Journal.hr
Pavle Pavlović

KULturni radar: Slikar Pavle Pavlović nova djela izlaže u ljubljanskoj galeriji Ravnikar

Slikar Pavle Pavlović otvorio je samostalnu izložbu Starburst u galeriji Ravnikar Ljubljani. Izložba je organizirana u suradnji s Trotoarom, a može se pogledati do 14. svibnja.

Seriju slika Starburst Pavle Pavlović gradi kao vizualni patchwork, slojevitu slagalicu u kojoj se fragmenti povijesti umjetnosti i suvremenoga digitalnog kaosa sudaraju, preklapaju i stapaju u gustu mrežu značenja. Njegove slike podsjećaju na ekran pretrpan otvorenim prozorima –  prepoznatljivi slikarski i filmski motivi preklapaju se s vizualnim šumom memova, glitch estetike i internetskih simbola.

Takva kompozicijska zasićenost nije slučajna – Pavlović se poigrava percepcijom i značenjskim slojevima, raskapa i rastavlja ikonografiju prošlih stoljeća i sastavlja svoju vlastitu; slikarski jezik u kojem se naizgled nelogični i nespojivi elementi montiraju u kaotično skladne i asocijativne prizore.

Starburst

Inspiraciju crpi iz kasnogotičkih i ranorenesansnih umjetnika poput Duccija, Dürera i Cranacha Starijeg, čijim referencijama manipulira prema principima avangardnih kolaža s početka 20. stoljeća, kao i modernističkih filmskih montaža Crnog vala. Ove slike ne slijede jednu perspektivu ni jasan narativ — promatrajmo ih radije kao zbirku diorama, iluzornih konstrukcija koje evociraju kazališne kulise i antičke igre svjetla i sjene. Djeluju poput portala u pomno režirani, hiperaktivni svemir zagušen digitalnim kuršlusom — memovi, GIF-ovi i emojiji preobražavaju se u svete ikone, Pinky the Cat isteže se među kičastim ukrasima, dok gumeni medvjedići, (obezglavljeni) sveci i ratnici titraju relikvijskim sjajem.

Scene iz filma Svete planine Alejandra Jodorowskog uklapaju se u apokaliptične motive Dürerovih grafika, čije gotovo ritualno ponavljanje unutar ciklusa stvara ritmičnost nalik na vizualnu mantru. Većini radova zajednička je i centralna kompozicijska forma starburst. Ona djeluje kao akcelerator – fokalna točka koja istodobno uvlači pogled gledatelja i katapultira ekscentrične fragmente. Apsurd se nameće kao ključ čitanja ovih radova – Pavlović ne traži red, nego napetost, onu vrstu mentalne kontradikcije koja tjera gledatelje da se zagledaju još jedanput, uvjereni da su nešto propustili.

The Adoration of melting face, detalj
Pinky 2, detalj
St. Cupcake, detalj
Study 1, detalj

Mogućnost slike danas

I u ovoj izložbi Pavlović nastavlja istraživati prostor slike unutar suvremenog konteksta – kako ga doživljavamo u svijetu gdje se realno i digitalno neprestano isprepleću? Njegova ikonografija spaja kontrolirano i kaotično, izokrećući odnose autentičnog, vrijednog i stvarnog. U vremenu vizualne hipertrofije, kada sadržaj konzumiramo neviđenom brzinom, Starburst propituje mogućnosti slike danas – može li istodobno funkcionirati kao objekt, prostor i znak; složena struktura značenja koja objedinjuje vrijeme, stilove i simbole na svjež način.

Foto: Zupanov