U MSU-u se ovaj tjedan otvara izložba velikog talijanskog umjetnika

U MSU-u se ovaj tjedan otvara izložba
velikog talijanskog umjetnika

MSU predstavlja izložbu radova Paola Scheggija

Povodom četrdesete obljetnice performansa, Oplà stick: muka po Paolu Scheggiju Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu otvara prvu izložbu posvećenu talijanskom umjetniku Paolu Scheggiju. Izložba se realizira u suradnji s Associazione Paolo Scheggi i uz podršku Galerije Tornabuoni i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, a kustosice su Ilaria Bignotti i Jasna Jakšić.

Izložba u suradnji s izvedbenim kolektivom BADco. rekonstruira povijesni performans održan u Galeriji Studentskog centra u Zagrebu prije pedeset godina na otvorenju izložbe Typoezija koja je bila dio manifestacije Tendencije 4. Pedeset godina kasnije ova ponovna izvedba nije samo posveta Paolu Scheggiju, jednom od najvažnijih talijanskih sudionika i suputnika novih tendencija, nego i prilika za refleksiju o odnosima vizualnih umjetnosti, jezika i performansa krajem šezdesetih godina proteklog stoljeća te sagledavanje vizualne i konkretne poezije u kontekstu eksperimentalne umjetnosti neoavangarde. Osim toga, izložba donosi arhivsku i dokumentarnu građu, poput povijesnih fotografija Vladimira Jakolića i Arde Ardessi, kao i izvornu scenografiju i rekvizite korištene za Scheggijev performans.

Premijera rekonstrukcije performansa Oplà stick: muka po Paolu Scheggiju biti će 5.9.2019. u 20 sati, Muzej suvremene umjetnosti, MSU galerija.

Tijekom trajanja izložbe BADco. će u nekoliko navrata izvesti rekonstrukciju performansa. Datumi će biti objavljeni naknadno.

Paolo Scheggi, na tragu drame Ernsta Tollera Hoppla, wir leben!, osmislio je, napisao, režirao i postavio akciju Oplà-stick na dvije lokacije u proljeće 1969. godine: prvo u Milanu u Galeriji Naviglio 15. travnja, a zatim u Zagrebu 6. svibnja u Galeriji Studentskog centra. Sam Scheggi ovako ju je opisao:

Redateljski tekst ustvari čini izbor odabranih riječi koje izgovara glas koji dolazi izvan scene, i koje, s 19 osnovnih pokreta, izvodi četvero glumaca – zovu se A, B, C i D prema uputama koje im daje taj isti glas. Iza njihovih leđa, kao scenografija, stoji velika crna ploča na kojoj je izloženo 26 bijelih slova abecede. Glumci ih uzimaju i donose na scenu, prema uputama glasa: nastoje složiti riječi, pokušavajući interpretirati naredbe, između slobode i prinude.

PAOLO SCHEGGI. OPLÁ-STICK 1969-2019

U Zagrebu su izvođači bili Getulio Alviani, Franca Scheggi, Bruno Gambone i Martha Žimberk, a glasovne upute davao je Paolo Scheggi. Na kraju akcije publika je zaplesala, plešući s bijelim slovima, kao što se vidi na fotografijama otvorenja koje je snimio Vladimir Jakolić.

Oplà-stick dio je kazališnog i performativnog Scheggijeva eksperimenta koji je, počevši od 1968., nadahnuvši se i kulturnom revolucijom tih godina, razvio posebnu osjetljivost za ulogu umjetnosti u društvu i politici. Drama Ernsta Tollera Hopplà, wir leben!, napisana 1927., odabrana je kao polazišna točka scenarija same akcije: taj je tekst nastao kao reakcija na neuspjehe njemačke revolucije, tako da je s njime i Erwin Piscator otvorio obnovljeni prostor svojeg Političkog teatra. Prvi dio naslova, Oplà-stick, upućuje na povijesni izvor Tollerove drame, dok je u isto vrijeme i magična formula, riječi, neka vrsta dozvole za zabavu i eksperiment, dok se drugi dio naslova, Muka po Paolu Scheggiju, odnosi kako na Tollerovu osobnu dramu tako i na šire shvaćenu dramu umjetnika i intelektualaca općenito, u njihovu stalnom nastojanju da objedine umjetnost i život, vrijeme umjetničkog rada i vrijeme akcije.

Na izložbi će u digitalnom obliku biti predstavljen Roman vizualne poezije, koji je Scheggi napisao između 1962. i 1965.: čine ga 63 tipkana lista, od kojih svaki čini zasebnu kompoziciju vizualne i konkretne poezije, sačinjenu od tipkanih slova. Teme koje vizualiziraju one su s kojima se Scheggi inače bavio u svojem umjetničkom istraživanju: vrijeme, prostor, punoća i praznina kao metafore života i smrti, riječ kao forma i kao plastički, oblikovni potencijal. Roman vizualne poezije svjedoči o Scheggijevim doticajima s internacionalnim strujama u istraživanju vizualne i konkretne poezije onog vremena, od Carla Bellolija do Dietera Rota. U specifičnom, Scheggijevu slučaju oslobođenje tipografskih slova na stranici, koje je otpočelo 1962., proročanski najavljuje performans Oplà-stick izveden sedam godina kasnije, kada su glumci oslobodili slova na sceni.

Kustosice izložbe: Ilaria Bignotti i Jasna Jakšić.

Izložba se organizira u suradnji s Arhivom Paola Scheggija, i uz podršku galerije Tornabuoni, Arhiva Paloa Scheggija, Minstarstva kulture RH.

Izložba će biti otvorena do 11. listopada 2019. godine.

Učitati još
Zatvori