

Na Sarajevo Photography Festival dolazi Nat Geo fotograf Rubén Salgado Escudero. Imamo intervju
U vremenu kada svijet gleda u izazove klimatskih promjena, društvene nejednakosti i nesklad između ideala i stvarnosti, fotografija postaje moćan alat za razumijevanje i promišljanje naše svakodnevice. Upravo to donosi ovogodišnji Sarajevo Photography Festival čija tema Weltschmerz – osjećaj tuge zbog nesklada između ideala i stvarnosti – otvara prostor za kritički i transformativni dijalog kroz umjetnički izraz.
Jedan od istaknutih sudionika festivala je Rubén Salgado Escudero, španjolski fotograf i National Geographic Explorer, koji već skoro deset godina kroz svoj projekt Solar Portraits donosi svjetlo doslovno i metaforički. Kroz intimne portrete ljudi iz udaljenih zajednica diljem svijeta koji su prvi put dobili pristup električnoj energiji putem solarnih panela, Rubén priča priču o nadi, otpornosti i održivoj budućnosti.

Rubén Salgado Escudero
Njegov rad, inspiriran tehnikom chiaroscuro iz 17. stoljeća, donosi dramatične, gotovo slikarske prizore osvijetljene samo svjetlom koje proizvode solarne žarulje – simboli napretka u dijelovima svijeta gdje je noć nekada značila potpuni mrak. Ovaj spoj tradicije i inovacije, umjetnosti i tehnologije, savršeno se uklapa u festivalski koncept Weltschmerza, pružajući nam pogled na stvarnost koja je istovremeno surova i puna svjetla mogućnosti.
U nastavku donosimo razgovor s Rubénom koji otkriva što ga je potaknulo na ovaj projekt, kako fotografija može biti alat za društvenu promjenu i kako se kao umjetnik nosi s izazovima suvremenog svijeta.
Projekt Solar Portraits od 2014. godine odveo vas je na više kontinenata diljem svijeta. Što je potaknulo ideju za ovaj projekt? Je li postojao neki konkretan trenutak koji je to izazvao?
Godine 2014. bio sam u Mjanmaru, radeći na zadatku za Ujedinjene narode – fotografirao sam ruralna sela. U početku sam se šokirao kada sam shvatio da većina sela nije imala električnu energiju, a i sam morao prvih nekoliko tjedana ove misije morao živjeti uz svijeće i baterijsku lampu. Ovdje su se ljudi oslanjali na svijeće i baterijske lampe, ali nakon zalaska sunca nisu imali mnogo toga za raditi pa bi im tada dan završavao. No, u jednom selu primijetio sam značajnu promjenu – nekoliko obitelji koristilo je mali solarni panel, što im je uvelike poboljšalo kvalitetu života. To iskustvo potaknulo je moje zanimanje za utjecaj solarne energije u ruralnim dijelovima Mjanmara, gdje je tada 90 % stanovništva bilo bez struje. Sljedećih šest mjeseci proveo sam dokumentirajući njihove priče i portrete, razgovarajući s ljudima koji su koristili solarne panele.

Upoznali ste mnoge ljude čiji se životi promijenili zahvaljujući solarnoj energiji. Koja vam se priča ili osoba najviše urezala u pamćenje i zašto?
Za mene je bilo jako puno priča koje su mi bile prava životna lekcija i nevjerojatna inspiracija. No, jedna mi se posebno urezala u pamćenje i ona je zapravo dio izložbe. Riječ je o paru miješanog podrijetla, pripadaju autohtonoj zajednici s juga Meksika, iz savezne države Guerrero. Bili su u braku više od četrdeset godina kad sam ih fotografirao. Imaju sedmero djece i čak osamnaestero unučadi.
Kao i svima, postavio sam im pitanje: “Je li vam se život promijenio, na bilo koji način, otkako imate žarulju zahvaljujući solarnoj energiji?” I tada mi je Faustina, supruga, rekla nešto što me potpuno zateklo. Pogledala me i rekla:
„Po prvi put u gotovo pedeset godina mogu pogledati svog supruga u oči – u našim intimnim trenucima.“
U tom trenutku prošli su me trnci. Bio je to jedan od onih odgovora koji vas pogode ravno u srce. Bila je to toliko dirljiva priča i istovremeno podsjetnik na to koliko stvari koje mi uzimamo zdravo za gotovo, nekome drugome mogu značiti cijeli svijet. To mi je ujedno bila i jedna od najvažnijih lekcija tijekom cijelog ovog projekta – da budem zahvalan, prisutan i da nikada ne uzimam „male“ stvari zdravo za gotovo.
Kako gradite povjerenje sa zajednicama koje fotografirate, posebno kada je električna energija još uvijek nov i osjetljiv resurs za njih?
Kad god mogu, nastojim provoditi vrijeme u zajednici kako bih izgradio odnos s protagonistima – to mi je daleko draži način rada od brzog pristupa. Kad dolazim u neku zajednicu, najčešće prvo surađujem s organizacijom koja već dulje vrijeme radi s tim ljudima. Te organizacije me onda predstave članovima zajednice i upravo preko tih partnerstava s pouzdanim ljudima koji su već uložili puno vremena i truda u izgradnju odnosa, uspijevam ući u kontakt s ljudima na autentičan način.
Kroz takav pristup stvara se prostor za uzajamno upoznavanje. Ja upoznajem njih, oni mene. Razmjenjujemo iskustva, objašnjavam im svoj projekt, pokazujem im o čemu se radi i razgovaramo o tome kako njihov način života – korištenje solarne energije – zapravo predstavlja uzor svima nama. Oni su na neki način ispred svog vremena, pokazujući kako bi budućnost trebala izgledati korištenjem obnovljivih izvora energije.
Koristili ste vizualni stil inspiriran tehnikom chiaroscuro. Što vas je privuklo toj tehnici i kako vam pomaže ispričati modernu priču s povijesnom referencom?
Chiaroscuro mi je uvijek bio fascinantan. Studirao sam umjetnost u SAD-u i posebno su me oduševila djela Caravaggia — drama u njegovim slikama, kako ti likovi gotovo izlaze iz platna u trodimenzionalnom obliku, toliko da ih gotovo možeš dotaknuti i osjetiti. Dolazim iz Španjolske i imao sam sreću vidjeti nevjerojatne chiaroscuro radove u muzejima poput Prado i u raznim europskim gradovima. Ta trodimenzionalnost i dramatičnost su me uvijek privlačile. Prije nego što sam postao fotograf, radio sam kao 3D animator, pa mi je ta dimenzionalnost bila posebno zanimljiva i bliska.
Inspiriralo me i to što su mnoge chiaroscuro slike oslikane u večernjim ili noćnim satima, kad je svjetlo bilo uglavnom od svijeća, kao što je to bilo u doba Caravaggia i Rembrandta. Kad sam boravio u nekim selima i zajednicama gdje nema struje, svijet je izgledao baš kao na tim slikama — mračno, s tajanstvenim svjetlom, i to me vraćalo u 17. stoljeće, u vrijeme kad su ta djela nastajala. Želio sam upotrijebiti taj vizualni jezik 17. stoljeća kako bih se osvrnuo na modernu tehnologiju i suvremene probleme koji danas utječu na svijet.

Napustili ste uspješnu karijeru u animaciji da biste se posvetili fotografiji. Kada se osvrnete unatrag, jeste li osjećali strah pri tom skoku i što vam je dalo hrabrost?
Da, definitivno sam osjećao strah kad sam napuštao svoj život u Njemačkoj – sve prijatelje, uspješnu karijeru. Naravno, bilo je to zastrašujuće, ali istovremeno sam znao da ću možda jednog dana požaliti ako ne pokušam. Zaista vjerujem u život bez kajanja i mislim da ne trebaš žaliti za onim što nikad nisi napravio.
Iskreno, danas kad gledam mlade ljude s 18, 19 ili 20 godina, tek su završili fakultet i žele se baviti fotografijom puno radno vrijeme i da im je ona glavni izvor prihoda. To mi djeluje kao velik i hrabar potez, jer je danas to teže nego ikad. Naravno, ni tada nije bilo lako. Ja sam tada imao deset godina karijere u animaciji i video igrama, zarađivao sam dobro i imao ušteđevinu. S 33 godine, kada sam ostavio sve kako bih okušao sreću u svojoj strasti (fotografiji), puno bolje sam znao tko sam kao osoba, što možda mogu, a što možda ne mogu. Puno više nego da sam to pokušao s 21 godinom.
Dakle, bilo je straha ili bolje reći nervoze zbog nepoznatog, ali sam bio spreman i jasno sam znao jednu stvar. Da bi se ostvarile stvarne promjene, pravi rast i napredak, moraš izaći iz zone komfora i suočiti se sa strahom. Važno je ostati samopouzdan i vjerovati da se iza tog straha može nalaziti zelena dolina punа prilika i život u kojem ću raditi ono što me stvarno zanima. Zato mi je bilo vrijedno pokušati i napraviti taj veliki korak vjere.
Putovali ste u više od 60 zemalja i živjeli u šest. Kako vam je takav nomadski način života oblikovao pogled na svijet kao umjetnika i čovjeka?
Putovanja su me potpuno oblikovala. Moja majka je fotografkinja, putnica, avanturistica i istraživačica. Putovao sam s njom po cijelom svijetu još od malena, i već od ranog doba bio sam izložen različitim kulturama, bojama, mirisima, okusima, jezicima i svemu što ih okružuje, ali nikad nije kasno za to. Putovanja te nauče kako biti ponizan i stave te u situacije koje te natjeraju da puno naučiš o sebi.
Putovanja mijenjaju čovjeka. Oblikuju te i mijenjaju način na koji vidiš svijet. Omogućuju ti da stvari promatraš iz više perspektiva. U mom slučaju, hrane moju neprestanu znatiželju o ljudima, o planeti, o svijetu. Putovanja su uvijek činila i još uvijek čine to za mene.
Ako postoji jedna stvar koju najviše želim za čovječanstvo, to je da svatko ima priliku putovati i vidjeti stvarnosti i iskustva drugih ljudi. Mislim da bismo tako imali više empatije i suosjećanja, nešto što nam je danas jako potrebno u svijetu i vremenu u kojem živimo.
Što vam danas znači pojam „dom“ nakon toliko godina na putu?
Dom za mene znači mjesto na koje se vraćam, vraćam se obitelji, rutini, svakodnevnoj tišini i stabilnosti, svom sidru. Moja partnerica, moja supruga, veliki je dio toga. Nakon tjedana ili ponekad mjeseci putovanja, imati dom kojem se mogu vratiti izuzetno je važno za moje dobrostanje, mentalno zdravlje i stabilnost.
To imam tek otprilike posljednjih sedam godina, otkako sam 2013. postao fotograf. Prvih pet godina stalno sam bio na putu i morao sam napraviti dom bilo gdje bih raspakirao torbe. S vremenom sam shvatio da mi je pronalazak te emocionalne stabilnosti u domu izuzetno važan. Od kad sam stvorio dom i povezao se sa suprugom, to je postalo najvažniji dio putovanja ili barem jedan od najvažnijih dijelova, jer uvijek je lijepo znati da se možeš vratiti kući.
Vjerujete li da fotografija može stvarno utjecati na naš pristup klimatskim promjenama i društvenoj nejednakosti?
Vjerujem da fotografija, kao i glazba ili bilo koji drugi umjetnički medij, ima moć utjecati na ljude, probuditi emocije i osvijestiti važne stvari, u ovom slučaju, teme poput klimatskih promjena i društvene nejednakosti. Mi fotografi, posebno dokumentaristi, često imamo romantičnu ideju da kroz svoj rad možemo donijeti stvarne promjene. To mi je oduvijek bila velika motivacija u mojem radu.
No, kako sam stjecao više iskustva i postajao zreliji, shvatio sam da moramo ostati realistični. Ta romantična ideja ima dobre namjere, ali nije uvijek dovoljna. Zato vjerujem da mi kao umjetnici i fotografi imamo odgovornost pokušati svoje fotografije dovesti dalje od samog izlaganja na zidu ili u časopisu. Trebamo napraviti korak dalje i stvarno nastojati ostvariti društveni utjecaj kroz svoj rad.
To može značiti da naše fotografije budu prikazane ključnim akterima u svijetu ili da surađujemo i povezujemo se s ljudima koji imaju moć da naprave promjenu. Mislim da je u današnjem svijetu, gdje smo preplavljeni slikama, sve teže napraviti jednu fotografiju koja će stvarno promijeniti stvari, ali i dalje vjerujem da je to moguće i uvijek trebamo težiti tome da se to dogodi.
Tema ovogodišnjeg festivala fotografije u Sarajevu je „Weltschmerz“ – bol uzrokovana razlikom između ideala i stvarnosti. Kako vam se ta ideja odražava na vaš osobni i umjetnički put?
Mislim da je to dobro pitanje. Važno je da se danas više nego ikad pogledamo u ogledalo. Kad kažem „mi“, mislim na čovječanstvo u cjelini. Živimo u svijetu iluzija i lažnih prikaza, naročito kroz društvene mreže poput Instagrama ili TikToka. Način na koji sebe prikazujemo često je idealiziran, onako kako bismo željeli da nas drugi vide, ali stvarnost nije uvijek takva.
Vrlo je važno da to jasno vidimo jer ta iluzija stvara mnogo boli i štete svijetu. Posebno mladima, koji zbog takvih idealiziranih prikaza često pate od nedostatka samopouzdanja i ljubavi prema sebi, jer se osjećaju nesavršenima u odnosu na standarde koje nameću mediji i pop kultura. To šteti mnogim mladim umovima i srcima, dovodi do depresije i otežava osnovnu ljudsku sposobnost socijalizacije i povezivanja.
Isto vrijedi i za druge velike probleme, kao što su klimatske promjene. Vrijeme za djelovanje nije sutra, niti danas, bilo je jučer. Moramo biti vrlo jasni i realni oko toga koliko je situacija ozbiljna. Moramo se suočiti s istinom i učiniti da oni koji imaju moć — ne samo političari, nego prije svega velike korporacije — promijene svoj način rada i u potpunosti revolucioniraju svoje poslovanje, jer oni imaju stvarnu moć i oni su ti koji mogu napraviti pravu promjenu.
Kao pojedinci i manje zajednice, na nama je da te ljude držimo odgovornima i pritišćemo političare da prisile korporacije na te promjene. Dok se to ne dogodi, živimo u svijetu iluzija.
U svom radu želim staviti tu stvar u prvi plan, ali na pozitivan način — ne da budem idealističan ili da stvari prikazujem površno, nego zato što osjećam da živimo u svijetu prepunom negativnosti i strašnih vijesti koje su važne, ali ljudi su se emocionalno zatvorili i povukli od svega toga bola. Zato, ako možemo pronaći način da ispričamo priče o otpornosti i nadi, koje stvarno adresiraju prave probleme — ne na idealističan način, nego iskreno i stvarno, ali iz perspektive koja može inspirirati ljude umjesto da ih depresira, mislim da imamo puno veće šanse da potaknemo ljude da se uključe i zaista odrade svoj dio.
Vjerujete li da fotografija može biti alat otpora ili iscjeljenja u suočavanju s globalnim krizama?
Vjerujem u umjetnost i smatram da je fotografija, način na koji je ja gledam i rad kojem težim, umjetnička i kreativna. Vidim da svaki umjetnički medij ima moć da liječi, da budi ljude, da izazove emocije.
To je ono čemu težim. Svakom fotografijom koju napravim želim da netko osjeti nešto i da ispričam priču koja, nadam se, može inspirirati ili pokrenuti neku promjenu u osobi ili ljudima. Da ih potakne da žele napraviti promjenu ili na neki način pomoći. Jer mi, kao čovječanstvo, trenutačno smo u najtežoj situaciji kad je riječ o potrebi za suosjećanjem, empatijom i ljubavlju.
Ovogodišnje izdanje festivala održaće se od 9. do 15. lipnja na više lokacija u Sarajevu, uz bogat program koji uključuje radionice, izložbe, predavanja, photo reviews, Photo Book Day i Movie Night. Više o festivalu, gostima i programu pročitajte ovdje.
Foto: Instagram, Rubén Salgado Escudero