Preko 40 umjetnika na izložbi zbog koje ćete htjeti posjetiti Palermo

Preko 40 umjetnika na izložbi zbog koje
ćete htjeti posjetiti Palermo

Manifesta je međunarodna izložba suvremene umjetnosti koja se svake dvije godine održava u novoj europskoj prijestolnici i privlači ljubitelje umjetnosti iz čitavog svijeta. Osnivačica je Hedwig Fijen, nizozemska povjesničarka koja od osnutka 1990-ih do danas bira glavnog kustosa i rukovodi iz središnjeg ureda u Amsterdamu. Hedwig ističe kako je nakon 11. izdanja Manifeste u Zürichu odlučila promijeniti nešto u kustoskom pristupu pa je ove godine sastavila tim kustosa (Ippolito Pestellini Laparelli, Mirjam Varadinis, Andrés Jaque i Bregtje van der Haak). Njihov glavni zadatak jest da kroz prizmu geopolitike istraže urbane, društvene i kulturne transformacije grada te otkriju kako migracije, zagađenje i klimatske promjene, možda najaktualnije teme suvremene Europe, utječu i mijenjaju grad.

Manifesta u Palermu donosi preko 40 umjetnika na više od 20 lokacija

Nomadska priroda koncepta Manifeste ove godine u Palermu pronalazi izvrsnu kulisu. Zahvaljujući burnoj prošlosti, okupaciji od strane gotovo svih europskih civilizacija i uskih veza sa sjeverom Afrike i istočnim dijelom Mediterana zadnjih 2000 godina, Palermo kako ponosno navodi njegov gradonačelnik Leoluca Orlando, „donosi Manifestu Mediteranu, a Mediteran Europi“. Svoju migracijsku povijest Palermo je potvrdio i prije nekoliko godina kada je njegovo arapsko-normansko nasljeđe zajedno s katedralom u Cefalù i Monrealeu upisano na listu UNESCO-ve svjetske baštine.

Ovogodišnja Manifesta je prilika za stvaranje platforme gdje će se o gradu promišljati u suradnji s lokalnom zajednicom i gdje će svi zajedno pokušati odgonetnuti tko je vlasnik današnjeg Palerma i kako ga vratiti građanima. Radovi preko 40 umjetnika postavljeni su na više od 20 gradskih lokacija među kojima su crkve, kapelice, parkovi pa čak i palače koje su za javnost inače zatvorene. Kustoski tim imao je težak zadatak smještanja modernih instalacija u snažne i sugestivne prostore koji mahom plijene pažnju freskama, mozaicima i arhitekturom.

Krovna tema bijenala su vrtovi, točnije planetarni vrt – koncept francuskog botaničara Gilles Clémenta koji 1997. godine svijet naziva planetarnim vrtom. Vrtovi su simbol moderne globalizacije i logična metafora s obzirom na to da su i sami mjesta gdje se različite vrste susreću i koegzistiraju. Prigodno je i raskošni botanički vrt Palerma, osnovan 1789. godine, s nizom egzotičnih vrsta inspirirao i poslužio kao scenografija radova ovogodišnje Manifeste. Među posjećenijim lokacijama je i palača Forcella de Seta u kojoj se nalazi instalacija The Soul of Salt, rad umjetnice i aktivistice Patricie Kaersenhout. Prema tradiciji s Kariba, postoji legenda o „letećim Afrikancima“, robovima koji ne jedu sol kako bi postali lakši i odletjeli natrag u Afriku. Uz video s afričkim obredima i blagoslovom soli, umjetnica u maurski interijer smješta brdo soli i poziva posjetitelje da svatko uzme mali dio. Vraćanje soli u more označava kraj patnji i simbolizira pomirbu s precima.

Pažnju privlači i instalacija berlinskog Peng! Kolektiva pod nazivom The Call-A-Spy. U dvorištu palače Ajutamicristo postavljena je govornica u kojoj su programirani telefonski brojevi zaposlenika svjetskih najpoznatijih tajnih službi čije agente svaki posjetitelj može kontaktirati tako da podigne slušalicu i prije razgovora posluša upute što (ne) govoriti prije javljanja agenta.

Autori instalacije Theatre of the Sun (David Burns i Austin Young) inspiraciju uvijek pronalaze u voću stavljajući akcent na trgovačke rute kojim voće kroz povijest putuje kontinentima, baš kao i kultura. Projekt uključuje izradu zidnih tapeta i Voćnu mapu Palerma na kojoj su ucrtane stotine stabala mahom zapostavljenih voćki na javnim i privatnim posjedima grada.

Crkva Sv. Lovre u Palermu poznata je zbog krađe čuvenog i nikada pronađenog platna “Rođenje Krista sa Sv. Franjom i Sv. Lovrom” kojeg je 1609. naslikao Caravaggio. Osim štukatura Giacoma Serpotte, razlog za posjetiti ovaj iznimni barokni ambijent je performans Nore Turato, hrvatske umjetnice s nizozemskom adresom, postavljen upravo u ovoj crkvi. Forte Norinih performansa uvijek je jezik pa tako i u performansu I’m happy to own my implicit biases (malo mrkva, malo batina) slušamo Noru kako recitira reklame, prepričava isječke svakodnevnih dijaloga, slogana, poštapalica i književnih tekstova koje kao da smo već čuli. Umjetnica riječi izgovara brzo, poigrava se ritmom, glasnoćom i dinamikom pa teško pronalazimo granicu njene inačice spoken word poezije, suvremene glazbe i performansa.

Osim glavnog programa, Manifesta je popračena i velikim brojem radionica, projekcija, umjetničkih projekata i kolateralnih događanja koja traju sve do zatvaranja 4. studenog 2018. nakon čega kreću pripreme za Manifestu13 u Marseilleu.

Talijani vole naglasiti da posjet Siciliji otkriva nove svijetove, a uz niz razloga za uživanje u temperamentom Palermu, ove godine sigurno je i planetarni vrt Manifeste12.

Foto i tekst: Josipa Vujčić

Učitati još
Zatvori