu.
Suvremena arhitektura s osjećajem za tradiciju
Tianfu Habitat Paviljon arhitektonska je interpretacija duše Chengdua. Kroz oblik kruga i pažljivo osmišljene tematske cjeline, paviljon povezuje prošlost, sadašnjost i budućnost, tradiciju i inovaciju, prirodu i arhitekturu.
O projektu
Ime: Tianfu Habitat Exhibition Hall
Arhitekti: CSWADI
Lokacija: Chengdu, China
Foto: © Arch-Exist | @archexist