#allaboutchange: Budite dio promjene ovih blagdana i sudjelujte u humanitarnom art projektu ONI2022.

#allaboutchange: Budite dio promjene ovih blagdana i sudjelujte u humanitarnom art projektu ONI2022.

Blagdani su nam sve bliže, a ovih dana ćemo mnogo razmišljati o tome koliko je naša uloga važna u svijetu oko nas i koliko svojim djelovanjem možemo pomoći svima u našoj okolini. Kako mali ljudi svojim djelovanjem mogu napraviti velike promjene u društvu, na svojem primjeru je pokazala Vanja Varga koja kroz svoj brend Djelovanje stvara kreativne (humanitarne) projekte od ideje i dizajna, preko menadžmenta i operative sve do realizacije spajajući ljude i ideje u zanimljive kombinacije kojih spoj stvara (dodatnu) vrijednost. Jedan od takvih projekata je i projekt ONI. ONI 2022. je limited edition kalendar koji okuplja 13 ilustratorica i ilustratora koji doniraju ilustraciju za izradu kalendara i aukcijsku izložbu. Novac od prodaje ide udruzi Krijesnica koja pruža podršku djeci i obiteljima suočenim s malignim bolestima. U prošloj godini donirano je 29.000 kuna za male Krijesnice. No osim prikupljenog novca, na lice djece i njihovih roditelja vraćen je osmijeh na lice, barem u vrijeme blagdana. Zato ovih blagdana vi budite dio te promjene. Neka vaši pokloni budu originalna umjetnička djela eminentnih hrvatskih umjetnika, a pritom ćete činiti dobro djelo. Neka promjene krenu od vas ovih blagdana i to od sitnica koje će onda imati veliki značaj za društvo. Ovakvi društveno-odgovorni projekti okosnica su promjena, a što ih je više to one imaju veći utjecaj na sve oko nas. Nekada je teško krenuti, osvijestiti da smo mi ti koji možemo napraviti mnogo. Zato je važno inspirirati se. Na primjeru drugih možemo vidjeti kako djelovati, možemo se uključiti, aktivirati. Ovaj projekt je jedan od onih koji su upravo takvi. Upoznajte Vanju i njezinu inspirativnu priču koja je dio velikog #allaboutchange pokreta. Budite i vi dio promjene.

Vanja Varga
  • Kako ste došli na ideju za projekt ONI i kada?

Ideja za projekt ONI nastala je 2019. tijekom ili kratko nakon akcije ONA; prvog samostalnog projekta – dobrotvorne akcije Djelovanja. ONA je prikupljala sredstva za udrugu Nismo same koja pruža podršku ženama koje su preživjele malignu bolest ili se liječe od nje. Konkretno, za njihov projekt „Nisi sam, ideš s nama“ kroz koji se ženama osigurava besplatan taksi – prijevoz na/sa kemoterapije. Akciju sam koncipirala oko „ONA paketića“ koji su sadržavali mini – Luftbremzer artisan gin te set vouchera- popusta kod partnera Kokolach sirovi kolači, People2 People ghee & namazi od orašastih plodova, Korica – prva hrvatska majstorska zanatska pekarnica te Centar za kulturu prehrane s popustom na radionice gina, vina, piva ili kave. Ovaj projekt spominjem kao izvor i inspiraciju jer sam tu prvi put došla do koncepta kakav želim raditi kroz Djelovanje; producirati društveno odgovorne i/ili dobrotvorne projekte kroz koje svojim idejama i radom stvaram nešto novo bio to proizvod, kombinacija svih uključenih u projekt ili oboje, a to novo postaje ono što je (dodatna) vrijednost. Dizajnom i marketinški, ONA paketiće oblikovala sam tako da donacija od jednog paketića pokriva prosječnu cijenu jedne taksi vožnje. Motivacija za ovaj projekt došla je radi obiteljske priče, a koncept je došao kako dobre ideje inače dolaze, iz vedra neba dok se ne bavimo time da nešto dobro smislimo. Projekt je bio lijepo prihvaćen i uspješan, prikupljeno je 15 tisuća kuna što dođe 241 taksi vožnja.

S Djelovanjem sam imala želju i cilj nastaviti raditi slične projekte, a rezultati i reakcije na ONA akciju bile su mi poticaj i potvrda da koncept kombiniranja i spajanja različitih točkica u nešto novo dobro funkcionira. Koncept je, dakle, postojao, a kako je točno došlo do ideje za format ONI, teško je reći. Ono što znam je da su mi sve dobre ideje u životu na pamet pale dok sam, ne baš sjedila pod stablom jabuke, ali bila u nekom nefunkcionalnom mentalnom prostoru, hodala ili vozila bicikl. Zašto kalendar? Paketići u bili super, no razmišljala sam u smjeru kako trajanje i proširiti cijeli koncept te time vidljivost i vrijednost akcije. Te su težnje iznjedrile kalendar. On je tu 365 ili 366 dana – duljina, prostor je za prikaz 12 nečega – širina, a tako je nešto analogno i, u današnje vrijeme, rubno potrebno i funkcionalno da je zanimljivo i željeno djelomično i radi toga, nostalgije. Time je uz duljinu i širinu, dodana i još jedna komponenta poželjnosti. Razmišljala sam kako bih voljela znati koliko ljudi je ljudi pogledalo koji je danas dan od svih 300 koji ga imaju. Ja znam da ja nisam niti jednom, ali sam uživala u ilustracijama i sjetiti se cijele priče pri pogledu na njega.

  • Objasnite nam malo koncept i tko sudjeluje?

Središte koncepta je ONI kalendar kao točka u kojoj se sve spaja i isprepliće, koji je ta ideja i novonastala vrijednost iz koje se generiraju sredstva. ONI 2022. okuplja 13 ilustratorica i ilustratora koji doniraju ilustraciju za izradu limited edition kalendara i aukcijsku izložbu. Kalendar za vas znači pogled na predivnu ilustracije kroz cijelu 2022., 13 ilustracija koje možete uokviriti za sebe ili dar dragim osobama. Uz kalendar dolazi voucher s popustom na kupovinu kod 7 domaćih craft proizvođača i kvalitetnih brendova, a povrh svega predivno dobro djelo kroz donaciju. Uz kalendar, dio akcije je i prodajna aukcijska izložba 13 radova u baru Botaničar.

Koncept projekta ONI je spajanje tri ideje. Daje prostor umjetnicima da pokažu svoj rad i doprinesu dobrotvornoj priči. Daje priliku kvalitetnim domaćim brendovima da podrže dobrotvornu priču dodajući vrijednost kalendaru kroz vouchere s popustom. I, najvažnije, daje priliku za 300 pojedinaca da budu dio ove dobrotvorne slagalice, a zauzvrat dobiju kalendar za sebe ili za dar nekome „pod bor“. Kalendar je ovdje ta nova vrijednost o kojoj govorim kao konceptu Djelovanje projekata produkcija društveno odgovornih dobrotvornih projekata koji spajaju mnogo točkica i prilika su mnogima da se uključe. ONI kalendar povezuje 13 umjetnika, 7 domaćih brendova, 300 donatora koji će 365 dana imati nešto lijepo i svi skupa znati da su svojim sudjelovanjem pomogli ne znam kojem broju malih krijesnica.

Ilustratorice i ilustratori čije predivne ilustracije čine ovogodišnju ONI priču su Broken isn’t bad, Ivan Blažetić – Šumski, Nikola Grabovac, Nikolina Žabčić, Tea Jurišić, Hana Vrca, Marin Remić, Maja Biondić, Anja Sušanj, Ivana Mrčela, Slaven Kosanović – Lunar i Marina Mesar – OKO. Hvala im svima kao i partnerima projekta, 7 divnih finih brendova koji su dio vouchera s popustima između 15 – 25% za sve koji kupe ONI2022. kalendar. Uz Kokolach, Koricu, People2People namaze i Buzdovan craft cider koji su podržali projekt prošle godine, ove su tu Cogito Coffee Roasters i The Garden Brewery.

Uz sve njih, važni partneri i su-donatori su Cerovski print je ključan kao partner koji drugu godinu za redom realizira vrhunski print po iznimnim uvjetima i tako sudjeluje i kao su-donator te Robert Robinšćak, vlasnik najstarije zagrebačke radnje za uokvirivanje koja od 1925. postoji u Draškovićevoj koji je donirao 13 okvira i uokvirio radove.
Na kraju, bar Botaničar koji je dio priče za ovaj i mnogo ranijih projekta kao prostor za izložbu, mjesto gdje se okupimo i započnemo – završimo projekt eventom, mjesto gdje preuzimate kalendare i platforma koja podržava objavama. Također, vlasnik Ivica Ivčević koji podržava projekt kao fotograf i dobra volja iza Botaničara.

Prošle godine prikupljeno je 29.000 kn za male Krijesnice. Ove godine zajednički možemo prikupiti minimalno 30.000 kn.

  • Što je tema ove godine i zašto?

Zašto tema? ONI2021. ju nije imao. Ilustratorice i ilustratori su imali slobodu u tom pogledu, a jedina nit vodilja je bila svrha za koju kalendar kreiramo. Misao vodilja mi je bila dati im tu slobodu i vidjeti što će doći od njih – 13 sasvim različitih izričaja i svemira. Kako je svatko od njih predstavljen ilustracijom na pojedinačnom listu tj. mjesecu u kalendaru te se ne pojavljuju istovremeno, i nemanje teme dobro funkcionira. Ove sam se godine odlučila za temu najviše iz toga da vidim(o) kako funkcionira kad ona postoji. Tema koju sam odabrala je Dom. Fokus nije bio na pandemiju i potrese, no sigurno da nam je svima to dvoje temu i ideju doma malo stavilo u fokus. Svih nas se ticalo, a i dom je nešto što nas se svih tiče. Jer dom je tamo gdje nam je srce, a to svaki trenutak gradimo i pletemo. Dom kao mjesto, kao vrijeme, kao osjećaj, kao ljudi… oni koji su bili, koji su sada, koji će tek postati naš dom. Na svim tim prošlim, sadašnjim i budućim domovima trebamo biti zahvalni jer su nas oblikovali, jer smo u njima svoja srca skućili.
Bez teme ili s temom? S temom. Jer stvara mnogo toga dodatnog uz 13 umjetničkih djela koja svaka imaju svoju ideju. Tema, uz to, stvara nad-priču, zajednički nazivnik, jednu izvorišnu točku za inspiraciju njima u kreaciji, a nama u promatranju. Plete nit koja povezuje ovih 13 djela, ali i svakoga od nas. Jer neizbježno dođe pitanje, a što je za mene dom?

  • Gdje se može pogledati izložba?

Izložbu radova možete pogledati u baru Botaničar na Trgu Marka Marulića 6. Također, ako se odlučite na kupovinu kalendara preuzimate ga na istom mjestu. Kalendara je 300, prodaju se po cijeni od 140 kn od čega se 100 kn odvaja za donaciju. Za sada je prodano nešto više od 150 kalendara. Kalendar je printan na 190 gramskom papiru s perforacijom iznad svake ilustracije tako da se sve ilustracije mogu vrlo jednostavno odvojiti i biti uokvirene. Donacija koju možemo postići prodajom 300 kalendara je 30.000kn čemu će se dodati puni iznos radova postignut na aukcijskoj prodaji. Pozivam sve koji već nisu da se uključe kupovinom kalendara, a detalje možete pronaći u Facebook eventu, na @djelo___vanje Instagram profilu. Uz sredstva od prodaje kalendara, donaciji se dodaje iznos postignut na aukcijskoj prodaji originala radova, a u koju se možete uključiti online na Facebook profilu bara Botaničar. Radovi su prikazani s početnom cijenom te, važnije, izjavom autora i nekoliko rečenica o svakom od njih o radu na ovogodišnju temu. Aukciju smo odlučili ostaviti on-line kako bi se bilo tko mogao jednostavno uključiti, neovisno o lokaciji, a traje do 12.12.2021. u 12h. Dosta radova već ima ponude, a prošlogodišnja se aukcija uskomešala tek u zadnjih nekoliko sati pred zatvaranje.

  • Što svatko od nas može učiniti ovih blagdana, a da može utjecati na sve oko nas?

Kupiti ONI2022. kalendar. Teško da ćemo utjecati na sve oko nas, no svi možemo učiniti nešto. Dobrotvorni projekti koje radim kroz Djelovanje za mene su samorealizacija u profesionalnom, ali i osobnom smislu. Jedan način za bilo koga da učini nešto za druge svakako je podržavanje ovog ili bilo kojeg dobrotvornog projekta, a i more drugih stvari. Svaki naš izbor ima utjecaj na sve oko nas. Ne samo udomljavanje životinja, zero-waste životni stil i doniranje. Osobno, a valjda i radi struke psihologije, meni će prvoj pasti na pamet ono što činim kao ja – Vanja u odnosu sa svima koje susrećem privatno, poslovno, na ulici. U odnosu sa samom sobom. Ekonomija te osobne psiho – socijalne energije. Uz doniranje i recikliranje, dva društveno odgovorna ponašanja koja pokazuju brigu s odnosom prema energiji u obliku novca i otpada, sigurno da najviše utječemo na okolinu time kakvu energiju imamo kao ljudi i kako raspolažemo tom energijom u interakciji s drugima.

U trenutku kad ja nemam energije i loše „dajem“ sebi, ne mogu davati ni drugima. Prošlogodišnja ONI akcija bila mi se vrtjela i oblikovala u glavi 10 mjeseci i iznimno sam ju željela realizirati. Onda je krenulo sve s pandemijom i promjene u privatnom životu te jednostavno nisam imala volje i energije za početi. Dosta kasno, krajem studenog, shvatila sam da će mi biti jako žao ako to ne napravim, da se želim sabrati, skupiti svoju energiju i motivirati 13 umjetnika i partnere da to napravimo. Pitanje za početak za svakoga od nas je kome i zašto želimo davati, kako želimo utjecati na okolinu. Važno je osvijestiti to i djelovati u tom smjeru. Da iskoristimo ovaj primjer; želim li darovati ovaj kalendar nekome i time svoju energiju kojom privređujem kanalizirati negdje gdje smatram da je vrijedno, podržati sve uključene i tim darom prenijeti tu ideju i poruku dalje ili biram neki nasumični dar za pod bor. Netko će se uključiti u širu sliku ovako, netko će udomiti macu ovog Božića, a netko neće ni jedno ni drugo i to je ok.

  • Koliko po vama, promjene na mikro razini mogu utjecati na promjene u društvu?

Po principu – kamen po kamen – palača i po Dobriši Cesariću po kojem i moja mala kap čini taj slap. U svakom je kontekstu cjelina i šira slika, na kraju, skup svih dijelova i svaki je dio važan. Važan je jer sam po sebi daje određenu boju toj slici, ali svojom bojom može utjecati i na (promjenu) boje susjednih dijelova koji imaju svoje susjedne dijelove i tako dalje. Moji projekti i projekti kojih sam dio su prilika za druge da se uključe. Oni su direktna prilika da se bude dio promjene, ali i, nadam se, inspiracija da promjena može svakako izgledati. Za mene je Djelovanje prostor i platforma gdje mogu stvarati promjene, jer me to motivira i ispunjava te daje sasvim drugi okus poslu. Sve što znam i umijem raditi u ovim projektima ima tu dodatnu svrhu i cilj te konkretan smjer i svrhu promjene. Osobno mi to puno znači. I opet, mislim da veliki i prvi fokus trebamo stavljati na sebe same i kako utječemo na mikro-sredine s kojima smo u interakciji dok hodamo ulicom ili kupujemo kruh. Kako ide izreka – da svatko čisti pred svojim vratima, ulica bi bila čista. Sve dodatno što svatko od nas napravi je plus. U ovoj metafori, moji s projekti kao najavljeno zajedničko čišćenje ulice uz glazbu, kolače i druženje pa i oni koji inače ne čiste pred svojom kućom požele doći i (usput) očiste pred svojom kućom, pomognu susjedu i usput se najedu kolača i zabave.

  • Kako projekt ONI čini promjene na nekim većim razinama?

Rekla bih da je vrijednost projekta i utjecaja koji ima u onoj mreži točkica od koje je sastavljen koncept i samom formatu – kalendaru. Kao i bilo koji drugi klasični dobrotvorni projekti gdje je koncept donacije, u pravilo, jednostavan, jednosmjeran i direktan (X donira Y), ima konačni rezultat koji postiže – donaciju. Kao i bilo koji projekt Djelovanja, ima komponentu stvaranja nove vrijednosti umrežavanjem i kreacijom te vrijednosti. Ono što mislim da je kod ovog projekta posebno dobro u smislu kapaciteta i potencijala za promjenu je format – kalendara koji traje cijelu godinu. Također, dizajn s perforacijom koji sam napravila zato da su te ilustracije jednostavne za odvojiti i uokviriti. To je jedna stvar, a traje cijelu godinu i imate 13 ilustracija za sebe ili darovati dragim ljudima. Uz to, tu u i popusti kod partnera. Ukupno, 13 ilustratorica i ilustratora s jedne strane i 7 domaćih brendovi s druge strane – to je vrlo široko polje kojim da se širi bilo koja informacija – jako će se proširiti. Informacija o dobrotvornom projektu kojeg je svaki od njih 20 dio, još jače. Reakcije, medijska podrška ONI2021. te rezultati projekta u brojkama govore u prilog tome. Naravno da mi sam sretna radi svega toga, a prvenstveno jer mi govori da je ta moja ideja iza Djelovanja – smislena. Svako „da, uključit ću se“ od ilustratorica i ilustratora, svaki komentar koji dođe u mailu narudžbe kalendara mi je emotivan trenutak, ali zaista. Svaki taj dio je kap za taj slap i poticaj za dalje i po stoti put, hvala svima koji su dio ovoga bilo s ove strane gdje su-kreiramo ili one strane gdje su-djelujemo.

  • Zašto udruga Krijesnica i kako će to njima pomoći?

Odabir udruge i namjene sredstava je uvijek, dosta težak izbor. Toliko je smjerova i potreba, a neki se mora odabrati. Djelomično je smjer odabira nastao iz toga što je projekt ONI izrastao iz projekta ONA kojim su se prikupljala sredstva za udrugu Nismo same, za podršku ženama koje su preživjele malignu bolest ili se liječe od nje. Djelomično iz osobne tendencije „iznutra“ da želim većinu onoga što radim kroz Djelovanje usmjeriti na djecu. Ranije s nekoliko projekata radila za podršku specijalnoj bolnici za kronične bolesti dječje dobi u Gornjoj Bistri, a s Krijesnicom sam se prvi put susrela kroz projekt Veseli stol – dobrotvornim večerama, gdje surađujem s food-blogericom Anitom Kozinom – Veseli trbuh. Krijesnica je udruga koja pruža podršku djeci s malignim bolestima kao i njihovim obiteljima. Suvišno je govoriti o važnosti te podrške jer ju rade za mnogo stvari gdje nedostaje institucionalne, zdravstvene, psihosocijalne i svake druge. Sredstva koja su potrebna za sve što rade su velika, financiraju se iz različitih izvora, a nenamjenske donacije kao što je i ova od ONI projekta važne su jer njima pokrivaju različite troškove koje nisu u mogućnosti opravdati namjenskim sredstvima iz projekata i drugih izvora. Na primjer, izrađuju perike za djecu od prave kose kako bi bile što realnije. Također, obiteljima djece koja moraju otići u inozemstvo na liječenje daju 15,000kn bez potrebe da pravdaju troškove. U tom kontekstu, ovaj je projekt tek kap u moru onoga što ova udruga treba.

  • Recite nam nešto više o vašem brendu Djelovanje?

Djelovanje je nastalo 2018, no i ranije sam radila projekte samostalno i u suradnjama; djelovala i prije Djelovanja.

Iskristalizirala mi se orijentacija na dobrotvorne projekte te sam željela sve što sam radila staviti pod neki zajednički nazivnik, a isto tako i nastupati dalje. Ime mi je došlo nekako spontano i poslužilo je dobro kao opis onog što radim. Djelovanje – menadžment, marketing i dizajn: to troje objedinjuje sve što volim i što dobro radim. Po struci sam psiholog, specijalizacija marketing, a menadžment je iskustvo. Dizajn se odnosi prvenstveno na dizajn ideje, koncepta, procesa, cjelokupnog projekta kao što je, na primjer, ONI kalendar. Nisam dizajner po struci, no za sve projekte radim vizualni identitet te ostatak grafičkog dizajna. Osim dobrotvornih projekata, Djelovanje je tu i za „obične“ projekte kao outsourced rješenje u području menadžmenta, marketinga, dizajna i korisničkog iskustva.

  • Imate li neke druge projekte u planu?

Za 2022. su već u pripremi dva projekta. Oba me užasno vesele jer su opet kreativni i uključuju ilustratore, ono što će biti stvoreno je opet nešto upotrebljivo i korisno za one koji se uključe kao „donatori“, a donacije će od oba biti usmjerene opet za djecu i lijepo. Prvi, planiran za proljeće, je izdavanje knjige o osobnom razvoju kroz ulogu roditelja tj. kroz odgoj. Autorica je Mirta Primorac koja stoji iza profila Moj svijet odgoja. Ilustracije će izraditi Broken isn’t Bad. Pogledajte oba profila i razveselit ćete se i sami kad vidite te „sastojke“ i zamislite što će nastati njihovim spojem. Sredstva će biti namijenjena za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, u duhu teme knjige.

Drugi, planiran za jesen, će biti jedna moja ideja – višenamjenska igra/čka za djecu i odrasle koja potiče maštu i kreativnost, a realizirat će se u suradnji s ilustratoricom Majom Biondić. Nakon jeseni, opet će doći zima, a onda novi ONI2023. Između svega toga, moguće su i dobrodošle sve suradnje u kojima u djelovati da neki projekt ili poslovanje učinim malo više društveno dobrim. Pratite Djelovanje.

Sadržaj članka nastao je u suradnji s našim partnerima. Za više informacija, pogledajte naše Uvjete korištenja.

Foto: Ivica Ivčević, PR

Preporuka

Zatvori